X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קשה להאמין שמייסד מרום גולן, מהאישים הבולטים בתנועה הקיבוצית, אינו מצטער ואינו מזיל דמעה על העבר, על הקיבוץ הישן, על חדר האוכל. "הדבר החדש יכול לצמוח הכי טוב כשהרעיון הקודם מת", הוא אמר לי כמעט בשוויון נפש
▪  ▪  ▪
יהודה הראל בתקופתו כחבר-כנסת [צילום: עמוס בן-גרשום/לע"מ]
"הדבר החדש יכול לצמוח הכי טוב כשהרעיון הקודם מת"

קצת קשה לתאר את יהודה הראל, כן, ההוא מהגולן, החלוץ שלא סתם בא לקיבוץ אלא ממש הקים אותו, עובר מהפך רעיוני מנטלי כפי שמתואר בספרו 'להפריט'. אם היית שם סימן קריאה בסוף המילה היית מקבל אפקט של אחד המאמרים הקלאסיים של זאב ז'בוטינסקי: "יא, ברכען!". כן, לשבור. להפריט, אומר יהודה הראל בלשון ציווי. זו מילה אחת שמתארת את השקפתו העכשווית בזכות כלכלת השוק החופשי.
ויהודה הראל הוא אחד הבודדים החיים בינינו שעוד הספיק לצקת מים על ידיו של יצחק טבנקין. כשישבתי איתו בקפה במרכז ירושלים הוא סיפר לי שגם הספיק להיות סנאיסט. כלומר, הוא צאצא לגיטימי לשמאל הקיצוני של מפ"ם והקיבוץ המאוחד, שנהה אחרי משה סנה לעבר המפלגה הקומוניסטית, אך לבסוף לא השלים את המהלך ונשאר בשדה המגנטי של התנועה הקיבוצית.
אינני מכיר ספר של מחבר ישראלי שסוקר בצורה די ממצה את המאבק ההיסטורי, הכלכלי-פילוסופי, בין הקפיטליזם של הכלכלה החופשית לבין התפיסה של החברה המתוכננת, הכלכלה המתוכננת, הצנטרליסטית, שבשיאה שאפה לשוויון מרבי ולהגשמת אוטופיה של הנדסה חברתית ואישית. הראל עושה זאת לא רע. הוא מכיר אולי טוב מכל אחד אחר בארץ את הקוטב של הצנטרליזם הסוציאליסטי השוויוני, המתוכנן, כפי שמצא את ביטויו בקיבוץ. "הדבר החדש יכול לצמוח הכי טוב כשהרעיון הקודם מת", הוא אמר לי כמעט בשוויון נפש.
קשה להאמין שמייסד מרום גולן, מהאישים הבולטים בתנועה הקיבוצית, אינו מצטער ואינו מזיל דמעה על העבר, על הקיבוץ הישן, על חדר האוכל. "רק השירים הרוסיים עוד אהובים עליי", הוא אומר. וגם נבחרת ברית המועצות בכדורגל עוד עושה לו את זה. אפילו שקוראים לה רוסיה. הוא עוד יכול לראות את לב יאשין הגדול באפודה השחורה ובקסקט מוביל את הנבחרת תחת הדגל האדום עם הפטיש והמגל. והפועל תל אביב. "אם אתה לא מחכה שהמטוס של מכבי תל אביב יתרסק כשהיא טסה למשחק באירופה, אתה לא אוהד אמיתי", הוא אומר. ואני מבין שמשהו אצלי כבר השתבש. כי אני סתם אוהד הפועל תל אביב שנהיה אדיש יותר ויותר למה שהיא מעוללת. אבל הראל מבחינה רעיונית עבר מהפועל סכנין לבית"ר ירושלים.

