בינואר האחרון, 31 שנים וחצי לאחר העלייה לראשונה על מסילות הברזל של
רכבת ישראל, נערכה הנסיעה האחרונה של רכבת ה-IC3 המיתולוגית. הקרונועים, שבעבר היו אהובים במיוחד על ציבור הנוסעים, היוו בשנות ה-90 אבן דרך משמעותית בפיתוחה של חברה ובמעבר להפעלת רכבות מודרניות מהמתקדמות ביותר בעולם. החליפו את הרכבות כחוד החנית וסימנו את מהפכת החשמול של רכבת ישראל הקרונועים החשמליים החדשים מתוצרת סימנס, שהצטרפו לצי הרכבות בשנת 2021 עם הפעלת קו ירושלים-הרצליה וכעת מתוספים בהדרגתיות לפעילות בקווים נוספים בארץ כמו בקו רחובות-בנימינה.
לאחרונה חתמה רכבת ישראל על עסקת מכירה של 33 רכבות IC3 שמישות לחברת הרכבות הרומנית FEROTRANS, אלו יופעלו כרכבות נוסעים באזור העיר יאסי שבמזרח רומניה. עלות העסקה היא כ-1.5 מיליון דולר, והעברת הקרונועים תחל כבר בחודשים הקרובים.
קרונועי ה-IC3 ההיסטוריים הגיעו בסט של שלושה קרונות כל אחד, והופעלו במהלך השנים גם רכבות המורכבות מ-5 סטים, הכוללות 12 קרונות. אורך כל סט 58 מטרים, משקלו 101 טונות, והוא כולל 4 מנועים של 294 כ"ס כל אחד. מהירות הנסיעה המרבית של הקרונועים היא 160 קמ"ש, ובכל שלישיית קרונות מותקנים בין 167 ל-177 מושבים. את מערך ה-IC3 הראשון וההיסטורי, מספר 01, שיצא משירות כבר בעשור הקודם, ניתן למצוא במוזאון הרכבת בחיפה. את הכבוד, כמו גם את הכינוי "הרכבת המהירה והזריזה בישראל", קיבל בשנות ה-90 הקרונוע בשל חשיבותו ותרומתו לסיפור התפתחותה של רכבת ישראל וייעול מערך הסעת ההמונים במדינה.