ראש ה
ממשלה,
בנימין נתניהו, נושא באחריות אישית לאסון מירון, וכמוהו גם יו"ר הכנסת,
אמיר אוחנה, שהיה אז השר לביטחון פנים, והמפכ"ל קובי שבתאי. כך קובעת (6.3.24) דוח ועדת החקירה הממלכתית לאסון האזרחי הכבד ביותר בתולדות המדינה, בו נספו 45 בני אדם בל"ג בעומר תשפ"א (2021).
"את אסון מירון ניתן וצריך היה למנוע. הכתובת הייתה על הקיר
הרבה קודם לקרות האסון, כתובה באותיות קידוש לבנה, בצורה חדה וברורה, אך נותרה שם בלא מענה... רבים מהממצאים שיפורטו בהמשך הדוח היו גלויים וידועים לכול. גם התוצאה הקשה שהם עלולים להוביל אליה הייתה ידועה. כמו בטרגדיה יוונית, הסוף היה ידוע מראש. לא היה ידוע מתי זה יקרה, במשמרת של מי, או באיזה חלק באתר. לא ניתן היה לדעת איזה מחיר ייגבה, כמה חוגגים ישלמו בנפשם ובבריאותם, כמה משפחות ייוותרו שבורות. אך ברור היה שהאסון בוא יבוא", מדגישה הוועדה.
השופטת בדימוס
דבורה ברלינר, אלוף (מיל')
שלמה ינאי והרב מרדכי קרליץ נמנעים מהמלצה אופרטיבית בנוגע לנתניהו, "היות שתפקיד ראש הממשלה הוא במהותו תפקיד נבחר, בעל מאפיינים ייחודיים". לגבי אוחנה ממליצה הוועדה שלא לשוב ולמנותו לשר לביטחון פנים. לגבי שבתאי אומרת הוועדה, "כי לכאורה, הממצאים בעניינו של שבתאי היו מביאים אותה להמלצה על סיום תפקידו, אך בהתחשב בנסיבות מיוחדות אלה [של הארכת כהונתו בשל המלחמה] היא מותירה לממשלה לקבוע את המועד הנכון לסיום תפקידו".
האחריות האישית
הרב יעקב אביטן, שהיה השר לשירותי דת, נושא באחריות אישית והוועדה ממליצה שלא ימונה בעתיד לשר.
מי שהיה מפקד מחוז צפון, ניצב בדימוס
שמעון לביא, נושא באחריות אישית, אך ניתן להסתפק בכך שנטל את האחריות מיד לאחר האירוע ופרש מן המשטרה, "כמצופה ממפקד ועל-פי ערכי הפיקוד של המשטרה".
תת-ניצב שלום אביטן, שהיה מפקד מרחב העמקים, נושא באחריות אישית והיה מקום להדיחו, אך הוא כבר פרש מן המשטרה.
תת-ניצב מוריס חן, שהיה ראש חטיבת רישוי ואבטחה, נושא באחריות אישית ויש להביא בחשבון עובדה זו בכל דיון על קידומו או שיבוצו.
סגן-ניצב יוסף מנצור, שהיה מפקד משטרת נוף הגליל, נושא באחריות אישית והיה מקום להדיחו, אך הוא כבר פרש מן המשטרה.
רב-פקד שמואל פיאמנטה, ראש ענף אבטחה ורישוי במחוז צפון, נושא באחריות כבדה במיוחד. הוועדה ממליצה להדיחו מן המשטרה ושהיועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, תשקול האם לפתוח בחקירה פלילית נגדו.
פקד (כיום רב-פקד) אסף שייך, שהיה קצין מודיעין ובילוש במשטרת נוף הגליל, נושא באחריות אישית. הוועדה ממליצה שלא לקדם אותו בארבע השנים הקרובות, ולאחר מכן להביא בחשבון את אחריותו.
עמית סופר, ראש המועצה האזורית מרום הגליל, נושא באחריות כבדה במיוחד. מאחר שמדובר בנבחר ציבור, הוועדה מותירה את ההכרעה "לצו מצפונו [של סופר] ולמבחן הציבור".
