X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בני בגין ואהרן ברק. ראש בראש? [צילום: פלאש 90]
האם דבריו של בגין באשר לסמכויותיה, כלומר היעדר סמכויותיה, של ועדת חקירה כלפי שרי הממשלה מבקשים להתפלמס - ציבורית והיסטורית - עם מסקנותיה של ועדת כהן באשר לתפקוד הממשלה שבראשה עמד אביו?
▪  ▪  ▪
מנחם בגין, ראש הממשלה השישי של מדינת ישראל [צילום: אתר הכנסת]

השר בני בגין מתנגד להקמת ועדת חקירה שתבחן את שיקול הדעת של שרי הממשלה בעניין אירועי המשט לעזה.
וכך אומר בגין מעל דוכן הכנסת:
  • "שום ממשלה לא תוכל לנהל מדינה אם ועדה כלשהי, מוסמכת ומכובדת, תדון בשיקול הדעת של שריה, אלא אם כן יש חשד שבעת ששריה הפעילו את שיקול הדעת, היו להם גם שיקולים זרים שאינם ממין העניין... התחום הציבורי הוא התחום הנכון לדון בו בשאלת שיקול הדעת של שרי הממשלה. אפשר לדון על כך בעיתונות, בכנסת, בקבוצות דיון, אבל לא במסגרת של ועדות. יש שתי ועדות המוסמכות לדון בשיקול דעתה של הממשלה ושריה: הכנסת על מאה ועשרים חבריה באמצעות הצבעת אי-אמון בממשלה, והבחירות לכנסת המתקיימות אחת לארבע שנים".
דבריו אלה של בגין עומדים בסתירה חזיתית לדברים שקבעה ועדת כהן, שחקרה כזכור את הטבח במחנות הפליטים סברה ושתילה.
ועדת כהן, שאמנם קרויה כך על-שם השופט יצחק כהן שישב בראשה, אך מן המפורסמות שהאיש הדומיננטי בה היה השופט אהרן ברק - ועדה זו קבעה לעניין אחריות שרי הממשלה כך:
  • "נשמעה דעה, אם כי לא במסגרת דיוני הוועדה, שעניין שיקולי השרים איננו יכול לשמש נושא לחקירה בוועדת חקירה... מכיוון ששיקוליהם של השרים הם שיקולי מדיניות, לגבי שיקולים מעין אלה אין נורמות קבועות ולפיכך לא ניתן למתוח על שיקולים אלה ביקורת. דעה זו אנו דוחים. היא אינה מבוססת לא מבחינה משפטית ולא מבחינה ציבורית. מבחינה משפטית - כלל ידוע הוא, ועדים לכך פסקי דין רבים של בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, שכל שיקול דעת של רשות ציבורית ובכלל זה שרים, נתון לביקורת ולבחינה בבתי המשפט... מבחינת בדיקת השיקולים ששימשו יסוד להחלטות, לא הבחין בית המשפט מעולם בין חובותיו של שר ובין חובות של כל רשות ציבורית אחרת...
    "על אחת כמה וכמה יש לדחות את הדעה הנ"ל כשמדובר בדיון בוועדת חקירה שחובתה לשקול לאו-דווקא את האספקטים המשפטיים של הנושא, אלא גם, ולפעמים בעיקר, את האספקטים הציבוריים והמוסריים. העדר כל חוק חרות בעניינים שונים איננו פוטר את האדם שמעשיו עומדים לביקורתה של ועדת חקירה מלתת את הדין מבחינה ציבורית על מעשים או מחדלים המצביעים על חוסר יעילות מצידו, על העדר תשומת לב ראוייה לתפקידיו, ועל מעשים שנעשו בפזיזות, ברשלנות, בחוסר תבונה ומתוך אי ראייה הנולד, כאשר על-פי כישוריו של האדם הממלא תפקיד מסויים והתכונות האישיות הנדרשות ממנו במילוי תפקידו היה עליו לראות את הנולד. שום ועדת חקירה לא תמלא את תפקידה כראוי אם לא תערוך ביקורת כזו במסגרת סמכויותיה כלפי אדם שמעשיו ומחדליו נבחנים, יהא תפקידו ומעמדו הציבורי אשר יהא".
עינינו הרואות: בני בגין, בסתירה קוטבית לוועדת כהן, נוקב רק בשמות שני גופים - הכנסת וציבור הבוחרים - כמי שמוסמכים לדון בשיקול הדעת של הממשלה, ומכאן שהוא שולל את סמכותה של ועדת חקירה לדון בכך.
האם דבריו של בגין מחזיקים מים? לא ממש.
במה דברים אמורים?
גם אם נלך לשיטתו של בגין, תעלה מיד השאלה כיצד ועל בסיס מה יקבלו הכנסת או ציבור הבוחרים החלטה מושכלת הנוגעת לאופן תפקודה של הממשלה?
ניטול לדוגמה את החלטת שביעיית השרים לעצור את המשט לעזה. הרי ברור שדרך התנהלות השרים בפרשת המשט - על כל התסבוכת הבינלאומית שמתלווה אליה - התנהלות זו היא אחד מאותם מקרים בולטים שראוי לציבור להביאם בחשבון כאשר עליו להחליט בגורל נבחריו בבוא יום הבוחר, הלא כן? ובכן, איך יידע הציבור כיצד תיפקדו שרי הממשלה במהלך אותה פרשה? מי יספק לציבור אינפורמציה רלוונטית ומהימנה על הדרך שבה פעלו השרים? מי יחדור מבעד למחסום השקיפות כדי לדווח לציבור על התנהלות הממשלה בעניינים כל-כך משמעותיים?
אין זאת אלא שוועדת חקירה, עם סמכויות כדין, היא זו שראויה לחקור את התנהלות הממשלה באירועים בולטים ומשמעותיים כמו המשט לעזה, ולהביא לידיעת הציבור את המידע הנחוץ לו לצורך השתתפות - אמיתית - בהוויה הדמוקרטית.
ובשולי הדברים:
נאמר בכותרת לעיל שבני בגין סוגר חשבון עם אהרן ברק, והדברים מחייבים הסבר:
ובכן, ועדת כהן - שאהרן ברק היה בה כאמור האיש הדומיננטי - בחנה את תפקוד הממשלה בקשר לטבח סברה ושתילה, ומצאה, בין היתר, ליקויים משמעותיים בתפקודו של ראש הממשלה דאז מנחם בגין המנוח. הוועדה אומנם לא המליצה להרחיק את ראש הממשלה מתפקידו (כפי שהמליצה לגבי אחרים בהם שר הביטחון דאז אריאל שרון), אבל הביקורת שהוועדה מתחה על תפקודו של מנחם בגין כמובן שפגעה בו וחרתה לו מאוד, ואף פורסם שמאז מסקנות הוועדה - מנחם בגין לא החליף עם אהרן ברק מילה.
האם דבריו של בני בגין מעל דוכן הכנסת באשר לסמכויותיה, כלומר היעדר סמכויותיה, של ועדת חקירה כלפי שרי הממשלה - האם הדברים הללו של בני בגין מבקשים להתפלמס - ציבורית והיסטורית - עם מסקנותיה של ועדת כהן באשר לתפקוד הממשלה שבראשה עמד אביו? חומר למחשבה.

