אקסטרה תחבורה ציבורית תגביר את האכיפה באוטובוסים לתיקוף (תשלום) עבור הנסיעות. מהלך זה ילווה בקמפיין לעידוד תיקוף באוטובוסים, שיעלה ב-14.3.24. הצורך בקמפיין ובשינוי מדיניות האכיפה עלה בעקבות פער גדל והולך בין היקף הנוסעים, המשתמשים בשירות התחבורה הציבורית של אקסטרה בנתניה, לבין היקף התיקופים בפועל, פער שלדברי החברה הגיע לכ-20 אחוז.
על-פי נתונים שמסר
משרד התחבורה לקראת הדיון שקיימה (11.3.24) בכנסת הוועדה המיוחדת לפניות הציבור, מתוך 238,146 דוחות שנרשמו לנוסעים בתחבורה הציבורית בשנת 2013 רשמה אקסטרה 693 דוחות, שסכומם 69,460 שקלים. מדובר בפחות מ-0.3% מכלל הדוחות [נתח החברה בהפעלת התחבורה הציבורית הוא 1.8%], לעומת
אגד שחלקה הוא 83% מהדוחות [מפעילה נתח של 21.9% מהשירות]. אולם
הנתונים שנמסרו וועדה הם חלקיים, ואינם כוללים חברות כגון נתיב אקספרס, נסיעות ותיירות, ש.א.מ ומועצה אזורית גולן, כך שחישוב נתח המפעיל אמור להיות נמוך יותר.
ב-1 באפריל אמור להיכנס לתוקף נוהל של
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית בעניין התנהגות הפקחים.
כיום, בניגוד לעבר, נוסעים אינם נדרשים לשלם במזומן לנהג בעלייה לאוטובוס, התשלום מבוצע באופן עצמאי במכונות הכירטוס שמוצבות באוטובוסים, באמצעות תיקוף כרטיס רב-קו או יישומון נסיעה בטלפון הנייד.
חובת התיקוף (התשלום באוטובוס) חלה על כל נוסע, גם על אלו הפטורים מתשלום או נוסעים בעלי הסדר חופשי חודשי/יומי, המשלמים עבור החוזה שנקנה מבעוד מועד ועדיין נדרשים לתקף את התשלום בכל נסיעה.
אי תשלום עבור הנסיעה הוא עבירה שעלולה לגרור קנס בהיקף של 100 שקל. בחברה אומרים כי היעדר התיקוף פוגע גם בשירות התחבורה הציבורית בעיר וגם בשכר הנהגים, אשר נגזר בין היתר מהיקף התיקופים בנסיעה. הפגיעה בכלל הנוסעים נגרמת משום שהיקף הנוסעים שמתקף לא משקף מקרים של לחץ ודחק, שעלולים להיות בשעות השיא, ומפחית משמעותית את ההצדקה להשקעה נוספת מצד משרד התחבורה - השקעה שיכולה להוסיף נסיעות או קווים.
"שירות האוטובוסים בנתניה הוא הטוב ביותר בישראל ועדיין, יש מקום להרחיב אותו ליעדים נוספים ולהוסיף נסיעות", אומרת מירי מרב, סמנכ"ל משאבי אנוש, בקרה וקשרי לקוחות באקסטרה. "אנחנו באקסטרה מאמינים, שכשנתוני הנסיעה האמיתיים ישוקפו בדוחות, משרד התחבורה והממשלה יהיו נכונים יותר להרחיב את השירות. השיקוף הזה יקרה כשתהיה הקפדה מלאה יותר על תיקוף הנסיעה ולכן אנו פועלים בנושא, הן בהיבט הגברת האכיפה בנסיעות והן בהיבט ההסברה לציבור", אמרה מרב.
לדברי מרב, "לכל אלו מצטרף גם אלמנט נוסף והוא הפגיעה בשכר הנהגים, שנגזר גם מהיקף הנוסעים באוטובוס. למעשה, כשנוסע לא מתקף הוא פוגע כלכלית בנהג ואנחנו מצפים מהורים לדבר על כך עם ילדיהם".