X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
נתניהו מקבל לידיו את דוח בנק ישראל [צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ]
הנגיד: להקים ועדה לצורכי הביטחון ותקצובם
דוח בנק ישראל לשנת 2023 פורסם היום ואיתו מסקנות ראשונות מחצי שנת מלחמה קובע כי יש לגייס חרדים כדי למנוע פגיעה כלכלית ארוכת טווח בכלכלה וכן שדרוג של ממש של היקף התשתיות במשק ושל איכותן, בייחוד תשתיות תחבורה להסעת המונים מזהיר כי גידול נוסף בתקציב הביטחון יהווה סכנה למשק

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, קורא להקים ועדה מקצועית נרחבת שתקבע את צורכי הביטחון של ישראל לשנים הקרובות ואת הדרך לממן אותם. הדברים נאמרים (31.3.24) במבוא לדוח השנתי של הבנק המרכזי.
ירון מתייחס בהרחבה להשלכות מלחמת חרבות ברזל ואומר: "המשק ניצב בפני אתגרים משמעותיים הנובעים מהמלחמה, נוסף על אתגרים מבניים, הנוגעים לבעיות יסוד שלו, הקיימות מזה זמן. על-מנת לקבוע באופן מושכל את גובה תקציב הביטחון יש להקים בהקדם ועדה בהשתתפות גורמים ביטחוניים ואזרחיים שתמפה את צורכי הביטחון של ישראל בשנים הקרובות ותגבש תוכנית תקציבית רב-שנתית הולמת שתביא בחשבון את כלל ההשלכות על המשק. חשוב שאם יוחלט על הגדלה נוספת של תקציב זה מעבר למה שכבר סוכם, היא תלווה בהתאמות פיסקליות אשר לכל הפחות ימנעו עלייה של יחס החוב הציבורי לתוצר לאורך זמן.
"אתגרי היסוד של המשק מתבטאים בפריון עבודה נמוך ובמיומנויות בסיס נמוכות של הקבוצות החלשות באוכלוסייה לעומת המקובל במדינות המפותחות, וכן בשיעור עוני גבוה בהרבה מזה השורר
בהן. שיעורי התעסוקה של נשים ערביות וגברים חרדים נמוכים במיוחד והעדר לימודי ליבה בבתי ספר במגזר החרדי מונע מגברים חרדים ידע הנחוץ להשתלבות בשוק העבודה. נדרש שדרוג של ממש של היקף התשתיות במשק ושל איכותן, בייחוד תשתיות תחבורה להסעת המונים.
"הגידול המהיר של אוכלוסיית המדינה מעצים את האתגרים הנוגעים להיקף התשתיות וכן לאספקת שירותים ציבוריים ובראשם חינוך איכותי. בנק ישראל הגיש לממשלה בשנים האחרונות מספר דוחות ובהם המלצות מפורטות להתמודדות עם אתגרים אלה. יישומן יסייע להעלות את פריון העבודה ואת רמת החיים במשק לאורך זמן ולכלל חלקי האוכלוסייה. העלות של יישום המלצות אלה מחדדת עוד יותר את הצורך בקביעת סדרי עדיפות מתאימים בתקציב המדינה.
"לסיכום, הכלכלה הישראלית ידעה להתאושש מלא מעט תקופות קשות בעבר ולחזור לשגשג במהרה. היא מושתתת על יסודות כלכליים חסונים ובריאים שנבנו לאורך שנים, המאפשרים איתנות ויציבות. יישום מדיניות כלכלית אחראית, תוך התמודדות עם אתגרי השעה, בד-בבד עם טיפול באתגרי היסוד של המשק ועידוד מנועי הצמיחה שלו יסייעו להשגת צמיחה בת קיימא".
נזקי הרפורמה המשפטית
בגוף הדוח מתייחס בנק ישראל לרפורמה המשפטית: "בתחילת שנת 2023 הציגה הממשלה החדשה תוכנית מקיפה של שינויי חקיקה לגבי מערכת המשפט. תהליך זה הצית מחאה ציבורית רחבת היקף ומתמשכת. התקדמות תוכנית השינויים בחקיקה הביאה למספר נקודות רתיחה במהלך השנה, אשר לוו בתגובות של השווקים הפיננסיים
במועדי התרחשותן.
"הספרות הכלכלית מצביעה על סיכונים בטווחים הבינוני והארוך כתוצאה משינויים מבניים הנתפסים כפוגעים באיכות המוסדות, בעצמאותם, ובהישענותם על שלטון החוק. שינויים כאלה עלולים להרתיע משקיעים מקומיים וזרים ולייקר את החוב. הפנמת ההשפעות הצפויות של שינויים אלו בשווקים מעלה את הסיכונים גם בטווח הקצר. גופים בינלאומיים, בהם קרן המטבע הבינלאומית וארגון ה-OECD, הזהירו מההשלכות הפוטנציאליות השליליות של תוכנית שינויי החקיקה. בתחילת 2023 חברות דירוג האשראי הגדולות הביעו חשש מפגיעה במשק בשל תהליכים אלה והצביעו על עלייה בסיכון להורדת דירוג האשראי, אם השינויים המתוכננים במערכת המשפט יפגעו בבלמים ובאיזונים הקיימים. באפריל חברת מודי'ס אף הורידה את תחזית דירוג האשראי של מדינת ישראל מ"חיובית" ל"יציבה".
