X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אם חשבתם שחביות נפץ הן האיום הגדול ביותר הנשקף למדינת ישראל מכיוון הים, תחשבו שוב. ד"ר בוורלי גודמן, שצללה בעצמה במימי העתיק בקיסריה, הגיעה למסקנה שגלי צונאמי שהכו בעיר אחראים לחלק מהחורבות שאנו מכירים בה כיום. האם זה עלול לקרות גם לתל אביב? במכון הגיאולוגי הישראלי משוכנעים שהתשובה חיובית
▪  ▪  ▪
צונאמי. מאיים גם על ישראל [צילום: AP]

בוורלי גודמן, דוקטורנטית אמריקנית נמרצת בת 27, ציפתה למצוא בין שרידי הנמל העתיק בקיסריה את מה שמתגלה בדרך כלל באתרים מסוג זה - שברי ספינות, צדפים, ממצאים אורגניים, אולי סנדלי עור ששכח איזה עלם רומאי. מטרת הגעתה למקום הייתה חקירת מבנה הנמל ואיתור ספינות טרופות בקרבת החוף. לרגע לא חשבה כי תמצא עדות ראשונה מסוגה לצונאמי שפקד את חופי ישראל. אז, בשנת 2002, המילה צונאמי גם לא אמרה הרבה לציבור הרחב. רק שנתיים אחר כך הכו גלי הענק בחופי תאילנד ובאיי אינדונזיה, מותירים מאחוריהם מאות אלפי גופות ומיליוני חסרי בית, וגורמים לעולם כולו לתהות איך מתגוננים מפני הדבר הזה.
היום, לאחר שהמחקר הארוך והמפותל של גודמן חשף עדויות לארבעה אירועי צונאמי שפקדו את קו החוף בישראל, היא כבר יודעת להגיד שהסיכוי שהנחשול הקטלני ישוב לכאן בעתיד הנראה לעין הוא סביר ביותר. למעשה, מדובר בשאלה של זמן. נכון, אומרת גודמן, ישראל אינה שוכנת לחופי האוקיינוס ההודי או האוקיינוס השקט, שם תדירות התופעה גבוהה בהרבה. "גלי הצונאמי בישראל גם הרבה פחות גבוהים מאלה של הצונאמי המפורסם ב-2004", היא אומרת, "אבל זו תופעה שמתרחשת כאן, והממצאים מלמדים על תדירות בינונית שלה".
מסקנות המחקר הימי של גודמן, שהתפרסמו לפני שבועות אחדים, הכו גלים, תרתי משמע. העיתונים הגדולים ציינו את הממצאים בכותרות בולטות. לגודמן - כיום כבר ד"ר גודמן - חשוב להדגיש כי המחקר לא נועד לזרוע פאניקה בקרב הציבור, אלא לספק ידע חיוני פרקטי. חברת החשמל כבר החלה ללמוד את הנושא, כדי להגן על תחנות הכוח שלה השוכנות לאורך החופים. "ניתוח הגורמים והסיבות של אירועים סביבתיים עתיקים כמו צונאמי", מסבירה גודמן, "יכול לסייע לנו להבין היכן הסיכון הגבוה ביותר, ולאיזה סוג של נזק לצפות בעתיד".

הדייגים גילו שהכפר נעלם
אחרי הצונאמי [צילום: AP]

System.String[]

החול יזכור

System.String[]

הצונאמי של רבן גמליאל

System.String[]

עזבו את הדגים

ד"ר עמוס סלמון: "כיוון שמרבית אירועי הצונאמי התרחשו לאחר רעידת אדמה חזקה בבקע ים המלח, לבואו של הצונאמי יקדמו כנראה זעזועי קרקע חזקים וארוכים שיורגשו בכל הארץ. אמנם לא כל רעידת אדמה בהכרח מבשרת על צונאמי, אבל עדיף ללא ספק לגלות בדיעבד שזו הייתה התרעת שווא מאשר להיקלע לסכנת נפשות"

System.String[]

קופסה שחורה מעץ

ד"ר בוורלי גודמן: "אם הרס ההיפודרום בקיסריה נוצר לאטו במשך שנים, המשמעות היא שאנשים שגרים ומתפרנסים במקום לא מטפלים בנזק - דבר שנשמע לי לא הגיוני. סביר להניח שמי שהיו בעלי טכנולוגיה ומיומנות בנייה היו מתקנים את הקיר. לכן אני סבורה שמדובר בנזק גדול שאירע בבת אחת, והיה יקר מדי לתקן ולטפל בו"

System.String[]

פורסם במקור: דיוקן, מקור ראשון
תאריך:  24/07/2010   |   עודכן:  24/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנה בא עוד גל גדול
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
צפון תל אביב! סבבה
yeshurun  |  25/07/10 09:34
2
הקמת מערכת התרעה מצונאמי
דב רוזן  |  26/07/10 10:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נטע אחיטוב
יותר ויותר אנשים בוחרים להישאר רווקים כל חייהם, ליצור תאים משפחתיים אלטרנטיביים מבלי לוותר על עצמאות וחופש. האם אנשים באמת לבד מבחירה?
מערכת עכבר העיר אונליין
העירום הלא צפוי של אמדורסקי הוכיח שהיא מתחסדת, מיהם האנשים שמתעניינים ביציאה של פוליקר מהארון וההורים המתבכיינים של מתמודדי "כוכב נולד". מערכת עכבר העיר מסכמת שבוע
נתי טוקר
שתייני ישראל קיבלו השבוע בצער רב את ההודעה כי בעקבות חקיקה חדשה תיאסר מכירה של אלכוהול בפיצוציות בשעות הלילה    אבל כמו תמיד, יש גם כאלה שעשויים להרוויח מהעניין    בעלי הפאבים, הברמנים, הסלקטורים ואולי אפילו הרשתות החברתיות
אלישיב רייכנר
הרב ליאור אנגלמן רוצה שהאנשים השקופים יתחילו להיראות ולקבל יחס - מהלקוחות האדישים בחנויות, מהסביבה המתנכרת, וגם מדייני בתי הדין. בקובץ סיפוריו החדש הוא תובע את עלבונם ומנסה להשמיע קול חברתי שבוקע מבית המדרש. בחלק מהמקרים הקול הזה פתח תיבות פנדורה משפחתיות, ואנגלמן עצמו הוזעק לעזרה
אלעזר לוין
היזם הוותיק יחנוך בשבוע הבא אחת מהדירות לדוגמה היקרות ביותר שהיו אי פעם בארץ    הרצליה משתוללת - עד 5.5 מיליון שקל לפנטהאוז    "הקבלנים עדיפים על קבוצות רכישה"
רשימות נוספות
עניין סמנטי  /  גדעון דוקוב
השאמאנים של הריקנות  /  חגית כהן
מיליון שקל על 3.5 חדרים בבניין ישן  /  גדעון דוקוב
הון-עיתון  /  אדוארד אטלר
נריה אופן: "הימין הקיצוני זה אני"  /  אריאל כהנא
לחי אדומה  /  אמנון לורד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il