X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
נדרשות הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
המפקח על המחירים: "כמעט בכל מוצר מזון יש ריכוזיות"
רשות התחרות: "מגבשים כתבי אישום ועיצומים במיליוני ש"ח על חברות שלא העבירו מידע כנדרש ופעלו בתיאום מחירים. שימוע לשטראוס ולנטו" משרד הכלכלה: "17 חברות לא מסרו מידע על רווחיותן" לובי 99: "סוגת ויכין מייקרות מחירים כי הן יכולות"

בעקבות גל ההתייקרות המשמעותי במוצרי המזון, התכנסה (10.1.24) הוועדה לביקורת המדינה לדיון מעקב בנושא ברקע דוח המבקר מלפני שנתיים וחצי, שמצביע על ריכוזיות ומונופולים בענף. בדוח עלה כי עשרת ספקי המזון הגדולים מחזיקים יחד בנתח שוק המוערך בשיעור של כ-54% בממוצע מכלל ענף המזון ותחום מוצרי הצריכה ושרשות התחרות לא בחנה את השפעתו של החוק על הריכוזיות הגאוגרפית ועל מחירי המצרכים באזורים אלו, היקף בדיקות זעום על המחירים שאינו מאפשר בקרה יעילה על אמינות המידע שהקמעונאים מפרסמים, הפחתות מכסים שלא התגלגלו לצרכן ועוד.
המפקח על המחירים במשרד הכלכלה, הד"ר יונתן בצלאל, אמר בדיון: "פנינו ל-17 חברות שמייצרות מוצרים בסיסיים וביקשנו לפי חוק פיקוח לקבל נתונים מפורטים לגבי הרווחיות, על-מנת שנדע האם יש להכניס את זה לפיקוח. לא קיבלנו את המידע שביקשנו למרות שהייתה תמיכה משפטית לבקשתי. מחכים לדיון בנושא הזה עוד חודשיים בבג"ץ. כמעט בכל מוצר יש ריכוזיות. לא חייבים לפעול בפיקוח קשיח של קביעת מחיר, אלא בצמצום רווחים".
איל שפירא מרשות התחרות אמר: "הכשלים בשוק המזון דורשים מאמץ משותף של כל משרדי הממשלה. הורדת מחירים יכולה לבוא דרך כניסה של מותגים נוספים, אבל גם דרך חסמים אחרים שניתן להוריד דוגמת זה שמה שנמכר באירופה יכול להיכנס לכאן ללא תקינה מחודשת. הדרך לצמצם פערים עוברת גם בהורדת מכסים. בפעולות של הרשות עשינו רבות בחודשים האחרונים: בוצעו השלמות חקירה נגד חברות מזון ונפתחו חקירות על הפרה של חוק המזון, יצאו מכתבי שימוע נגד שטראוס ונגד עובד בחברה, במהלך 2024 אנחנו נגבש את כל כתבי האישום נגד המפירים. במסגרת האכיפה של חוק המזון, הרשות יצאה בבדיקה בין ספקים וקמעונאים גדולים - נאספו אלפי ראיות שבכללן נמצא שרובם עומדים בחוק המזון. חברת נטו לא הגיעה להסכמות איתנו על ההפרות שנתפסו, וזומנו לשימוע לפני עיצום של 23 מיליון ועוד עיצום של 8 מיליון על כך שלא העבירה מידע לרשות".
עופרי אשל, מרכזת ועדת המחירים באגף התקציבים במשרד האוצר, אמרה בדיון כי כלי הפיקוח של מחירים הוא כלי מוגבל והפתרון הוא בשכלול השוק והסרת חסמים: "שימוש בפיקוח על מחירים צריך להיעשות בצורה זהירה, אחרת יהיו עיוותים הפוגעים בצרכנים ויביאו לכוונות הפוכות ממה שרצינו. צריך לבחון כל ענף לפי מאפיינים תחרותיים - לדוגמה: מחיר החמאה הוא מקרה בוחן להוצאת מוצר מפיקוח על המחירים. המדפים היו ריקים ולא הייתה חחמאה במדפים. כשהשוק נפתח לייבוא, הוכנסו מוצרי חמאה שונים, מה שמשך גם את המוצר הגנרי להיות במחיר נמוך ממה שהיה כשהיה בפיקוח".
