X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
פתיחת הדיון הבוקר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
פוגלמן: בן-גביר עלול לפגוע בזכויות חוקתיות
השופטים שמים את הדגש על הסמכות שניתנה לשר לקבוע מדיניות חקירות ועל העדר חובת המשטרה לפעול בצורה ממלכתית עמית: מדיניות חקירות עלולה לגרום לחלקים באוכלוסייה לחוש נפגעים
שידור חי מבית המשפט העליון: חוק בן-גביר
בן-גביר הפריע לבא-כוחו
בצורה חריגה ביותר, ניסה איתמר בן-גביר להתערב בטיעונו של בא-כוחו, עו"ד נדב העצני. השופטים הציגו שוב ושוב שאלות לגבי הסמכות שניתנה לו להתערב במדיניות החקירות של המשטרה. בן-גביר, שהגיע לבית המשפט למעלה משעה לאחר תחילת הדיון, קם ואמר להעצני: "הוא [השופט יוסף אלרון] שואל עשר פעמים את אותה שאלה. תן לי להגיב. התשובה כתובה על הקיר". הוא טען, כי העצני אינו נותן את התשובות הנכונות מטעמו. השניים התווכחו מספר שניות והעצני הבטיח שיגיע לכך בהמשך הטיעון. לאחר מספר דקות קם בן-גביר בכעס, מחא בכפיו ואמר להעצני: "אני לא עציץ".

בית המשפט העליון ממשיך לדון (18.6.24) בעתירות נגד התיקונים בפקודת המשטרה, המכונות "חוק בן-גביר". ההרכב הורחב לתשעה שופטים, כנהוג כאשר בג"ץ שוקל את האפשרות לבטל חקיקה ראשית של הכנסת.
התיקונים הוכנסו לפי דרישתו של איתמר בן-גביר, מיד בתחילת כהונתה של הכנסת הנוכחית וערב מינויו לשר לביטחון לאומי. בן-גביר טען שמטרתם לאפשר לדרג המדיני להפעיל את סמכותו כלפי המשטרה, בדומה לסמכותו כלפי צה"ל. העותרים טוענים, כי מדובר בתיקונים המאפשרים לבן-גביר להתערב בצורה פוליטית חסרת תקדים בעבודת המשטרה. היועצת המשפטית, גלי מיארה, תומכת בעיקרן של העתירות וסבורה שיש לבטל כמה מן התיקונים, ולאחרים - לתת פרשנות מקיימת, לפיה הם כפופים לשמירת עצמאותה המבצעית של המשטרה.
השופט יצחק עמית קבע בשלבים המוקדמים של הדיון בעתירות, כי על בן-גביר להימנע מהתערבות בפעילותה המבצעית של המשטרה. מאחר שבן-גביר הצהיר שאין לו כוונה כזאת, לא הוציא עמית צו ביניים האוסר זאת במפורש. אולם, בחודשים שחלפו נטען מספר פעמים - כולל בשבוע שעבר בידי המפכ"ל היוצא, קובי שבתאי, כי בן-גביר מתערב עד כדי מתן הוראות לקצינים בשטח.
העתירות הוגשו בידי התנועה לאיכות השלטון, הח"כים מיקי לוי ויואב סגלוביץ (יש עתיד), סיעת העבודה בכנסת, האגודה לזכויות האזרח וועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל. בראש ההרכב המורחב עומד ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, ולצידו השופטים עמית, נעם סולברג, יוסף אלרון, יעל וילנר, עופר גרוסקופף, אלכס שטיין, גילה כנפי-שטייניץ ויחיאל כשר. השופטת דפנה ברק-ארז פסלה את עצמה בשל היכרותה עם מרב מיכאלי, שהגישה תצהיר כיו"ר העבודה, ואילו השופט דוד מינץ נמצא בשבתון.
וילנר: למנוע פעולה פוליטית של השר
בחלקו הראשון התמקד הדיון בשלושה נושאים: סמכותו של השר להתוות למשטרה את מדיניות החקירות, יכולתו להתערב בנושא ההפגנות והעדרו של סעיף הקובע את חובתה של המשטרה לפעול בצורה ממלכתית. פוגלמן הדגיש את החובה לשמר את עצמאות המשטרה ואמר בנוגע לחקירות:
"נניח לצורך הדיון שיש סמכות לשר. עדיין לא יכולה להיות מדיניות חקירות שלא מובילה להעמדה לדין, שהיא סמכות שבידי היועצת המשפטית לממשלה באופן בלעדי. הסעיף במתכונתו הנוכחית יוצר מצב שאפשר לקבוע מדיניות חקירות שלא מובילה להעמדה לדין. למשל: יש לשר מדיניות שצריך לעצור ולחקור כל אזרח שיורד לכביש בהפגנה נגד הממשלה, למרות שהמדיניות היא לא להעמיד לדין. זו פגיעה חריפה מאוד בזכויות חוקתיות, ללא תכלית... אנחנו מדברים כמובן על דבר תיאורטי, זה לא יקרה בעולם הזה. זו סיטואציה של התנגשות מאוד ברורה, שאין לה מענה". בהמשך אמר פוגלמן, כי עלולה להיווצר מדיניות בה המעצר הוא ענישה - "וזה בלתי נסבל".
