X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
אין לעת עתה צורך בשינוי הדין הקיים [צילום: סת ווניג/AP]
משרד המשפטים ורשות ההון:
אין צורך בשינוי הדין לצורך שימוש ברכב אוטונומי
דוח חדש קובע כי ייתכן שיהיה צורך בעתיד לבחון שינויים חקיקתיים לצורך התמודדות עם שאלות של אחריות היצרניות של המערכות האוטונומיות לנזקים הנגרמים במהלך שימוש ברכב אוטונומי ובאפשרות לתבוע את היצרניות

ההסדרים החוקיים הקיימים כיום בישראל ביחס לנזקים ולביטוחים במקרים של תאונות דרכים הם גמישים דיים כדי לחול גם על כלי רכב עצמאיים (אוטונומיים). כך עולה מדוח מיוחד שנכתב במשרד המשפטים וברשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. עם זאת, ייתכן שיהיה צורך בעתיד לבחון שינויים חקיקתיים לצורך התמודדות עם שאלות של אחריות היצרניות של המערכות האוטונומיות לנזקים.
במסגרת בחינת סוגיית השימוש העתידי בכלי רכב עצמאיים בישראל. על-פי חוות הדעת של כותבי הדוח, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט אזרחי) כרמית יוליס, ואוהד מעודי המשמש כסגן בכיר לממונה על שוק ההון, אין צורך בשינוי הדין הקיים בישראל בטרם יהיה אפשר להשתמש בכלי רכב עצמאיים בארץ.
לדבריהם, מבחינת פרשנות החוק, ההסדרים הקיימים לגבי נזקים וביטוח בתאונות דרכים הם גמישים דיים כדי לחול גם על רכבים עצמאיים ואין צורך בשינוי הדין הקיים. הסדרים אלה כוללים את חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אשר מגדיר מהי תאונת דרכים, מיהו הגורם החב באחריות לפצות את הניזוק בגופו בתאונת הדרכים ואת אחריותו המוחלטת לפצות וכן את הסדרי הפיצוי, את פקודת ביטוח רכב המחייבת כל בעל רכב לרכוש פוליסת ביטוח אשר תכסה את חבותו לנזקי גוף לניזוקים מן השימוש ברכבו. עוד כולל החוק את פקודת הנזיקין אשר מסדירה את משטרה אחריות שחל על נזקי הרכוש לכלי הרכב בתאונות דרכים, לרוב באמצעות עוולת הרשלנות.
"ההסדרים הקיימים מגשימים באופן מיטבי את התכליות בסוגיה זו גם בהקשר של רכבים עצמאיים", ציינו השניים ןהוסיפו כי לאור זאת, מוצע בדוח כי הסדרים אלה יוותרו על-כנם גם ביחס לתאונות דרכים שמעורב בהן רכב עצמאי. זאת, משום שלפי פרשנותם של הסדרים אלה, ניתן להחילם על רכבים עצמאיים ללא שינוי חקיקה.
הדוח מתייחס לשני סוגי הנזקים העלולים להיווצר כיום משימוש בכלי רכב - נזקי גוף ונזקי רכוש. עם זאת, מעירים כותביו כי במידת הצורך יהיה נכון לערוך בעתיד דיון בנזקים חדשים העלולים להיווצר משימוש ברכב העצמאי, כמו למשל פגיעה בפרטיות.
ההסדר החוקי הקבוע בחוק הפיצויים באשר לנזקי גוף מבוסס על עקרון יחוד העילה ומונע מחברות הביטוח לחזור בתביעות חזרה על האחראי לתאונה. עיקרון זה מנטרל כמעט לחלוטין, את מטרת ההרתעה של דיני הנזיקין כלפי יצרניות הרכב וכלפי הגורמים שעוסקים בתחזוקה שוטפת של רכבים, כגון מוסכים. זאת מאחר שהם אינם חשופים לתביעות ישירות בגין נזקי הגוף הנגרמים כתוצאה ממחדליהם.
הסדר זה מבוסס בין היתר, על ההנחה שהליכי התקינה המתבצעים כולם בחו"ל, כמו גם הליכי הרישוי, הם מקיפים ומשוכללים מספיק ודי בהם כדי להבטיח את בטיחות הרכבים המיובאים לארץ ואת אחזקתם השוטפת.
