X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
כשהילד הופך למפלצת של הוריו
"זה הילד הלא יוצלח": כשהורה מזדקן, והבן מנצל את המצב לרעה
התעללות והזנחה של קשישים על-ידי ילדיהם הבוגרים היא תופעה שכיחה וקשה לעתים קרובות, ההתעללות מתרחשת על-רקע של תלות הדדית, סימביוזה ובעיות נפשיות אצל הצאצא ההתערבות המשפטית לבדה אינה מספיקה, ויש צורך בשילוב של טיפול רגשי ותמיכה נפשית יש צורך במדיניות חדשה שתטפל בבעיה באופן כוללני, תוך שיתוף פעולה בין עורכי דין, עובדים סוציאליים, פסיכיאטרים ואנשי מקצוע נוספים
בתי משפט טיפוליים
אחת ההמלצות שעלו מהמחקר היא הקמת בתי משפט טיפוליים, שבהם שופטים, עורכי דין ואנשי טיפול יוכלו לעבוד יחד כדי למצוא פתרונות יצירתיים ומותאמים אישית לכל מקרה

"זו באמת טרגדיה... כניסה לתוך עולם שהוא כמעט בלתי אפשרי לצאת ממנו", כך מתאר עורך דין את המציאות הקשה של התעללות והזנחה של קשישים על-ידי ילדיהם הבוגרים. תופעה זו, שכיחה יותר מכפי שנהוג לחשוב, מתרחשת בתוך המשפחה, בין הורים מזדקנים לילדיהם הבוגרים, לעתים קרובות על-רקע של הפרעות נפשיות אצל הבן או הבת.
עו"ד שרה אלון ועו"ד מיכאל שינדלר מהפקולטה לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית אשקלון ערכו מחקר איכותני, ראשון מסוגו בארץ ובעולם, הבוחן את התופעה מזווית הראייה של עורכי הדין המעורבים בה. המחקר שופך אור על הדינמיקה המשפחתית הסבוכה, הקשיים המשפטיים והצורך בהתערבות טיפולית.
"בדרך כלל מדובר באדם אבוד, שכשל בכמה אירועים ובכמה התמודדויות... מנותק גם מהאחים שלו, לא בקשרים משמעותיים עם אף גורם... תלוי במידה רבה בהורים", מתארת אחת מעורכי הדין את דמותו של הצאצא הפוגע. לעתים קרובות, מדובר ב"ילד הלא יוצלח", שסובל מבעיות נפשיות, התמכרויות או קשיים תעסוקתיים, וחוזר להתגורר בבית הוריו בעקבות משבר.
"ההורה פותח את הדלת כשלילד יש משבר... משם זה מתחיל וזה תופס תאוצה, ככל שהם הופכים להיות מבוגרים יותר... ואז לאט-לאט עם השנים הוא תופס יותר ויותר שליטה", מספרת עורכת דין אחרת. עם השנים, מאזן הכוחות במשפחה משתנה, וההורה המזדקן, שזקוק לעזרה ותמיכה, הופך להיות תלוי בילדו. התלות הזו מנוצלת על-ידי הצאצא, שלוקח בהדרגה שליטה על חיי הוריו, לעתים תוך כדי הפעלת אלימות פיזית, מילולית או כלכלית.
"מצד אחד שליטה, פחד, כניעה, דאגה - ערבוב שלם של כל התחושות ובעוצמות גדולות", מתאר עורך דין את רגשותיהם המעורבים של ההורים. מצד אחד, הם מפחדים מילדיהם, מרגישים חסרי אונים ומתביישים במצב. מצד שני, הם עדיין אוהבים את ילדיהם, מרחמים עליהם ודואגים לגורלם. האמביוולנטיות הזו מקשה עליהם לפעול נגד ילדיהם, גם כאשר הם סובלים מהתעללות.
ההתעללות וההזנחה של זקנים על-ידי ילדיהם הבוגרים היא תופעה מורכבת וכואבת, שמשפיעה לא רק על הקורבנות הישירים, אלא גם על המשפחה המורחבת ועל החברה כולה. המחקר של אלון ושינדלר חושף את הפנים הרבות של התופעה, ומצביע על הצורך הדחוף במתן מענה מקיף ומותאם, המשלב בין התערבות משפטית לטיפול רגשי ותמיכה נפשית.

