המחלף ישמש כצומת מרכזי המקשר בצורה יעילה את הציר הראשי לגוש-דן עם כביש 41 לבאר שבע ולאזורי התעשיה, וישתלב בתוכניות לשיפור דרכי הגישה למרחב נמלי אשדוד, במסגרת ייעול תנועת המטענים שתפחית
יוקר המחיה, התלוי במידה ניכרת בסחורות המיובאות דרך הים. מיזם שדרוג דרכי הגישה לנמלי הים של ישראל הוא בהיקף כולל של כ-5 מיליארד שקלים. המיזם, שעבר את אישור המועצה הארצית לתכנון ובנייה, יחבר את נמלי אשדוד והפארקים הלוגיסטיים ישירות לכביש מס' 4, באמצעות מחלף אשדוד צפון. 99% מהסחורות המיובאות לישראל מגיעות בדרך הים. לפיכך משקיע
משרד התחבורה משאבים רבים בייעול ושיפור השירות בנמלים, הקמת נמלים חדשים והגברת התחרות ביניהם. במסגרת זו מקדם המשרד תוכנית אסטרטגית רחבת היקף לשחרור "צווארי בקבוק" ביציאות מהנמלים, ולהקלה על עומסי התנועה המעכבים את יציאת המשאיות.
תכנון דרך הגישה החדשה הופקד בידי חברת נמלי ישראל (חנ"י), במסגרת תוכנית הסטטוטורית לפיתוח הנמלים תמ"א/13. התוכנית שאושרה כוללת ממשקים מורכבים בשטח רווי בתשתיות מסחריות וביטחוניות, וכן כביש מהיר בעל 6 נתיבים שיחבר את המרחב הנמלי באשדוד ואת העיר אשדוד ישירות לכביש 4.
מדובר בתכנון מורכב שהצריך תיאומים עם משרד הביטחון, עיריית אשדוד וגופי התשתית, במטרה לאפשר התנהלות משולבת של הפעילות האסטרטגית במרחב, תוך ניהול תנועה חדשני. התוכנית נותנת מענה גם לחיבור אל העיר אשדוד וכוללת כביש שירות חלופי העובר באזור התעשיה ומספק מענה לשעת חרום.