X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הדלקה מרכזית אחת בלבד [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
דעת הרוב בוועדה: להפקיע את מתחם מירון
ברלינר וינאי: יש להעביר את האתר כולו לבעלות המדינה; הרב קרליץ: להעבירו להקדש חדש הוועדה ממליצה ששר אחד וגוף אחד יהיו אחראים לניהול המתחם כל השנה ובל"ג בעומר

ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון ממליצה (6.3.24) על שינוי עומק באופן בו התנהל המתחם, הן בצורה שוטפת והן בהילולת ל"ג בעומר. בנושא זה בלבד התגלעו חילוקי דעות בין השופטת בדימוס דבורה ברלינר ואלוף (מיל') שלמה ינאי לבין הרב מרדכי קרליץ.
הוועדה ממליצה, כי אחד השרים ייקבע לאחראי על מתחם מירון, לאורך כל ימות השנה, ובכלל זה גם להילולת ל"ג בעומר. ניהול המתחם לאורך כל השנה ייעשה באמצעות יחידה ממשלתית או תאגיד ציבורי אשר יפעלו תחת השר. גוף זה יופקד על כל ההיבטים הנוגעים לכך, ובהם שימור, הפעלה שוטפת, תחזוקה, פיתוח וקידום המתחם בראייה ארוכת טווח. נוסף על כך, תוטל עליו האחריות לתכנון ההילולה בל"ג בעומר ולניהולה, כמו גם לתכנון אירועים מרובי משתתפים אחרים במועדים שונים באתר ולניהולם.
לגוף זה ייקבעו סמכויות ביצוע ברורות, לצד כלים מעשיים שיאפשרו מימוש ייעודו. נציגי ציבור ישולבו בקביעת מדיניותו ובפיקוח על פעילותו של הגוף, באופן אשר ייתן ביטוי למאפיינים הייחודיים של מתחם מירון ושל ציבור המבקרים בו. הוועדה ממליצה, כי תיבחן האפשרות להעביר לגוף זה סמכויות שיוצאו מידי המועצה האזורית מרום הגליל והוועדה המקומית לתכנון ובנייה. האחריות והסמכות בנוגע למתחם מירון תוגדר במפורש ותוסדר בחקיקה ייעודית. הוועדה ממליצה כי חקיקה זו תכלול הן את ההוראות בנוגע לגוף הניהול והן הוראות בנושא ניהול ההילולה.
ברלינר וינאי ממליצים להפקיע את חלקות הקרקע אשר רשומות כיום בבעלות ההקדשות ומנוהלות על-ידי נציגיהן, כך שהמדינה תהיה בעלת הקרקע בשטח המתחם כולו. לדעתם, הפקעת הקרקע הכרחית לניהול תקין של המתחם, לאחר שבמשך שנים רבות כשלו מתווים שונים להסדרת האתר. כיוון שמדובר באתר קדוש בעל חשיבות לכל הציבור היהודי, וכיוון שהמדינה משקיעה בו משאבים רבים מאוד, ראוי שהוא יהיה בבעלות המדינה.
הרב קרליץ סבור, כי את ניהולו התקין של המתחם ניתן להשיג בהצלחה רבה יותר ללא הפקעת הקרקע. לעמדתו, בהפקעה טמונים חסרונות מהותיים, כמו החלשת שיתוף הפעולה עם ציבור המשתמשים באתר, ואין ערובה שהיא תפתור את הבעיות בניהולו. הוא מציע שהקרקע תישאר בבעלות הקדש ייעודי חדש שיבוא במקום ההקדשות הקיימים.
כיצד לנהל את ההילולות
הוועדה ממליצה כי ההילולות מעתה והלאה, וכן כל האירועים הנוספים המתקיימים באתר קבר הרשב"י, ינוהלו על-פי ההמלצות הבאות, אשר עקרונותיהן עמדו גם בבסיס המלצות הביניים אשר הגישה לממשלה ויושמו בל"ג בעומר בשנתיים האחרונות. השר אשר יופקד על ניהול המתחם לאורך כל השנה יהיה אחראי גם לניהול ההילולה, וכך גם הגוף שיפעל תחתיו. לארגון ההילולה ולניהולה ימנה הגוף המנהל פרויקטור, בדמות גורם מקצועי המנוסה בניהול אירועים רבי-משתתפים, אשר יפעל בכפיפות לגוף המנהל.
בכל שנה ייקבעו מספרי יעד מרביים לתפוסת הקהל, על בסיס הוראות הבטיחות ותקני הבטיחות המתאימים בנוגע לתפוסת קהל ולתנאי התשתית במקום, ותכנון ההילולה וניהולה ייעשו בהתאם להם. מומלץ להמשיך את השימוש בתכנון מערך התחבורה לשם ויסות כמות הקהל במתחם מירון ושליטה בה: יש להשתמש במערך התחבורה כדי לווסת מראש את הגעת הקהל למתחם בהתאם למספרי היעד. השימוש באפשרות של עצירת התנועה כדי לצמצם את כמות הקהל ייעשה במקרים חריגים בלבד, לאחר שמוצו האפשרויות האחרות.
הוועדה שבה על המלצתה לפיה בל"ג בעומר תתקיים הדלקה מרכזית קצרה אחת בלבד, על גג הציון, בידי האדמו"ר מבויאן. אירועים נוספים יתקיימו במעגלים התומכים, בהתאם לקביעת המארגנים, לפי הרציונל של הרחקת אירועים רבי משתתפים מציון הקבר וסביבתו הקרובה אל המעגלים התומכים. ציון הקבר והשטחים הצמודים לו יוקדשו לתפילה ולימוד בלבד. בשטחים הצמודים לציון יוכלו להתקיים גם טקסי חלאקה וריקודי שמחה. כדי לשמור על בטיחות הקהל ועל קדושת המקום, מומלץ, כי במהלך ההילולה לא תתאפשר הכנת מזון או חלוקתו בציון ובשטחים הצמודים אליו.
