X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הבקשה הרשמית הוגשה בדצמבר 2018 [צילום: אנפיט]
מועצת מקרקעי ישראל אישרה קרקעות להשבת אנרגיה במישור רותם
שותפות רותם אנרגיה מחצבים הודיעה כי מליאת ממ"י אישרה את הקרקע להקמת מתקן הפקה ואת שטח תעודת התגלית "התפתחות דרמטית כשהמדינה נותנת רוח גבית לפרויקט"

מליאת מועצת מקרקעי ישראל אישרה בשבוע שעבר את הקרקעות לפרויקט האנרגיה שמקדמת שותפות רותם אנרגיה מחצבים (רא"מ) במישור רותם. בהודעה שמסרה לבורסה (יום ב', 25.3.24) ציינה רא"מ כי מדובר בהסרת חסם שעיכב את החברה במשך כחמש שנים בביצוע הפרויקט המתוכנן שלה להקמת מתקן השבת אנרגיה תוך שימוש בפסולת פלסטיק.
מדובר במגרש שמיועד למתקן ההפקה בהיקף של כ-300 דונם, לצד השטח של תעודת התגלית (כ-3 קמ"ר). משמעות ההחלטה היא שכעת, גם רמ"י וגם המועצה שמעליה (ממ"י) מכירות בפרויקט. "זוהי התפתחות דרמטית כשהמדינה נותנת רוח גבית משמעותית לפרויקט", ציינו בחברה והוסיפו כי כבר בדצמבר 2018, לאחר קבלת תעודת התגלית ממשרד האנרגיה, הגישה רא"מ לרמ"י בקשה רשמית לקבל את הזכות בקשר עם הקרקעות האמורות, אולם בשל מספר חסמים ביורוקרטיים הן לא התקבלו. "כעת לאחר שהוסרו כל החסמים, הקרקעות אושרו במליאת המועצה. השותפות תחתום בקרוב על המסמכים שקשורים לקרקע, הנחוצים להגשת מסמכי התוכנית למינהל התכנון לצורך קידומה - תסקיר השפעה על הסביבה (עליו עמלה במשך למעלה משנתיים), תב"ע ונספחים", ציינו בחברה.
הפרויקט שאותו מקדמת רא"מ הוא של מתקן להשבת אנרגיה אשר יעשה שימוש בכ-200 אלף טון של פסולת פלסטיק בשנה, בכך הוא צפוי להציב את ישראל בשורה הראשונה בעולם בכל הקשור לטיפול הולם בפסולות פלסטיק (שלא ניתנת למיחזור רגיל).
הפרויקט אמור לטפל מדי שנה 200 אלף טון של פסולת פלסטיק שאינה ניתנת למחזור ומיועדת להטמנה (או שריפה, לרוב פיראטית ומאוד מזהמת) בתוספת 1.3 מיליון טון של סלעי פצלי שמן ולהפוך אותם למיליון טון מלט לשימוש בענף הבנייה הישראלי, 1.6 מיליון חביות נפט לבתי הזיקוק (3% מהצריכה השנתית של מדינת ישראל) כ-50 מגה ואט חשמל שייוצר מחום שיורי (כמות שיכולה לספק חשמל לאלפי בתי אב בדרום ) וכ-25 אלף טון של חומצה גופרתית נקייה (למכירה בארץ ובחו"ל).
לרא"מ ישנו הסכם עם חברת הבטון והמלט 'רדימיקס' לשימוש באפר של פצלי השמן כתחליף חלקי למלט, כאשר כיום ישראל צורכת 8 מיליון טון מלט בשנה מתוכם 4 מייצור מקומי ו-4 נוספים מיובאים (גם כיום) מטורקיה.
בחברה ציינו שכיום, 80% מהפסולת בישראל עדיין מוטמנת, לעומת ממוצע של 40% במדינות ה-OECD. עוד ציינו כי שיעור מיחזור הפלסטיק בישראל עומד על 7% בלבד וטענו כי החברה תביא את שיעור המיחזור ל-30%. עוד ציינו כי היעילות האנרגטית של הפרויקט תהיה כ-83% - זאת לעומת תחנת כוח המופעלת בגז שיעילותה האנרגטית היא כ-60% בלבד.
