X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בן-גביר ושבתאי. ארבעה נושאים מרכזיים [צילום: אריה אברמס, פלאש 90]
שבתאי: חוק בן-גביר ערער יסודות עבודת המשטרה
המדינה הגישה לבג"ץ את עמדתו של המפכ"ל, האומר שהתיקונים בפקודת המשטרה אותם יזם בן-גביר פגעו ביסודות של "משטרה מקצועית, ממלכתית, א-פוליטית, אשר פועלת אך ורק על בסיס שיקולים מקצועיים"

"מאז שנחקק החוק אנו עדים לתהליך התערערות עקרונות בסיסיים
מאוד של עבודת המשטרה - משטרה מקצועית, ממלכתית, א-פוליטית, אשר פועלת אך ורק על בסיס שיקולים מקצועיים". כך אומר (18.6.24) מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, בהתייחסו ל"חוק בן-גביר" - התיקונים בפקודת המשטרה שהגבירו משמעותית את כוחו של השר ואשר עתירות נגדם תלויות ועומדות בבג"ץ.
המדינה הגישה לבית המשפט העליון את עמדתו של שבתאי, לאחר שהשופטים מנעו ממנו לפנות אליהן במישרין כאשר הגיע לאולם בעת הדיון בעתירות היום. שבתאי אומר כי "ההכרעות שיתקבלו בעתירה זו הן קריטיות לעתיד המשטרה ולתיפקודה. הן ישפיעו באופן עמוק
על דמותה של המשטרה; על יכולתה לבצע את משימותיה באופן ממלכתי, מקצועי וא-פוליטי, ועל יכולתה למלא את ייעודה על-פי החוק באופן חוקי. משטרה שאינה ממלכתית; משטרה המושפעת משיקולים זרים; לא יכולה לבצע את תפקידה, ובהכרח תאבד את אמון הציבור".
שבתאי מדגיש, כי ברור שהשר הממונה על המשטרה רשאי לקבוע מדיניות וסדרי עדיפות לעבודתה, ולשיטתו "עליו לעשות תוך שיח מקצועי שוטף עם המפכ"ל וגורמי המקצוע במשטרה" כפי שהיה תמיד. לדברי שבתאי, "חייבת להיות הפרדה ברורה בין שיקולים פוליטיים לבין הפעלת הסמכות" ויש לחזק את עצמאות הגורם המקצועי המפעיל את הכוח, כך שתהיה הפרדה ברורה בין קביעת המדיניות העקרונית לבין הפעלת הכוח.
לדברי שבתאי, "במקביל לקביעת סמכות הממשלה והשר לקבוע מדיניות וסדרי עדיפות כלליים, נדרש לקבוע כלים אשר יאפשרו למפכ"ל להציב גבולות ברורים ככל הניתן בין קביעת המדיניות לבין העצמאות התפקודית שהיא קריטית ליכולת המשטרה למלא את ייעודה. הגדרות אלה נדרשות הן מול הדרג המדיני והן מול הארגון. הפרדה זו אינה יכולה להיות רק רעיונית אלא חייבת לבוא לידי ביטוי במנגנונים מוּבנים הלכה למעשה. מצב חוקי עמום, שאינו מגדיר את הכלים למימוש ההפרדה עלול להביא להתערבות פסולה בעבודת המשטרה".
שבתאי סבור, כי קיימים ארבעה נושאים מרכזיים בהם חייבת להתבצע הפרדה כזאת: מניעת התערבות של השר בנושאים קונקרטיים של עבודת המשטרה (ובמיוחד חקירות והפגנות), הקצאת הכוחות חייבת להיות באחריות המפכ"ל, יש למנוע קשר ישיר בין גורמים פוליטיים לבין דרגי השטח של המשטרה, ויש למנוע מצב בו מינויים במשטרה יושפעו משיקולים פוליטיים ולוודא שהשר מסרב לאשר מינויים רק במקרים חריגים.
עוד אומר שבתאי, כי הוא תומך בחקיקה שתסדיר את תפקידו של השר מול המשטרה. "חקיקה מסוג זה יש לעשות בזהירות ולאחר עבודת מטה מעמיקה אשר תגדיר את 'הרעיון המסד"ר שממנו ניתן יהיה לגזור את ההסדר הראוי. כמו-כן, החקיקה נדרשת לעסוק לא רק בסמכויות השר אלא במקביל לבסס את עצמאות המשטרה בהפעלת שיקול הדעת ואת הא-פוליטיות שלה". שבתאי טוען שלא כך נעשה בתיקון לפקודת המשטרה, אשר לא כלל כלים לשמירה על אופיה הממלכתי.

תאריך:  18/06/2024   |   עודכן:  18/06/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שבתאי: חוק בן-גביר ערער יסודות עבודת המשטרה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המשטרה א-פוליטית?
הייטקיסט  |  19/06/24 08:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
מחר צפויה להתקיים הצבעה בוועדת החוקה על חוק הרבנים לאחר שהנהלת הקואליציה הדיחה מן הוועדה את שני חברי הכנסת מהליכוד שהתנגדו לחוק
איציק וולף
ראש הממשלה פרסם סרטון באנגלית ובו קרא לממשל האמריקני שלא להימנע מאספקת נשק ותחמושת לישראל    "לא יעלה על הדעת שבחודשים האחרונים הממשל מנע מישראל נשק ותחמושת. תנו לנו כלים ונסיים את העבודה הרבה יותר מהר"
שר החינוך קיש מגיב לטענות על העדר זהות יהודית במערכת החינוך הממלכתית: "מוביל מדיניות לשנות ולתקן. לימוד תנ"ך - כחלק מהזהות הבסיסית שלנו ולא כהדתה"    קודמתו בתפקיד, יפעת שאשא ביטון: "הבעיה היא לא בכמות השעות אלא בשיטת הלימוד"
איציק וולף
חיזבאללה פרסם סרטון בן כעשר דקות ובו תיעוד של צילומי כטב"ם שחדר למרחב הישראלי ותיעד מתקנים רגישים ובהם נמל חיפה ובסיס חיל-הים    הסרטון מציג מעקב אחרי רכב ישראלי
מירב ארד
קדמי שימש בעברו כמנכ"ל משרד התמ"ת, מנכ"ל הסניף המקומי של חברת הרכבות אלסטום ומנהל המזרח התיכון ואפריקה בקבוצת סקודה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il