לא נבהל מאי שוויון
יהודה הראל מתראיין אצל לונדון וקירשנבאום בעקבות הוצאה לאור של ספרו "להפריט"

הוא פינה את המדף של מרקס ולנין, קרופוטקין וקיינס והכניס במקומם את הגורואים של הכלכלה החופשית - מילטון פרידמן הנורא, פרידריך האייק, לודוויג פון מיסס וכל האחרים. אבל לא בטוח שהוא כל כך רחוק ממקורותיו: יש כאלה הטוענים שהניאו-שמרנים הם ביסודם מרקסיסטים.
הראל נשמע הכי מקורי וגם הכי מעניין כשהוא מגולל את השקפותיו באמצעות ניסיונו עם הקיבוץ ובייחוד עם מרום גולן, שאותו הקים עם מעט חברים חודשים אחדים אחרי מלחמת ששת הימים בסתיו 1967. "התנאים ליישום האידיאולוגיה בקיבוץ החדש היו מושלמים", הוא כותב. "הצעירים הזדהו עם הרעיון בהתלהבות, והקמת משק, חברה ויישוב על-פי כל פרטי האידיאולוגיה הקיבוצית - מהתחלה ועל לוח-ריק - נראו אידיאליים להגשמת האוטופיה".
מיטב המתכננים נתרמו להינדוס היישוב, משולחן השרטוט ועד הרעף האחרון. "התוצאה הייתה אנדרטה כמעט מושלמת של המאה העשרים", כותב הראל בספרו, "מלחמת האדם בטבע, יתרון הגודל, התכנון, הטכנולוגיה, הקולקטיביזם והסוציאליזם". כל אלה הפכו כבר באמצע שנות ה-80 לנטל כבד ויהודה הראל, בגיל 76, מוציא לפתע ספר שמופיע כאופוזיציה לכל אותם ערכים. בסוף שנות ה-80 גייסו אותו להכין את ועידת האיחוד של הקיבוץ המאוחד והאיחוד להקמת התק"ם. אבל בדרך לוועידה קרתה תקלה. יהודה הראל הגיע למסקנה שהקיבוץ נמצא בסוף דרכו. עדיין במסגרת המאבקים במפלגת העבודה בין יצחק רבין לשמעון פרס הוא ניסה למכור לרבין מקסימום סוציאליזם. הראל היה מהאנשים המקורבים ביותר לרבין. אבל הוא נכשל אצלו בשני דברים: הוא לא הצליח למנוע מרבין לרדת מבחינה מדינית ואידיאולוגית מרמת הגולן והוא לא הצליח למכור לרבין סוציאליזם.
לפי הראל, רבין היה חף מכל אידיאולוגיה. "הוא הפך למעריץ של אמריקה ושל הנרי קיסינג'ר", אומר הראל. "החלטתי להפגיש אותו עם פרופ' אסף רזין, מראשי הכלכלנים בארץ. חשבתי שבעזרתו אחדיר ברבין סוציאליזם. התברר לי שאסף רזין, לשעבר מקיבוץ שמיר, רחוק מאוד מסוציאליזם והוא איש השוק החופשי".
הראל ניחן ביושר אינטלקטואלי. להבדיל מכל "החברתיים" המזויפים הוא לא יכול היה להתעלם מקריסת כל הדגמים של הסוציאליזם: ברית המועצות, ההסתדרות, התנועה הקיבוצית וכל השיטה שלה, מדינת הרווחה. הוא גילה פתאום שיש גם רעיונות כלכליים אחרים שאף אחד לא סיפר לו עליהם קודם. והוא ביצע את המהפך הרעיוני שלו, ללא קשיים נפשיים מרובים.
הוא מספר גם על כל אותם אידיאולוגים בריטים שהתפעלו מהמשטר הסטליניסטי וניסו לייבא חלקים ממנו לאנגליה. סידני וביאטריס ווב, למשל. ג'ורג' ברנרד שאו, ה.ג' וולס. הוא חושף עובדה שבארץ מתעלמים ממנה: המשטר הכלכלי של הנציונל סוציאליזם על-פי תפיסתו של אדולף היטלר השתלב היטב ברפורמות הכלכליות מבית מדרשם של ג'ון מיינרד קיינס ופרנקלין דלנו רוזוולט. קיינס והמקורבים אליו סמכו את ידיהם על הכלכלה הגרמנית בימי הנאציזם.
כמו רבים אחרים, המפגש של יהודה הראל עם ספרו הקלאסי של המתנגד הגדול לקיינס ולבני הזוג ווב, 'הדרך לשעבוד' של פרידריך האייק, חולל בו את השינוי הגדול. צריך להודות שבישראל בעיקר, האייק עדיין סובל מדפיציט גדול בהכרה ובוודאי בהסכמה. הכוחות האידיאולוגיים של האליטה השוקעת אך המושקעת בבית המשפט העליון מצאו דרך להפעיל את מערכת המשפט גם בתחום הכלכלי בדרך של כפיית מדיניות הקצבות גם כאשר הממשלה היא ממשלת שוק חופשי מובהקת. על המכונים הרבים הממשיכים לשווק ללא לאות את משנת הסוציאליזם ומדינת הרווחה הקיינסיאנית אין מה לדבר.
הצטרפותו של יהודה הראל למחנה האידיאולוגי של השוק החופשי היא נכס אדיר למעטים שמובילים את המאבק. הראל כבר לא נבהל מאי שוויון. בשבילו הצדק הקפיטליסטי של השוק החופשי מקדם הרבה יותר את החברה מהשוויון המכאני: "אם אדם מרוויח 1 וחברו מרוויח 5, וכעבור שנים זה שהרוויח 5 מרוויח עכשיו 50 אבל חברו עלה מ-1 ל-5, אז למרות שהפער גדל, עליית רמת החיים של העני פי חמישה היא ההישג החשוב באמת", פוסק הראל.
צרם לי קצת שבמקום אחר בספר מתאר הראל את הקיבוץ כדגם המושלם של החברה הטוטליטרית שבה הכלל קובע ליחיד כל דבר בחייו. זו גישה קצת נוקשה מדי וחסרת רחמים, בייחוד מצד מי שנתן את מיטב שנותיו לקיבוץ. אם למדנו משהו מהמאה ה-20 זה להיזהר מפנאטיות מכל צד של המפה. בייחוד קיצוניות שעברה בתנועת מטוטלת משמאל לימין או ההפך.

