X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נשיאנו שמעון פרס, שכבר ראה הכל, מסתכל על הכל בעיניים פקוחות מדי לרווחה ובלי להניד עפעף - כאילו עפעפיו מחוברים למצחו מכוח איזה ניתוח פלסטי משונה - ומתרכז בהנהגת עמו הדווי
▪  ▪  ▪
שמעון פרס [צילום: AP]
"החשכה כבדה יותר לפני עלות השחר", מלמל לעצמו מילים שזכר מני אז. הוא פתח את קופסת השנהב הגדולה, מתנת עמיתו נשיא מאלי, שבה שמר את הפתקים שמהם העתיק אמרי שפר מחכימים לנאומיו, אך הפעם לא מצא שום משפט גואל. לא היה לו מנוס מלהמציא משהו בעצמו

אחרי שני נשיאים בעייתיים, שבמקום לטפל בעם היושב בציון היה העם צריך לטפל בהם, זכינו סוף סוף לנשיא מיומן, מנוסה, מוערך, ותיק הפוליטיקאים בעולם כולו, שכוכבו דרך באמצע שנות הארבעים ולא הפסיק לנסוק מאז ועד עצם היום הזה עד לגובה המסחרר שבו הוא נמצא עכשיו. כיום זוהרת דמותו של נשיאנו באור יקרות בשמי המדיניות הבינלאומית, והעם היהודי כבר אינו צריך לחוש נחיתות כלפי כל אומה ולשון. עכשיו גם לנו יש מושא הערצה. הבריטים מעריצים את המלכה, הטיבטים את הדלאי למה, הקתולים את האפיפיור, ולנו יש שמעון פרס.
ובאמת גלי ההערצה לפרס בתקשורת שלנו שוטפים בלי הפסק. כולם מדברים על כושר העבודה המופלא של הנשיא, אשר סדר יומו מתחיל עוד בטרם הנץ השחר ונמשך בקצב עוצר נשימה עד שעת לילה מאוחרת. כל עוזריו ושלישיו המרובים של הנשיא, שכולם צעירים ממנו בהרבה ויכולים להיות בניו או נכדיו, כבר נופלים מן הרגליים בריצתם אחריו ממשימה לאומית אחת לאחרת בכל רחבי הארץ ועל פני הגלובוס כולו, עד לפינות המרוחקות והנידחות ביותר שלו. כולם כבר נראים סחוטים, שקיות שחורות מתחת לעיניהם האדומות מחוסר שינה, חולצותיהם מקומטות, ולעתים אפילו חורגת כנף אחת של חולצה מתוך מכנסיהם, כמנהגם של ישראלים בשעת לחץ - ורק פרס עצמו נשאר תמיד רענן ומלא חיים כנער בן שש-עשרה אחרי הנשיקה הראשונה.
בכל טקס שבו משתתף הנשיא, היושב ברוב כבוד על כסאו של בנימין זאב הרצל, רואה מנחה האירוע חובה לציין שפרס, על-אף גילו, הוא בעצם האיש הצעיר ביותר בחדר, ומוסיף בעדינות של שור המבוסס ברפת מלאה דומן,לקול צחוקם המפרגן והמלא חיבה של כל הנוכחים: "אין לכם מה לדאוג. פרס עוד יקבור את כולנו".
האיש הגדול עצמו מסתכל על כל זה בעיניים פקוחות מדי לרווחה, ובלי להניד עפעף - כאילו עפעפיו מחוברים למצחו מכוח איזה ניתוח פלסטי משונה - הוא מתרכז בתפקיד שהטילה עליו ההיסטוריה היהודית: להנהיג את עמו הדווי, למוּד הסבל. הוא הרי כבר ראה הכל, ואת ניסיונו הרב הוא מיישם בלי הרף כדי להיות מורה נבוכי הזמן, המוריד פעם אחר פעם את ספינת ישראל המיטלטלת מעל השרטון התורן שאליו היא נקלעת מכורח הנסיבות הקשות, שלא לומר הבלתי אפשריות, שבהן היא מוצאת את עצמה בעולם אכזר.
בקיצור: פרס הוא הנווט הגדול, האיש שאליו פונים כאשר באמת צריך חילוץ. על דלת לשכתו היה צריך לחרוט באותיות של זהב את הכתובת: trouble is my business" ". קחו למשל את השסע הקשה בין דתיים וחילוניים. אפילו נציגי החרדים, בצר להם, רצו אליו בעיצומו של משבר עמנואל, ובלב מורתח תיארו לו בפרטי פרטים איך התגלגלו הדברים מן הכפתור העליון הקטן שהיה פתוח במקרה בחולצתה של ילדה, בתם של חוזרים בתשובה מזרחיים רחמנא ליצלן, ועד להפגנה הגדולה של 120 אלף איש שחבשו - מי היה מאמין - שטריימלים בעיצומו של יום חול לוהט ואיימו לפנות לבית הדין הבינלאומי בהאג. "הושיע", התחננו העסקנים אל האב הגדול, "תוציא אותנו מן הצרה הזאת".
מנגד חשו אל הנשיא גם תומכי שלטון החוק, שראו לחרדתם איך בית המשפט העליון מאבד עוד מנה גדולה של רלוונטיות. מול איש כמו פרס אי-אפשר לשחק משחקים, ומומחי המשפט התוודו באוזניו ביושר כי מינויו של אדמונד לוי, מי שהיה סגן ראש עיריית רמלה ועורך-דין לא בולט במיוחד, לשופט בערכאה העליונה היה טעות, פרי תחמוניו החינניים של מאיר שטרית. הם גם הודו שהשופט לוי הרים לחרדים להנחתה ואיפשר להם לחגוג על חשבונו ו"לסבול" למען התורה בעליצות גדולה ובחיוכים רחבים. על-אף זאת גרסו אנשי שלטון החוק שבמצב שנוצר כבר אין ברירה אלא ללכת עד הסוף, לתמוך במערכת המשפט, ולשלוח הורים לילדים קטנים לבית הסוהר, למגינת ליבם של הורים אחרים, שגם להם ילדים לא פחות קטנים, שלא נכללו ברשימת האסירים מסיבות של רשלנות ביורוקרטית, ועכשיו הם זועמים שלא איפשרו להם את העונג לעלות על המוקד, מתוך ידיעה שאיש לא יגיש את הלהבה אל העצים.

