X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
נתניהו, אוחנה ושבתאי במירון למחרת האסון [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
נתניהו ידע שהטיפול בקבר הרשב"י לקוי ועלול ליצור סכנה
הוועדה: ראש הממשלה מחויב לאתר באופן יזום נושאים המחייבים את טיפולו בפני אוחנה הונף דגל אדום בוהק והוא התעלם ממנו שבתאי היה חייב לרדת לפרטיה של התוכנית המבצעית

ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון מטילה אחריות אישית (6.3.24) על 16 מבין 18 המוזהרים. ארבעת הבכירים שבהם: בנימין נתניהו, אז והיום ראש הממשלה; אמיר אוחנה, אז השר לביטחון פנים וכיום יו"ר הכנסת; רב-ניצב קובי שבתאי, אז והיום המפכ"; והרב יעקב אביטן, אז השר לשירותי דת. להלן עיקר ממצאי הוועדה לגבי הארבעה.
בנימין נתניהו
במשך שנים רבות אתר קבר הרשב"י לא טופל כהלכה. מ-2008 ועד האסון זכה הנושא להתייחסויות שונות והגיע לפתחו של משרד ראש הממשלה - בחוות דעת של מבקר המדינה, בהחלטות ממשלה, במכתבים בעקבות דיונים בוועדות הכנסת ובפניות נוספות בעניין. נתניהו היה ראש הממשלה ב-12 שנים בתקופה זו.
יש יסוד סביר לכך שנתניהו ידע שאתר קבר הרשב"י מטופל במשך שנים טיפול לקוי, ושהליקויים עלולים ליצור סיכון להמוני המשתתפים בהילולה שנערכת במקום בל"ג בעומר. לכל הפחות, בנסיבות העניין היה עליו לדעת על כך לאחר שהנושא הגיע למשרדו פעמים רבות, ולאחר שהוא עצמו נדרש לו מספר פעמים בדיוני הממשלה. על כן אין לקבל את טענת נתניהו שלפיה לא תפסו אותו בדש מעילו.
על ראש הממשלה מוטלת אחריות לאתר באופן יזום, בעצמו או באמצעות מנגנונים מטעמו, נושאים המחייבים את טיפול משרדו ובמידת הצורך את התערבותו, בפרט כאלה הקשורים לסיכון חיי אדם. ודאי שחובה זו מתבקשת לאחר אסון הכרמל והאמור לגביו בדוח מבקר המדינה. בנסיבות המתוארות היה על ראש הממשלה לאתר את הצורך לטפל באתר קבר הרשב"י, בהיותו נושא מסוג זה; אם לא מלכתחילה, בוודאי לאחר שהנושא עלה שוב ושוב באופן המעיד בבירור על כך שהבעיות הקשורות אליו אינן נפתרות ושהן ממשיכות לסכן חיי אדם.
אמיר אוחנה
אוחנה קיבל עידכונים באשר לעבודת המטה שנערכה במשרדי הממשלה הנוגעים בדבר בנוגע לקורונה, ובאשר לעבודת המטה שנערכה במשטרה כחלק מההיערכות המבצעית להילולה. עם זאת, מדובר בעידכונים שוטפים, בשיחות טלפון או בפגישות כלליות. עידכונים מסוג זה אינם מפורטים, מסודרים ומקיפים דיים כדי להקים בסיס מספיק לגיבוש עמדה בסוגיית הגבלת הקהל בהילולה.
מצופה מהשר לביטחון הפנים, כי כאשר מובאת לו סוגיה משמעותית ומורכבת מסוג זה בשיחת טלפון במוצאי שבת, בטרם יגבש ויביע את עמדתו, הוא יקיים דיון ייעודי עם הגורמים המתאימים במשטרת ישראל ויתייעץ עם המזכירות הביטחונית, שנועדה לסייע לו לגבש עמדה מקצועית. בתהליך זה היה עליו לבחון את כל השיקולים, ולא רק את אלה הקשורים בקורונה. השר דאז אריה דרעי פנה אל אוחנה משום שהוא היה השר האחראי על משטרת ישראל, אשר באותה עת נערכה להיבט המבצעי של ההילולה. לא ניתן לנתק את סוגיית הקורונה מיתר ההיבטים של היערכות המשטרה להילולה, ובפרט מסוגיית הצפיפות, גם אם העניין הובא בשלב זה לפתחו של אוחנה בהיבטי קורונה.
