|
|
דינו פיתחה מערכת אוטומטית חכמה המלווה את המשתמש בתהליך מילוי שאלון דינמי, המותאם לסוג התביעה ומלווה את המשתמש שלב אחר שלב, תוך מתן הסברים והנחיות מקצועיות. השאלון מאפשר צירוף מסמכים בצורה מקוונת. בסיום התהליך, המשתמש מקבל כתב תביעה תקין ומסודר, מוכן להגשה לבית המשפט. המערכת מבקשת לשנות את הגישה הגורמת לצרכנים להתייאש מראש, ומציעה שירות הגשת תביעות קטנות בתשלום באופן שבו יהיה רווח לכל: הן לאזרחים שיפוצו על עוול שנגרם להם והן לבעלי-עסקים שישתפרו כאשר יבינו שהסיכון אורב להם מעבר לפינה. ברור שאף בעל מקצוע או פלטפורמה יכולים לנבא סיכויי הצלחה בתיק תביעה בצורה חד-משמעית. הדבר תלוי במשתנים רבים ובעיקר בשיקול דעתו של בית המשפט. כאשר זה מגיע להליך משפטי באשר הוא כזה, הנבואה אכן ניתנה לשוטים. עם זאת, אין ספק שאם התביעה תוגש בהתאם להוראות הטכניות הקבועות בחוק, יגדלו הסיכויים שהתביעה תגיע לבירור מהותי, וכך תהיה "צרה אחת פחות".
|
|
|
השיטה הקיימת היום היא מיושנת ואף מסורבלת. על-מנת להגיש תביעה קטנה, על התובע להוריד טופס של הרשות השופטת; להדפיס אותו; למלא בכתב יד; לצרף אליו מסמכים (שגם אותם יש להדפיס); לשלם אגרה בבנק הדואר או באשראי באתר רשות השופטת; ולהגיש באופן עצמאי או עם שליח בתשלום. מעבר לכך, מספיק מבט חטוף בטופס כדי להבין שהתיבות למילוי בו הן כלליות, ולא ממש מאפשרות לתובע לתאר היטב את נסיבות התביעה. לעיתים הוא בכלל לא יודע מה עליו לכתוב וכיצד. לצד שיטה זו, ישנם עוד שירותים שונים הניתנים בתשלום: (1) אתרים (לרוב של עורכי-דין) ובהם דף עם מספר שאלות קצרות יחסית שלאחר מענה עליהן ותשלום, עורך-הדין אמור לחזור לפונה ולנסח עבורו את כתב התביעה; (2) אתרים המציעים מילוי ממוחשב של טופס הרשות השופטת (בלבד); (3) וכמובן, עורכי-דין המציעים שירותים של ניסוח כתב תביעה קטנה (והעלויות בהתאם).
|
|
|
הפיתוח של הזנק "דינו" (dino) מציע שירות ראשון מסוגו: מערכת אוטומטית חכמה המאפשרת לייצר תביעה קטנה מקוונת, בצורה מהירה. לאחר רישום למערכת, המשתמש בוחר את סוג התביעה מבין 16 תחומים. כל אחד מהתחומים כולל שאלון דינמי המשתנה בהתאם לסוג התביעה ותשובות המשתמש. בכל שלב ולצד סעיפים קצת יותר מסובכים למילוי, מופיעים הסברים שמנגישים מידע שמסייע למלא את התשובות בשאלון. ובנוסף, ישנם תוספי צירוף וארגון מסמכים בצורה מקוונת, המתרכזים לתוכן עניינים סדור. בתוך דקות ספורות מסיום התהליך - ובאופן אוטומטי לחלוטין - המשתמש מקבל כתב תביעה המותאם להוראות הרשות השופטת. המשתמש יכול לבחור באחד משני מסלולי שירות: הגשה עצמאית של כתב התביעה שהופק לבית המשפט (שהמשתמש יכול לבצע לבד דרך אתר הרשות השופטת); או הגשה פיסית באמצעות חברת שליחויות חיצונית המתמחה במסירות משפטיות.
|
|
|
מערכת השאלונים נבנתה בקפידה ואופיינה מראש על-ידי עורכי דין מקצועיים, תוך שהיא מציעה חוויית משתמש קלה ופשוטה להבנה. המערכת זמינה מכל מכשיר, מציעה את השירות בעלות שווה לכל נפש של 299 שקלים, ומגשרת על הסרבול של הגישה הקיימת (תוך כדי הצלת כמה עצים בדרך...). כתב התביעה המופק בתום התהליך מותאם להוראות הרשות השופטת ומתעדכן בהתאם. בנוסף, "דינו" מתחייבת למחיר הזול ביותר עבור מעטפת השירותים הנדרשת להגשת תביעה קטנה בדרך הקלה והקצרה ביותר, כאשר בחירה להגיש את התביעה דרך החברה תהיה בתוספת 130 ש"ח. "מערכת בתי המשפט בישראל היא מערכת מורכבת, שישנו קושי בולט לנווט בה בהצלחה", אומרת עו"ד ענת מץ, מנכ״ל ומייסדת-במשותף של חברת dino. "דינו הוא פרויקט שבראש ובראשונה שם לו למטרה להנגיש גישה לערכאות במינימום מאמץ ועלויות, לכל מי שזכויותיו נפגעו ואין לו את הידע או הכלים לעשות כן באמצעות הפתרונות הקיימים כיום. אנחנו מאמינים שהמערכת שפיתחנו תיצור מהפכה בתחום, תצמצם את עוגמת הנפש הנובעת מהגשה כושלת של תביעה קטנה ואף תמקסם את היכולת של התובעים לעמוד ולמצות את זכויותיהם שנפגעו״.
|
|