X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
זירת האסון במירון. 45 הרוגים [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
ממצאי חקירת האסון האזרחי הכבד בתולדות המדינה
ועדת החקירה: נתניהו, אוחנה ושבתאי נושאים באחריות אישית לאסון מירון
בשל העובדה שראש הממשלה הוא תפקיד נבחר, הוועדה נמנעת מהמלצה אופרטיבית לגבי נתניהו; ממליצה שאוחנה לא ימונה בעתיד לשר לביטחון פנים; אומרת שאלמלא המלחמה - היה מקום להדיח את שבתאי ממליצה שיעקב אביטן לא ימונה בעתיד לשר, ולשקול חקירה פלילית נגד קצין משטרה ושלושה מהאחראים על הבטיחות באירוע כשלים קשים ומתמשכים של המשטרה משרד ראש הממשלה ידע שיש בעיות ולא עשה דבר המשרד לביטחון פנים נכשל בבדיקת תוכניות המשטרה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נושא באחריות אישית לאסון מירון, וכמוהו גם יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, שהיה אז השר לביטחון פנים, והמפכ"ל קובי שבתאי. כך קובעת (6.3.24) דוח ועדת החקירה הממלכתית לאסון האזרחי הכבד ביותר בתולדות המדינה, בו נספו 45 בני אדם בל"ג בעומר תשפ"א (2021).
"את אסון מירון ניתן וצריך היה למנוע. הכתובת הייתה על הקיר הרבה קודם לקרות האסון, כתובה באותיות קידוש לבנה, בצורה חדה וברורה, אך נותרה שם בלא מענה... רבים מהממצאים שיפורטו בהמשך הדוח היו גלויים וידועים לכול. גם התוצאה הקשה שהם עלולים להוביל אליה הייתה ידועה. כמו בטרגדיה יוונית, הסוף היה ידוע מראש. לא היה ידוע מתי זה יקרה, במשמרת של מי, או באיזה חלק באתר. לא ניתן היה לדעת איזה מחיר ייגבה, כמה חוגגים ישלמו בנפשם ובבריאותם, כמה משפחות ייוותרו שבורות. אך ברור היה שהאסון בוא יבוא", מדגישה הוועדה.
השופטת בדימוס דבורה ברלינר, אלוף (מיל') שלמה ינאי והרב מרדכי קרליץ נמנעים מהמלצה אופרטיבית בנוגע לנתניהו, "היות שתפקיד ראש הממשלה הוא במהותו תפקיד נבחר, בעל מאפיינים ייחודיים". לגבי אוחנה ממליצה הוועדה שלא לשוב ולמנותו לשר לביטחון פנים. לגבי שבתאי אומרת הוועדה, "כי לכאורה, הממצאים בעניינו של שבתאי היו מביאים אותה להמלצה על סיום תפקידו, אך בהתחשב בנסיבות מיוחדות אלה [של הארכת כהונתו בשל המלחמה] היא מותירה לממשלה לקבוע את המועד הנכון לסיום תפקידו".
האחריות האישית
הרב יעקב אביטן, שהיה השר לשירותי דת, נושא באחריות אישית והוועדה ממליצה שלא ימונה בעתיד לשר.
מי שהיה מפקד מחוז צפון, ניצב בדימוס שמעון לביא, נושא באחריות אישית, אך ניתן להסתפק בכך שנטל את האחריות מיד לאחר האירוע ופרש מן המשטרה, "כמצופה ממפקד ועל-פי ערכי הפיקוד של המשטרה".
תת-ניצב שלום אביטן, שהיה מפקד מרחב העמקים, נושא באחריות אישית והיה מקום להדיחו, אך הוא כבר פרש מן המשטרה.
תת-ניצב מוריס חן, שהיה ראש חטיבת רישוי ואבטחה, נושא באחריות אישית ויש להביא בחשבון עובדה זו בכל דיון על קידומו או שיבוצו.
סגן-ניצב יוסף מנצור, שהיה מפקד משטרת נוף הגליל, נושא באחריות אישית והיה מקום להדיחו, אך הוא כבר פרש מן המשטרה.
רב-פקד שמואל פיאמנטה, ראש ענף אבטחה ורישוי במחוז צפון, נושא באחריות כבדה במיוחד. הוועדה ממליצה להדיחו מן המשטרה ושהיועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, תשקול האם לפתוח בחקירה פלילית נגדו.