מהאזנה לדיון הצגת התוכניות שקיים אוחנה עולה, כי אף שסוגיית הצפיפות עלתה במהלכו, לא ניתן לה המשקל הראוי ולא ניתן לה מענה מספק מטעם המשטרה. התוכנית המבצעית שהוצגה לו התבססה על אותו מענה שניתן בשנים קודמות, הגם שכבר בפתח הישיבה הובהר שסכנת הצפיפות עולה כדי "כמעט אסון" בכל שנה. ניתן היה לצפות שבעקבות אמירה כזו יינתן הסבר מדויק כיצד מונעים "כמעט אסון" בהילולה הקרבה וכיצד מבטיחים אירוע בטוח. זאת לא נעשה.
ההכנה שהמזכירות הביטחונית ערכה לאוחנה לקראת הדיון לא הייתה מספקת. עם זאת, "דגל אדום" הונף גם הונף בפני אוחנה כבר בתחילת הדיון. לאחר שצפה בסרטון של אירוע הדלקה שנערך בהילולה בעבר ונוכח בעיניו ברמת הצפיפות הגבוהה ובמסוכנות שעלתה ממנה, שאל אוחנה מתי בפעם האחרונה נרמסו ונמחצו שם אנשים. במענה לכך נאמר לו במפורש, כי מדי שנה כמעט מתרחש אסון.
דברים מפורשים יותר קשה להעלות על הדעת. יש לראות בהם הנפת דגל אדום ובוהק, והוא לא זכה להתייחסות הנדרשת. אוחנה שמע את אמירת הגורמים הבכירים במשטרה לגבי רמת הסיכון הגבוהה שמתקיימת בהילולה שנה אחר שנה, אך לא התעכב על כך ולא דרש תשובות לשאלות קשות שהיה צריך לשאול. הוא לא העמיק חקר בעניין ולא ביקש הבהרות בנוגע להחלטה המבצעית שלא להגביל קהל בהילולה וכיצד להפחית את הסכנות שנובעות ממנה.
אוחנה לא היה אמור להתערב בעבודתה המבצעית של המשטרה. כל שנדרש הוא לשאול את השאלות הנכונות ולדרוש מענה המבוסס על עבודת מטה מסודרת. גם אם במצב רגיל ניתן היה לקבל שהשר לביטחון הפנים אינו נדרש לשיקולים שעומדים מאחורי תפיסה מבצעית לקראת אירוע מסוים, בענייננו, לאחר שעלתה במהלך הדיון סכנת הצפיפות בחדות רבה כל כך, ולאחר שהובהר החשש הממשי לחיי אדם בהילולה גם לאחר המענה שהמשטרה מתכננת, לא היה אוחנה יכול להישאר "משקיף מן הצד".
יעקב אביטן
מעורבותו של אביטן בכל הנוגע לניהול אתר קבר הרשב"י ולהסדרתו ובכל הנוגע להיערכות להילולת ל"ג בעומר באתר הייתה מזערית ובלתי מספקת. ודאי שלא ניתן לראות בה משום מימוש אחריותו בתור השר הממונה. טענותיו של אביטן בעדותו בוועדה לא עלו בקנה אחד עם החומרים והעדויות, והוא אף סתר את עצמו בין עדותו הראשונה לבין עדותו לאחר האזהרה.
אביטן לא פעל על-פי אמות המידה המצופות מנושא משרה בכיר ולא מילא את תפקיד השר לשירותי דת בכל הנוגע לניהול אתר קבר הרשב"י והסדרתו, אף שדובר בנושא מרכזי בעל חשיבות רבה בתחום אחריותו של המשרד שבראשו עמד. בתקופת כהונתו של אביטן ועדת החמישה לא מילאה את ייעודה בניהול האתר, ופעולותיה במקום היו רחוקות מלהיות מספקות. את אתר קבר הרשב"י לא ניהלו כראוי - לא היא, לא המרכז ולא גורם אחר. גם בנוגע למעורבות בהיערכות להילולת ל"ג בעומר התשפ"א מצאנו כי אביטן לא מילא את תפקידו. מעורבותו בעניין הייתה מעטה וחסרת משמעות של ממש.
קובי שבתאי
מושכלות יסוד באשר לתפקיד הדרג הממונה ותורת עבודת המטה במשטרה חייבו את המפכ"ל לרדת לעומקם של מרכיבי היסוד של התוכנית המבצעית בשלב אישור התוכניות. כך בוודאי כאשר מדובר במבצע מורכב שמעורבים בו מחוז הצפון, אגף התנועה ואלפי שוטרים, ושיש בו סכנת חיים. לא נאריך באמירת הברור מאליו.
לא ניתן גם לקבל את הטענה שבמבצע שמתנהל באופן מסוים במשך שנים, תפקיד הדרג הממונה משמעותי פחות וניתן לוותר בו על בחינה מעמיקה של יסודות תוכנית המבצע. כך בדיוק נוצר קיבעון מחשבתי. הניסיון הנצבר ממבצעים דומים בעבר אינו מייתר את החובה לבחון את הדברים מחדש. ניתן להיעזר בניסיון הנצבר, אך הוא אינו תחליף להערכת מצב ולבחינה עניינית כנדרש בתורת עבודת המטה.

ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון / דין וחשבון
תאריך:  06/03/2024   |   עודכן:  06/03/2024
+שר הפנים ארבל: תגובת הליכוד למסקנות ועדת מירון - מבישה
21:41 06/03/24  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

מפלגת הליכוד הגיבה בעקבות מסקנות ועדת החקירה לבחינת אסון מירון וטענה כי מדובר בהתרסה פוליטית מובהקת וכי שלמה ינאי הוא מקורב ללפיד  ▪  שר הפנים: קורא לדובר הליכוד לחזור בו

השר ארבל. "על כולנו לכבד את ההרוגים ואת משפחותיהם" [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+הוועדה: ריבוי הכשלים אינו מונע בחינת אחריות פרטנית
14:34 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ועדת מירון מיישמת את התפיסות המקובלות לגבי הטלת אחריות על נבחרי ציבור ונושאי משרות ציבוריות - באופן העשוי להשליך גם על חקירת מלחמת חרבות ברזל

ינאי, ברלינר וקרליץ. אחריות בהתאם לסמכות [צילום: לע"מ]
+ח"כ מיכאלי: נתניהו אחראי לאסון. זה היה נכון במירון, באסון 7 באקטובר זה נכון פי מליון
14:20 06/03/24  |  מירב ארד

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי על ממצאי דוח ועדת החקירה לאסון מירון: "השקרים וההתחמקויות לא מסתירות את המציאות: נתניהו אחראי לאסון, אחריות אישית. זה היה נכון במירון, באסון 7 באקטובר זה נכון פי מליון. נתניהו מסוכן לישראל, הוא היה מסוכן לישראל באסון מירון, באסון ה-7 באוקטובר ומסוכן כל עוד הוא יושב על כיסא ראש ממשלה."