הוועדה ממליצה להמשיך לבחון חלופות לאופן ניהול הקהל בציון, תוך שמירה על הגבלת כמות הקהל בזמן נתון ועידוד תחלופה של הקהל, כך שיתאפשר לכל הציבור המבקש להיכנס לציון לעשות זאת. מומלץ לקיים הסברה מקדימה ונרחבת באשר לחשיבות שיתוף הפעולה של הציבור בנוגע לזרימת הקהל בציון, תוך הדגשת המסר כי צמצום משך השהות בציון, תוך התחשבות באחר, הם בבחינת מצוות "ואהבת לרעך כמוך" ויאפשרו לכל מי שחפץ בכך להשתתף בהילולה תוך שמירה על בטיחות. ניהול הקהל ייעשה באמצעות סדרנים וסדרניות מן המגזר החרדי אשר יוכשרו ויתודרכו למשימה זו.
הוועדה ממליצה, כי כל היבטי ניהול המתחם יוסדרו בחקיקה ייעודית, לרבות ההיבטים המשפטיים הקשורים בהילולה בל"ג בעומר. נוכח הדחיפות יש לפעול במידת הצורך לחוקק הוראת שעה לניהול ההילולה, עוד קודם להשלמת הליך החקיקה הכולל. יש לפנות מן האתר את שמונת המבנים הבלתי-חוקיים שנותרו בו. לא תתאפשר שום שהייה הכוללת לינה ומגורים, לרבות באוהלים זמניים, בציון הקבר וסביבתו הקרובה, במהלך כל השנה וביתר שאת במהלך ההילולה.
היבטי התכנון של האתר
כחצי שנה לאחר האסון, פורסמה לתוקף ברשומות תוכנית מתאר לאחר שנים ארוכות של ניסיונות להסדיר תכנונית את האתר. הוועדה סבורה שיש להכניס בה מספר שינויים, שכן בכמה נקודות היא אינה נותנת פתרון מספק לאתגרים הקשורים בניהול האתר. זאת, בראש ובראשונה, כיוון שלא תוכננה כדי לתת מענה להילולת ל"ג בעומר וכדי לתת מענה לאופיו של המקום. הוועדה ממליצה לקדם בדחיפות את אישור התוכנית, בחלקים שאינם סותרים את יתר המלצותיה.
גם לאחר פינוי השטחים בציון ובסביבתו ותכנונם בהתאם להמלצות, לא די בהם על-מנת לספק מענה מלא לקהל הרב שמגיע לאתר. לפיכך, לטובת הגדלת שטח האתר, ממליצה הוועדה על הרחקת מתחם המלונאות שמתוכנן לבנייה בקרבת הציון, ועל צירוף שטח זה לשטח האתר, וכן על צירוף כל השטח בו פועלת כיום ישיבת בני עקיבא מירון לשטח האתר. בנוסף, ממליצה הוועדה לשייך לאתר מבחינה תכנונית שטחים נוספים שנמצאים במרחק מה ממנו. הללו ישמשו לצרכים הקשורים לאירוע ההילולה, ובמהלך השנה - לפעילויות שהומלץ להרחיק מהאתר עצמו, כגון תיירות ולינה.
עוד מציינת הוועדה, כי הצורך בהסדרה חוקית מקיפה של תחום האירועים רבי-המשתתפים ידוע לכל זה 30 שנים, אך דבר לא אירע גם לאחר אסונות ערד ומירון. "אפילו ביחס לתחומים אחרים שבהם נתקלנו בדפוסים של הימנעות מקבלת החלטות, דחיינות ועמימות מערכתית - מדובר בפרק זמן קיצוני וחריג", היא אומרת. הוועדה ממליצה לסיים בהקדם האפשרי את ההליכים להסדרת ההסמכה של "מורשה בטיחות" באירועים רבי-משתתפים ולהביא לכניסתו לתוקף של התיקון. יש לפתח אמות מידה מקצועיות להתנהלות של בעל מקצוע זה, ולהבטיח שהוא מוכשר בניהול קהל ובתכלול עבודת הבטיחות הנדרשת לקראת קיום אירוע רב-משתתפים.
בנוסף, מתייחסת הוועדה להיעדר ההסדרה של תחום הבטיחות באירועים המוניים שאינם טעוני רישוי, כגון אירועים דתיים, טקסים שונים ואירועי מחאה למיניהם. הוועדה ציינה, כי המלצות הצוות הבין-משרדי להסדרת תחום האירועים רבי-המשתתפים שהוקם בעקבות אסון ערד והמלצות ועדת החקירה הממלכתית שהוקמה בעקבות אסון ורסאי לא יושמו, והתחום נותר ללא הסדרה מספקת.
הוועדה ממליצה לקדם הסדרה מקיפה של תחום האירועים רבי-המשתתפים על כל סוגיהם. בתוך כך, יש לקבוע בחוק גורם מאסדר שיהיה אחראי לאישור אירועים אלו, ולהיבטי בטיחות בפרט, ובכלל זה לקבוע תנאים לקיום האירוע, לרבות בעניין תפוסת קהל. בשל חשיבות הנושא ונוכח היותו נתון במחלוקת בין-משרדית כבר עשרות שנים, על משרד ראש הממשלה להיכנס לעובי הקורה ויביא להסדרת הנושא בהקדם האפשרי. היות שבחיי אדם עסקינן, ממליצה הוועדה גם שהיועצת המשפטית לממשלה תפעל לקדם בדחיפות הנדרשת את ההסדרה החוקית, ולהביא מיד לפתרון ביניים שיכלול הנחיות ברורות בעניין האחריות של הגופים השונים.

ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון / דין וחשבון
תאריך:  06/03/2024   |   עודכן:  06/03/2024
+שר הפנים ארבל: תגובת הליכוד למסקנות ועדת מירון - מבישה
21:41 06/03/24  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

מפלגת הליכוד הגיבה בעקבות מסקנות ועדת החקירה לבחינת אסון מירון וטענה כי מדובר בהתרסה פוליטית מובהקת וכי שלמה ינאי הוא מקורב ללפיד  ▪  שר הפנים: קורא לדובר הליכוד לחזור בו

השר ארבל. "על כולנו לכבד את ההרוגים ואת משפחותיהם" [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+הוועדה: ריבוי הכשלים אינו מונע בחינת אחריות פרטנית
14:34 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ועדת מירון מיישמת את התפיסות המקובלות לגבי הטלת אחריות על נבחרי ציבור ונושאי משרות ציבוריות - באופן העשוי להשליך גם על חקירת מלחמת חרבות ברזל

ינאי, ברלינר וקרליץ. אחריות בהתאם לסמכות [צילום: לע"מ]
+ח"כ מיכאלי: נתניהו אחראי לאסון. זה היה נכון במירון, באסון 7 באקטובר זה נכון פי מליון
14:20 06/03/24  |  מירב ארד

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי על ממצאי דוח ועדת החקירה לאסון מירון: "השקרים וההתחמקויות לא מסתירות את המציאות: נתניהו אחראי לאסון, אחריות אישית. זה היה נכון במירון, באסון 7 באקטובר זה נכון פי מליון. נתניהו מסוכן לישראל, הוא היה מסוכן לישראל באסון מירון, באסון ה-7 באוקטובר ומסוכן כל עוד הוא יושב על כיסא ראש ממשלה."

