X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
תמונת המצב העובדתית בזמן הלידה
בג"ץ: ניתן לרשום שתי אימהות בתעודת לידה
פוגלמן: רישום שתי האימהות - כאשר מדובר בבנות זוג שאחת מהן היא האם הביולוגית והשנייה נקבעה כאמו של התינוק בצו הורות פסיקתי שתחולתו רטרואקטיבית מיום הלידה

ניתן לרשום בנות זוג לסביות כשתי אימהות בתעודת הלידה של תינוק שנולד ביולוגית רק לאחר מהן - קובע (21.3.24) ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן. הוא אומר כי רישום שכזה יתאפשר כאשר בית המשפט מוציא צו הורות פסיקתי, הקובע שגם האם הבלתי-ביולוגית היא אמו של התינוק, ומחיל אותו רטרואקטיבית מתאריך הלידה. במקרים בהם הצו יחול רק מיום הוצאתו, לא יתאפשר רישום שכזה.
פוגלמן אומר כי הכרעתו מבוססת על פסיקה ענפה של בית המשפט העליון בנוגע להורות לא-ביולוגית. במקרה של שתי אימהות (שהאחת יולדת מתרומת זרע או מאמצת ילד והשנייה היא בת-זוגה), הרי ש"כאשר מדובר בהורותה של האם שנעדרת זיקה ביולוגית לילד, הורותה אינה נוצרת מאליה אלא נדרש צו שיפוטי לכינונה. בעוד שבעבר נדרשו האימהות הלא-ביולוגיות לפנות להליך אימוץ לצורך הכרה משפטית בהורותן, כיום צו ההורות הפסיקתי הוא הדרך המקובלת לעשות כן.
"בנסיבות של שימוש בתרומת זרע אנונימית, הן כאשר מדובר בצו האימוץ, הן כאשר מדובר בצו ההורות הפסיקתי נתונה לבית המשפט האפשרות להכיר בתחולה רטרואקטיבית של הצווים האמורים, ולקבוע
הורות החל מיום הלידה. בעוד שביחס לצו אימוץ קביעת תחולה רטרואקטיבית נעשתה במקרים מעטים בלבד, הדבר נפוץ כאשר מדובר בצו הורות פסיקתי".
תעודת הלידה (בה נכתב בשנים האחרונות "הורה" ולא "אב/אם") נועדה לשקף את המצב העובדתי בעת הלידה, ממשיך פוגלמן. אולם, אין המדובר רק בלידה פיזית-ביולוגית - הוא קובע על סמך לשון התקנה והשוואתה לתקנות רישומיות אחרות. התעודה כוללת פרטים שאינם נוגעים ללידה הפיזית, כגון דת ולאום. "אין חולק כי זהות הוריו של היילוד מהווה פרט מידע חשוב ומשמעותי, וזאת גם כאשר הקשר ההורי לא מבוסס על אדן ביולוגי. בהתאם, השמטה של אחד מההורים מתעודת הלידה - על-אף התקיימותה כבר בעת הזו - משמעותה הצגת תמונה חלקית ולא מלאה בדבר זהותו. לכך אף עשויה להיות נפקות במישור של טובת הילד", הוא מוסיף.
לדברי פוגלמן, "אין חולק כי קיים שוני בין הורות ביולוגית לבין הורות שאינה ביולוגית לעניין אופן כינון ההורות. אולם לאחר הסדרת המעמד ההורי, במישור הדין המהותי הורותם של שני ההורים - ההורה הביולוגי וההורה הלא-ביולוגי - שווה היא, והיא כוללת אותו סל זכויות וחובות הוריות. איני סבור כי כאשר במישור הדין המהותי יש שוויון בין ההורים, יש מקום להבחין ביניהם במישור הרישום בתעודת הלידה".
בתי המשפט נוהגים להעניק לצו ההורות הפסיקתי מעמד רטרואקטיבי מיום הלידה, אם הבקשה מוגשת בתוך תשעה חודשים ממועד זה. במקרה כזה, קובע פוגלמן, יש לרשום בתעודת הלידה את שתי האימהות, שכן זהו המצב העובדתי ביום הלידה. זאת, לעומת מקרה בו תחולת הצו (בעיקר במקרה של צו אימוץ) היא רק מיום הוצאתו, שאז בת-הזוג שאינה האם הביולוגית לא הייתה האם ביום הלידה.
השופטים רות רונן ואלכס שטיין הסכימו עם פוגלמן. את העותרות ייצגו עוה"ד חגי קלעי, אחינעם סגל-אורבך, דניאלה יעקובי ושרון סיראי, ואת המדינה - עוה"ד רן רוזנברג ומוריה פרימן.

תאריך:  21/03/2024   |   עודכן:  21/03/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: ניתן לרשום שתי אימהות בתעודת לידה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בגץ משנה סדרי טבע
במ  |  21/03/24 12:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
צוות קרב 7 פתח במבצע חטיבתי להשמדת תשתיות טרור בצפון ח'אן יונס
איתמר לוין, יצחק דנון
עמותה המגייסת תרומות להנצחתו של קצין צנחנים שנפל בעזה טוענת שבנק הפועלים וחברת הסליקה גמא מסרבים להעביר לה מיליוני שקלים, בשל עיצומים שהטיל ביידן על אחיו של הקצין
יפעת גדות
הקרן של הפדרציות של צפון אמריקה תזרים בדרך זו מאות מיליוני דולרים למשק הישראלי, נוסף על מאות מיליוני דולר שנתרמו על-ידי הפדרציות מתחילת המלחמה    "הפדרציות היהודיות ממלאות תפקיד מכריע בתמיכה בישראל במהלך מצב החירום הנוכחי ותמיכה כלכלית היא אחת הדרכים הללו"
מירב ארד
הפעילים בדקו תעודות זהות של ועבדי אורח ברחובות הראשיים כחלק מצעדים שנוקט הארגון    העיתון: אל-אחבאר מדווח על תפסית רשתות ריגול שעבדה עם ישראל
מירב ארד
מנהל מחלקת התיירות של נפאל ציין כי המטפסים ישלמו 15-10 דולר ליחידה עבור הצ'יפ, שייתפר לתוך הז'קט. לאחר חזרת המטפס השבב יוסר, יוחזר לממשלה ויישמר למבקר הבא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il