שונים הדברים כאשר מדובר בנזקי רכוש, בהם שולט המשטר המשפטי של עוולת הרשלנות, אשר משמר את מטרת ההרתעה כלפי הגורמים שעוסקים בתחזוקת הרכבים, ומתמרץ אותם לשמור על סטנדרט זהירות סביר בתחזוקת הרכבים, לפי הכללים הקבועים בהוראות היצרן וכפוף להנחיות דיני התחבורה.
"בכל הנוגע לרכבים עצמאיים, טרם גובש תקן (בארץ או מחוצה לה) ואף לאחר שיגובש תקן כזה, יהיה מדובר בתקן ראשוני שרמת ההתמקצעות בו צפויה להיות ראשונית. באופן דומה, גם הליכי הרישוי צפויים להיות ראשוניים. בניית תקן צפויה להיות מורכבת מהיבטים שונים של תפעול רכבים עצמאיים ובין היתר: בטיחות נסיעה, אבטחת מידע, ניהול הסיכונים והיבטי פרטיות, ומדובר במורכבות המתפתחת לאורך זמן", ציינו כותבי הדוח. עוד הוסיפו כי בהעדר הליכי תקינה ורישוי משוכללים, מתחזק לכאורה, הצורך בחיזוק אלמנט ההרתעה כלפי יצרני הרכבים ומפעיליהם באמצעות דיני הנזיקין. עם זאת, הצורך בהרתעה זו יפחת ככל שיעלה מתוצאות הניסוי כי אכן השימוש ברכבים עצמאיים הוא בטוח והסיכונים שפורטו לעיל לא התממשו.
"ההנחה המקובלת היא כי שימוש ברכבים עצמאיים יפחית את מספר תאונות הדרכים ואת חומרתן. אולם, אם הנתונים יצדיקו זאת, ניתן יהיה לשקול לבחון מחדש את צמצום עקרון ייחוד העילה ולאפשר לנוהג ברכב (ולמבטחת השימוש בו) תביעת חזרה כנגד יצרניות מערכות הנהיגה העצמאית או מפעילות הרכב העצמאי, וכן את ההצדקה להמשך העמסת נטל הביטוח של השימוש ברכבים עצמאיים על כתפי הציבור באמצעות מנגנון הפול", ציינו כותבי הדוח בסיכומו. כמו-כן הוסיפו כי ניתן יהיה לבחון האם יש צורך ביצירת כלים משפטיים ראייתיים מיוחדים לתביעות בשל תאונות אלה, כדי להקל על ההתדיינות ולאפשר מיצוי הזכויות ועל זכות הגישה לערכאות.

תאריך:  14/03/2024   |   עודכן:  14/03/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין צורך בשינוי הדין לצורך שימוש ברכב אוטונומי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
משרד התקשורת מתכוון להטיל קנס על החברה בגין סגירת 3 יחידות דואר בנתיבות, ראשון לציון ומיתר    שר התקשורת קרעי הורה לחברה שלא לסגור יחידות דואר ללא אישור, וזוהי הפעם השנייה שבה נקנסת החברה בסכום כה גבוה
מירב ארד
ספינה הנושאת סיוע הומניטרי של ארגון WCK, במימון איחוד האמירויות הפליגה ביום שלישי לכיוון הרצועה    1,000 חבילות סיוע הוטלו לרצועת עזה מהאוויר
איתמר לוין
נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר חסך מס ב-1.5 מיליון שקל בשל רישום כוזב של חברה כמשפחתית    בית המשפט: עבירות מס מחייבות עונש מרתיע; הימנעותו מקבלת אחריות מונעת עונש קל יותר
איתמר לוין
אביחי ורדי קיבל 4.7 מיליון שקל לאחר שמכר נכס ב-81.25 מיליון שקל במסגרת פירוק שיתוף    בבית המשפט העליון הוסכם שיחזיר רבע מן הסכום לבעלים לשעבר
איתמר לוין
חבר הכנסת ביקש להתיר לפרסם את פרטי האירוע בו אדם התחזה לקצין והשיג מידע סודי בתחילת המלחמה    אלרון: נכון לעכשיו ובמיוחד מאחר שמדובר במלחמה - ביטחון המדינה גובר על פומביות הדיון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il