הוועדה המיוחדת לפניות הציבור קיימה (יום ד', 1.5.24) דיון מעקב נוסף בנושא סמכויות פקחים בתחבורה ציבורית והתנהלותם, זאת ברקע עלייה של 277% בתלונות על הפקחים. כבר בתחילת הדיון התברר כי הודעתו בדיון הקודם של מנהל אגף פיקוח ובקרה ב
משרד התחבורה,
דוד יוסף, כי גיבוש הנוהל בנושא הפקחים, שאמור היה להסתיים בסוף מאי, מוסיף להתעכב. עו"ד
עופר לוי מהייעוץ המשפטי של המשרד עדכן כי הנוהל עדיין מתגבש ומצריך התאמות טכנולוגיות לדרישות נוספות שדרש המשרד כגון רישום טלפון של הורים והתקשרות להורים והתאמות מול משרד האוצר. את התחייבות יוסף כי הנוהל יפורסם להערות הציבור סייג לוי ואמר: "נשקול בחיוב לפרסם להערות הציבור".
ח"כ
יצחק פינדרוס, יו"ר הוועדה המיוחדת לפניות הציבור, שאל אותו האם בנוהל המתגבש יוסדר נושא התגמול לפקחים לפי מספר הדוחות, ולוי השיב: "אנחנו לא המעסיקים, ולא מתערבים בתנאי העבודה שלהם". פידדרוס: "אנחנו לא מקבלים את זה". עו"ד לוי: "זה המצב המשפטי". פינדרוס: "אני ממליץ למשרד התחבורה לא לבוא לוועדה עם נוהל שלא יכלול התייחסות לנושא".
מנהל אגף בכיר רישוי ותפעול תחב"צ, עמיחי לוי, הבהיר כי נעשה ניסיון וולונטרי בנושא: "מודל התמריץ אומנם כך. מנהל הרשות עידן מועלם ייפגש עם מנכ"ל אגד גלעד ריקלין לדון בחלופות. הצורך מובן, אבל זה עניינה של אגד כחברה פרטית ואין לנו סמכות לאסדרה".
היו"ר פינדרוס אמר כי "יש משהו לא נכון במבנה של חלוקת הדוחות בתחבורה הציבורית. הבת שלי, בת 20, עוברת האת הגהינם הזה יום-יום ומתעמתת עם פקחים על-בסיס כמעט יומי, כדי לסייע לאזרחים שמקבלים דוחות שלא בצדק. אני מציע למשרד האוצר להוציא את חלוקת הקנסות מהחברות ולהעביר אותם למשרד התחבורה בצורה ישירה. המפגש של כל אזרח מול פקח בחברות התחבורה הציבורית השונות צריך להיות זהה. לא יכול להיות שיש יחס שונה של פקחים בין חברות שונות. בסופו של יום, למרות הנהלים, אין אחידות בין החברות בצורת הפיקוח. התפיסה לפיה רוב ההכנסות מקנסות (92%, ע"י) הולכות לחברות היא לא נכונה והיא מעודדת את החברות להגדיל את מספר הקנסות. פקחים צריכים להיות נמדדים לפי שביעות הרצון של המפוקחים ולא לפי מספר הקנסות שהם מחלקים.