X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שני מאמרים לפרשת "בלק": האחד כנגד בלעם שהיה "איש רשע", והשני כנגד בלק שהוסיף "חטא על פשע"
▪  ▪  ▪

פרשת השבוע, פרשת "בלק", הנקראת על שמו של מלך מואב, פותחת בסיפור "קואליציוני" בין מואב ומדיין, וזאת כדי להביא את בלעם בן בעור הרשע (יש לציין שב-60 הפעמים שבלעם כשם זכר פרטי ופעם אחת כשם של מקום, המילה רשע לא מופיעה) "הפילוסוף הגדול והאחרון שבנביאי אומות העולם" [בראשית רבה ס"ה] אל המדבר בדחיפות לקלל את עם ישראל הבלתי מנוצח באופן פיזי. ומדוע? - "משום שכל כוחו היה בפיו ומפתחות חוכמת הכישוף והקסמים היו בידיו ובחוכמה זו הוא היה מעולה יותר ממשה" [הזוהר ח"ג, ש"ה]. לאחר שבלעם "משתכנע" ללכת, האתון שעליה רכב "רואה" את מלאך ה', נוטה מהדרך והולכת בשדה. בלעם מכה אותה "שלש רגלים" ליישר אורחה. האתון נלחצת אל הקיר כשהיא שוב "רואה" את מלאך ה' ולוחצת את רגל בלעם המוסיף להכותה. האתון "פותחת" את פיה ומוכיחה אותו על מעשיו שאינם עולים בקנה אחד עם הביטוי "צער בעלי-חיים".
השבוע נשאלתי על-ידי מספר קוראים שאינם מאנ"ש (=אנשי שלומנו) על עניין "ויפתח ה' את פי האתון" כמו גם על הענשתו של קורח ועדתו בעונש "העל טבעי" כפי שקבע משה "ואם בריאה יברא ה' ופצתה האדמה את פיה ובלעה...": "הכיצד? איך תיתכן מציאותו של הקב"ה בעולם שנברא ונוצר כחומר ומן החומר"?!
אשר על כן, ראיתי לנכון ובקצרה להביא את תשובתו של "הרבי מליובאוויטש" זצוק"ל, האדמו"ר השביעי לחסידות חב"ד, על שאלה מעין זו, כדלקמן:
"דוגמה בולטת למציאות ה' (בעולם החומר) היא 'מציאות כח החשמל'. אין לשום אדם בעולם חוש (כלשהוא) 'לראות' את כח החשמל. אולם, כשאדם רואה פעולות (הקשורות לחשמל), כגון: אם נדלק משהו או אם ישנה התלהטות של חוט החשמלי ועוד, הוא בא לידי החלטה שיש מציאות של כח שנקרא 'חשמל' גם אם מעולם לא ראה אותו בפועל... ותפסתי את הדוגמה הנ"ל כי מציאות החשמל כל כך מקובלת ורווחת בלי שום פקפוק או אפילו צל של פקפוק...
"[וכן] כשרואים דבר מסודר [ש]כולל כמה חלקים מסודרים ומתאימים בהתאמה וקואורדינציה מדויקת של חלקים, שאין להם שליטה אחד על השני, הרי מסיקים מזה בוודאות גמורה שיש כח מחוץ להם שהוא המקשר והמאחד בין החלקים, מוכיח שהוא גדול וחזק מהם ושולט עליהם. והדוגמה לזה, שכשנכנסים לבית החרושת, שכולו פועל באופן אוטומטי, ואין רואים שום אדם שם, הרי לא יעלה על הדעת, שאין אי שם מכונאי גדול, המקיף בדעתו את כל המכונות וחלקי המכונות, ושולט עליהם... אדרבה, ככל שתיעדר יד אדם בבית החרושת הנ"ל, וככל שיפעל באופן אוטומטי יותר, הרי זה מעיד על גדולת 'המכונאי' ביתר שאת וביתר עוז.