עו"ד נועה זלצמן, מנהלת תחום כנסת בלובי 99: "לאחרונה, יבואנית הענק שסטוביץ הודיעה על התייקרות מוצרים ואליה הצטרפו החברות סוגת ויכין. בימים אלה, אין לכך שום הצדקה מול הנתונים שמצאנו, והחברות עושות את זה כי הן יכולות - שוק המזון הישראלי הוא ריכוזי ביותר בהשוואה עולמית ולצרכן אין חלופה. הפתרון העיקרי למצב הוא פירוק הריכוזיות של חברות המזון הגדולות, שנוצר אחרי שנים שבהן אושרו מיזוגים ורכישות. חייבים להחזיר את הגלגל לאחור ולקבוע שמונופול בשוק אחד לא יוכל להחזיר במונופול בשוק אחר. לציבור נמאס מסיסמאות וצריך שינוי אמיתי".
הד"ר דורית אדלר, נשיאת הפורום הישראלי לתזונה בת-קיימא: "אין שום מדינה בעולם שהמזון חופשי בה - יש אינסוף אסדרה. הנטל העיקרי שיש בארץ בכל בתי החולים הוא מהמזון הלא-בריא. סוגת מעלה ב-40% את הקטניות, שזה בלב המזון הבריא. אנחנו בעת חרום ומדינת ישראל תהיה בחסר מזון אמיתי. המדינה חייבת לפקח על סל מזון בריא יותר".
אלי שלום סתיו מפורום בעלי המכולות אמר: "במכולות יעברו במקום כחול-לבן למכור מוצרים מכל אירופה במחירים תחרותיים מאחר שהיצרנים המקומיים כבולים בידיים של הקמעונאים ולא משתלם לתת את ההנחות למכולות. קרוב לשנה אנחנו מתחננים לשר הכלכלה, ליועץ הכלכלי אבי שמחון ולכל הגופים, לשמוע על התוכנית שלנו להוררדת מחירים ולשמירה על הענף, אך איש לא מוכן אפילו שנציג אותה".
עו״ד עמיר עופר, מנהל ענף המזון והמשקאות באיגוד לשכות המסחר, הציג בדיון את ההליכים שיש לעשות כדי לעודד את התחרות - לאפשר כניסה של מתחרים חדשים, להסיר חסמי אסדרה לרבות מכסים, לקצץ באסדרה העודפת ולפעול בכל דרך על-מנת לייעל ולכלכל את השוק מתוך ידיעה ברורה שתחרות מביאה להורדת מחירים ולשיפור השירות: "להמשיך לצמצם אסדרה מיותרת, שהיא דה-פקטו חסם סחר לייבוא ולפשט אסדרה קיימת, לייעל את המונופולים המוחלטים בבעלות המדינה שממשיכים להשית עלויות יתר על המגזר העסקי בישראל בדגש על נמלי הים, להבין שליצרנים הבינלאומיים יש מחירי ייחוס לאיזורים שונים בעולם - ניסיון להתערב במערכת יחסים זו עלול להוביל להקטנת מגוון המוצרים שמגיעים לישראל, לתת מענה לסוגיה הכבדה של הכשרות, והעלויות שהיא משיתה - שדי נוטים להתעלם ממנה כשבוחנים את מחירי המזון בישראל בהשוואה למקומות אחרים בעולם, וכן לבטל כליל את המכס על ייבוא מוצרי מזון".
דודי מנביץ, יו"ר איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים, אמר כי "העובדות שהוצגו בוועדה עומדות בסתירה מהותית ויסודית עם נתוני דוחות מבקר המדינה. זה מבוסס על נתונים היסטוריים מלפני למעלה משש שנים כאשר בינתיים העולם וישראל עברו שינויים מהותיים - דבר שהופך נתונים אלו ללא רלוונטיים להווה. בנוסף, הנתונים מבוססים על מודל תיאורטי אשר אינו משקף את המציאות ומנוגד לחוקי הכלכלה הבסיסיים כאשר כלכלנים בכירים כולל מוסד ה-OECD מזהירים מהשימוש בו". בתגובה לדברים, ביקש יו"ר הוועדה מנציגי המבקר להיפגש עם נציגי איגוד המזון ולתחקר את הפערים כפי שהוצגו, ״ככל שהעובדות שהוצגו ע״י איגוד תעשיות המזון נכונות אזי כל הדיונים על יוקר המזון מתייתרים״, אמר.
יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי: "פער המחירים שיש היום בין הארץ למדינות אחרות מצביע על רווחיות מוגזמות וזה נובע מחוסר התחרות. אני שמח שרשות התחרות מגישה כתבי אישום, אבל כבר אמרתי לראש הרשות בפגישה איתה שזה לא מספיק. יוקר המחיה של עלייה בקטניות ב-40% הוא בלתי נסבל ובלתי מתקבל. פגיעה קשה בשכבות החלשות ובביטחון התזונתי - זה סל הארוחה הביתית של משפחות רבות. זה מה שאנחנו אכלנו כשהיינו ילדים - קטניות. לא היה כסף לבשר. צריך להעביר מיד לשר ולמנכ"ל לפעול בהקדם, כדי למנוע עלייה שערורייתית שכזו בכל האמצעיים. אם תהיה עלייה למרות הכל, הוועדה לא תרפה ותקים דיונים בהקדם יחד עם כל החברות".