+"את אסון מירון ניתן וצריך היה למנוע"
14:04 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ועדת החקירה: הכתובת הייתה על הקיר זמן רב לפני 2021; המצב היה ידוע והיה ברור שהאסון בוא יבוא  ▪  מצביעה על דחיינות ואי קבלת החלטות, העדר משילות ו"ישראבלוף"

הוועדה בתחילת עבודתה: שלמה ינאי, מרים נאור ומרדכי קרליץ [צילום: לע"מ]
+משרד ראש הממשלה ידע שיש בעיות רבות במירון - ולא עשה דבר
13:46 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המשרד לביטחון פנים נכשל בבדיקת התוכניות המבצעיות של המשטרה לפני האסון  ▪  המשרד לשירותי דת לא פיקח כיאות על המרכז למקומות הקדושים

נתניהו בעדותו בוועדת מירון [צילום: לע"מ]
+ח"כ אלהרר: דו״ח מירון הוא פרומו לדו״ח חקירת מחדלי ה-7 באוקטובר
13:11 06/03/24  |  מירב ארד

ח"כ קארין אלהרר על מסקנות ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון: "דו״ח מירון שפורסם כעת הוא פרומו לדו״ח חקירת מחדלי השבעה באוקטובר. התירוץ של נתניהו בזמנו: ״אני לא יכול לקחת אחריות על מה שאני לא יודע״, מזקק את היעדר מנהיגותו.
הוועדה קבעה שיש לנתניהו אחריות אישית על האסון. תהיה לו גם אחת כזו על טבח ה-07.10, הגיע הזמן ללכת הביתה.

+מפכ"ל המשטרה: "אסיים את התפקיד ברגע שהממשלה תחליט על כך"
13:06 06/03/24  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

עוד נמסר מלשכת המפכ"ל כי "רנ"צ שבתאי נוטל על עצמו את האחריות המלאה וביקש לסיים את תפקידו כמפכ"ל בראשית השנה הנוכחית"  ▪  ממשטרת ישראל נמסר כי "צוות ארגוני לומד את ההמלצות ופועל ליישמן"  ▪  פורום משפחות האסון: "זהו סיומו של צעד ראשון בדרך אל הצדק"  ▪  לפיד: "נתניהו לא כשיר. הוא היה צריך להתפטר יום אחרי האסון"

רנ"צ שבתאי. נטל אחריות [צילום: אורן בן חקון/פלאש 90]
+המשטרה התייחסה לסכנות במירון כאל גזירת גורל
13:05 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

קיבעון מחשבתי הוביל להתמודדות חלקית ולקויה עם סכנת הצפיפות; המשטרה התעלמה מכך שדרישותיה לא קוימו; השוטרים שהוצבו במירון לא קיבלו הדרכה מתאימה; אין להשלים עם הימנעות המשטרה מקיום תחקיר

ועדת החקירה: שלמה ינאי, דבורה ברלינר, מרדכי קרליץ [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]
+נתניהו ידע שהטיפול בקבר הרשב"י לקוי ועלול ליצור סכנה
12:51 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הוועדה: ראש הממשלה מחויב לאתר באופן יזום נושאים המחייבים את טיפולו  ▪  בפני אוחנה הונף דגל אדום בוהק והוא התעלם ממנו  ▪  שבתאי היה חייב לרדת לפרטיה של התוכנית המבצעית

נתניהו, אוחנה ושבתאי במירון למחרת האסון [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
+ח"כ רייטן: אסון ידוע מראש וקריסה מוחלטת של ערכי האחריות והמקצועיות
12:51 06/03/24  |  מירב ארד

ח"כ אפרת רייטן בתגובה למסקנות ועדת החקירה לאסון מירון: אסון ידוע מראש וקריסה מוחלטת של ערכי האחריות והמקצועיות המצופה מנושאי משרה ואנשי ציבור שהיו חלק מהמחדל. אחראים ואשמים כולם ברשלנות, בעצימת עיניים ואדישות, ולכן הוועדה קבעה שהם נושאים באחריות אישית. מוות מיותר של 45 אזרחים בגלל ״תרבות רעה שמצאנו בתוך ביתנו״. לנספים ולמשפחותיהם מסקנות הדו״ח החמור הזה כבר מאוחר מדיי.
לחברה בישראל הדו״ח יכול להוות רגע מכונן לתיקון. זה עלינו לתקן.