ככל שעולים גבוה יותר, האוויר דליל יותר

המנהיג המיתולוגי ידע שהפעם התגלגלה אל פתחו סוגייה קשה באמת. הוא שמע את כל הצדדים בכובד ראש ואסף את כל המידע הדרוש להחלטה הגורלית. שמעון פרס גם ידע שכאן לא יוכלו לעזור לו שלישיו ועוזריו המרובים. במשבר כה קשה ההחלטה היא שלו ורק שלו. השעה כבר הייתה שתיים וחצי בלילה כאשר אחרון השלישים, קצין בכיר וחסון, בשנות הארבעים לחייו, נכנע גם הוא לעייפות והסכים להפצרות הבוס הגדול ללכת לישון על מיטת שדה במסדרון הלשכה. שמעון פרס נשאר לבדו מול הדילמה ההיסטורית. זאת לא הייתה סיטואציה קלה. "בחודה של הפירמידה יש מקום רק לאדם אחד", שינן לעצמו אמרה שלמד פעם מן הספר "אלף משפטים שימושיים". "ככל שעולים גבוה יותר", המשיך למלמל, "האוויר דליל יותר".
השעון הגדול התלוי על קיר הלשכה תקתק. הקול נשמע כנקישות פטישון טורדני בתוך הדומייה שעטפה את ירושלים. לראשו של פרס התגנבה מחשבה פילוסופית מעמיקה, מחשבה כמו שפינוזיסטית, או אולי אפלטונית, על אי-ההפיכות של הזמן. הירח הצעיר של ראשית תמוז כבר שקע מזמן. "החשכה כבדה יותר לפני עלות השחר", מלמל לעצמו מילים שזכר מני אז. הוא פתח את קופסת השנהב הגדולה, מתנת עמיתו נשיא מאלי, שבה שמר את הפתקים שמהם העתיק אמרי שפר מחכימים לנאומיו, אך הפעם לא מצא שום משפט גואל. לא היה לו מנוס מלהמציא משהו בעצמו.
מעל שלושת המגדלים של הר הצופים התחיל המזרח להחוויר מעט. זה היה הרגע לחתוך. ופרס חתך. הוא טלפן לבתיה, מנהלת הלשכה לקשרי ציבור של משכן נשיאי ישראל, העיר אותה משנתה וזימן אותה בדחיפות אליו. היא נכנסה בפנים תפוחות ובשיער מוברש בחופזה כשבידה בלוק צהוב טרי ועיפרון מחודד.
"קבעתי את עמדתי", אמר לה הנשיא.
בתיה חיכתה בדממה למוצא פיו. ופרס, כמו פרס, אמר את דברו, ישר ולעניין:
"המשבר מיותר!"
מנהלת הלשכה לקשרי ציבור רשמה את שתי המילים ומתחה תחתן שני קווים נמרצים. הבעת פניה של האישה התחלפה ממתיחות להקלה. כל המתח של הימים האחרונים נפל בבת-אחת. עכשיו היא תכין הודעה לעיתונות וכל מהדורות החדשות יפתחו בה בשש בבוקר. בתיה הנאמנה הרימה מבט מעריץ אל הבוס שלה: שמעון פרס, היהודי הגדול ביותר בימינו, שוב הציל את עם ישראל.

