X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הטוקבקים הוסיפו ממד חשוב לשיח הציבורי והם מקיימים דיונים מפרים ומועילים בדרך אל חופש תגובה ראוי, לגיטמי וישר
▪  ▪  ▪
ביהמ"ש: "לחשיפת שחיתות בטוקבק ערך ציבורי רב"
ענבל בר-און
זו הייתה תגובת ביהמ"ש בתגובה לבקשת מכון התקנים לחשוף זהותו של גולש, אשר נקב בשמות עובדי מכון התקנים אשר מקבלים שכר חורג, ואשר ככל הנראה, נמנה עם עובדי מכון התקנים
לרשימה המלאה

דודו אלהרר
תנאים שכדאי להציב לפרסום תגוביות במרשתת

דודו אלהרר
לשון רעה

"זהו מסוג אותם מקרים שאם תותר חשיפת הגולשים - לא נמצא אותם עוד במקומותינו שכן אם אדם יידע שזהותו תיחשף, הוא יימנע מחשיפת הפרטים מחשש שיבולע לו בעקבות כך". כך קבעה (יום ב', 15.12.09) שופטת בית משפט השלום בתל אביב, חדוה וינבאום-וולצקי, בבקשה שהגיש מכון התקנים לחשיפת זהותו של גולש, ככל הנראה עובד של המכון, אשר בעקבות פרסום ב-ynet על חריגות השכר במכון התקנים, כתב את התגובית הבאה:
'זה ידוע שהבכירים גונבים במכון אבל יתר 600 העובדים מרוויחים משכורות פחות מהממוצע במשק. מומלץ להתמקד בשמות כמו ....(ביהמ"ש לא ראה לנכון לשוב ולחזור על השמות) מומלץ לבדוק איך הגיעו לְמה שהגיעו - שכר, תפקיד, אם לקחו דברים ללא רשות וכד', לפעמים לקחו דברים עם רשות אבל זה לא שלהם.'"
(ענבל בר-און, News1 - ראה פסיקה מלאה משמאל).
הדעות על הטוקבקים ברשת נחלקות לשני גושים גדולים בדרך כלל - אלה השוללים מכל וכל, שרואים בהן רעה חולה, עליבות, רדידות, גסות, מופרעות, בוטות ואלימות, ומנגד - אלה המחייבים בשם חופש הביטוי אופן כזה של הוצאת קיטור לאלה שלא ניתנה להם במה. אלו ואלו דברי אנשים חיים, ובדרכם, שני הצדדים צודקים בטעמיהם. הבעיה שנותרה היא יישוב המחלוקת באופן כזה ששני הצדדים יוכלו להתקיים עם המציאות הזאת, מבלי להזדקק לחוק מיוחד ההולך ונרקם בכנסת ובו ייקבעו מסמרות.
הכל חייבים להודות שהטוקבקים הוסיפו ממד חשוב לשיח הציבורי גם אם הוא בוטה ועילג ברובו. לפעמים העילגות חושפת אמת שתחביר תקני מסתיר. אנשים קוראים ובודקים בספרים אחרים, באתרים אחרים, בחוקים ובתקנות - ומגיבים. מפנים למראי מקום, מנסים להוכיח, להוסיף, לגרוע, להסכים ולהפריך. לצרכן התקשורת יש הזדמנות לקחת חלק ולהיות פעיל, לחשוף שחיתויות כמו במקרה הנ"ל במכון התקנים, אי-אפשר להתעלם מהעושר וגם מהצבעוניות התקשורתית שהתגוביות הביאו. זוהי תקשורת עם ערך מוסף וברוך. השפה המובעת בתגוביות מעלה מדי פעם פניני לשון מכל סוגי העברית המדוברת בחלקים שונים של הארץ, הטוקבקיסטים מאמצים ניסוחים ביניהם לבין עצמם ("כנסו! כנסו!") וכבר הולכת ומתפתחת שפת-תגוביות ולא בהכרח בכיוון השלילי.
מאידך-גיסא, חוסר טעם, נאצות וניבולי פה, לפעמים גם בלי כל קשר לעניין הנדון, מקלקלים לשם הקלקול בלבד, מעלים חימה וסתם מעליבים את הכותבים לעיני כל ומותירים אותם חסרי-אונים. אז מה, נשפוך את התינוק עם המים? הלא יש תגוביות ציניות וסרקאסטיות עם קורטוב של הומור מרושע שתענוג לקרוא, יש תגוביות מבטלות במחי מילה או שתיים ויש בהן סיכום של ממש, ויש תגוביות כתובות דבר דבור על אופניו המגלות כישרונות כתיבה מעוּלים. חבל יהיה אם יוטלו מגבלות בגלל הבלים שכל אחד מבחין בהם ומתעלם. אני מאמין שהמגבלות הנחוצות תבואנה מעצמן ויש לדעתי דרך לעודד את בואן ולקדם בברכה את חלוציהן.
העוקב אחר הטוקבקיסטים יכול כבר לזהות מגיבים רבים, כאלה שהחליפו בעבר כינויים חדשות לבקרים, והגיעו למסקנה שעדיף להיצמד לכינוי אחד באופן קבוע, מהסיבה הפשוטה שהם רוצים להציג קו מחשבה אחיד ומזוהה עימם בכל תגובותיהם. המגיבים האחרים כבר מכירים כאלה על הזהות המזוהה עימם, גם הם כבר גיבשו לעצמם זהות ברורה, ומתפתחים דיונים מפרים ומועילים. אלה הם הגרעין החלוצי שיוליד, כך אני מקווה בתמימותי, מהפכה מועילה ומחדשת שתקנה לה חזקה ברשת. הם לא מנבלים את המקלדת, השפה שלהם משובחת וקולחת והם זוכים לטפיחות שכם ולמחמאות שמשפרות את הביצועים.
עולים עליהם ניצנים ראשונים שמזדהים בשמם המלא, פותחים באומץ פתח לקיתונות של רוע מצד הבלתי מזוהים, הם מוכנים לספוג את הבוז הזה ובלבד להציג את דעותיהם ועמדותיהם בשמם, ומשיגים בכך את האמינות המוחלטת. את זה יש לעודד. היתר יבוא מעצמו.