לצד זאת הדגישו חברות הדירוג השונות וגופים בינלאומיים את כושר העמידות הגבוה של המשק ואת איתנות המערכת הפיננסית המקומית. ואכן המרווחים, היקף קווי האשראי והיקף החובות הבעייתיים לא השתנו מהותית. נוסף על כך, כריות הביטחון שאגרו משקי הבית והתאגידים בעקבות מענקי התמיכה בתקופת הקורונה הגבירו את עמידותם בפני זעזועים פוטנציאליים.
תהליך השינויים בחקיקה והאווירה בישראל בעקבותיו התבטאו בתקופה הנדונה בעיקר בשווקים הפיננסיים, אשר הושפעו מהתפתחות התהליך. לאורך השנה, ועל-רקע נקודות ציון בתהליך, פוחת השקל בשיעור ניכר, ושוק ההון הישראלי, וגם חברות ישראליות הנסחרות בחו"ל, הציגו ביצועי חסר ביחס למדינות אחרות. כמו-כן הצביעו נתוני ההשקעות של קרנות ההון-סיכון על ביצועי חסר בגיוסי ההון לחברות ההזנק. כנגד זאת, בתקופות שבהן תהליכי החקיקה לא קודמו עוצמת הזעזועים הפיננסיים פחתה. ניתוח של התפתחות שער החליפין העיד על פיחות יתר של השקל בשיעור של כ-15%-10%, שפעל לעיכוב התכנסותה של האינפלציה ליעד, מה שהיווה חלק ממכלול השיקולים של המדיניות המוניטרית.
"לנוכח תהליכים אלו עלה חשש שהתמשכותם תבוא לידי ביטוי גם בעלייה של פרמיית הסיכון של המדינה, פגיעה בייצוא וירידה של ההשקעות המקומיות ושל הביקוש לצריכה פרטית. טווח הפגיעה האפשרי מהשפעות אלו הוערך בירידה שבין 0.8 ל-2.8 אחוזי תוצר, בממוצע, לכל שנה בשלוש השנים הבאות".
הביטחון והעובדים הפלשתינים
בנק ישראל מזהיר, כי גידול נוסף בתקציב הביטחון יהווה סכנה למשק. "תוספת הוצאה ביטחונית תחייב את הגדלת מקורות ההכנסה של הממשלה או פגיעה בהוצאה האזרחית בישראל, שהיא מלכתחילה נמוכה מאוד בהשוואה בינלאומית", מזהיר דוח של בנק ישראל ומציין כי "שני הדברים עלולים להעיב על פוטנציאל הצמיחה של המשק".
האתגר הנוסף של היום שאחרי שמציין הדוח, הוא מציאת תחליפים הולמים לעובדים הפלשתינים. "אלו מהווים כיום כשליש מהמועסקים בענף הבנייה, הזקוק לפתרון תחליפי הולם. הגדלת מספר העובדים הזרים עשויה לספק למשק גמישות בהיצע העבודה בענפי הבנייה והחקלאות, ולהוות גורם מייצב בתקופות של מתיחות ביטחונית. עם זאת הנוכחות של עובדים זרים מצריכה משאבים מקומיים לפתרונות דיור ובריאות לעובדים הללו, ועלולה ליצור גם קשיים חברתיים. נושא זה צריך להיבחן גם בראייה ביטחונית וגיאו-פוליטית אזורית, שכן לפתרון שייבחר תהיה השלכה משמעותית גם על הכלכלה הפלשתינית".
בנק ישראל מתייחס גם לפינוי תושבי העוטף והצפון ומזהיר: "הפינוי עלול לפגוע בתפקודם בשוק העבודה, בתפקוד ילדיהם במערכת החינוך וברווחתם. לאחר המלחמה הקימה הממשלה את מִנהלת תקומה ליישובי העוטף, אך עד עתה לא הוחלט על הקמת מִנהלת מקבילה לטיפול בנושאים אזרחיים ושיקומיים ליישובי הצפון".

תאריך:  31/03/2024   |   עודכן:  31/03/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD  עובדים זרים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנגיד: להקים ועדה לצורכי הביטחון ותקצובם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
חברת דליה אליאספור תובעת את חברת נווה הרודיון ובעליה, מוסא שכארנה, במחלוקת על בנייה בשכונת מלחה    נווה הרודיון טוענת שהיזמית היא החייבת לה מיליוני שקלים
מירב ארד
יקבלו פיצוי גם על יבול עתידי שנבצרה שתילתו או הטיפול בגידול עקב הלחימה    לגבי מגדלי ירקות במרחק 7-20 ק"מ, ייבחן מתווה פיצויים עם התאמות נדרשות על בסיס התחשיבים שנקבעו בהסכם זה
איתמר לוין
עו"ד גונן בן-יצחק הפריע לשוטר במילוי תפקידו בעת הפגנה ביולי 2020    בית המשפט ביטל את הרשעתו אך הטיל עונש חמור מזה שעליו המליץ שירות המבחן
תומר קורנפלד
זאת הייתה שנה משמעותית עבור ג'י סיטי עם שלל אירועים.
אפשר לומר בזהירות כי המהלכים שביצעה עצרו את הסחרור ממש בדקה ה-90
מירב ארד
במסגרת התוכנית יוקמו 309 יח"ד חדשות במגדל מפואר, כ-4,000 מ"ר שטחים למסחר ותעסוקה, וכן מבני ציבור ופיתוח סביבתי ברמה גבוהה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il