וילנר הוסיפה: "השר עשוי לפעול מסיבות פוליטיות. צריך למנוע את זה". סולברג אמר לבא-כוח הכנסת, עו"ד יצחק ברט: "יש לאדוני כמה תשובות טובות שיכולות להניח את הדעת לגבי חלק מפרטי התיקון. לא בכדי אנחנו נתקעים בנושא החקירות". גם אלרון אמר כי לשיטתו – ליבת הדיון היא נושא החקירות. לדברי עמית, "כשאני מתווה מדיניות בחקירות, אני עלול להגיע למצב שחלקים מסוימים באוכלוסייה ירגישו נפגעים. למשל: השר יכול לומר שהוא נותן סדרי עדיפות לביגמיה, בנייה בלתי חוקית בנגב והפגנות".
בנוגע להעדר חובת הממלכתיות, העיר גרוסקופף: "השאלה היא אם לא הופר האיזון. כאשר הודק צד אחד ולא הודק צד שני, השאלה היא האם לא הופר האיזון". שטיין אמר: "העצמאות המבצעית של המשטרה היא דוקטרינה בפסיקה. דווקא את הדבר הזה לא כותבים בחוק?" כשר הוסיף: "אנחנו יודעים למה זה לא נכתב. נאמר כאן באולם שזה לא נכתב כי בן-גביר ראה בזה עלבון אישי". עמית: "זה מה שבן-גביר אמר פה באולם לפני שנה". וילנר: "בחוק השב"כ יש סעיף ממלכתיות. מה ההבדל?"
"גם התיקון לא היה בא לעולם"
בעת תגובתו של עו"ד נדב העצני, בא-כוחו של בן-גביר, המשיכו השופטים להתייחס לסוגיית החקירות. פוגלמן אמר לו: "ניסיתם לומר שהחוק מצלם מצב קיים, אבל אנחנו יודעים שבנושא החקירות זה לא היה המצב". עמית ציין: "השר לא צריך לקבוע שמשהו לא ייחקר; הוא יכול לקבוע שזה בסדר עדיפות נמוך". שטיין: "בין אכיפה ברמת המקרו היא לחלוטין בסמכות הממשלה. המילה 'חקירות' היא כבר לא המקרו. פה נכנסים לקונקרטיזציה, שזה הגבול הבעייתי".
פוגלמן חזר לנקודה עליה עמד לפני כן: "לא קיבלנו תשובות לפער בין מדיניות החקירה לבין מדיניות ההעמדה לדין, וזה יוצר פגיעה בלתי נסבלת בזכויות הפרט. לא יכול להיות שתהיה מדיניות חקירות בנושא פלוני, כאשר המדיניות היא שלא להעמיד לדין, והתוצאה היא חקירה ומעצר בלי שעומדים לדין". הוא התייחס לכך שבחוק נאמר שהשר צריך רק לשמוע את היועץ המשפטי לממשלה בעת קביעת מדיניות החקירות. "אם היה כתוב 'בהתייעצות' – ספק רב אם זה היה מספיק. הביטוי 'שמיעה' בין שתי רשויות שלטון מוסמכות אינו מקובל, ויש לזה משמעות". לדעת פוגלמן, רק המילה "בהסכמה" הייתה מונעת בעיה זו.
העצני טען שהעתירות נובעות רק מכך שהתיקון נעשה ביוזמתו של בן-גביר וטען: "אם עמר בר-לב היה יוזם את זה בממשלה הקודמת, העתירה לא הייתה באה לעולם". גרוסקופף הגיב: "גם התיקון לא היה בא לעולם".
שבתאי: חשש כבד לעתידה של המשטרה
מנהל מחלקת הבג"צים, עו"ד ענר הלמן, אשר ייצג את עמדתה של מיארה, ביקש בסיום דבריו לאפשר למפכ"ל קובי שבתאי להסביר לשופטים את דרך הפעולה מול השר. העצני התנגד והשופטים קבעו שהמדינה תוכל לבקש להגיש בכתב את דבריו ותתקבל החלטה. מחוץ לאולם אמר שבתאי: "באתי לכאן בחשש כבד לעתידה של משטרת ישראל כמשטרה מקצועית א-פוליטית, בלי מעורבויות כאלה ואחרות. הכוונה שלי הייתה פה לייצג את משטרת ישראל ולהציג את עמדתנו והמשמעויות וההשלכות של הגדלת הסמכויות שעשויות להשפיע על הדמוקרטיה במדינת ישראל".
