X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שם ארוך מסבך את הנהגים
קיצור דרך: שמות כבישים קליטים לנוחות הנהגים
ועדת השמות הממשלתית נתנה את השם "גב אפרים" לצומת, לנחל ולאתר המשטרה הסמוך ל"ואדי חראמייה" כמו-כן קבעה שמות חדשים לצמתים ומחלפים קיימים ואישרה שמות חדשים למחלפים חדשים שעתידים להיבנות

הוועדה הממשלתית לשמות במשרד ראש הממשלה קובעת כי יש להעדיף שמות קצרים וקליטים לנוחות הנוסעים בדרכים, ולא שמות ארוכים שיסבכו אותם. בישיבתה האחרונה של הוועדה, בראשות הפרופסור משה שרון ובהנחיית הפרופסור ריכב (בוני) רובין, ניתנו שמות חדשים לצמתים ולמחלפים ברחבי הארץ. הוועדה דנה בסוגיות הקשורות לשמות גאוגרפיים, תוך התמקדות בהתאמת השמות ליישובים הסמוכים.
ואדי חראמייה הופך לנחל גֵּב אפרים
אחד הנושאים שעלו לדיון היה מתן שם עברי ל"ואדי חראמייה" והצומת הסמוך לו, כולל תחנת המשטרה הבריטית באזור. הוועדה דחתה את ההצעה שהגישו תושבים באזור לקרוא למקום "גופנה" מאחר שגופנה הקדומה היא ג'פנא, שרחוקה מהצומת כ-5 ק"מ בקו אווירי וכ-10 ק"מ בקו קרקעי (שהוא העיקר בנוף המקומי של הרים
תלולים וגיאיות עמוקים).
הוועדה העדיפה את השם "גֵּב אפרים" על סמך מחקרו של הפרופסור יואל אליצור, שהצביע על ראיות חזקות לכך שהנחל נקרא בעבר "ואדי אל-ג'יב" (ללא קשר לאל -ג'יב היא גבעון שבבנימין). השמות החדשים, נחל גֵּב אפרים, משטרת גב אפרים וצומת גב אפרים, שזכו לתמיכה פה אחד, משקפים את המשמעות ההיסטורית של האזור. זאת אומנם אחת הנקודות המרכזיות בתחומי המועצה האזורית בנימין, אך היסטורית האזור שייך לשבט אפרים.