הרב יוסף שוינגר, מנהל המרכז למקומות הקדושים, נושא באחריות אישית כבדה במיוחד והוועדה ממליצה להדיחו מיידית.
עאמר חליליה, מהנדס הבטיחות של הילולת תשפ"א, נושא באחריות כבדה במיוחד. הוועדה ממליצה לאסור עליו להיות בעתיד מהנדס בטיחות או יועץ בטיחות, ולשקול את שלילת רשיונו כמהנדס והאם לפתוח בחקירה פלילית נגדו.
ראובן בן-גל, מנהל האבטחה הראשי של ההילולה, נושא באחריות אישית. הוועדה ממליצה שלא יוכל לנהל בעתיד את האבטחה באירועים המוניים ולשקול חקירה פלילית נגדו.
שמעון מלכה, מנהל אבטחה בהילולה, נושא באחריות אישית. הוועדה ממליצה שלא יוכל לנהל בעתיד את האבטחה באירועים המוניים ולשקול חקירה פלילית נגדו.
מאיר קרליבך, מנהל עמותת הכנסת אורחים, נושא באחריות אישית. הוועדה נמנעת מהמלצות בשל מצבו הרפואי ומתוך הנחה שלא יהיה פעיל עוד באתר.
הוועדה נמנעה מלהטיל אחריות אישית רק על שניים מ-18 המוזהרים - עודד פלוס, שהיה מנכ"ל המשרד לשירותי דת, הרב
שמואל רבינוביץ, יו"ר ועדת החמישה ורב המקומות הקדושים, לאחר שנותר ספק בדבר אחריותם.
אחריות הגופים
הוועדה מצביעה על כשלים קשים ומתמשכים של המשטרה, לאורך שנים - הן קיבעון מחשבתי שמנע התייחסות לסכנת הצפיפות ולמעשה השלמה עם קיומה, הן התעלמות של המשטרה מאי-מילוי דרישותיה, הן העדר הדרכה מתאימה לשוטרים בשטח והן הימנעות מתחקיר לאחר האסון. המשטרה ראתה את הסכנה לחיי אדם כגזירת גורל, התמודדה עימה בצורה בלתי מתאימה, וכאשר התרחש האסון - התגובה של הקצינים והשוטרים בשטח הייתה איטית ולקויה.
משרד ראש הממשלה ידע שיש בעיות קשות במירון, עד כדי סכנה לחיי אדם, אך לא מילא את חובתו להיכנס לעובי הקורה - מה שהיה נחוץ במיוחד בשל המחלוקות בין שורה של משרדים וגורמים ממשלתיים אחרים. נוהלי העבודה של המשרד לא איתרו את מירון כנושא המחייב התייחסות של המשרד או של בנימין נתניהו; לא היה מעקב שיגלה שהחלטות הממשלה בנושא לא מומשו; הדרג המדיני אישר לקיים את ההילולה בניגוד לתקנות הקורונה.
המשרד לביטחון פנים לא פתר את הכשל הבסיסי בכך שניהול האירוע הוטל על המשטרה. עבודת ההכנה של המזכירות הביטחונית לקראת הדיון אצל אמיר אוחנה על התוכניות ב-2021 הייתה לקויה, הסתמכה על עבודת המטה של המשטרה ולא ביצעה עבודה עצמאית כפי שמוטל עליה. דיון הצגת התוכניות לאוחנה לא מילא את תפקידו, שכן למרות שהוצגה בבירור סכנת הצפיפות - היא כלל לא נדונה.
המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים לא פעל כדרוש לניהול קבר הרשב"י וההילולה, ואין לקבל את נסיונו להתחמק מאחריות. המשרד לשירותי דת לא פיקח כראוי על המרכז. ועדת החמישה לניהול האתר, אשר הוקמה כפשרה עליה המליץ בג"ץ, נכשלה לכל אורך הדרך בשל סיבות מבניות ואישיות והוועדה ממליצה להפסיק את פעילותה. ביקורת חריפה נמתחת על המועצה האיזורית מרום הגליל, אשר התייחסה בפועל לאתר מירון כ"אקס טריטוריה", לא אכפה בו את דיני התכנון והבנייה וחתמה בדיעבד על רשיונות העסק להילולה.