נציבות תלונות הציבור, הפועלת במשרד
מבקר המדינה, קיבלה בחודשים אוקטובר-דצמבר אשתקד 1,627 תלונות בנוגע למלחמת חרבות ברזל. 55% מאלו שבסמכות הנציבות באו על תיקונן - מוסר (24.6.24) המבקר
מתניהו אנגלמן בדוח השנתי של הנציבות.
190 מהתלונות (12%) היו על הביטוח הלאומי, 144 (9%) היו על רשות המיסים, 124 (8%) על עיריית אשקלון, 90 (6%) על המשרד לביטחון לאומי ו-83 (5%) על פיקוד העורף. הנושאים הנפוצים ביותר: מענקים ופיצויים (230 תלונות, 14%), השירות לציבור (228 תלונות, 14%), חינוך (156 תלונות, 10%), פינוי האוכלוסייה והטיפול במפונים (150 תלונות, 9%) והגנת העורף (148 תלונות, 9%). אנגלמן מזכיר, כי פרסם בזמן אמת ביקורת משמעותית על הטיפול בפינוי, המיגון, כיתות הכוננות, בריאות וחוסן נפשי, החינוך והסיוע הכלכלי.
הנציבות קיבלה בשנה שעברה 22,356 תלונות - עלייה של 22% לעומת 2022 וזינוק של 57% לעומת 2019. שיאני התלונות:
משרד התחבורה (2,081, עלייה של 28%), הביטוח הלאומי (1,528, עלייה 14% בין היתר בשל המלחמה), רשות האוכלוסין וההגירה (1,021, ירידה של 12%), משרד העבודה והרווחה (860, ירידה של 33%), רשות המיסים (798, עלייה של 25%), דואר ישראל (708, עלייה של 2%), המשטרה (673, ירידה של 15%), משרד החינוך (621, עלייה של 6%), משרד הבריאות (616, ירידה של 2%) וחברת החשמל (558, עלייה של 16%).
מבין התלונות שהטיפול בהן הסתיים, 33% נמצאו מוצדקות (לעומת 35% בשנה הקודמת). שיעור התלונות המוצדקות הגבוה ביותר נרשם בגופים הבאים: דואר ישראל - 69.1%; משרד העבודה - 66.3%; רשות מקרקעי ישראל - 61%; רשות האוכלוסין - 54.6%; המשרד לביטחון לאומי - 53.9%; עיריית בני ברק - 49.1%; עיריית ירושלים - 64.8%; משרד הבריאות - 43.6%; ומשרד החינוך - 40.9%.