X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הרב יוסף והרב לאו. מיהו "רב" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
בג"ץ: גם נשים הן "רבנים" בבחירת הרבנים הראשיים
הורה לרבנים יוסף ולאו לשקול את האפשרות למנות נשים בעלות השכלה תורנית מתאימה כחלק ממכסת עשרת הרבנים שהם ממנים לאסיפה שתבחר את מחליפיהם בהמשך השנה

על הרבנים הראשיים לישראל, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, לשקול את האפשרות למנות נשים לגוף שיבחר את מחליפיהם בהמשך השנה. כך קובעת (14.1.24) שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז.
האסיפה הבוחרת את הרבנים הראשיים כוללת 150 חבירם, מתוכם 70 נציגי ציבור ו-80 רבנים, ובהם "עשרה רבנים שימנו הרבנים הראשיים לישראל" בהתייעצות עם ראש הממשלה ובאישור הממשלה. המרכז לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר-אילן טען, כי במסגרת זו ניתן להכליל גם נשים העומדות בדרישה של השכלה תורנית מתאימה, בעוד המדינה טענה שהכוונה רק לגברים היכולים לקבל סמיכה לרבנות.
ברק-ארז מדגישה, כי מדובר רק בדרישת הסף של הכשירות ולא בעצם הבחירה של נשים לאסיפה הבוחרת. ניתן להבין את שורשיה של עמדת המדינה, אך הבנה זו אינה עומדת לבדה: הרבנות הראשית היא גוף המוסדר על-פי חוקי המדינה, האסיפה הבוחרת אינה ממלאת תפקיד הלכתי מובהק, והיא צריכה לשקף את המציאות בה יש נשים שהן בעלות השכלה תורנית שאינה נופלת מזו של גברים, אומרת ברק-ארז.
לדברי ברק-ארז, חוק הרבנות הראשית אינו מגדיר מיהו "רב" וממילא אינו מציב תנאים כשירות כלשהם לחברות באסיפה הבוחרת. לכן, יש לפרש את המונח על-פי המכנה המשותף הרחב ביותר שהתגבש לאורך הדורות, ואשר מתמקד בידע תורני ומעמד קהילתי. עד 2018 - כאשר הוגשה עתירה באותו נושא שנדחתה בשל שיהוי - גם הרבנות הראשית עצמה לא דרשה הסמכה לרבנות כתנאי לחברות באסיפה; ואפילו לגבי הרב הראשי אין דרישה כזאת.
לאחר סקירה היסטורית של נשים שנודעו בלמדנותן אומרת ברק-ארז, כי "כיום אף בציבור האורתודוקסי במדינת ישראל מוכר השימוש במונח 'רבנית' שלא על-מנת לציין אשת רב, אלא אישה בעלת השכלה הלכתית, שממלאת תפקיד דתי בקהילתה". מציאות זו היא הוכחה ניצחת לכך שהמילה "רב" בחוק יכולה להתפרש גם את מי שאינו בעל הסמכה לרבנות, ועליה לשקף את מציאות החיים. "בהקשר הנשי, מונח זה יכול להתייחס למורות ויועצות הלכה, לרבניות העומדות בראש קהילה (תפקיד שבו מכהנות נשים במספר קהילות אורתודוקסית בישראל), לרבניות במדרשה או במוסד אחר של השכלה תורנית גבוהה לנשים, לרבניות במוסדות חינוכיים, או לבעלות השכלה תורנית גבוהה שתתקבל על דעתם של הרבנים הראשיים".
עוד אומרת ברק-ארז, כי גם תכלית החקיקה מחייבת פרשנות שכזאת, שכן מטרתה היא שבאסיפה הבוחרת יהיה ביטוי נאמן לציבור הנזקק לשירותיה של הרבנות הראשית - ובהקשר זה יש מקום להרחבת הייצוג הנשי בה. בנוסף לכך, יש להביא בחשבון את התכלית הכללית של קידום השוויון המרחפת מעל החקיקה כולה, ואת פסיקתו ארוכת השנים של בית המשפט העליון לפיה יש להימנע מאפליה בין המינים. היא גם מזכירה את המקרים בהם פסק בג"ץ שיש לשלב נשים בבחירת בעלי תפקידים דתיים.