פקד (כיום רב-פקד) אסף שייך, שהיה קצין מודיעין ובילוש במשטרת נוף הגליל, נושא באחריות אישית. הוועדה ממליצה שלא לקדם אותו בארבע השנים הקרובות, ולאחר מכן להביא בחשבון את אחריותו.
עמית סופר, ראש המועצה האזורית מרום הגליל, נושא באחריות כבדה במיוחד. מאחר שמדובר בנבחר ציבור, הוועדה מותירה את ההכרעה "לצו מצפונו [של סופר] ולמבחן הציבור".
הרב יוסף שוינגר, מנהל המרכז למקומות הקדושים, נושא באחריות אישית כבדה במיוחד והוועדה ממליצה להדיחו מיידית.
עאמר חליליה, מהנדס הבטיחות של הילולת תשפ"א, נושא באחריות כבדה במיוחד. הוועדה ממליצה לאסור עליו להיות בעתיד מהנדס בטיחות או יועץ בטיחות, ולשקול את שלילת רשיונו כמהנדס והאם לפתוח בחקירה פלילית נגדו.
ראובן בן-גל, מנהל האבטחה הראשי של ההילולה, נושא באחריות אישית. הוועדה ממליצה שלא יוכל לנהל בעתיד את האבטחה באירועים המוניים ולשקול חקירה פלילית נגדו.
שמעון מלכה, מנהל אבטחה בהילולה, נושא באחריות אישית. הוועדה ממליצה שלא יוכל לנהל בעתיד את האבטחה באירועים המוניים ולשקול חקירה פלילית נגדו.
מאיר קרליבך, מנהל עמותת הכנסת אורחים, נושא באחריות אישית. הוועדה נמנעת מהמלצות בשל מצבו הרפואי ומתוך הנחה שלא יהיה פעיל עוד באתר.
הוועדה נמנעה מלהטיל אחריות אישית רק על שניים מ-18 המוזהרים - עודד פלוס, שהיה מנכ"ל המשרד לשירותי דת, הרב שמואל רבינוביץ, יו"ר ועדת החמישה ורב המקומות הקדושים, לאחר שנותר ספק בדבר אחריותם.
אחריות הגופים
הוועדה מצביעה על כשלים קשים ומתמשכים של המשטרה, לאורך שנים - הן קיבעון מחשבתי שמנע התייחסות לסכנת הצפיפות ולמעשה השלמה עם קיומה, הן התעלמות של המשטרה מאי-מילוי דרישותיה, הן העדר הדרכה מתאימה לשוטרים בשטח והן הימנעות מתחקיר לאחר האסון. המשטרה ראתה את הסכנה לחיי אדם כגזירת גורל, התמודדה עימה בצורה בלתי מתאימה, וכאשר התרחש האסון - התגובה של הקצינים והשוטרים בשטח הייתה איטית ולקויה.
משרד ראש הממשלה ידע שיש בעיות קשות במירון, עד כדי סכנה לחיי אדם, אך לא מילא את חובתו להיכנס לעובי הקורה - מה שהיה נחוץ במיוחד בשל המחלוקות בין שורה של משרדים וגורמים ממשלתיים אחרים. נוהלי העבודה של המשרד לא איתרו את מירון כנושא המחייב התייחסות של המשרד או של בנימין נתניהו; לא היה מעקב שיגלה שהחלטות הממשלה בנושא לא מומשו; הדרג המדיני אישר לקיים את ההילולה בניגוד לתקנות הקורונה.
המשרד לביטחון פנים לא פתר את הכשל הבסיסי בכך שניהול האירוע הוטל על המשטרה. עבודת ההכנה של המזכירות הביטחונית לקראת הדיון אצל אמיר אוחנה על התוכניות ב-2021 הייתה לקויה, הסתמכה על עבודת המטה של המשטרה ולא ביצעה עבודה עצמאית כפי שמוטל עליה. דיון הצגת התוכניות לאוחנה לא מילא את תפקידו, שכן למרות שהוצגה בבירור סכנת הצפיפות - היא כלל לא נדונה.
המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים לא פעל כדרוש לניהול קבר הרשב"י וההילולה, ואין לקבל את נסיונו להתחמק מאחריות. המשרד לשירותי דת לא פיקח כראוי על המרכז. ועדת החמישה לניהול האתר, אשר הוקמה כפשרה עליה המליץ בג"ץ, נכשלה לכל אורך הדרך בשל סיבות מבניות ואישיות והוועדה ממליצה להפסיק את פעילותה. ביקורת חריפה נמתחת על המועצה האיזורית מרום הגליל, אשר התייחסה בפועל לאתר מירון כ"אקס טריטוריה", לא אכפה בו את דיני התכנון והבנייה וחתמה בדיעבד על רשיונות העסק להילולה.

ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון / דין וחשבון
תאריך:  06/03/2024   |   עודכן:  06/03/2024
+שר הפנים ארבל: תגובת הליכוד למסקנות ועדת מירון - מבישה
21:41 06/03/24  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

מפלגת הליכוד הגיבה בעקבות מסקנות ועדת החקירה לבחינת אסון מירון וטענה כי מדובר בהתרסה פוליטית מובהקת וכי שלמה ינאי הוא מקורב ללפיד  ▪  שר הפנים: קורא לדובר הליכוד לחזור בו

השר ארבל. "על כולנו לכבד את ההרוגים ואת משפחותיהם" [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+הוועדה: ריבוי הכשלים אינו מונע בחינת אחריות פרטנית
14:34 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ועדת מירון מיישמת את התפיסות המקובלות לגבי הטלת אחריות על נבחרי ציבור ונושאי משרות ציבוריות - באופן העשוי להשליך גם על חקירת מלחמת חרבות ברזל

ינאי, ברלינר וקרליץ. אחריות בהתאם לסמכות [צילום: לע"מ]
+ח"כ מיכאלי: נתניהו אחראי לאסון. זה היה נכון במירון, באסון 7 באקטובר זה נכון פי מליון
14:20 06/03/24  |  מירב ארד

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי על ממצאי דוח ועדת החקירה לאסון מירון: "השקרים וההתחמקויות לא מסתירות את המציאות: נתניהו אחראי לאסון, אחריות אישית. זה היה נכון במירון, באסון 7 באקטובר זה נכון פי מליון. נתניהו מסוכן לישראל, הוא היה מסוכן לישראל באסון מירון, באסון ה-7 באוקטובר ומסוכן כל עוד הוא יושב על כיסא ראש ממשלה."

+דעת הרוב בוועדה: להפקיע את מתחם מירון
14:18 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ברלינר וינאי: יש להעביר את האתר כולו לבעלות המדינה; הרב קרליץ: להעבירו להקדש חדש  ▪  הוועדה ממליצה ששר אחד וגוף אחד יהיו אחראים לניהול המתחם כל השנה ובל"ג בעומר

הדלקה מרכזית אחת בלבד [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
+"את אסון מירון ניתן וצריך היה למנוע"
14:04 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ועדת החקירה: הכתובת הייתה על הקיר זמן רב לפני 2021; המצב היה ידוע והיה ברור שהאסון בוא יבוא  ▪  מצביעה על דחיינות ואי קבלת החלטות, העדר משילות ו"ישראבלוף"

הוועדה בתחילת עבודתה: שלמה ינאי, מרים נאור ומרדכי קרליץ [צילום: לע"מ]
+משרד ראש הממשלה ידע שיש בעיות רבות במירון - ולא עשה דבר
13:46 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המשרד לביטחון פנים נכשל בבדיקת התוכניות המבצעיות של המשטרה לפני האסון  ▪  המשרד לשירותי דת לא פיקח כיאות על המרכז למקומות הקדושים

נתניהו בעדותו בוועדת מירון [צילום: לע"מ]
+ח"כ אלהרר: דו״ח מירון הוא פרומו לדו״ח חקירת מחדלי ה-7 באוקטובר
13:11 06/03/24  |  מירב ארד

ח"כ קארין אלהרר על מסקנות ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון: "דו״ח מירון שפורסם כעת הוא פרומו לדו״ח חקירת מחדלי השבעה באוקטובר. התירוץ של נתניהו בזמנו: ״אני לא יכול לקחת אחריות על מה שאני לא יודע״, מזקק את היעדר מנהיגותו.
הוועדה קבעה שיש לנתניהו אחריות אישית על האסון. תהיה לו גם אחת כזו על טבח ה-07.10, הגיע הזמן ללכת הביתה.

+מפכ"ל המשטרה: "אסיים את התפקיד ברגע שהממשלה תחליט על כך"
13:06 06/03/24  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

עוד נמסר מלשכת המפכ"ל כי "רנ"צ שבתאי נוטל על עצמו את האחריות המלאה וביקש לסיים את תפקידו כמפכ"ל בראשית השנה הנוכחית"  ▪  ממשטרת ישראל נמסר כי "צוות ארגוני לומד את ההמלצות ופועל ליישמן"  ▪  פורום משפחות האסון: "זהו סיומו של צעד ראשון בדרך אל הצדק"  ▪  לפיד: "נתניהו לא כשיר. הוא היה צריך להתפטר יום אחרי האסון"

רנ"צ שבתאי. נטל אחריות [צילום: אורן בן חקון/פלאש 90]
+המשטרה התייחסה לסכנות במירון כאל גזירת גורל
13:05 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

קיבעון מחשבתי הוביל להתמודדות חלקית ולקויה עם סכנת הצפיפות; המשטרה התעלמה מכך שדרישותיה לא קוימו; השוטרים שהוצבו במירון לא קיבלו הדרכה מתאימה; אין להשלים עם הימנעות המשטרה מקיום תחקיר