ברא"מ הוסיפו כי חלק גדול מסלעי פצלי השמן בהם יעשה שימוש כבר נכרים כיום במסגרת הליך כריית הפוספטים באזור ונשארים בשטח כפסולת כרייה. הדבר מהווה מפגע וסיכון מתמשך לזיהום סביבתי קשה, שכן חוסר בטיפול הולם עלול לגרום ולהתחממותם של פצלי השמן שנחשפים לאוויר לאורך זמן ושחרור מזהמים לאוויר. לפיכך, הפרויקט של רא"מ יכול לסייע במניעת הזיהום באמצעות לקיחת אותם פצלי שמן והפיכתם לאנרגיה (חשמל ודלקים לתעשיה).
עוד טוענים בחברה כי הפרויקט ייתר את הצורך בעלות האדירה שמשלמות הרשויות המקומיות על הובלה והטמנה של פסולת פלסטיק, עלות המתגלגלת לתושבים על חשבון שירותים אחרים בצורה של העלאת מס הארנונה על התושבים. על-פי ההערכות בחברה, המדינה תקבל מהפרויקט מיסים בגובה 3 מיליארד שקלים על פני 28 שנים. כמו-כן, הפרויקט במישור רותם צפוי להוסיף 300 משרות חדשות לתושבי הדרום.
איזי אליאס, סמנכ"ל כספים בשותפות רא"מ, אמר שמדובר בבשורה של ממש לפרויקט ולמדינת ישראל שנתנה לו רוח גבית, ובכך התקרבה כיום צעד נוסף ומשמעותי ביותר בישום פתרון בטיפול במשבר הפלסטיק הלאומי בו היא שרויה. "יתרה מזאת, אנו סבורים כי במציאות הגיאו-פוליטית הנוכחית אין ספק כי פרויקט מסוג זה שמרבית תוצריו כיום מיובאים ממדינות זרות מסייע בקידום העצמאות האנרגטית של ישראל ולכן זוכה לתמיכת משרדי ממשלה רבים, וראוי כי יקודם במהרה", אמר.

תאריך:  25/03/2024   |   עודכן:  25/03/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מועצת מקרקעי ישראל אישרה קרקעות להשבת אנרגיה במישור רותם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
ההסכם בנת"ע, החברה הממשלתית האחראית על מערכת הסעת ההמונים במטרופולין תל אביב, יהיה בתוקף עד לשנת 2028 והוא כולל תקציבי קידום שכר, תקציב למענק מצוינות ושינוי מבנה השכר שיאפשר שימור עובדי הנדסה וטכנולוגיה
עידן יוסף
יו"ר הימן הממלכתי: "הקבינט המורחב הפך לפרלמנט ממודר ממידע. ניווט המערכה לא מקרב אותנו אל היעדים"    מאמצים מצד ראש הממשלה נתניהו להשאירו באמצעות מתן מעמד של משקיף או הזמנה שלו מדי פעם לישיבות קבינט המלחמה לא צלחו
עידן יוסף
גורמי ביטחון אירניים ניסוי להבריח גם טילי נ"ט וחומרי נפץ, לשטחי יהודה ושומרון במטרה לבצע פיגועים נגד מטרות ישראליות    הפעילות האירנית הוכוונה ע"י אגף 4000 של משמרות המהפכה וכוח קדס בסוריה, והיא נחשפה בעקבות מעצרים וחקירות של גורמים פלשתינים שגויסו לביצוע פיגועים
איציק וולף
לשכת ראש הממשלה הודיעה כי נתניהו החליט שהמשלחת שהייתה אמורה לדון עם האמריקנים על האפשרויות הצבאיות לפעולה ברפיח לא תצא בעקבות הימנעות האמריקנים מסיכול הצעת החלטה שדרשה הפסקת אש ללא התניה בשחרור כל החטופים
עידן יוסף
רשת 13 הודיעה כי גל יחזור אליה ויגיש רצועת אקטואליה בשעות צפיית השיא וכי בין האפשרויות שנבחנות: תוכנית בהגשה זוגית    ערוץ 14: החוזה מאפשר מעבר רק בעוד שמונה חודשים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il