תאריך:  11/06/2010   |   עודכן:  11/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בני בגין סוגר חשבון עם אהרן ברק
תגובות  [ 43 ] מוצגות  [ 43 ]  כתוב תגובה 
1
משפחת בגין אסון מדינת ישראל
סמל הצביעות   |  11/06/10 10:41
 
- ברק השופט שייך ל-901 של
נילי פריאל אשתו  |  12/06/10 10:07
 
- אמת!הם הובילו אוסלו והינתקות ל"ת
dodel  |  12/06/10 11:18
 
- מנחם בגין היה הטיפש במדנאים
שהיו לישראל=החזיר  |  12/06/10 12:52
 
- עם כל הכבוד לאהרן ברק, לא
בית מישפט -רודן?  |  12/06/10 13:06
2
כמה רשע נוטף מפרצופי הבגינים ל"ת
תמונה 1 = 1000 מי  |  11/06/10 10:49
 
- כמה חמלה ועדינות בפני היטלר!!!
מב"י  |  11/06/10 23:38
 
- היטלר ראה ויקפדיה, השתמש
בכוחם של הועדים  |  12/06/10 08:54
 
- שני פרצופי הבגינים נוטפי רשע
רופא נפש  |  12/06/10 11:47
 
- תה מטופל בכדורים או זריקות??? ל"ת
dodel  |  12/06/10 09:52
3
בני בגין לא ילמד אותנו מוסר!
דיוגנס  |  11/06/10 11:27
 
