X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בהנחה שהכשלים והמחדלים בטיפול במשט הטורקי לעזה לא נבעו מכוח עליון, לא ניתן יהיה לחמוק מהשאלה: מי האחראי ומה דינו?
▪  ▪  ▪
האלוף (במיל.) גיורא איילנד
דוח איילנד: שגיאות מקצועיות, לא התרשלות
איציק וולף
אלוף במיל. גיורא איילנד הציג במסיבת עיתונאים את הדוח שחיברה הוועדה בראשותו על התנהלות צה"ל בהשתלטות על המשט הטורקי לעזה
לרשימה המלאה

   איציק וולף
ביקורת חריפה ללא מסקנה אישית

הנה הסתיימה עבודתה של ועדת הבדיקה לאירועי המשט הטורקי בראשות האלוף (בדימ.) גיורא איילנד ודוח הבדיקה הוגש לרמטכ"ל. בדיוק כפי שהובהר ופורסם בתקשורת, הדוח אינו כולל "מסקנות אישיות". צריך ולקרוא את הדוח וגם להקיש מהנאמר בין השורות. הוועדה לא מצאה "התרשלויות" ולא מחדלים. עיקר הממצאים נופלים בתחום שהוגדר על-ידי ועדת איילנד "שגיאות". אלו הן השגיאות העיקריות:
  • לא הוכנה תוכנית ל"מצב קיצוני". כלומר, לא נלקחה בחשבון אפשרות של עימות אלים.
  • כשל מודיעיני - היעדר מידע על פעילי IHH, ארגון איסלאמי קיצוני, על כוונותיו ועל חימושו.
  • לא הובאו בחשבון התפתחויות "שהיו בחודשים האחרונים", כמו הקשר בין הארגון האיסלאמי הקיצוני IHH לבין טורקיה בהקשר למשט ה"סיוע". כלומר, לא היה מודיעין כזה, או שהיה אבל התעלמו ממשמעויותיו.
  • גם לאחר שהיה ברור למפקדי המבצע כי התרחיש חורג בחומרתו מהצפי המירבי, לא בוצע כל שינוי בתוכנית הפעולה. כלומר, גם יכולת האלתור שכל-כך אפיינה את צה"ל לדורותיו נעלמה כלא הייתה.
  • הוועדה טוענת כי לא עמדה בפני חיל-הים אפשרות לעצור את הספינות מאחר שאין בידי צה"ל יכולת כזאת; איש לא דן כלל באפשרות כזאת; ומוסיפה הוועדה, בניגוד להתבטאויות של מכירים בצבא ובמערכת הביטחון, שאין לאף צבא בעולם יכולת כזאת, כי "מדובר ביכולת שניתן לרכוש וליישם תוך שנתיים ונראה כי כעת בעקבות אירועי המשט,החל חיל הים לבחון סוגיה זו בעתיד" (בוקר טוב אליהו - א.נ.).
ועדת איילנד מצאה משגים, שהם כידוע טעויות ולא מצאה התרשלות שהיא כידוע מחדל. צריך לבדוק את הטרמינולוגיה שבה נקטה הוועדה מול הממצאים שלה.

איכות התכנון

המשמעות של אי-הכנת תוכנית ל"מצב קיצוני" הינה שהמתכננים לא העלו אפשרות של מצב קיצוני. אותו מצב קיצוני שבדיעבד התרחש. כאן יש מקום לשאול למה.
את התשובות נקבל תחת כותרת של כשלי מודיעין. לא היה מודיעין פרטני על הנפשות הפועלות בספינה ולכן חיל הים נערך ל"תרחיש התנגדות סביר", וכאן הבעיה - מתכנני המבצע, למודי השתלטויות קודמות (סנטוריני ב-2001, קארין A ב-2002), הלכו על "המלחמה של אתמול" ועל זה כבר אמר האסטרטג הסיני הקשיש סון ד'זה שחי לפני 2,500 שנה: "אל תחזור על הטקטיקות שהביאו לך את הניצחון, אלא לשיטותיך להשתנות לפי המבחר האינסופי של הנסיבות". וגרוע מכך - ההיגיון הצבאי גורס כי חסר במודיעין מצריך היערכות לתרחיש הקשה והמורכב ביותר, וכאן המתכננים כשלו בהערכת המצב וביכולת המקצועית של הרמה המתכננת במתן המענה לתרחיש.
האם כישלון מסוג זה הוא שגיאה? חוששני שלא. האם מדובר במחדל? פירושו הבסיסי של מחדל הוא אי-נקיטת פעולה מתבקשת שכתוצאה ממנה אירע נזק מהותי. נראה לי שההגדרה מחדל מתאימה יותר לממצא הנדון.