+דעת הרוב בוועדה: להפקיע את מתחם מירון
14:18 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ברלינר וינאי: יש להעביר את האתר כולו לבעלות המדינה; הרב קרליץ: להעבירו להקדש חדש  ▪  הוועדה ממליצה ששר אחד וגוף אחד יהיו אחראים לניהול המתחם כל השנה ובל"ג בעומר

הדלקה מרכזית אחת בלבד [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
+"את אסון מירון ניתן וצריך היה למנוע"
14:04 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ועדת החקירה: הכתובת הייתה על הקיר זמן רב לפני 2021; המצב היה ידוע והיה ברור שהאסון בוא יבוא  ▪  מצביעה על דחיינות ואי קבלת החלטות, העדר משילות ו"ישראבלוף"

הוועדה בתחילת עבודתה: שלמה ינאי, מרים נאור ומרדכי קרליץ [צילום: לע"מ]
+משרד ראש הממשלה ידע שיש בעיות רבות במירון - ולא עשה דבר
13:46 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המשרד לביטחון פנים נכשל בבדיקת התוכניות המבצעיות של המשטרה לפני האסון  ▪  המשרד לשירותי דת לא פיקח כיאות על המרכז למקומות הקדושים

נתניהו בעדותו בוועדת מירון [צילום: לע"מ]
+ח"כ אלהרר: דו״ח מירון הוא פרומו לדו״ח חקירת מחדלי ה-7 באוקטובר
13:11 06/03/24  |  מירב ארד

ח"כ קארין אלהרר על מסקנות ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון: "דו״ח מירון שפורסם כעת הוא פרומו לדו״ח חקירת מחדלי השבעה באוקטובר. התירוץ של נתניהו בזמנו: ״אני לא יכול לקחת אחריות על מה שאני לא יודע״, מזקק את היעדר מנהיגותו.
הוועדה קבעה שיש לנתניהו אחריות אישית על האסון. תהיה לו גם אחת כזו על טבח ה-07.10, הגיע הזמן ללכת הביתה.

+מפכ"ל המשטרה: "אסיים את התפקיד ברגע שהממשלה תחליט על כך"
13:06 06/03/24  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

עוד נמסר מלשכת המפכ"ל כי "רנ"צ שבתאי נוטל על עצמו את האחריות המלאה וביקש לסיים את תפקידו כמפכ"ל בראשית השנה הנוכחית"  ▪  ממשטרת ישראל נמסר כי "צוות ארגוני לומד את ההמלצות ופועל ליישמן"  ▪  פורום משפחות האסון: "זהו סיומו של צעד ראשון בדרך אל הצדק"  ▪  לפיד: "נתניהו לא כשיר. הוא היה צריך להתפטר יום אחרי האסון"

רנ"צ שבתאי. נטל אחריות [צילום: אורן בן חקון/פלאש 90]
+המשטרה התייחסה לסכנות במירון כאל גזירת גורל
13:05 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

קיבעון מחשבתי הוביל להתמודדות חלקית ולקויה עם סכנת הצפיפות; המשטרה התעלמה מכך שדרישותיה לא קוימו; השוטרים שהוצבו במירון לא קיבלו הדרכה מתאימה; אין להשלים עם הימנעות המשטרה מקיום תחקיר

ועדת החקירה: שלמה ינאי, דבורה ברלינר, מרדכי קרליץ [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]
+ח"כ רייטן: אסון ידוע מראש וקריסה מוחלטת של ערכי האחריות והמקצועיות
12:51 06/03/24  |  מירב ארד

ח"כ אפרת רייטן בתגובה למסקנות ועדת החקירה לאסון מירון: אסון ידוע מראש וקריסה מוחלטת של ערכי האחריות והמקצועיות המצופה מנושאי משרה ואנשי ציבור שהיו חלק מהמחדל. אחראים ואשמים כולם ברשלנות, בעצימת עיניים ואדישות, ולכן הוועדה קבעה שהם נושאים באחריות אישית. מוות מיותר של 45 אזרחים בגלל ״תרבות רעה שמצאנו בתוך ביתנו״. לנספים ולמשפחותיהם מסקנות הדו״ח החמור הזה כבר מאוחר מדיי.
לחברה בישראל הדו״ח יכול להוות רגע מכונן לתיקון. זה עלינו לתקן.