הסדרת שמות לצמתים ומחלפים קיימים ועתידיים

הוועדה עסקה גם בהסדרת שמות לצמתים ומחלפים קיימים, שחסרו שמות רשמיים או שלא נמצאו בפרוטוקולים קודמים של ועדת השמות. כמו-כן, הוועדה דנה במתן שמות לצמתים ומחלפים חדשים שעתידים לקום בשנים הבאות.
  • צומת סיב בעמק חפר הופך לצומת נחל בחן: לאחר שדחתה את הצעת ועדת השילוט לקרוא לצומת "סיב" משום שלשם זה אין משמעות ומשום שלחורבת סיב אין קרבה גדולה לצומת. בישיבה הוצע השם "צומת בחן", אך מאחר שהצומת לא קרוב או מוליך לבחן אך יושב על נחל בחן התקבל פה אחד השם "צומת נחל בחן".
  • צומת מעבר אייל: הצעה לתת לצומת במפגש הכבישים 444/5504 שבעבר נקרא צומת אייל, את השם צומת שמעון, בשל סמיכותו לקבר המיוחס לשמעון בן יעקב אבינו, נדחתה. השם אייל ניתן למחלף הסמוך, ולכן הסתייג משרד התחבורה שנציגיו חברים בוועדת השילוט לשימוש חוזר בשם זה. למרות זאת, החליטה הוועדה שהמקום ייקרא "צומת מעבר אייל".
  • צומת שחם הופך לצומת נחל אלתקה: השם שחם הוצע לצומת הסמוך לנחל שחם, שזורם לאורך כביש 3 מאזור יסודות מערבה ונשפך לנחל שורק קרוב לצומת 3/7, אך בשל חוסר הרלוונטיות של השם "שחם" (גרניט) לאזור והמרחק הרב מנחל שחם, הוצע השם צומת עין כרמים, לנוכח ריבוי הכרמים באזור. אולם לבסוף הוחלט הוחלט לקרוא למקום "צומת נחל אֶּלְתְקֵּה" על שם נחל אלתקה הסמוך, המייצג שם קדום באזור. הצומת נמצא במרחק 2 ק"מ מיסודות שבשפלה אבל לא מוביל למושב ואילו נחל "אלתקה" עובר ליד הצומת.
  • צומת 38/3855 ייקרא מנוח: הוועדה אישרה את השם "מנוח" על-שם אביו של שמשון לצומת זה.
  • צומת דרגה הופך לצומת מזמור: במקום השם "דרגה", שאינו מתאים למיקום הצומת (398/עוקף מזרחי ירושלים הסמוך לנחל דרגה העליון) ומשום שבתודעת הציבור השם 'נחל דרגה' מתייחס לחלק המזרחי המצוקי של הנחל, הוחלט על השם "מזמור" בשל קרבתו ליישוב מזמוריה.
  • צומת יונתן הופך לצומת עלומים: הוועדה החליטה לקרוא לצומת "עלומים" (מזרחית לצומת סעד) על שם היישוב הסמוך שאליו מוביל הכביש, במקום השם "יונתן" שניתן לו בשל קרבתו לחניון יונתן.
  • צומת מבוא השומרון הופך לצומת שבי שומרון: הוועדה קיבלה את ההצעה לשנות את שם הצומת ל"שבי שומרון".
  • צומת קדום הופך לצומת גיתות: במקום השם השגור "קדום", שאינו קרוב לצומת, הוחלט על השם "גיתות" כעברות של השם "ג'ית", המייצג יישוב סמוך. הפרופסור יואל אליצור הסביר ש"ג'ית" מייצגת כנראה צורה עברית קדומה לגֵּת, שהתפתחה מ-gint. הוועדה אומרת כי הואיל ויש בארץ מספר יישובים יהודיים וערביים הנקראים גת או ג'ת וכן קיימת עיר גדולה בשם קריית גת, אין מקום להשתמש כאן במילה זו. הועלו שתי הצעות: אחת, לשמר את השם ג'ית, ושנייה לעברת את השם ל"גיתות". צויין שבעבר ניתנו שמות מסוג זה כגון גבעות על יד ג'בעה ורימונים על יד רמון.
  • צומת בן נון הופך לצומת חרס: הוועדה בחרה בשם "חרס" לצומת זה, על שם היישוב הסמוך, במקום השם "בן נון" שאינו קשור לאזור. מבנה הקבר המיוחס ליהושע בכפל חארת' רחוק מהנקודה כ-2.5 ק"מ וביניהם חוצץ הכפר חארס שבתיו נושקים לצומת ממזרח ויש בפסגתו תל קדום שראשיתו בתקופת הברונזה התיכונה, ואפשר לשער שהוא הרכיב את ה'חרס' שבצירוף התנ"כי 'תמנת חרס'. בוועדה מציינים כי גם אם אין הזיהוי המקראי נכון, זו גרסה עברית טובה לשם שבסמוך כמו 'מחלף קֶּסֶּם". ההצעה לקרוא למקום צומת רבבה על שם היישוב הסמוך ממש מצפון נדחתה.
  • צומת כורקוש הופך למחלף ברוכין: הוועדה החליטה לקרוא למחלף "ברוכין" על שם היישוב הסמוך, במקום השם "כורקוש" שניתן לנוכח היותו סמוך לעתיקות חירבת כורקוש.
  • צומת זנאניר הופך לצומת אירוס השומרון: הוועדה בחרה בשם "אירוס השומרון" לצומת זה, הנמצא בסמוך לנחל זנאניר ומוביל למגדלים, על שם שמורת הטבע הסמוכה, במקום השם "זנאניר".
  • מחלף הזיתים אושרר: הוועדה אישרה את השם הקיים "הזיתים" למחלף זה, למרות היותו בתחום ירושלים.
  • צומת יצהר אושרר: הוועדה אישרה את השם הקיים "יצהר" לצומת זה.
  • מחלף בית העמק אושרר: הוועדה אישרה את השם "בית העמק" למחלף זה, שבין קיבוץ בית העמק לנחל בית העמק (6/859), על שם היישוב הסמוך. תת-ועדה מייעצת אמרה שנכון יותר לומר מחלף נחל בית העמק, בגלל קרבתם של המושבים אשרת ועמקה למחלף העתידי, אך ועדת השמות הממשלתית החליטה להשמיט את המילה נחל.
  • מחלף בן זכאי אושרר: הוועדה אישרה את השם "בן זכאי" למחלף זה, במקום צומת בן זכאי הקיים.