התערבויות משפטיות - אפשרויות ומגבלות

עורכי דין העוסקים בתחום זה נדרשים לנווט במבוך משפטי מורכב, שכולל חוקים שונים כמו חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, חוק ההגנה על חוסים וחוק למניעת אלימות במשפחה.
במצבים מסוימים, עורכי הדין יכולים לפעול במהירות כדי להגן על הקשישים, למשל על-ידי הוצאת צווי הגנה, עצירת פעולות בחשבון הבנק או מינוי אפוטרופוס. אולם במקרים אחרים, כאשר הקשישים מסרבים לשתף פעולה, או כאשר הפוגע אינו עומד בקריטריונים לאשפוז כפוי, אפשרויות הפעולה מוגבלות.
"הרבה פעמים אי-אפשר להשתמש בחוק מכיוון שמדובר באנשים שהם כשירים משפטית, שהם צלולים וקוהרנטיים. הם מסרבים לקבל התערבות וסיוע משפטי, והם צריכים לפעול בכוחות עצמם. אתה לא יכול לעשות את זה במקומם", מסביר אחד מעורכי הדין.

הצורך בשילוב בין משפט לטיפול

המשתתפים במחקר הדגישו את המגבלות של ההתערבות המשפטית בלבד, ואת הצורך בשילוב של טיפול רגשי ותמיכה נפשית. "חשוב מאוד להבין, שהאירוע כאן הוא בכלל לא משפטי... זה אירוע סוציאלי", אומר אחד המשתתפים.
עורכי הדין סבורים כי יש צורך במדיניות חדשה שתטפל בבעיה באופן כוללני, תוך שיתוף פעולה בין עורכי דין, עובדים סוציאליים, פסיכיאטרים ואנשי מקצוע נוספים. הם מציעים לפתח שירותים ייעודיים לקשישים ולמשפחותיהם, הכוללים ייעוץ משפטי, תמיכה רגשית וסיוע במיצוי זכויות.

בתי משפט טיפוליים

אחת ההמלצות שעלו מהמחקר היא הקמת בתי משפט טיפוליים, שבהם שופטים, עורכי דין ואנשי טיפול יוכלו לעבוד יחד כדי למצוא פתרונות יצירתיים ומותאמים אישית לכל מקרה.
"הייתי רוצה שתהיה ערכאה סמי-שיפוטית. ערכאה שבמסגרתה יושב איש משפט, איש סוציאלי בתחום הטיפולי ומישהו מהתחום הרפואי... והוא מהערכאה השיפוטית יוכל להוציא צו ולהגיד 'אני דורש לראות את הילד הזה. אני דורש לראות את העובדת הסוציאלית של הילד, אני דורש לראות את רופאת המשפחה'. בלי יותר מדי סיפורים ועניינים וביוקרטיות", מציעה אחת המשתתפות.

צעד חשוב בהבנת התופעה

המחקר של אלון ושינדלר הוא צעד חשוב בהבנת התופעה המורכבת של התעללות והזנחה של קשישים על-ידי ילדיהם. הממצאים מדגישים את הצורך הדחוף בשינוי מדיניות ובפיתוח שירותים חדשים, שיספקו מענה מקיף לקשישים ולמשפחותיהם, ויסייעו למנוע את המשך ההתעללות ולהגן על זכויותיהם של הקורבנות.

תאריך:  28/06/2024   |   עודכן:  28/06/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"זה הילד הלא יוצלח": כשהורה מזדקן, והבן מנצל את המצב לרעה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
השקת מיזם הכשרות העובדים הישראלים לתחום הבניין מהווה נקודת מפנה בהבנה כי כוח אדם מקומי צפוי לתת מענה מהיר ויעיל לתחומי השיפוצים ותחומים נוספים, לנוכח מחסור בעובדי בניין פלשתינים ולנוכח בעיות רבות שהתגלו בייבוא פועלי בניין זרים לישראל
עידן יוסף
בן 21 היה בנופלו, ולאחר מותו הועלה בדרגה    מתחילת התמרון הקרקעי ברצועה נמסרו לפרסום שמותיהם של 314 חללי צה"ל
איציק וולף
הפנטגון נערך לאפשרות של פינוי אזרחים אמריקניים מלבנון במקרה של התלקחות מלחמה בין ישראל לחיזבאללה    שיגר ספינת תקיפה אמפיבית ויחידת נחתים המתמחה בפינוי אזרחים מסביבות מסוכנות אל מזרח הים התיכון
עידן יוסף
קו 1 לכותל המערבי יעבור מחברת אגד לאקסטרה ויופעל באמצעות אוטובוסים מפרקיים רבי קיבולת ויורחבו שעות הפעילות עד 02:00    מסלולי הקווים 54 ו-89 יוארכו מהר חוצבים למסוף הארזים
עידן יוסף
המשטרה הכריזה על קבוצות מפגינים מפרי סדר, לאחר שהבעירו מדורה על הכביש ברחוב עזה, וניסו לפרוץ מחסום    הליכוד על רימון העשן ליד המעון בקיסריה: "ההסתה חצתה עוד קו אדום"    השר שיקלי קורא להדחת מיארה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il