תאריך:  23/05/2010   |   עודכן:  23/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חופש התגובה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
דודו היקר
אנוכי (זמנית)  |  23/05/10 20:38
2
והמגיבים המתוגמלים בכסף על כך?
הניה  |  23/05/10 21:46
3
רשימה מומלצת!
יוסי פלס  |  24/05/10 02:10
4
אין במה לציבור הרחב
atidix  |  24/05/10 08:26
5
לדודו אלהרר
אלון מהצפון  |  24/05/10 12:51
6
שלום שמחון
אריקה  |  1/06/10 16:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסיקו
"ישראל היום" צועד לעבר חופש מערכתי    מעריב מדווח על ארוחת דגים    ו"כלכליסט" משתתף בצער הצרכנים האמריקנים
שלמה גזית
צ'יטה-אליעזר כהן הוא תמונת המראה של גדעון לוי. והוא איננו יחיד, להפך    חלק גדול מן הכותבים והמתבטאים חוטאים באותו חטא - אנו, ישראל והישראלים, בבחינת כליל השלמות
נילי יחיאלי
דווקא בעידן בו יושבים כל-כך הרבה יש בעיות    איך ניתן להתגבר עליהם בעזרת כושר גופני והליכה?    להלן מספר טיפים
עקיבא ביגמן
נדמה שתהליכים שונים במאה האחרונה עשויים להחזיר את אירופה למצבה הגיאוגרפי הטבעי    האירופאים בטיפשות של חצי-אי הרגו זה בזה בשתי מלחמות עולם רצחניות, תהליך שזרז את דלדול האוכלוסיה במערב    ממוצע הלידות יורד בהתמדה, האוכלוסיות מתבגרות, והניוון התרבותי בדרך
אלכס נחומסון
העיתונאית דנה וייס ראיינה ביראת כבוד את חומסקי כיאה לאייקון מהשמאל הרדיקלי שעל חוכמתו אין עוררין    לראיין מישהו שיציג פן אחר ל"ויכוח"? הצחקתם אותה...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il