- מסכים. האיש מחורפן לגמרי.אפילו
איש ימין  |  11/06/10 11:48
 
- צודק!מוסר נלמד רק מאולמרט!!! ל"ת
dodel  |  12/06/10 11:11
4
בני בגין=בן אדם,ציוני ישר הגון
במבינו  |  11/06/10 12:54
 
- בגין צבוע שיושב בממשלת השמאל.
גילוי האמת לאמיתה  |  12/06/10 11:59
5
הגם בארזים נפלה השלהבת ?
בני בנקר  |  11/06/10 15:47
6
משפחת בגין -שפע ברכה לעם  ל"ת
אמתי  |  11/06/10 16:28
7
ממשלהקצבהמאה או אלףהרוגיםלמטרה
קשורלעמדה פוליטית  |  11/06/10 16:28
8
מי זה בני בגין לעומת ברק
יריב א.  |  11/06/10 16:40
 
- מי זה י.אופנהיימר ליד לובה א.?
פלא יועץ  |  11/06/10 18:28
 
- אתה רוצה לדעת מי זה ברק, בבקשה
קוסא מחשי  |  11/06/10 23:14
 
- צודק מאוד ל"ת
ירדנה  |  12/06/10 10:13
 
- חנן וייס-ברק מגדולי הפושעים
שקמו למדינת ישראל  |  12/06/10 08:45
 
- אהרון ברק שיא השחיתות במשפט ל"ת
בעילום שם  |  12/06/10 10:31
9
הויכוח פשוט אתה דוחה דמוקרטיה
שלטון הבגצ  |  12/06/10 00:20
10
מנחם בגין אשם=ודי לעידן ברק שח
קורןנאוה טבריה  |  12/06/10 04:06
 
- נאווהקורן מה את רוצה להגיד ?
בילבול ביצים  |  12/06/10 11:28
11
תגובה
צנחן  |  12/06/10 04:57
12
דר ותאורית הקונספירציה.....
י.ש  |  12/06/10 09:28
13
ברק אלוף השרלטנים
שיייקה  |  12/06/10 10:05
14
וצריך כמובן וועדה
פנחס  |  12/06/10 10:18
15
מאמר מעניין .יתכן ויש קשר  ל"ת
איש1  |  12/06/10 11:01
16
לבני בגין-לימין יש רוב בכנסת
חשדנית  |  12/06/10 11:10
 
- בני בגין וביבי הם השמאל האמיתי
רק הליכוד יכול  |  12/06/10 11:53
 
- לתרנגול החרמן השוביניסט הגזען
חשדנית  |  12/06/10 13:49
17
אהרון ברק תיפקד כפוליטיקאי
דר אתה טועה  |  13/06/10 01:21
18
אהרון ברק ומנעמי שלטון החוק
נחום שחף  |  13/06/10 01:23
 
- נחום, תבחין בין קביעה עובדתית
אחד מעיר  |  13/06/10 07:13
 
- קרא את ספריו של יוסי דר
נחום שחף  |  14/06/10 10:03
 
- קראתי גם קראתי. ודווקא
אחד מעיר  |  14/06/10 11:59
 
- השופט פוזנר על פסיקות ברק
נחום שחף  |  14/06/10 21:22
19
משפחת בגין משפחה ישרה ומוסרית
שושיה  |  13/06/10 13:07
20
זב"שך- זו לא הבעיה שלי שאתה קש
קורןנאוה   |  8/09/23 12:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
כאשר תהיה מודעות שייחודה של י-ם אינו תוצאה של גחמה אנושית כלשהי, אלא שהיא הר קדשו של הבורא, המקום בו בחר הוא עצמו להשרות את קדושתו, או אז לא יהיה בסיס למחלוקת בדבר מעמדה
איתן הרשקו
התקשורת המערבית, מטעמי תמימות או טיפשות, מגוייסת בעל כורחה לצורך הקמת פרויקט הפצצה הגרעינית של מעצמת הטרור העולמי של ציר הרשע החדש
עו"ד דב אבן-אור
ייתכן שלווים מבנקים - מרומים, קופת המדינה ניזוקה ורק "זוכים" בתיקי הוצל"פ, שהינם בנקים - צוחקים ונהנים
ד"ר מוטי גולן
אחדות העם עליה עמל הרב מרדכי אליהו זצוק"ל    חוכמת נוות-ביתו של און בן פלת    עלילות דם - גם בעיר צנעא שבתימן
דרור אידר
לסרב לוועדת חקירה בינ"ל    היפו ציונות ופטריוטיות בקרב התקשורת הישראלית    "מהדורת השבט" לערוץ 1    עמוס עוז והרעיון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il