אין "מסקנות אישיות"

מניתוח עיקרי דוח איילנד ניתן להסיק כי מדובר בשרשרת מחדלים ולא בשגיאות בודדות. בתובנה שהכשלים והמחדלים לא נבעו מכוח עליון, לא ניתן יהיה לחמוק מן השאלה - אם כך, מי האחראי ומה עושים איתו. לחלקה הראשון של השאלה התשובה אינה מורכבת. ידוע מי עסק בתכנון, יודעים מי מספק מודיעין ויודעים מי מפקד בשטח. חלקה השני של השאלה יתפצל בין מגרשה של ועדת השופט טירקל למגרש החלטות של שר הביטחון והרמטכ"ל. ההחלטה של האלוף גיורא איילנד שלא להמליץ על מסקנות אישיות בעוד הוא מצא ויודע מי כשל ואיפה – הינה ה"שגיאה" היחידה ברצף של כשלים קשים שהשפיעו על הטיפול בפרובוקציה הטורקית בדמות משט הסיוע ועל תוצאותיו. וצריך גם לציין כי הקביעה של איילנד כי אם אותן "שגיאות" לא היו נעשות, אז התוצאה לא הייתה שונה בתכלית – תמוהה בלשון המעטה.

גורמים משפיעי-תכנון

מצאה הוועדה שלא הובאו בחשבון התפתחויות של טווח הזמן הקרוב כמו הקשר של הארגון האיסלאמי הקיצוני IHH למשט. כלומר, מישהו אמור היה לקחת זאת בחשבון משום שהתפתחות כזאת משפיעה באופן מהותי על הבנת פוטנציאל האיום שנובע מנוסעי המשט. אותו מישהו, על-פי הוועדה, לא הביא זאת בחשבון. כלומר, ידע אך לא ייחס לכך חשיבות מספיקה או שלא ידע כלל. שתי התשובות גרועות. שגיאה, שאננות או מחדל? זו לא שגיאה. זה קרוב יותר להתרשלות.

הכשל המודיעיני

שאלת המפתח הינה אם נדרש המודיעין על זרועותיו השונות לספק "מודיעין למבצע" הקונקרטי? יש להניח שכן. השאלה הבאה הינה: האם יש בידי גורמי האיסוף והמחקר יכולת וכלים לאתר ולספק מודיעין על ספינה ותכולתה, שפועלת ברדיוס שאינו עולה על 500 מיל ימי, כשלוח הזמנים שלה גלוי וכוונותיה מוצהרות? גם כאן יש להניח שהתשובה היא כן. והשאלה השלישית היא: אם כך, מדוע לא היה מודיעין כזה? האם זו שגיאה? חוששני שלא. מחדל זו הגדרה הולמת יותר.

פיקוד ושליטה

ממצא נוסף של הוועדה, שמתייחס לגמישות הפיקוד וליכולת האלתור שלו: "גם לאחר שהיה ברור למפקדי המבצע כי התרחיש חורג בחומרתו מהצפי המרבי לא בוצע כל שנוי בתוכנית הפעולה". האם מדובר במפקד ששגה בכך שלא התאים את תוכנית הפעולה ופקודותיו למציאות שבשטח? ודאי שזו אינה שגיאה אלא בעיית מנהיגות ויכולת פיקוד ירודה. וגם על כך אמר האסטרטג הסיני העתיק כי "יש להעדיף את הגמישות על העקשנות", וכאן לא ברור אם הייתה עקשנות שנובעת מאי-הבנת המציאות, או חוסר יכולת להתאים את תפישת ההפעלה מול מציאות משתנה. כך או כך, מדובר בכשל מקצועי ולא ב"שגיאה".