"ואם כך הדבר בנוגע לבית חרושת... על אחת כמה וכמה המתבונן בעולמנו בגולם עץ או אבן, או צומח או חי, ואין צריך לומר מבנה גוף האדם... ובפרט עפ"י ביאור המדע שבימינו, כל דבר מורכב מבליוני אטומים, וכל אטום יש בו כמה וכמה חלקים זעירים יותר, שלכאורה היה צריך לשלוט בהם ערבוביה ואי סדר מאין כמותו, ואף על-פי כן רואים שיש סדר נפלא והתאמה בין החלקים הקטנים והגדולים והכי גדולים... הרי ברור בלי צל של ספק שיש אי שם 'מכונאי' אחראי על כל זה" (סוף ציטוט).

לטיבה של תפילת מה טובו

פרשת השבוע, פרשת "בלק", אשר תיקרא בבתי הכנסת על-ידי רוב מאסיבי של העם היהודי כמעט בכל אתר (מלבד קהילת ה"בלדי" של יהדות תימן שכבר קראוה כשהיא מחוברת לפרשת "חוקת" בשבת הקודמת) פותחת בסיפור "קואליציית ציר הרשע", קרי: מואב ומדיין, ואשר כל מגמתה הייתה: הבאתו של בלעם בן בעור בדחיפות אל המדבר כדי לעזור ל"בלק בן צפור (שהוא) מלך מואב בעת ההיא" לנצח את עם ה' שלא בדרך הטבע, את "העם שאינו פוחד מדרך ארוכה" (תרתי משמע). וזאת, משום היות בלעם לא רק "גדול נביאי אומות העולם" (על-פי המדרש) אלא בעיקר משום "שכל כוחו היה בפיו ומפתחות חוכמת הכישופים והקסמים היו בידיו ובחוכמה זו אף היה מעולה יותר ממשה רבנו" [על-פי הזוהר ח"ג, ש"ה].
המילה "בלעם" מופיעה במקרא 61 פעמים. פעם אחת בלבד במשמעות של שם עיר בנחלת מנשה, היא יבלעם, שנאמר [דברי הימים א', ו', נ"ה]: "ואת בלעם ואת מגרשיה" ושישים פעמים במשמעות של שם פרטי זכר והכוונה היא לאותה דמות מקראית המתוארת בפרשה, כמו גם במקורות אחרים, בנסיונותיה הנלוזים להתנכל, לקלל ולאור את עם ישראל. וגם אמנה, בלעם מגיע בסופו של דבר אל המדבר, לא הרחק ממקום מאהליו, מגוריו ומשכניו של עם ישראל. בלעם מנסה שלוש פעמים (!) "לבצע את זממו". ברם, עקב אהבתו העצומה והגדולה של "שומר ישראל" לעמו בית ישראל ובכל עת "שצרה היא ליעקב, ממנה יוושע" - גם בסיטואציה קשה זו הקב"ה מטרפד את כוונותיו המרושעות והזדוניות וכל קללה שהייתה אמורה לצאת מפיו השטני נהפכת היא לברכה מבורכה כפי שמעידה על כך מפורשות תורתנו הקדושה [דברים כ"ג, ו']: "ולא אבה י-ה-ו-ה אלוהיך לשמוע אל בלעם ויהפוך י-ה-ו-ה אלוהיך לך את הקללה לברכה כי אהבך י-ה-ו-ה אלוהיך", כפי שהטיב לבטא זאת נעים זמירות ישראל, דוד המלך ע"ה [תהילים קכ"א, ד']: "הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל".
וזאת למודעי: התואר היחיד במקרא שהוצמד לשם "בלעם" הוא התואר "קוסם" שנאמר [יהושע י"ג, כ"ב]: "ואת בלעם בן בעור הקוסם הרגו בני ישראל בחרב". לא קראנו ולא שמענו במקרא שבלעם מכונה רשע אף לא פעם אחת. אדרבה! מן הסיפור המקראי מצטיירת דמות ש"מקשיבה ומצייתת להוראות הבוס הגדול ממעל" [מדרש גם] ואף מגיעה להישגים רוחניים גבוהים בבחינת "ויודע דעת עליון ומחזה שדי יחזה...". לראשונה אנו נחשפים לדמותו הרשעית, השטנית והדמונית של בלעם כלפי עם ישראל וכלפי אלוהיו, במימרתם הנפלאה של חכמי המשנה [אבות ה', משנה י"ט]: "...מתלמידיו של בלעם הרשע: עין רעה, רוח גבוהה ונפש רחבה". שלוש מידות שליליות שכל מי שיש לו אותן "יורש גיהנום ויורד לבאר שחת". ודו"ק. כמו-כן, בעשרות ומאות מקורות שונים ונוספים, תלמודיים כמו גם מדרשיים, אנו נחשפים יותר ויותר לדמותו של בלעם הרשע. ואכמ"ל.
