X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הרבנים יוסף ולאו. כיהנו כמעט 11 שנים [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
לראשונה מאז שנת 1920: אין רבנים ראשיים לישראל
הרבנים יצחק יוסף ודוד לאו סיימו אמש את כהונתם - בלא שנבחרו להם מחליפים ובלא שידוע מתי יתקיימו הבחירות ומי יהיו חברי האסיפה הבוחרת העיכוב הצפוי: לפחות חודשיים

בפעם הראשונה מאז הוקמה הרבנות הראשית בשנת 1920, אין רבנים ראשיים לארץ ישראל ולמדינת ישראל. הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו סיימו (30.6.24) את כהונתם מבלי שנבחרו להם מחליפים, ונכון לעכשיו גם לא ידוע מתי ייבחרו. "ישנו קושי לקבוע בשלב זה מועד ומקום לבחירות", מודה המדינה בתגובה שהגישה אמש לבג"ץ.
על-פי החוק, אמור זקן חברי מועצת הרבנות הראשית למלא את מקומו של הרב הראשי כנשיא מועצה זו, וזקן חברי בית הדין הרבני הגדול - את מקומו של הרב הראשי כנשיא בית הדין (הרבנים הראשיים ממלאים תפקידים אלו ברוטציה בת חמש שנים). לתפקיד הראשון אמור היה להתמנות השר לשעבר הרב יצחק פרץ בן ה-86, אך הוא הודיע שאינו מעוניין "מסיבות אישיות". לכן, יתבקש הרב יעקב רוּזָ'ה לקבל את התפקיד - אך הדבר טרם נעשה. לתפקיד השני אמור היה להתמנות הרב אליעזר איגרא, אך הוא הודיע שישקול להתמודד על תפקיד הרב הראשי. לכן, יתבקש הדיין הוותיק הבא לקבל את התפקיד - אך המדינה אפילו לא יודעת לומר במי מדובר.
הרב יוסף והרב לאו נבחרו באוגוסט 2013 לעשר שנים, כך שתקופת כהונתם הסתיימה באוגוסט 2023 ומחליפיהם אמורים היו להיבחר לכל המאוחר חודש לפני כן. אולם, הבחירה נדחתה פעמיים. בתחילה טענה הממשלה, כי יש להמתין עד לאחר הבחירות לרשויות המקומיות, כדי שהנבחרים החדשים יוכלו למנות את 35 נציגי השלטון המקומי לאסיפה הבוחרת. לאחר מכן היא נדחתה בשל מלחמת חרבות ברזל (שגם הובילה לדחיית הבחירות המוניציפליות).
יש הטוענים, כולל בעתירה לבג"ץ, העותרים טוענים, כי הסיבה האמיתית הייתה רצונה של ש"ס להבטיח את בחירת אחד ממועמדיה - הרב יהודה דרעי (הרב הראשי של באר שבע ואחיו של אריה דרעי), או הרב דוד יוסף (אחיו של הרב הראשי הנוכחי ובנו של הרב עובדיה יוסף). דרעי עצמו התקשה להכריע במי לתמוך, ולפי אחת הסברות זוהי הסיבה מדוע חוק הרבנים היה כה חשוב לו - כדי שיוכל להבטיח למועמד האחר את רבנות ירושלים או רבנות תל אביב. בינתיים, כידוע, תקוע חוק הרבנות בשל העדר רוב לאחר התנגדות בקואליציה להעברת השליטה במינוייהם של מאות רבנים מקומיים לידי המשרד לשירותי דת - ולמעשה לידי ש"ס.
בג"ץ ידון מחר (2.7.24) בעתירות המבקשות להורות למדינה לקיים בהקדם האפשרי את הבחירות לרבנים הראשיים. המדינה ענתה אמש, לאחר שביקשה וקיבלה מספר ארכות, ש"אין מחלוקת על כך שיש לקדם את ה ליך הבחירות לרבנים הראשיים בדחיפות, מהר ככל הניתן". אולם, בפועל היא מבקשת מבג"ץ למסור הודעת עידכון נוספת בעוד שבועיים, ואינה אומרת מתי ניתן יהיה לקיים את הבחירות. המדינה מציינת, כי הרכב האסיפה הבוחרת טרם הושלם, ובין השאר לא מונו נציגי הרבנים הראשיים, הממונים בהסכמת השר לשירותי דת ובאישור הממשלה.