+המשטרה בתגובה למסקנות לוועדת אסון מירון: "צוות ארגוני ילמד את המסקנות ויפעל ליישמן"
12:49 06/03/24  |  מירב ארד

המשטרה בתגובה על דוח ועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון: "עם קבלת הדוח מונה צוות ארגוני כדי ללמוד את ממצאיו והמלצותיו ולפעול ליישומן. זאת, בנוסף ללימוד ההמלצות האישיות המנויות ביחס לקציני המשטרה המוזכרים בו ובחינת המשמעויות הנגזרות"

+לפיד ימסור הצהרה בנושא מסקנות ועדת החקירה לאסון מירון
12:43 06/03/24  |  מירב ארד

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, ימסור היום (רביעי) בשעה 12:50 הצהרה לתקשורת בנושא דו"ח ועדת החקירה הממלכתית בעניין אסון מירון. ההצהרה תתקיים בחדר סיעת יש עתיד במשכן הכנסת.

+ועדת החקירה: נתניהו, אוחנה ושבתאי נושאים באחריות אישית לאסון מירון
09:37 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

בשל העובדה שראש הממשלה הוא תפקיד נבחר, הוועדה נמנעת מהמלצה אופרטיבית לגבי נתניהו; ממליצה שאוחנה לא ימונה בעתיד לשר לביטחון פנים; אומרת שאלמלא המלחמה - היה מקום להדיח את שבתאי  ▪  ממליצה שיעקב אביטן לא ימונה בעתיד לשר, ולשקול חקירה פלילית נגד קצין משטרה ושלושה מהאחראים על הבטיחות באירוע  ▪  כשלים קשים ומתמשכים של המשטרה  ▪  משרד ראש הממשלה ידע שיש בעיות ולא עשה דבר  ▪  המשרד לביטחון פנים נכשל בבדיקת תוכניות המשטרה

זירת האסון במירון. 45 הרוגים [צילום: דוד כהן, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נתניהו ידע שהטיפול בקבר הרשב"י לקוי ועלול ליצור סכנה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
איתמר לוין
בשל העובדה שראש הממשלה הוא תפקיד נבחר, הוועדה נמנעת מהמלצה אופרטיבית לגבי נתניהו; ממליצה שאוחנה לא ימונה בעתיד לשר לביטחון פנים; אומרת שאלמלא המלחמה - היה מקום להדיח את שבתאי    ממליצה שיעקב אביטן לא ימונה בעתיד לשר, ולשקול חקירה פלילית נגד קצין משטרה ושלושה מהאחראים על הבטיחות באירוע    כשלים קשים ומתמשכים של המשטרה    משרד ראש הממשלה ידע שיש בעיות ולא עשה דבר    המשרד לביטחון פנים נכשל בבדיקת תוכניות המשטרה
איתמר לוין
דחה עתירות נגד החלטת משרד ירושלים לבחור ללא מכרז ביועץ-על שתחתיו יועסקו מספר גורמים בניהול בפועל    קובע: החלטת מדיניות שאין מקום להתערב בה ומוצדקת לגופה
איתמר לוין
ועדת החקירה הממלכתית תקבע מי נושא באחריות אישית לאסון האזרחי הכבד ביותר בתולדות המדינה, בו נספו 45 איש בל"ג בעומר לפני שלוש שנים, ותגיש גם המלצות למניעת אסונות דומים
איתמר לוין, יצחק דנון
חברת עזריאלי הפקות מתריעה מפני החלטת משרד ירושלים לחלק את הפקת ההילולה בין שבעה גורמים - בניגוד גמור להמלצה מרכזית של ועדת החקירה
איתמר לוין, יצחק דנון
חברת כפיים שיווק וקידום מכירות טוענת: משרד ירושלים אינו מקיים מכרז אלא פנה לארבע חברות בלבד, תוך שהוא מדגיש שיש צורך ב"יחסי אמון" - ואינו מציב תנאי סף בתחומי הרישוי והאבטחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il