השינוי החשוב האחד הוא המעבר לשימוש נרחב במידע שמגיע ממקורות בלתי רשמיים - בני משפחות חיילים, חיילים פשוטים שפשטו את מדיהם והתארגנויות וולונטריות של אזרחים שיש להם מה לומר, בדעה אך גם במידע, על הנעשה במערכת הביטחון.
בכך הגיע לסיומו העידן של הסתמכות-היתר, הכמעט בלעדית, של הכתבים הצבאיים על מקורות מידע רשמיים, בעיקר הקצונה הבכירה של צה"ל. כך נהגו כתבים צבאיים מאז הקמת המדינה: ככל שמספר הפלאפלים על כתפיו של לובש מדים היה רב יותר, כך הוא נחשב למקור אמין, מכובד ורציני יותר. זו לא הייתה רק תוצאה של חוסר ברירה, אלא גם ביטוי למעמד המיוחד של צה"ל בציבור הרחב ובקרב אנשי התקשורת.
גם לאחר מלחמת יום הכיפורים, נקודת השבר ביחסי העיתונות וצה"ל, נמשכה ההסתמכות על מקורות רשמיים. הטראומה של 1973 הביאה לכך שכתבים לא היססו להציג מידע ביקורתי על הנעשה בצבא, אך זה בא בדרך-כלל מתוככי המערכת הצבאית. קצינים מתוסכלים שחשו שאין מאזינים להם בצבא, או שביקשו לסגור חשבון עם יריבים או מתחרים על קידום, דיברו, והמידע טיפטף לציבור. אבל עדיין נשמרה בדרך כלל הערכה שבעניינים כאלה הדודה מחדרה אינה מקור. רק לובשי מדים בכירים, בקבע או במילואים, יודעים ומבינים.
שני העשורים האחרונים מתאפיינים בנכונות גוברת להאזין גם למקורות בלתי רשמיים.
כרמלה מנשה לא המציאה את השינוי, אך ידעה לנצל את הסביבה שהשתנתה, את הלך הרוחות בציבור וגם את חידושי הטכנולוגיה, שכמו תמיד משפיעים על תוכני התקשורת. אלה השנים של תסכול גובר של חיילים ובני משפחותיהם: הישיבה בלבנון, המחלוקת על הנוכחות בשטחים, האינתיפאדות. ימים שבהם קשה להפריד בין ביטחון לפוליטיקה. שעות של תסכול גובר שיוצר צורך ורצון להתבטא, לשנות ולהשפיע באמצעות התקשורת. לא רק מפקדים, גם חפ"שים, חיילים פשוטים, מבקשים להתבטא.
והייתה גם הטכנולוגיה החדשה, בעיקר הטלפונים הסלולריים. חלפו הימים שבהם להורים לא היה כמעט מושג מה עושים הילדים בצבא. פעם חייל בגולני היה נפרד בחיבוק מאבא ואמא ביום ראשון בבוקר, ומתנתק לשבועיים-שלושה. לכל היותר יכול היה לכתוב גלויה מהמוצב או לעמוד שעה בתור בטלפון הציבורי כדי לצעוק שהכל בסדר. גם כשהמפקד העניש אותו שלא בצדק, תקע לו שמירות או סתם עיצבן, עד הפגישה עם ההורים הכל כבר נשכח.
אלא שבשנת 1986 הפציע הפלאפון, המותג והעידן. אחר-כך באו סלקום (1994) ואורנג' (1998): מעכשיו האמא או החברה כבר יודעות שהלחם היה יבש בארוחת הערב, מתי יוצאים לסיור ומה מספרים על הפשלה בפלוגה השנייה. הטלפון הסלולרי חיבר וניתק. חיבר את החיילים אונליין עם הבית, ואת ההורים - לפעמים בצדק, לפעמים לא כל-כך - לסלולרי של כרמלה. וניתק את שליטתו המוחלטת של הצבא במידע על מה שמתרחש ביחידות ובבסיסים. ואחר-כך באו גם אתרי האינטרנט, הבלוגים, פייסבוק, טוויטר. וזוהי רק ההתחלה.
כרמלה מנשה לא הייתה היחידה שזכתה במידע מתוככי הצבא באמצעות המקורות הלא-רשמיים הללו, אבל היא מיתגה את עצמה עם הזמן כערוץ הפופולרי ביותר למידע, בעיקר על מצוקות אישיות (ועל כך בהמשך). הסלולרי של כרמלה הפך לפריט חובה בספר הטלפונים של הורים, על קירות בבסיסי צה"ל ובאתרי אינטרנט.
לא רק מידע על קשיי שירות זרם בערוצים החדשים. ההורים, וגורמים חוץ-צה"ליים אחרים, הפכו למקור על תאונות אימונים ותאונות מבצעיות, נושאים שהצבא העדיף במשך שנים להחניק מתחת לשמיכת הצנזורה.
ישראל אינה המדינה הראשונה ששינוי כזה חל במפת המקורות שלה: גם באמריקה טילטלה מלחמה שנויה במחלוקת את הכללים הישנים, שעל-פיהם כמעט רק גנרלים עטורי מדליות, או קומץ סנטורים וחברי קונגרס, מדברים על הצבא ועל קרבות. העיתונות, שמיעטה להקשיב לארגונים שהטילו ספק בצדקת המלחמה בווייטנם, או בסיכוי לנצח בה, החלה להעניק גם להם במה ולקבל מהם מידע.
זה קרה, אגב, גם בתחומים אחרים, כדוגמת איכות הסביבה. הקול הממסדי לא נעלם, אך הוא נאלץ להתמודד בזירה התקשורתית עם החברה האזרחית, עם עמותות שמשמיעות צלילים אחרים. רק לאחרונה, בעקבות דליפת הנפט הענקית במפרץ מקסיקו, נדרשו חברת BP ומשמר החופים להתייצב מדי יום מול המידע שנחשף הודות לעמותות וגופים שבעבר איש לא התייחס אליהם ברצינות.