+המשטרה בתגובה למסקנות לוועדת אסון מירון: "צוות ארגוני ילמד את המסקנות ויפעל ליישמן"
12:49 06/03/24  |  מירב ארד

המשטרה בתגובה על דוח ועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון: "עם קבלת הדוח מונה צוות ארגוני כדי ללמוד את ממצאיו והמלצותיו ולפעול ליישומן. זאת, בנוסף ללימוד ההמלצות האישיות המנויות ביחס לקציני המשטרה המוזכרים בו ובחינת המשמעויות הנגזרות"

+לפיד ימסור הצהרה בנושא מסקנות ועדת החקירה לאסון מירון
12:43 06/03/24  |  מירב ארד

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, ימסור היום (רביעי) בשעה 12:50 הצהרה לתקשורת בנושא דו"ח ועדת החקירה הממלכתית בעניין אסון מירון. ההצהרה תתקיים בחדר סיעת יש עתיד במשכן הכנסת.

+ועדת החקירה: נתניהו, אוחנה ושבתאי נושאים באחריות אישית לאסון מירון
09:37 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

בשל העובדה שראש הממשלה הוא תפקיד נבחר, הוועדה נמנעת מהמלצה אופרטיבית לגבי נתניהו; ממליצה שאוחנה לא ימונה בעתיד לשר לביטחון פנים; אומרת שאלמלא המלחמה - היה מקום להדיח את שבתאי  ▪  ממליצה שיעקב אביטן לא ימונה בעתיד לשר, ולשקול חקירה פלילית נגד קצין משטרה ושלושה מהאחראים על הבטיחות באירוע  ▪  כשלים קשים ומתמשכים של המשטרה  ▪  משרד ראש הממשלה ידע שיש בעיות ולא עשה דבר  ▪  המשרד לביטחון פנים נכשל בבדיקת תוכניות המשטרה

זירת האסון במירון. 45 הרוגים [צילום: דוד כהן, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דעת הרוב בוועדה: להפקיע את מתחם מירון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
איתמר לוין
ועדת החקירה: הכתובת הייתה על הקיר זמן רב לפני 2021; המצב היה ידוע והיה ברור שהאסון בוא יבוא    מצביעה על דחיינות ואי קבלת החלטות, העדר משילות ו"ישראבלוף"
איתמר לוין
המשרד לביטחון פנים נכשל בבדיקת התוכניות המבצעיות של המשטרה לפני האסון    המשרד לשירותי דת לא פיקח כיאות על המרכז למקומות הקדושים
מירב ארד
עוד נמסר מלשכת המפכ"ל כי "רנ"צ שבתאי נוטל על עצמו את האחריות המלאה וביקש לסיים את תפקידו כמפכ"ל בראשית השנה הנוכחית"    ממשטרת ישראל נמסר כי "צוות ארגוני לומד את ההמלצות ופועל ליישמן"    פורום משפחות האסון: "זהו סיומו של צעד ראשון בדרך אל הצדק"    לפיד: "נתניהו לא כשיר. הוא היה צריך להתפטר יום אחרי האסון"
איתמר לוין
קיבעון מחשבתי הוביל להתמודדות חלקית ולקויה עם סכנת הצפיפות; המשטרה התעלמה מכך שדרישותיה לא קוימו; השוטרים שהוצבו במירון לא קיבלו הדרכה מתאימה; אין להשלים עם הימנעות המשטרה מקיום תחקיר
איתמר לוין
הוועדה: ראש הממשלה מחויב לאתר באופן יזום נושאים המחייבים את טיפולו    בפני אוחנה הונף דגל אדום בוהק והוא התעלם ממנו    שבתאי היה חייב לרדת לפרטיה של התוכנית המבצעית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il