תוכניות חלופיות

תוכנית חלופית אמורה להיות מוכנה וזמינה כמו גלגל רזרבי ברכב. טוענת הוועדה כי לא עמדה בפני חיל-הים אפשרות לעצור את הספינות ולכן נבחרה דרך הפעולה של השתלטות ונטילת שליטה. בניגוד לפרסומים שמקורם בצבא, על כך שאין בעולם יכולת כזאת, מפתיעה ועדת איילנד בקביעה כי "מדובר ביכולת שניתן לרכוש וליישם תוך שנתיים ונראה כי כעת בעקבות אירועי המשט, החל חיל הים לבחון סוגיה זו בעתיד". כדי להבין את הבעייתיות של הסעיף הזה, צריך להתמודד עם התובנה כי אף גורם מבצעי או גורם מו"פ בצבא ובחיל-הים לא שם לב שאנחנו מתמודדים לאחרונה בתכיפות גוברת עם הצורך ליירט אוניות, ולכן איש לא השקיע מחשבה איך לעצור אונייה. "לבחון סוגיה זו בעתיד" זו אמירה אומללה מאוד. העתיד כבר כאן.
האם ייתכן שאין פתרון טכני? לחלוטין לא. מדינה שיודעת לפתח אמצעים נשלטים ומדויקים שמסוגלים לפגוע בדיוק של סנטימטרים בכל מטרה באוויר, ביבשה ובים, יכולה גם לפתח איזה צינור שנורה למדחף של ספינה ומפרק אותו מבלי לגרום לה לטבוע. יש לתת לצבא קרדיט על מסוגלות פיתוח כזאת. ועל כך שאין כזאת יכולת לצבאות אחרים אמר סון-ד'זה: "מעניין את התחת שלי" (ואם הוא לא אמר, אז בטח היה אומר למשמע התירוץ הזה...). מה זה לכל הרוחות רלוונטי. גם חצצית אין לצבאות אחרים. אז לא פתחנו אמצעים לעצירת אוניות - רע מאוד, ולא ברמה של שגיאה - רע ברמה של מחשבה, של שכל (או היעדרו). וכיצד ניתן גם להבין את הערת הוועדה: "מדובר ביכולת שניתן לרכוש וליישם תוך שנתיים", כאשר בכל זאת יש למישהו יכולת כזאת? למי בדיוק יש, ואיך הסתירה של יש ואין מתיישבת עם היגיון כלשהו?

תאריך:  13/07/2010   |   עודכן:  14/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עיקרי דוח איילנד - הערות מתבקשות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
דוח איילנד
דני ק  |  14/07/10 13:28
2
דברים נוקבים
בן נלסון  |  15/07/10 11:35
3
מפקד חיל הים הקודם שילם
נוני  |  15/07/10 19:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זאב בן-יוסף
פן עלום ובלתי ידוע של זאב ז'בוטינסקי: פעילותו האינטנסיבית ותרומתו הרבה להחייאת הלשון והתיאטרון העברי    70 שנה לפטירתו
אורן קאשי
דיון בסלון של לונדון את קירשנבאום על "לאטמה" הביא את הראשון לשאול את השאלה שהובאה בכותרת. לונדון צחק, אבל לא רק    ימנים אנונימיים מול שמאלנים בכלל לא אנונימיים
דודו אלהרר
מי ישפה שר בישראל ששמו חולל וכבודו נרמס בעצם הגשת גיליון אישום פלילי נגדו?    שום לקח לא יילמֵד בפרקליטות המדינה, שום מסקנה לא תוסק ואיש לא יפוטר
ענבל בר-און
שאלו את ח"כ אורי אורבך    על-פי הצעת החוק שלו, חרף האמור בחוק ההסדרים, מתמחים יוכלו לקבל דמי אבטלה בזמן לימודיהם לבחינות הלשכה
אורן פרסיקו
פרופ' מוטי רביד, הפרשן לענייני בריאות של ידיעות אחרונות, הוא גם מנהל בית-חולים    בעוד שרביד סבור כי אין בכך ניגוד אינטרסים, ההסתדרות הרפואית מכנסת את לשכת האתיקה לדון בנושא    בידיעות אחרונות סירבו להגיב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il