תאריך:  11/01/2024   |   עודכן:  11/01/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD  אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי שמחון / Avi Simhon  אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel  אוהד טל  אופיר כץ / Ofir  Katz  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  אושר שקלים / Osher  Shekalim  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אליהו דלל / Eli Dallal  אליהו רביבו / Revivo Eliyahu  אלמוג כהן / Almog  Cohen  ארז מלול / Erez  Malul  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דבורה ביטון / Dvora  Biton  דוד  ביטן / David Bitan  דן אילוז / DAN Iluz  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זכות השמיעה  חמד עמאר / Hamad Amar  חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky  טלי גוטליב / Tali  Gottlieb  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יונתן משריקי / Yonatan Mishraki  יוסף עטאונה / Youssef  Atauna  יוקר המחיה  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  ינון אזולאי / Yinon  Azoulay  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב אשר / Yakov  Asher  יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak  יצחק שמעון סרלאוף  ירון לוי / Yaron Levi  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מבקר המדינה / The State Comptrollr  מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיקי לוי / Mickey  Levy  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מנסור עבאס / Mansour Abbas  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה רוט / Moshe  Roth  מתן כהנא / Matan  Kahana  נאור שירי  ניר ברקת / Nir  Barkat  סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili  סימון דוידסון / Simon Davidson  עודד פורר / Oded Forer  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמית הלוי / Amit  Halevi  צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot  צביקה פוגל / Tzvika  Foghel  צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלום דנינו / Shalom  Danino  שלי טל מירון / Shelly Tal Meron  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרון ניר / Sharon Nir  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המפקח על המחירים: "כמעט בכל מוצר מזון יש ריכוזיות"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יוקר המחיה
איתמר לוין
עוד גורמים: חוסר היערכות של משרד האוצר להתפרצות אינפלציונית, גודש בנמלים והעדר תחרות בשוק החיסכון    הבנקים לא העלו את ריבית הפקדונות בדומה לעליית ריבית החובה
עידן יוסף
ועדת הכספים קיימה דיון סוער לעניין יישום מתווה הפיצויים לעסקים במהלכו עלו טענות קשות כלפי האוצר לעניין הקושי של חיילי המילואים למצות את זכויותיהם    כן נמתחה ביקורת על אי-הבאת ארכה לתקנות הפיצויים    ברשות המיסים הציגו את נתוני התשלום במסגרת מנגנוני הפיצויים והדגישו כי מדובר באירוע ייחודי, כי המענים משתכללים בכל עת, וכי הוקם מנגנון מיוחד לסיוע להגשת תביעות מצד חיילי מילואים, וכן החל תעדוף של תיקיהם
עידן יוסף
יו"ר ועדת הכלכלה מטיל ספק בכך שהחיסכון יגיע לצרכן אך אומר שהוועדה תעשה מה שצריך כדי לקדם את ההצעה כמה שיותר מהר, ואף דרש חיזוק משמעותי לכלי הפיקוח והאכיפה    ההצעה תאפשר ליבואנים להסתמך על תקינה אירופית, במקום על תקינה ישראלית, בעת יבוא מוצרים מסוימים
עידן יוסף
המתווה קובע כי בתחילת 2024, שיעור המס יעלה מ-20% ל-35%    האוצר ורשות המיסים טוענים כי המתווה עדיין מעודד את השימוש ברכבים חשמליים, שכן גם לאחר העלאת המס, ההנחה ביחס לרכב בנזין מקביל יכולה להגיע ל-50 אלף ש"ח, ושבשנת 2022, למרות העלאת המס, חלה עלייה משמעותית במספר הרכבים החשמליים שנרכשו בישראל, מ-20% ל-25%    מנכ"לי משרדי האנרגיה והתשתיות, הגנת הסביבה והתחבורה: "העלאת המס תפגע בכניסת כלי רכב חשמליים למשק, תפגע בסביבה, תפגע בציבור ואינה סבירה"
עידן יוסף
שר האוצר חתם על צווים המפחיתים את המס על בנזין עד תאריך זה    עלות ההפחתה מוערכת באובדן הכנסות של כ-81 מיליון שקל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il