הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסמה קול קורא ייחודי, המזמין מפעילי תחבורה ציבורית להשתתף במחקר-חלוץ לבחינת אוטובוסים חשמליים רבי-קיבולת. המחקר, שאפתני בהיקפו, נועד לבחון את היתכנות שילובם של אוטובוסים אלו במערך התחבורה הציבורית הקיים, במטרה לשפר את השירות לנוסעים, להפחית את זיהום האוויר ולקדם את יעדי המשרד בתחום התחבורה הירוקה.
מה זה בעצם אוטובוס רב-קיבולת?
אוטובוס רב-קיבולת, כפי שמוגדר במסמך הקול הקורא, הוא אוטובוס חשמלי שאורכו מעל 22 מטרים, בעל קיבולת של מעל 180 נוסעים. אוטובוסים אלו, שכבר פועלים במספר ערים בעולם, מציעים פתרון יעיל וידידותי לסביבה להסעת המונים, במיוחד במסלולי מתע"ן (מערכות תחבורה עתירות נוסעים).
משרד התחבורה בחר שם שיווקי לאוטובוסים הארוכים - רכבת על גלגלים, אך אין קשר בינם לרכבת. שרת התחבורה
מירי רגב הודיעה כי הקול הקורא ייצא בחודש מארס, אך רק היום הוא פורסם.
הקריאה של המשרד למפעילים המפעילים שייבחרו להשתתף במחקר יקבלו סיוע תקציבי ממשרד התחבורה, שיאפשר להם לבחון את שילוב האוטובוסים רבי הקיבולת בקווי השירות הקיימים. הניסוי צפוי להימשך לפחות שנתיים, ובמהלכו ייבחנו היבטים שונים של הפעלת האוטובוסים, כולל ביצועיהם התפעוליים, ההתאמות הנדרשות בתשתיות התחבורה הציבורית, ההשפעה על חוויית הנסיעה של הנוסעים וכמובן, הכדאיות הכלכלית.
היעדים השאפתניים המשרד הציב יעדים ברורים למחקר. ראשית, לבחון את האפשרות להפעיל את האוטובוסים החדשים בקווים קיימים למשך תקופה משמעותית, שתאפשר איסוף נתונים מקיף. שנית, להסיק מסקנות לגבי ההתאמות הנדרשות בתשתיות התחבורה הציבורית, כמו גובה המדרכות, תחנות האוטובוס והמסלולים הייעודיים. בנוסף, המשרד מעוניין לבחון את ההיבטים הטכנולוגיים של האוטובוסים, כמו מערכות ניהול מידע בזמן אמת ויכולות טעינה.
כמובן, שילובם של אוטובוסים רבי-קיבולת במערך התחבורה הציבורית הקיים אינו חף מאתגרים. נדרשות התאמות בתשתיות, הכשרת נהגים והיערכות לוגיסטית מורכבת. עם זאת, במשרד התחבורה מאמינים כי הפוטנציאל הגלום באוטובוסים אלו מצדיק את המאמץ.
הצלחתו של המחקר עשויה לסלול את הדרך לשילוב נרחב של אוטובוסים רבי-קיבולת בקווי התחבורה הציבורית ברחבי הארץ, ולהביא לשיפור משמעותי בשירות לנוסעים ובהפחתת זיהום האוויר מתחבורה.