למרות צמצום ההטבה במס קנייה, נמשכת מגמת העלייה בשיעור כלי הרכב החשמליים ורכבי פלאג-אין (היברידי) בישראל. כך עולה מסקירה שפרסמה (יום ד', 1.5.24) רשות המיסים. על-פי הסקירה, בשנת 2023 שיעור הרכבים החשמליים מכלל הרכבים שיבואו לארץ חצה את הרף של 25% ושיעור רכבי הפלאג-אין עמד על ממוצע שנתי של 5.2%. כמו-כן נרשמה כמות שיא של רכבים חשמליים לתנועה - 48.4 אלף כלי רכב, 18% מסך כל כלי הרכב שנרשמו לתנועה.
בסוף שנת 2023, לקראת העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים ורכבי פלאג-אין, היה רושם שהיקף הקדמת היבוא יהיה נמוך יחסית בשל בעיית החות'ים שגרמו לעיכוב באספקת הסחורות דרך הים. אך מן הנתונים של רכישות כלי הרכב בפועל עולה כי גם בתנאים אלה הצליחו היבואנים לאגור כלי רכב במחסני המכס עד לשחרור. כתוצאה מכך, שיעורם של כלי רכב חשמליים הגיע בדצמבר 2023 ל-56.5% ושיעורם של כלי רכב פלאג-אין עלה באותו חודש ל-8.4%.
מהסקירה עולה עוד כי למרות האתגרים של תקופת הקורונה והמלחמות באוקראינה ובישראל, השנתיים האחרונות היו שנות גאות בייבוא כלי רכב לישראל. כמויות הייבוא בשנת 2022 התקרבו לרמות השיא של 2016, וב-2023 כמויות הייבוא היו נמוכות יותר, בין היתר בשל הרבעון האחרון של השנה שהושפע מאוד ממלחמת חרבות ברזל, אך עדיין גבוהות מאוד יחסית לממוצע הרב-שנתי.
ערך היבוא של כלל כלי הרכב לישראל הסתכם בשנת 2022 ב-27.4 מיליארד שקל - עלייה של 22.4% במונחים ריאליים לעומת 2021. בשנת 2023 חלה עלייה נוספת בערך היבוא, ל-30 מיליארדי שקל - עלייה ריאלית של 5.2%. ההכנסות ממס קנייה על כל סוגי כלי הרכב הגיעו בשנת 2022 ל-12.97 מיליארד שקל שהם עלייה ריאלית של כ-14.9%. בשנת 2023 עלו ההכנסות ממס קנייה ל-13.95 מיליארד שקל, המהווים עליה ריאלית של 3.3%.
מרשות המיסים נמסר כי העלייה המתונה יחסית בהכנסות ממס קנייה בהשוואה לערך היבוא נובעת מעלייה במשקלם של כלי רכב חשמליים, שהמיסוי עליהם אומנם עלה אך עדיין נמוך מהממוצע.