X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
יותר מפי 3 מהחורים השחורים הידועים [צילום: החללית גאיה]
תגלית אסטרונומית מרעישה: חור שחור הכבד פי 33 ממסת השמש
צוות חוקרים בינלאומי, בהובלת פרופסור צבי מזא"ה מאוניברסיטת תל אביב, גילה את החור השחור במרחק 1,500 שנות אור מכדור-הארץ זוהי המערכת הכפולה המכילה חור שחור כבד ביותר שנמצאה עד כה בגלקסיית שביל החלב, והיא עשויה להוביל לחשיבה מחודשת על קיומם ושכיחותם של חורים שחורים ביקום

צוות חוקרים בינלאומי גילה כוכב החג סביב חור שחור הכבד פי 33 ממסת השמש, במרחק 1,500 שנות אור מכדור-הארץ. החור השחור, שהתגלה תוך שימוש בנתוני החללית האירופית גאיה (Gaia), כבד יותר מפי שלושה מהחורים השחורים הידועים בגלקסיה שלנו.
החללית גאיה שוגרה על-ידי סוכנות החלל האירופית ב-2013 ומאז היא מודדת באופן קבוע את המיקום והבהירות של למעלה ממיליארד כוכבים בגלקסיה המוכרת לנו - גלקסיית שביל החלב, בדיוק חסר תקדים, השקול לקביעת מיקומו של גרגר חול בודד על הירח בדיוק של מילימטר.
עצם שמיימי נדיר
ארגון של מאות מדענים ברחבי אירופה מעבד את הנתונים המגיעים מן החללית ומנגיש אותם לשימוש הקהילה המדעית כולה. קבוצת המחקר הבינלאומית, בהובלתו של פרופסור (אמריטוס) צבי מזא"ה, מבית הספר לפיסיקה ואסטרונומיה של אוניברסיטת תל אביב, משתתפת במחקר של כוכבים כפולים המתגלים מתוך נתוני החללית.

המדגם הגדול של הכוכבים הכפולים אמור לכלול גם מערכות שבהן חור שחור – עצם שמיימי מן הנדירים ביקום. קיומו של חור שחור הוא אחת מן התופעות המפליאות ביותר ביקום, שקיומה נחזה על-ידי תורת היחסות הכללית של איינשטיין עוד בשנת 1939. לפי התיאוריה המקובלת, כאשר מסתיים חומר הדלק של הבעירה הגרעינית המתרחשת בליבתו של כוכב, הוא קורס אל המרכז. אם הכוכב מסיבי מספיק, כל החומר שנשאר קורס לנקודה אחת בעלת צפיפות אינסופית. ניתן, אם כן, לראות את החור השחור כמעין גוויה של כוכב שסיים את חייו וקרס לתוך עצמו. האסטרופיסיקאים עדיין מתאמצים להבין את התנאים הקיצוניים המובילים לקריסת החומר אל הנקודה המרכזית, ולכן כל גילוי של חור שחור מלווה בהתרגשות עצומה של האסטרונומים.
קשה מאוד לגלות חורים שחורים, מפני שהאור איננו יכול להתגבר על כוח המשיכה החזק שבסביבת החור השחור. כאשר חור שחור כזה נמצא במערכת זוגית עם כוכב רגיל, משתמשים בתנועת הכוכב הנראה כדי למדוד את המסה של בן הזוג הבלתי נראה וכך להוכיח שזהו אכן חור שחור. ואכן, בשנים האחרונות כבר התגלו על-ידי החללית גאיה שני חורים שחורים.
מתוך ציפייה כי הנתונים הממשיכים להיאסף על-ידי החללית יביאו לגילויים של חורים שחורים נוספים, הקים מזא"ה יחד עם הפרופסור לורן אייר מז'נבה צוות מצומצם למציאת חורים שחורים מתוך נתוני החללית, ובו מדענים מצרפת, מגרמניה, מספרד, מבלגיה, מפולין ומשויץ. תוך כדי בחינת הנתונים החדשים נתקל הצוות במערכת כפולה המכילה חור שחור מיוחד שלא נמצא עדיין כמוהו מעולם, עם מסה של 33 מסות שמש, במרחק של כ-1,500 שנות אור מאיתנו. החור השחור החדש כבד פי שלושה ויותר מן החורים השחורים הידועים בגלקסיית שביל החלב. המערכת הכפולה, שקיבלה את השם Gaia BH3, מכילה כוכב רגיל שנוצר כנראה לפני יותר מעשרה מיליארד שנה, כאשר הגלקסיה שלנו עדיין הייתה צעירה מאוד. הכוכב מקיף את החור השחור במחזוריות של 11 שנה.