זוהי הבעיה העיקרית, שכן בהעדר רבנים ראשיים ובטרם מונו להם ממלאי-מקום - אין מי שימנה נציגים אלה. העותרים גם טוענים, כי השר מיכאל מלכיאלי ומנכ"ל משרדו יהודה אבידן מצויים בניגוד עניינים בהקשר זה, בשל הקשר שלהם לדרעי ולש"ס. בנושא זה סבורה הפרקליטות, כי מובן שעליהם לפעול בצורה עניינית - אך שאין מדובר בניגוד עניינים המצדיק את פסילתם מעיסוק בבחירת הנציגים, כבקשת העותרים. בעיה נוספת היא, שבג"ץ הורה לרבנים הראשיים לשקול את האפשרות למנות נשים כנציגיהם; הסיכוי שכך ייעשה הוא קלוש מאוד, מה שעשוי לגרור עתירה נוספת ועיכוב נוסף.
בנוסף לכך, על הממשלה לבחור שני שרים לאסיפה הבוחרת, ועל מלכיאלי למנות נציגי ציבור בהתייעצות עם הרבנים הראשיים (או ממלאי מקומם) ובאישור הממשלה. במקביל יש לבחון האם לחברי האסיפה הבוחרת יש זיקה למי מבין המועמדים ולפעול בהתאם; פסילה של מי מהם תוביל לעיכוב נוסף. לאחר בחירת כל אלו - מה שנתון לסחר-מכר פוליטי - יש להודיע לחברי האסיפה הבוחרת על מינויים, לפחות 21 יום לפני הבחירות. רק אז מתחיל תהליך הצעת המועמדים, ופרסום שמותיהם ברשומות הוא חודש לפני הבחירות. לפיכך, אין סיכוי של ממש שהרבנים הראשיים ייבחרו בחודשיים הקרובים לכל הפחות.

תאריך:  01/07/2024   |   עודכן:  01/07/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לראשונה מאז שנת 1920: אין רבנים ראשיים לישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
דוח של ארגון ICAN טוען כי תשע מדינות המחזיקות בנשק גרעיני הוציאו בשנה שעברה סך כולל של כ-91.4 מיליארד דולר על נשק גרעיני    ארצות הברית הוציאה את הסכום הגדול ביותר: 51.5 מיליארד דולר
עידן יוסף
על הפרק: כלל פרשנות ייחודי לחוזים עסקיים, לפיו יפורשו חוזים אלו לפי לשונם, אלא אם פרשנות לפי הלשון תביא לתוצאה בלתי מתקבלת על הדעת, או במקרה שבו קיימות בחוזה הוראות סותרות    ישנן טענות כי התיקון עלול להגדיר פורמלית מהו חוזה עסקי, ויש לוודא שהנסיבות הן המעידות על טיב החוזה    יש הטוענים כי התיקון מיותר, וכי פסיקת העליון ממילא הטמיעה את הכלל שמבקשים לחוקק בסדרת פס"דים
עידן יוסף
עידכון ההנחות הדמוגרפיות ישפיע על גובה קצבת הפנסיה הצפויה, עלות כיסויי הביטוח, וגובה ההתחייבויות של קרנות הפנסיה וחברות הביטוח    השינויים המוצעים כוללים ירידה בשיעורי התמותה של חוסכים פעילים, עלייה בשיעורי היציאה לנכות, ושינויים בשיעורי ההחלמה והתמותה של נכים    הם צפויים להשפיע על החוסכים במספר דרכים, כמו עלייה בהתחייבויות של קרנות הפנסיה וחברות הביטוח כלפי פנסיונרים ושארים, וירידה בעלות כיסוי ריסק מוות
איציק וולף
ענתבי מכהן משנת 2013 כחבר הנהלה בבנק הפועלים ומשנת 2018 הוא מנהל את חטיבת שווקים פיננסיים ובנקאות בינלאומית בבנק    מינויו כפוף לאישור המפקח על הבנקים
עידן יוסף
אחד ממייסדי תעשיית ההיי-טק בישראל אומר כי לימודי ליבה אינם מחויבים והדרישה היא לעובדים טובים, חדים ו'שפיצים'    על המלחמה: "בזכות אקדמיה חזקה אנחנו יכולים להרשות לעצמנו את כל הכשלים הפוליטיים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il