פורסם במקור: מוסף שבת, מקור ראשון
תאריך:  05/07/2010   |   עודכן:  05/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"רק השירים הרוסיים עוד אהובים עליי"
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
לקח להיטלר בדיוק שנתיים
לשקם את גרמניה  |  5/07/10 18:31
 
- את המגיב הזה-
אם הבנתי נכון  |  6/07/10 23:48
2
אני לא מבינה בכלכלה
שימרית  |  6/07/10 00:01
3
יהודה הראל איש ישר והגון=שיירב
קורןנאוה טבריה  |  7/07/10 08:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרד כהן-קידר
האם הפלשתינים באמת רוצים שלום ולהקים מדינה עצמאית? מדוע שהחמאס יוותר על נכס כמו גלעד שליט?    המשתתפים בצעדת שליט עושים זאת מתוך רגשנות ללא בסיס רציונלי קר
יעקב בר-און
ארבע פעמים נעצר מרדכי בן-פורת, שניהל את מבצע העלאת היהודים מעירק בתחילת שנות החמישים, ארבע פעמים הצליח להימלט. במלאת 60 שנה למבצע 'עזרא ונחמיה', הוא מספר על אירועי התקופה, מציע לכונן קשרים דיפלומטיים על המשטר החדש בעירק
זאב שביידל
משבר העוני במדינות העולם השלישי מעלה פתרונות יצירתיים, והפעם הפתעה: מושבה כלכלית זרה שתביא לצמיחתה של המדינה הכושלת
בעז העצני
צריך היה לנצל את ההזדמנות של המשבר סביב רמת שלמה ולהתנגש חזיתית עם אובמה    התסריט של מלחמה המשולבת עם מצור יתרחש ברגע שישראל תעצור את מפולת הוויתורים
אפרת בוידק עמירן
אם אתם מתנערים מלקיחת חלק בעתיד המתהווה מול עינינו אתם לא רק תקועים אלא הולכים אחורה במהלך רגרסיבי עמוק    האם אתם רוצים ללכת אחורה כשכולם הולכים קדימה?
רשימות נוספות
נא להכיר: יועצי חלומות  /  חגית כהן
כמו פעמון שענבליו מקרקרים  /  חגית כהן
והמשכיל בעת ההיא יידום  /  חגית כהן
תום עידן הטסטוסטרון  /  זאב שביידל
כשהגוף נפטר מהזכרונות  /  אדוארד אטלר
בעמנואל נמשך חטא השנאה  /  יעקב בצלאל חרר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il