שמות חדשים למחלפים בדרך 39

הוועדה עסקה גם בהסדרת שמות למחלפים לאורך דרך 39, כביש רוחב עתידי שיחצה את השפלה והרי ירושלים ויקשר בין כביש 6 לערים בית שמש, אשדוד וירושלים.
  • מחלף האלה אושרר: הוועדה אישרה את השם הקיים "האלה" למחלף זה.
  • מחלף הל"ה הופך למחלף נתיב הל"ה: על-אף האריכות, הוועדה הוסיפה את המילה "נתיב" לשם המחלף בשל קרבתו ליישוב הסמוך "נתיב הל"ה".
  • מחלף חדש ייקרא מחלף בר גיורא: הוועדה החליטה לקרוא למחלף חדש זה "בר גיורא" ולא מחלף עין קובי לנוכח, בין היתר, מרחק של 3 ק"מ מהמקום.

תאריך:  17/06/2024   |   עודכן:  17/06/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משרד התחבורה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קיצור דרך: שמות כבישים קליטים לנוחות הנהגים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מצד אחד אומרים שיש העדפה לשמות
איתן ע  |  18/06/24 01:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף, איתמר לוין
על-פי החשד, ב-2020 עברה גולן עברה ברמזור אדום ופגעה ברוכב אופנוע    התיק נגנז מתוך מחשבה שיש לגולן חסינות, אך התברר שהייתה זו טעות
עידן יוסף
לאחר 40 ימי תמרון שניים מגדודי רפיח על סף הכרעה בצה"ל מעריכים כי המבצע יושלם תוך שבועות ספורים ונערכים ליציאה מהעיר ולמעבר לפשיטות מבצעיות    25 מנהרות ארוכות שמגיעות לגבול מצרים ומאות פירים תת-קרקעיים אותרו    קצין בכיר: "ידי מפקד האוגדה כבולות, הוא לא קיבל פקודה שאומרת - נוע לכיבוש רפיח"
איתמר לוין
התביעה - בעקבות שורה של פרסומים בוטים במיוחד, בהם האשים בראלי את ברק בכך שעמד מאחורי מתקפת חמאס    ברק: רוב מפיצי השקרים נגדי מזדהים כתומכיו של נתניהו, בשל ביקורתי עליו
איתמר לוין
המשנים ליועצת המשפטית מבהירים לשר הדתות: מאחר שאחיהם של הרבנים יוסף ולאו הם בין המועמדים לתפקיד - הרבנים הנוכחיים לא יכולים לבחור את נציגי הרבנות הראשית
מירב ארד
בפעם השלישית ברציפות - ישראל מכרה נשק ביותר מ-13 מיליארד דולר בשנת 2023    היקף הייצוא הביטחוני הישראלי הוכפל בתוך חמש שנים    40% מהעסקות שנחתמו היו גדולות יותר מ-100 מיליון דולר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il