השופטים שאלו את יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא, מדוע לא ניתן להסתפק בפחות מאשר ביטול החוק. לפני כן שאלה וילנר את הלמן מדוע מבקשת מיארה פרשנות מקיימת של התיקון (שהיא קיצונית יותר) ולא פרשנות בלבד. שטיין העיר, כי פקודת המשטרה מעניקה לשר סמכויות נרחבות עוד לפני התיקון; שרגא טען, כי לצידה קיימת פסיקה ענפה של בג"ץ.
בהמשך הדיון ציין שטיין, כי בדק ומצא שבקנדה ובריטניה יש פיקוח מיניסטריאלי על המשטרה, בעיקר למעט בנושא חקירות; השר אינו יכול להיכנס בשום אופן לחקירות. לאור זאת, אמר, טענת המשילות - הבטחת כפיפותה של המשטרה לדרג המדיני - אינה עומדת בסתירה לזכויות אזרח. ואילו כנפי-שטייניץ תהתה, האם העותרים יתנגדו לתיקון גם אם יקום שר שינצל אותו בכיוון ההפוך - למשל להתרה מוחלטת של הפגנות. גרוסקופף אמר כי יש צורך בפיקוח ממשלתי על המשטרה ואין מקום לכך שהיא תהיה עצמאית לחלוטין. לקראת סוף הדיון אמר פוגלמן, כי השופטים מחפשים דרך לשמר את החקיקה - דהיינו לתת פרשנות מקיימת במקום לבטל את התיקון.

תאריך:  18/06/2024   |   עודכן:  18/06/2024
+מהיכל מנורה לרחוב עזה: זעם וייאוש מציתים אלימות
08:24 18/06/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

לא במקרה האלימות - בכל התחומים - שוברת שיאים במשמרת של הממשלה הנוראה ביותר בתולדות המדינה. היא האחרונה שתוכל לטפל בה, משום שבמידה רבה היא הגורמת אותה

סיר לחץ לאומי קרוב לפיצוץ [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור מעוז  אופיר סופר / Ofir  Sofer  אורי מקלב / Uri Maklev  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אליעד שרגא /  "  אליעד שרגא ושות', משרד עורכי דין  אלכס שטיין  בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גילה כנפי-שטייניץ  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד מינץ / David Mintz  דפנה ברק-ארז / Daphne Barak-Erez  חיים כץ / Haim Katz  יואב בן צור / Yoav Ben Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יוסף אלרון  יחיאל כשר /  Kasher Yechiel"  יעל וילנר  יעקב טסלר / Ya'akov  Tessler  יעקב מרגי / yaakov Margi  יצחק גולדקנופ / Yitshak  Issaschar Goldknop  יצחק עמית / Issac Amit  יצחק שמעון סרלאוף  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל כץ / Israel  Katz  מאי גולן / May  Golan  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger  מיקי לוי / Mickey  Levy  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  ניר ברקת / Nir  Barkat  נעם סולברג / Noam Sohlberg  עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman  עופר גרוסקופף / Ofer Groskopf  עידית סילמן / Idit  Silman  עמיחי אליהו / Amichay  Eliyahu  עמיחי שיקלי / Amichai Chikli  רון דרמר / Ron Dramer  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פוגלמן: בן-גביר עלול לפגוע בזכויות חוקתיות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הכל צפוי והרשעות נתונה ל"ת
בני  |  19/06/24 18:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 37
איתמר לוין
לא במקרה האלימות - בכל התחומים - שוברת שיאים במשמרת של הממשלה הנוראה ביותר בתולדות המדינה. היא האחרונה שתוכל לטפל בה, משום שבמידה רבה היא הגורמת אותה
איתמר לוין
ההפגנה מתקיימת מול הכנסת ואחריה מתכוונים המפגינים לצעוד לעבר ביתו של נתניהו ברחוב עזה - במסגרת "שבוע המחאה" עליו הכריזו מתנגדי הממשלה
עידן יוסף, איתמר לוין
על-פי החשד, ב-2020 עברה גולן עברה ברמזור אדום ופגעה ברוכב אופנוע    התיק נגנז מתוך מחשבה שיש לגולן חסינות, אך התברר שהייתה זו טעות
מירב ארד
ההחלטה התקבלה ברקע דרישת השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר להצטרף במקום גנץ ואיזנקוט שפרשו    ההחלטות יתקבלו בקבינט המורחב.
מירב ארד
השר לשעבר יזהר שי כותב לחברו הוותיר השר ניר ברקת: "עכשיו הגיע זמנך להחליט האם ההיסטוריה תזכור אותך כעוד אחד שנתניהו הפך לסמרטוט בו הוא מנגב את גליו"    לסיום כותב ישי: "האם יהיה בך האומץ לעשות את הדבר הנכון? אני עדיין מאמין שכן"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il