אשר על כן, מתבקשת מיידית השאלה: מה ראו מתקני התפילות לקבוע שהתפילה הפותחת את "עולם הבוקר" של (כמעט) כל יהודי, בכל אתר ובכל זמן, תהיה עם משפט תפילתי ידוע "מה טובו אוהליך יעקב (ומה טובו) משכנותיך ישראל" והרי "בלעם הרשע" אמרה כשבא לקלל את עם ישראל?! אתמהה.
כדי לתרץ זאת, יש לבדוק תחילה מה באמת ראה בלעם הרשע כשעלה (בפעם השלישית) אל "ראש [=שיא] הפעור הנשקף על פני הישימון" וניסה לקלל את העם. ובכן, בלעם הרשע רואה ממרום גבהותו "את ישראל שוכן לשבטיו". אכן, בלעם רואה, בעין רגילה, את מקום מגוריהם של עם ישראל ש"אינם מעורבים (אחד עם השני) ושאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה" [רש"י על אתר בשם המדרש]. הכל נקי. הכל מסודר. והוא מתפעל מכך. ברם, בלעם גם רואה מה שעין רגילה לא רואה. הוא רואה בעין "נבואית", חודרת ועמוקה שאוהליהם ומשכנותיהם של ישראל "מיוחדים בשונות שלהם משאר מבני המגורים והשכונות הציבוריות שהיה נוהג לראות" [מדרש גם]. כלומר: ראייתו זו אינה ראייה פיזית וטכנית בלבד. הוא רואה את מה שמסמלים אוהלים ומשכנות הללו: קדושה, היטהרות, צניעות, מעשים טובים וחסד, לימוד תורה ועוד. ובעיקר, רואה הוא את שכינתו של האל מרחפת מעל האוהלים והמשכנות הללו. מיד "ותהי עליו רוח אלוהים" ומפיו בוקע המשפט התפילתי הידוע לכל בר בי רב: "מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל". קטע תפילתי חשוב זה נשזר ברוב סידורי התפילה של עם ישראל למעט בסידורם של יהודי תימן, הרמח"ל ורבי יעקב עמדין שהתנגדו להכללתו "מפני שבלעם הרשע אמרה".
מי ייתן ומשפט חשוב ונצחי זה שפותח את "תפילת השחר" של כל יהודי ישמש לא רק כ"משפט פותח", אלא, בעיקר, כמשפט מנחה, מאיר דרך, מנתב ומכוון לחשיבה ולחשיבות עצמית, להעצמה ולהתבוננות אמיתית, כדי שנזכה ליישום המעשי של אחד מפסוקי התורה: "כי ה' מתהלך בקרב מחניך".

תאריך:  24/06/2010   |   עודכן:  24/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מציאותו של הקב"ה בטבע
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אין תקווה לדור הזה במוסריות ל"ת
זה לא יעזור  |  24/06/10 20:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נועם בדין
האם יש לישראל הזדמנות אחרונה לשפץ את יחסיה עם אירופה?
איתמר לוין
הפירוט הנרחב של מעשה בלק ובלעם בא ללמדנו, שבניגוד לטענות של עם ישראל - ה' אוהב אותו ומגן עליו אפילו כאשר העם עצמו לא יודע שהוא בסכנה
ראובן לייב
ביקור במסעדת "אבו גוש", הנחשבת לאחת מעשר החומוסיות הטובות בארץ ושהיא גם בעלת שיא-גינס עולמי בהפקת צלחת החומוס הגדולה והטעימה מכולן
אהרון רול
'הארץ' הפך זה מכבר לשופרו של הצד הפלשתיני ולוחם להשמדת מדינת ישראל    על הציבור לפגוע לו בנקודה הרגישה ביותר
איציק בן
על מציאת המכנה המשותף וחשיבות ההזדהות עם האחר כמקור לצמיחה אישית, משפחתית וחברתית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il