X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מאות שאלות מחיילים בשטח [צילום ארכיון: הדס פרוש/פלאש 90]
פורים בלי יין: לוחמים, שימו לב להנחיות!
הנחיות ענף ההלכה ברבנות הצבאית: חיילים המעוניינים לצום בתענית אסתר רשאים לעשות זאת, למעט חיילים העוסקים בלחימה או בפעילות ביטחונית קריאת המגילה בשטח אויב תתבצע רק בהתאם להנחיות המפקדים ובחלק מהמקרים ניתן להקדימה חייל שלא יוכל להעביר מתנות לאביונים יפריש את הכסף עבורם ויתן להם כשיתאפשר לוחמים אסורים בשתיית יין בפורים, כיוון שעליהם לשמור על צלילות דעת

מתי חוגגים את פורים בעזה? האם חיילים בשטח צמים בתענית אסתר? איך יתנו מתנות לאביונים בשטח אויב? ומה לגבי שמיעת קריאת המגילה באמצעות מכשיר קשר? ענף ההלכה של הרבנות הצבאית פרסם הנחיות הלכתיות לקראת חג הפורים הקרוב, ובהן התייחסות לכלל השאלות המעסיקות את הלוחמים והמפקדים בעזה, בגבול הצפון, ואף ביחידות העורפיות.
ההנחיה הראשונה נוגעת לצום תענית אסתר, ולפיה, יש לאפשר לכל חייל המעוניין בכך לצום, בהתאם לפקודת מטכ״ל, למעט חיילים שעסוקים בלחימה או עשויים להיכנס ללחימה ״בטווח הזמן המיידי״ או שהם עסוקים במשימות ביטחון שוטף ומשימות אבטחה במחנות עורפיים. במקרה כזה, הם מחויבים לאכול כדי לשמור על כשירות מבצעית. כך גם ינהג כל מי שנדרש לפעילות גופנית הקשורה למאמץ המלחמתי.

ענף הלכה ברבנות הצבאית, שבראשו עומד הרב סא״ל אודי שוורץ, ופסקיו מקבלים את אישור הרב הראשי לצה"ל, הרב תא"ל איל קרים, מציין כי ״תענית אסתר קלה יותר מתעניות החורבן, והקלו בה גם למי שמצטער אף שאיננו חולה ממש. יתר על כן, השנה תענית זו אינה בזמנה, ולכן כל מי שמתעורר אצלו ספק, שמא התענית תפגע ביכולתו לסייע ולתמוך באופן מיטבי את המאמץ המלחמתי, יתמיד במלאכתו ולא יתענה״, כמובן תוך היוועצות ברב היחידה. אם חייל אכל או שתה בצום מפני צורך ולאחר מכן מתאפשר לו לצום בשאר היום, יתענה עד סיום הצום.
בעניין קריאת המגילה, פסקה הרבנות הצבאית שמי שיודע בוודאות שבמהלך י״ד באדר ב' יהיה בפעילות מבצעית שלא תאפשר את קריאת המגילה, רשאי להקדים ולקרוא את המגילה כבר מי״א באדר ב', אך בלא ברכה. בנוגע לקריאה ביום הפורים עצמו, ביקשו ברבנות הצבאית להדגיש כי ״קריאת מגילה בשטח אויב או באזורים מאוימים - תתבצע אך ורק בהתאם להנחיות המפקדים בגיזרה. אין להתקהל או להסתכן לצורך קיום מצוות קריאת מגילה״.
חייל שנמצא בלא מניין, יקרא את המגילה ביחידות, ויברך לפני הקריאה, אך לא לאחריה. כאשר אין בעל-קורא שיוכל לקרוא את המגילה כהלכתה בניקוד ובטעמים, הציעה הרבנות הצבאית שאחד החיילים ירכיב אוזניות ובהן ישמע הקלטה של הקריאה, ועל-פי ההקלטה יקרא מתוך מגילה כשרה. אם אין מגילה כשרה, אלא רק מגילה מודפסת, יקראו ממנה בלא ברכה.
חייל שיוכל לשמוע את המגילה רק באמצעות מכשיר קשר - אינו יוצא ידי חובה. אמנם, אם אין לו כל אפשרות לשמוע בדרך אחרת, ראוי שישתדל לפחות לשמוע את הקריאה בדרך זו, אך לא יברך על הקריאה, אלא יתכוון לצאת ידי חובה בברכות ובקריאה הנשמעת מרחוק.
הנחיות מפורטות ניתנו גם לגבי שאר הלכות הפורים כמו מתנות לאביונים. כך, למשל, חייל שלא יתאפשר לו להעביר מתנות לעניים בפורים יקדים וִימַנֶה שליח לפני החג, שייתן את המתנות במקומו. אם לא מינה שליח, כתבו בענף ההלכה ש״יפריש את המעות עבור העניים ביום הפורים, וישמרם אצלו עד שיזדמן לו ליתנם לעניים״. גם ביחס למשלוח מנות נקבע כי ראוי שחייל יקנה או יביא עמו מביתו משלוח כדי לתת לאחד מחבריו, אך אם אין לו אפשרות יוכל לקיים את המצווה בהעברת מנת האוכל שלו לחברו. אגב, בענף ההלכה הדגישו: ״פשוט שחיילים בצבא אסורים בשתיית יין, שהרי ביטחון הציבור מוטל על כתפיהם ועליהם לשמור על צלילות דעת״.
גורמים ברבנות הצבאית סיפרו כי בשבועות האחרונים התקבלו מאות שאלות הלכתיות הנוגעות לקיום מצוות חג הפורים בזמן המלחמה. ״רבני ענף ההלכה נותנים מענה ברור ומיידי לכל שאלה או פנייה, כדי שכלל חיילי צה"ל ומפקדיו יוכלו לחגוג את הפורים בצל המלחמה. כולנו תקווה, שהחג יביא איתו שמחה אמיתית וניצחון גדול של עם ישראל״.

תאריך:  10/03/2024   |   עודכן:  10/03/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פורים בלי יין: לוחמים, שימו לב להנחיות!
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
עדנה ויג
ניתוח שיר פורימי של הרצל חקק    לכבוד חג פורים השנה בחרתי לחשוף פּן פחות מוכר בשירתו של הרצל חקק והוא כתיבת שירי ילדים
עמנואל בן-סבו
העם בישראל מסרב לקבל את "התרעות" הגורמים הצבאיים והפוליטיים, העם מתנגד בנחרצות למהלכי האימים עליו ומוכן להתמודדות מול מפיצי עלילת "אל-אקצה בסכנה" ושאר עלילות כזב
גדי חיטמן
במציאות בה צה"ל מתוח עד קצה גבול היכולת והמשטרה נערכת לפזר את כוחותיה באזור ירושלים וברחבי הארץ, ראוי לתת את הדעת על מספר נקודות חשובות בהתקרב חודש רמדאן
עדנה ויג
על כל אחת ואחד מהעם מוטלת אחריות להרבות אור ושמחה    רבי נחמן מברסלב אמר: "מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד"
איתמר לוין
קובע: האיסור הגורף על צריכה והחזקה של חמץ בבסיסים מהווה פגיעה מותרת על-פי חוק כבוד האדם וחרותו, והוא נחוץ להבטחת כשרות המזון המוגש בבסיסים בחג ולשמירה על לכידוּת החיילים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il