זו אינה פשרה בדרישות הדתיות
ברק-ארז מוסיפה: "הדרישה למנות רבניות, נשות תורה והלכה, לאסיפה הבוחרת את הרבנים הראשיים אינה דרישה המונעת מטעמים עקרוניים של שוויון בלבד. לאמיתו של דבר, היא נטועה עמוק במישור המעשי. רבניות ונשות הלכה, נשים שעולמן המקצועי והרוחני נטוע בלימוד התורה, צפויות לתרום למגוון הדעות וההשקפות שיש להן רלוונטיות לבחירתם של הרבנים הראשיים, דווקא מתוך עולמן התורני.
"תובנה זו ממחישה היטב כי העמדה הפרשנית שבה אני מצדדת אינה מבקשת לבטל את השיקול הדתי-הלכתי כשיקול מוביל. הקביעה כי המונח 'רבנים' כולל בתוכו גם 'רבניות' שהן נשות הלכה בעלות
השכלה דתית ותורנית גבוהה לא נועדה 'לחלן' את המינויים או לרמוז על פשרה בדרישות הדתיות ביחס אליהם. ההפך הוא הנכון: היא מבטאת את שייכותן המלאה של נשים לעולם התורה, ואת יכולתן לתרום ולהעשיר אותו, מתוך הידע התורני וההלכתי שצברו בלימודיהן ומניסיון חייהן".
לבסוף מציינת ברק-ארז, כי אפילו אם ימונו עשר נשים על תקן רבניות - יימשך חוסר האיזון המגדרי הבולט בהרכבה של האסיפה הבוחרת. "פתרון מתאים יותר לבעיה שבפנינו הוא תיקונו של חוק הרבנות הראשית עצמו. תיקון כזה יוכל לקבוע מכסות מתאימות
למינוין של נשים. אילו כך היה נעשה, הדבר היה תורם לייצוג נשים באסיפה הבוחרת, ובה בעת מצמצם את תחום החיכוך עם ההחלטה על מינוי החברים מטעם הרבנים הראשיים, באופן שהיה מיטיב עם הכול. הדבר לא נעשה עד עתה, ויש להצטער על כך. ניתן אך לקוות שפסק דיננו זה יתרום להעלאת המודעות לנושא ולקידום חקיקה מתאימה. לא עלינו המלאכה לגמור".
השופט יצחק עמית הסכים עם ברק-ארז, באומרו שלשון החוק ותכליתו מובילים למסקנה זו. השופט דוד מינץ קבע בדעת מיעוט, כי יש לפרש את המילה "רבנים" כמקובל, בצורה דווקנית ועל-פי הקשרו בחוק כולו, ולא ניתן לומר שהכוונה היא גם לנשים. את מרכז רקמן ייצגו עוה"ד קרן הורוביץ ושי זילברברג, ואת המדינה - עו"ד יונתן נד"ב.

תאריך:  14/01/2024   |   עודכן:  14/01/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: גם נשים הן "רבנים" בבחירת הרבנים הראשיים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אין לשופטים עליונים שום סמכות
איל הקורא  |  14/01/24 23:26
2
אף רב לא יסכים שאשה תבחר בר בו
במ  |  14/01/24 23:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
נתניהו הוסיף: יש דברים שלא התפשרתי עליהם: נקודות הזיכוי במס להורים של ילדים מ-0 עד 3, משום שהדבר הזה משרת את האנשים הללו. הם משרתים עכשיו, זה סיוע למשרתים. גם אמרתי, שלא יהיה מע"מ בשנה הזאת
איתמר לוין
בית משפט השלום זיכה את פעיל הימין הקיצוני מארבעה אישומים של הסתה לאלימות וטרור; הרשיע אותו באישום אחד של הסתה לגזעונות
איתמר לוין, יצחק דנון
הממונה על מחוז תל אביב במשרד הפנים קבע, כי פעילות החינוך של שני המוסדות היא פעילות עסקית; הם טוענים שמדובר בפעילות התנדבותית
מירב ארד
ברק איילון ואמו מירה איילון נהרגו מירי נ"ט על ביתם    נחסמו כבישים וכניסות ליישובים    חיזבאללה לקח אחריות על שישה שיגורים לישראל מהבוקר
מירב ארד
משרד המשפטים לא שלל את האפשרות למינוי "עו"ד מיוחד" עם סיווג ביטחוני    המשטרה: "נכון להיום גבינו למעלה מ-1500 עדויות, לו חשוד היה נפגש עם עו"ד זה היה מחבל בחקירה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il