ועדת החקירה: שלמה ינאי, דבורה ברלינר, מרדכי קרליץ [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]
+נתניהו ידע שהטיפול בקבר הרשב"י לקוי ועלול ליצור סכנה
12:51 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הוועדה: ראש הממשלה מחויב לאתר באופן יזום נושאים המחייבים את טיפולו  ▪  בפני אוחנה הונף דגל אדום בוהק והוא התעלם ממנו  ▪  שבתאי היה חייב לרדת לפרטיה של התוכנית המבצעית

נתניהו, אוחנה ושבתאי במירון למחרת האסון [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
+ח"כ רייטן: אסון ידוע מראש וקריסה מוחלטת של ערכי האחריות והמקצועיות
12:51 06/03/24  |  מירב ארד

ח"כ אפרת רייטן בתגובה למסקנות ועדת החקירה לאסון מירון: אסון ידוע מראש וקריסה מוחלטת של ערכי האחריות והמקצועיות המצופה מנושאי משרה ואנשי ציבור שהיו חלק מהמחדל. אחראים ואשמים כולם ברשלנות, בעצימת עיניים ואדישות, ולכן הוועדה קבעה שהם נושאים באחריות אישית. מוות מיותר של 45 אזרחים בגלל ״תרבות רעה שמצאנו בתוך ביתנו״. לנספים ולמשפחותיהם מסקנות הדו״ח החמור הזה כבר מאוחר מדיי.
לחברה בישראל הדו״ח יכול להוות רגע מכונן לתיקון. זה עלינו לתקן.

+המשטרה בתגובה למסקנות לוועדת אסון מירון: "צוות ארגוני ילמד את המסקנות ויפעל ליישמן"
12:49 06/03/24  |  מירב ארד

המשטרה בתגובה על דוח ועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון: "עם קבלת הדוח מונה צוות ארגוני כדי ללמוד את ממצאיו והמלצותיו ולפעול ליישומן. זאת, בנוסף ללימוד ההמלצות האישיות המנויות ביחס לקציני המשטרה המוזכרים בו ובחינת המשמעויות הנגזרות"

+לפיד ימסור הצהרה בנושא מסקנות ועדת החקירה לאסון מירון
12:43 06/03/24  |  מירב ארד

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, ימסור היום (רביעי) בשעה 12:50 הצהרה לתקשורת בנושא דו"ח ועדת החקירה הממלכתית בעניין אסון מירון. ההצהרה תתקיים בחדר סיעת יש עתיד במשכן הכנסת.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועדת החקירה: נתניהו, אוחנה ושבתאי נושאים באחריות אישית לאסון מירון
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
החוק קובע מי האחראי לאסון
בוקי שמואל  |  6/03/24 11:50
2
קדימון לוועדה לאסון 7/10/2023
סתם אחד  |  6/03/24 12:42
 
- ועדת חקירה לכישלון הפרקליטות
בוקי שמואל  |  6/03/24 19:00
3
תקשורת שמאלנית
שמי  |  6/03/24 16:29
4
לבוקי-גנץ,לפיד ובנט לא בוגדים
סתם אחד  |  7/03/24 15:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
איתמר לוין
דחה עתירות נגד החלטת משרד ירושלים לבחור ללא מכרז ביועץ-על שתחתיו יועסקו מספר גורמים בניהול בפועל    קובע: החלטת מדיניות שאין מקום להתערב בה ומוצדקת לגופה
איתמר לוין
ועדת החקירה הממלכתית תקבע מי נושא באחריות אישית לאסון האזרחי הכבד ביותר בתולדות המדינה, בו נספו 45 איש בל"ג בעומר לפני שלוש שנים, ותגיש גם המלצות למניעת אסונות דומים
איתמר לוין, יצחק דנון
חברת עזריאלי הפקות מתריעה מפני החלטת משרד ירושלים לחלק את הפקת ההילולה בין שבעה גורמים - בניגוד גמור להמלצה מרכזית של ועדת החקירה
איתמר לוין, יצחק דנון
חברת כפיים שיווק וקידום מכירות טוענת: משרד ירושלים אינו מקיים מכרז אלא פנה לארבע חברות בלבד, תוך שהוא מדגיש שיש צורך ב"יחסי אמון" - ואינו מציב תנאי סף בתחומי הרישוי והאבטחה
איתמר לוין
ועדת החקירה קראה לשים קץ לסחבת - ופרקליטיו של נתניהו מסרו בשמו שהוא "יקבל את כל ההחלטות הנחוצות, כפוף לייעוץ המשפטי והמקצועי הרלוונטי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il