לאתר מגזין מראה
עמוס גורן הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל".
תאריך:  02/07/2010   |   עודכן:  03/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לילה גורלי בחייו של יהודי גדול
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
יהודי גדול שבגד באשתו אין סוף
הנואף  |  2/07/10 17:38
 
- AND HIS COUNTRY !!! ל"ת
EMWLYI  |  2/07/10 19:17
 
- איש רע, מרושע,תכמן וחתרן
אליהו חיים  |  3/07/10 15:42
2
לא הנשיא שלי ! מעולם לא ניבחר
שרה.א  |  2/07/10 18:02
 
- את צודקת לצער כולנו ל"ת
הפשפש עלה למעלה  |  3/07/10 01:29
3
מצחיק?
נתנאלה  |  2/07/10 18:20
4
שיר הלל
ויש   |  2/07/10 18:30
5
סמי הזייה הורגים - תיזהר
מייקל ג'קסון  |  2/07/10 18:55
6
אכן מאמר יאה לעיתוננו הגדול...
יוזף סטאלין  |  2/07/10 19:05
7
מאד לא Politically Correct ל"ת
אבל נכון  |  2/07/10 19:14
8
לילה גורלי בחייו של אפס גדול ל"ת
לילה גורלי בחייו   |  2/07/10 19:23
9
פרס הוא אבי אבות הדימעה. ל"ת
2,000 טבוחי אוסלו  |  2/07/10 19:57
10
מרטין שלאף
פינחסוב  |  2/07/10 20:57
11
לא יהודי גדול
אמרו עליו...  |  2/07/10 22:19
12
איך....עלה למעלה-שיר אמיתי
מועדון התאטרון  |  3/07/10 08:15
13
הוא עדיין לא הודה בשגיאתו
שמואל ג  |  3/07/10 08:32
14
מקווה שזו בדיחה
זהבה המתוקה  |  3/07/10 16:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
כמו לכל התנחלות, יש לכפר אדומים תוכנית מתאר    לבדואים אין תוכנית מתאר, לכן במשך 43 שנה לא קיבלו אף לא היתר בנייה אחד
נרי אבנרי
להצלחת הצעדה שני צדדים: באחד יחגגו את שובו של גלעד, ובשני יחגגו את שובם של אלף הרוצחים    הקלישאה אומרת שהכישלון יתום. אנשי השב"כ אומרים שההצלחה הזאת (אם תתממש), יתומים רבים לה
צבי גיל
בעידן הפוסט-היסטורי, שכתוב ההיסטוריה היא אחת התופעות היותר נפוצות    לעתים המחקרים מביאים פן אחר שלא היה ידוע, לעתים הדמות ההיסטורית מצטיירת בצורה שונה מפכי שהיא תוארה בעבר - לחיוב או לשלילה, ולעתים היא מעוותת לחלוטין ומגמתית למהדרין    דוגמה אחרונה היא הגילוי שרודן ספרד, פרנציסקו פרנקו, העביר בשלב מסוים את רשימת יהודי ספרד לנאצים    זה אמור בכל סוגיה ותחום, כולל בכל הקשור למלחמת העולם השנייה לרבות השואה
עו"ד נבון קצב
על ממשלת ישראל לארגן הפגנה ענקית מול האו"ם ולהציב אולטימטום ברור: ביקור עו"ד ונציג הצלב האדום אצל גלעד שליט, או השוואת תנאי המאסר של אסירי חמאס לתנאים בהם מוחזק גלעד
אדוארד אטלר
הזכרונות תקועים במוחנו כמו רסיסי זכוכית נושנים
רשימות נוספות
מאחורי הקלעים של המשטים  /  מרדכי קידר
לא לפחד מלאומיות טבעית וצודקת  /  דני בן-ישי
יוני לא היה חבר שלי  /  איציק סיבוש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il