X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שני מאמרים לפרשת "ואתחנן" להרבות באהבת חינם וגם: המשך תוכחתו של משה לעם ישראל על הנהגותיהם והתנהגותם
▪  ▪  ▪

על-פי ההלכה המתבססת על הברייתא [מסכת תענית דף ל] אסור לעסוק ביום תשעה באב בלימוד התורה כי דבריהם משמחים ליבו של אדם, שנאמר: "פקודי ה' ישרים משמחי לב" והרי אנו אמורים ביום קשה זה להימנע מכל שמחה. אולם, חכמינו ז"ל קבעו "תחליפים" אחרים ללימוד התורה כדי שנוכל לקיים "והגית בו יומם ולילה", והם, בעיקר, התעסקות בעניינים הקשורים לצער, לאבל ולחורבן כגון: קריאה בספר איוב ו"בדברים הרעים שבירמיה", כמו גם בסיפורים הקשורים לחורבן בתי המקדש ועוד. וזאת, כדי שהאדם ישים על לב, יפשפש במעשיו ויתקן דפוסי התנהגותו והנהגותיו.
אחד מן הסיפורים המוכרים והידועים ביותר והמובא בתלמוד [גיטין נ"ה-נ"ו] נקרא בשם: "על קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים". סיפור זה הוא אחד מן הסיפורים שחכמים ראו בהם את הרקעים השונים לחורבן בית המקדש השני, וב"קצירת האומר": אחד מעשירי ירושלים (ואשר שמו לא צוין במפורש בסיפור) ערך סעודה וביקש משמשו שיזמין את חברו-אהובו, קמצא, ולהימנע מלהזמין את יריבו-שונאו, בר קמצא. השמש טעה והזמין את בר קמצא. כשראהו העשיר פקד על סילוקו מן הסעודה. בר קמצא היה מוכן לשלם את עלות כל הסעודה ובלבד שיניחו לו להישאר. העשיר סירב בתוקף ואף "נטלו בידו, העמידו והוציאו החוצה". בר קמצא הנפגע הלך לקיסר הרומאי והלשין שהיהודים מרדו בו. משם, הדרך הייתה קצרה לחורבן שהומט על עם ישראל. בר קמצא עשה זאת מפני שאמר לעצמו: הואיל וישבו שם חכמים ולא מיחו בעשיר, כלומר: לא הביעו מחאתם והתנגדו למעשיו, ואולי בכך היו מונעים את הוצאתי מן הסעודה, ובעיקר היו מונעים את בושת והלבנת הפנים שנגרמה לי ברבים, כנראה שהיה נוח להם מכל העניין, אלך ואלשין עליהם ועל כל היהודים.
אין כל ספק שהשמטת שמו הפרטי של "העשיר מירושלים" מן הסיפור לא הייתה מקרית, וסביר להניח שחכמינו רצו ללמדנו שהאדם הזה יכול להיות כל אחד ואחד מאיתנו: אני, אתה, את, הוא והיא, ואשר, לפעמים, איננו שמים על לב ופוגעים, מביישים ומלבינים פני חברינו ברבים ובכך מגדילים ומעצימים את "שנאת החינם" בינינו. שנאה הגורמת לפירוד, לחוסר אחדות, ואשר הייתה הגורם העיקרי והסיבה האמיתית לחורבנו של בית שני, אף על-פי שבתקופת בית זה היו עוסקים ולומדים תורה. מן הראוי להזכיר כאן את סיסמתם המוכרת של אנשי "קרן קיימת לישראל" (=קק"ל) שהייתה אחת מן הדרכים להילחם בשריפות הקשות הפוקדות את אזורי היערות בישראל: "מספיק טיפש אחד בשביל לשרוף יער שלם", שעל כך נוהג הרב יוסף ויצמן ("המרכז ללימודי היהדות") להוסיף: "אבל, צריך עוד הרבה אנשים מסביב שיניחו לזה לקרות". ודו"ק.
הבה נישא תפילה ליושב במרומים שנזכה, ביחד וכל אחד לחוד, להארה פנימית וחיצונית כדי למצוא את הדרך האמיתית לדפוס התנהגות של "אהבת חינם". אהבה אשר תהיה הגורם העיקרי להחשת ביאת משיח צדקנו ובניית בית מקדשנו, בעגלא ובזמן קריב, אמן.

התוכחה - חשיבות ודרך מעשית

System.String[]

תאריך:  22/07/2010   |   עודכן:  22/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אהבת חינם - צו השעה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
למי"להרבות באהבת חינם"?לשריד,ל
קורןנאוה טבריה  |  23/07/10 05:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
לעוז, ממש כמו לי, כואב מצבם של מאה אלף אזרחי מדינת ישראל, בדואים, שחיים בנופי ילדותו    יש שכר לעמלי
דרור אידר
פרופ' אברהם דיסקין מהאוניברסיטה העברית, מומחה עולמי למדע המדינה, מודאג מן ההטיה האנטי-ציונית באקדמיה בישראל, ויוצא נגד המרצים שקוראים לחרם אקדמי על ישראל    דיסקין, שביקש להקים מדינה פלשתינית כבר ב-1967 תמך בהסכמי אוסלו אבל התריע על 50 שנות טרור, מבהיר: "אני יונה עוד קודם לרבים בשמאל, אבל לצערי אני לא יכול לחשוב על מחיר שיוכל להביא שלום אמת"    ראיון עם איש חזון
איתמר לוין
כאשר מרגיש עם ישראל "ותיק" בארץ ישראל, הוא מתדרדר לחטאים. רק התורה יכולה למנוע מצב זה, שכבר הוביל פעמיים לחורבן
אברהם שרון
לאחר שקראתי את הספר "אבא עשיר, אבא עני" חשתי שיש גם סוג נוסף של אבות, אשר אני, כמשוער, נמנה עימם: יש אנשים שלא נועדו להיות עשירים בכלל ומיליונרים בפרט. אני, ככל הנראה, אחד מהם...
יאיר דקל
מה עלי לעשות כאשר יש לי ברירה לבחור אדם חכם, שהורשע בעבירה, או, לעומתו, להצביע בשביל מי שתמיד אומר אמת אבל הוא טיפש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il