X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איסור פלילי חייב להיות מכוח חוק החוק הוא מקור סמכותה של המשטרה אותו היא נדרשת לאכוף, לא לפרשן אותו ובטח לא להמציאו מחדש פרשנות אינה יכולה להיות בסיס לאישום פלילי
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

לאחרונה פנתה המשטרה לספקיות האינטרנט בדרישה לחסום אתרי הימורים מוכרים וגדולים באמצעות חסימת כתובת ה-IP של אותם אתרים.
פעולת המשטרה אינה חוקית ואינה עומדת בקנה אחד עם לשון החוק. באופן פרדוקסלי, מנהל של ספקית אינטרנט שייענה לדרישת המשטרה עלול למצוא עצמו חשוף לתביעה מצד אתרי הימורים בגין חסימה לא חוקית.
לאחרונה מגיעים שוטרים למשרדי אתרי אינטרנט ומחתימים את המנהלים באופן אישי על התחייבות לחסימת אתרי הימורים ברשת, תוך 48 שעות. המשטרה עושה לעצמה עבודה קלה ובעצם מגלגלת את הסוגיה לפתחם של מנהלים שכירים של ספקיות האינטרנט.
לטענת המשטרה, במכתב החתום ע"י מפקד מחוז מרכז במשטרה, ניצב בנצ'י סאו, דרישתה הינה מתוקף סמכותה על-פי חוק, שכן האתרים הנ"ל "מהווים מקום למשחקים אסורים לעריכת הגרלות או הימורים, כהגדרתם בסעיף 224 לחוק העונשין". המשטרה "שכחה" שחוק העונשין הינו חוק משנת 1977, כך שכאשר החוק מגדיר מהו 'מקום משחקים אסורים' - ההגדרה היא 'חצרים שרגילים לערוך בהם משחקים אסורים'. הכוונה של המחוקק הייתה "'חצרים' - במובן הלשוני-פיזי של המילה, שכן בשנת 1977, המחוקק אפילו לא דמיין שיום אחד ימציאו את האינטרנט, מה שלכולנו ברור היום. כך שכיום מנסה המשטרה, בצורה פרשנית, להכתיב לתוך מילותיו של המחוקק (משנת 1977) את המציאות של התקופה החדשה. דבר שאסור שיקרה, לבטח כאשר מדובר בפרשנות העלולה של חוק המטיל אחריות פלילית ועשוי לגרור ענישה.
איסור פלילי חייב להיות מכוח חוק. החוק הוא מקור סמכותה של המשטרה אותו היא נדרשת לאכוף, לא לפרשן אותו ובטח לא להמציאו מחדש, פרשנות אינה יכולה להיות בסיס לאישום פלילי.
מהאמור לעיל משתמע, כי המשטרה אינה יכולה לקבוע עבירה מבלי שהמחוקק נתן את דעתו לעניין וקבע אותה במפורש. זאת לבטח כאשר פניות המשטרה לספקיות האינטרנט פוגעת בחוק יסוד חופש העיסוק ולפיכך אף צריכה לעבור משוכה גבוהה יותר של חוקיות".
בעבר קבע כבר בית המשפט העליון, כי פרשנות טקסט שנוצר על-ידי המחוקק וגם הגשמת מטרה נעלה ככל שתהיה, מחייבת נקודת אחיזה "ארכימדית" בלשונה של החקיקה. סטייה מעיקרון זה יורדת לשורשם של דברים ואינה עולה בקנה אחד עם עקרונות הפרשנות המקובלים (ע"א 8569/06 מנהל מיסוי מקרקעין חיפה נ' אלברט אברהם פוליטי).
מכאן שעל פניה דרישת המשטרה הוגשה ללא סמכות וללא עילה שבדין.
בנוסף, כפי שעולה מפסק דין שניתן בבית המשפט העליון לאחרונה בעניינו של רמי מור נ' ברק אי.טי.סי. [1995] החברה לשרותי בזק בינלאומיים בע"מ, בסוגיות מעולם האינטרנט, נקבע כי: "שיטת משפט אחראית מחויבת לכך שבהגיענו לנקודה מסוימת לא יהא ניתן עוד להתקדם מבלי התערבות חקיקתית." וכמו-כן, כי: "סוגיות רבות מתחום האינטרנט, בכללן מערכת היחסים בין לקוחות וספקיות, או בין גולשים ומפעילי אתרים, טרם הוסדרו בחקיקה - ואין חולק שיש צורך מובהק לעשות כן". מה גם שבאותו ענין דובר בהליך אזרחי ואילו כל עוד המשטרה פועלת מכוח העונשין, הרי שהיא מייחסת אחריות פלילית ועל כן יש להקשות עליה עוד יותר.
גם מבחינה טכנית, חסימת כתובת IP מייד גורמת למעבר האתר לכתובת IP חלופית ולא ברור האם המשטרה תדרוש (בדיעבד) מספקיות האינטרנט לחסום גם את הכתובת החלופית, והכתובת החלופית אחריה, והחלופית אחריה וכיוב'.
בפניותיה לספקיות האינטרנט מתבססת המשטרה על "פרשנות חדשה לחוק ישן", אשר על פניו אסור לה לעשות כן, ואף יוצרת "יש מאין" אחריות פלילית לאותן ספקיות אינטרנט שיפרו את הדרישה.
ניתן היה לצפות, כי המשטרה תפנה לספקיות האינטרנט באמצעות צו של בית משפט שיאשר את פרשנותה של המשטרה לחוק העונשין, אך נכון לעכשיו, לא נעשה מהלך כזה, ולא בכדי!

תאריך:  20/07/2010   |   עודכן:  20/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חופש העיסוק
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פניית המשטרה לספקיות לחסום אתרי הימורים - אינה חוקית
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
צא ולמד עו"ד מכובד!
תקדין  |  21/07/10 08:42
 
- מר תקדין- מסתבר שאתה המטעה
עו"ד פלילי  |  21/07/10 12:07
2
תגובה לעו"ד המכובד...
תקדין  |  22/07/10 13:34
 
- לא רק "לשם שמים"
עו"ד פלילי  |  22/07/10 16:17
3
אז אנא תעתור לבג"צ
תקדין   |  24/07/10 22:32
4
תקדין- תפסיק לבלבל....
ספק אינטרנט  |  28/07/10 12:01
 
- תהנו מחסימת האתרים ל"ת
תקדין  |  18/08/10 19:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
התגבשות עמדה ערבית מאוחדת בסוגיית המו"מ הישיר בין הפלשתינים לישראל
איינאו פרדה סנבטו
מדינת ישראל צריכה להחזיר את הפליטים לארצות מהן באו    סילוקם - ברגישות ובנחישות    נישואיהם עם בנות העדה האתיופית - צרה צרורה ומסוכנת
שאול דישי
יש תזוזה באקדמיה!!!    מסתמנת צלילה טובה ובדיקה תקנונית שוויונית בתוך מים עמוקים וגועשים במידה רבה
אליקים העצני
איך ניתן להיות בגוף אחד פרא אדם ואיש תרבות, שש אלי קרב ואיש-שלום? מנין לוקחים פני-יאנוס - אחת לג'ונגל האוריינטלי ואחת למשפחת העמים הנאורים?
אורן פרסיקו
סיפורם של שני תינוקות עזתים, המטופלים בבית-החולים תל-השומר, כפי שהובא בכתבה בחדשות ערוץ 2, הוא דוגמה קלאסית לאופי הסיקור של נושאים כאלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il