מזא"ה. חשיבה מחודשת [צילום: אוניברסיטת ת"א]

לפי הצעתו של הפרופסור מזא"ה הוחלט לפרסם את החשיפה המסעירה כבר כעת, ולא לחכות עד לפרסום מסודר של כל המערכות שהתגלו. צוות החללית כולה, ובתוכם חוקרים מאוניברסיטת תל אביב - הפרופסור שי צוקר, ראש בית הספר לסביבה ולמדעי כדה"א ע"ש פורטר, הד"ר שמחון פייגלר, הד"ר סהר שחף (כעת במכון ויצמן), הד"ר דולב בשי (כעת באוניברסיטת קיימברידג'), אברהם ביננפלד (תלמיד מחקר) ועודד אורנשטיין (תלמיד שנה ב' לתואר ראשון), חתום על המאמר המדעי המתפרסם היום ומדווח על הגילוי.
"זהו גילוי מרגש של החור השחור הכבד ביותר במערכת כפולה הידועה כיום בגלקסיה", הסביר מזא"ה. "עברו כשלושים שנה מאז ההשערה על קיומו של חור שחור ועד הגילוי של החור השחור הראשון, ועוד יותר מחמישים שנה עד שזכינו לגלות את Gaia BH3 – מערכת כפולה במחזור הארוך ביותר הידוע כיום. מפליא כיצד האדם מצליח לצלוח את המרחבים העצומים של היקום ולגלות עצמים מסתוריים שכאלה. אני משוכנע שהגילוי יביא לחשיבה מחודשת על הימצאותם ושכיחותם של החורים השחורים המשייטים להם במרחבי הגלקסיה שלנו".

תאריך:  16/04/2024   |   עודכן:  16/04/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תגלית אסטרונומית מרעישה: חור שחור הכבד פי 33 ממסת השמש
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
השמש בשליטת חור שחור ל"ת
משה גרפיט  |  16/04/24 21:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
איסמאעיל יוסף באז שימש כגורם בכיר וותיק בזרוע הצבאית של חיזבאללה במספר תפקידים. דרגתו הנוכחית מקבילה לדרגת מח"ט    היה מעורב בירי רקטות וטילי נ"ט לעבר ישראל    שלושה הרוגים בתקיפה נוספת בעיירה א-שאהביה
איתמר לוין
ביה"ד הארצי לעבודה: העילה של הגנה על חושפי שחיתות התיישנה ואין לבית הדין סמכות להורות למדינה להיכנס בנעליה של שטייף בתביעתו של נוה
איתמר לוין
הוועדה לבחירת שופטים לא הצליחה למנות שופטים לבית המשפט המחוזי בתל אביב ולבית המשפט המחוזי מרכז, לאחר שלא מונו שופטים לבית המשפט המחוזי בירושלים
איציק וולף
יו"ר ישראל ביתנו הצהיר כי אם יקראו לו לפגישה עם נתניהו בנושאי ביטחון ישראל - יתייצב    טוען שכאשר כיהן כשר ביטחון מנע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את חיסול איסמאעיל הנייה
איציק וולף
תא"ל דניאל הגרי הבהיר כי למדינת ישראל יש אפשרויות רבות לפעולה, בזכות ההצלחה המבצעית בבלימת מתקפת הטילים והכטב"מים האירנית    "נפעל באופן הנכון ובזמן הנכון"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il