X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פ"ד נדבך שניתן לאחרונה ע"י ביה"מ העליון מחדד מספר קריטריונים לבחינה האם לצרכי מס האירוע ייחשב כעסקה אחת על-אף קיומם של הסכמים נפרדים
▪  ▪  ▪
המבחן המרכזי הראוי הינו טיב הקשר בין ההסכמים

בטור מן השבוע שעבר התייחסנו לפה"ד ע"א 8116/08 בעניין נדבך לנדל"ן וא. דורי, ובפרט ביחס לאי-הכרתו של ביה"מ ביחסי נאמנות בעת רכישה של מקרקעין מקום בו לא הוכחה הנאמנות במועד הרכישה עצמה.
סוגיה נפרדת הייתה מהו השווי הרלוונטי לצרכי מס רכישה. כזכור, המדובר בהסכם בו נדבך רכשה קרקע כאשר באותו היום בו נחתם הסכם נאמנות עם דורי (נאמנות שלא הוכרה על-ידי ביה"מ) נחתם גם הסכם במסגרתו התחייבה דורי להעניק שירותי בנייה לנדבך לצורך בניית בניין משרדים. לאחר הגשת השגה מנהל מיסוי מקרקעין, תיקן את שומתו הראשונית והגדיל אותה כמעט פי 3, בקבעו כי יש לראות את העסקה כרכישת בניין משרדים גמור ועל שווי גבוה זה יש להטיל את מס הרכישה.
ביה"מ העליון דחה את הטענה כי ההגדלה האמורה אינה בתחום סמכותו של המנהל וקבע שהעובדה שהמנהל עמד על טעותו אגב דיון בהשגה אינה מונעת את הפעלת סמכות התיקון מכח סעיף 85 לחוק מיסוי מקרקעין. כמו-כן דחה ביה"מ טענה כללית לפיה ברכישת בניין יש להטיל מס רכישה על שווי הקרקע בלבד.
לגופו של עניין דן ביה"מ בשאלה האם יש לחשב את מס הרכישה על מרכיב הקרקע בלבד או גם על הבנייה, תוך ראיית שני ההסכמים כעסקה אחת. בהקשר זה ניתנו בשנים האחרונות מספר פסקי דין מחמירים על-ידי ביה"מ העליון ובכלל זה בעניין מלונות צרפת, בעניין שמשון זליג, בעניין ויינר (לאחרונה) וכעת בעניין נדבך.
ביה"מ העליון מציג מספר מבחנים שהובילו לקביעה בנסיבות העניין שמדובר בעסקה אחת. הראשון - הצדדים לשני ההסכמים זהים. השני - ההסכמים נחתמו באותו מועד. השלישי - תוכן ההסכמים מלמד על זיקה ביניהם: זאת למד ביה"מ מההואילים כמו גם מן העובדה שעד למועד מסירת החזקה בבניין תישא דורי במיסים החלים על המקרקעין. התניה האחרונה אכן מעוררת תהיות. עוד צוינה העובדה שנדבך הסכימה לשעבד את הקרקע לטובת ערבויות בנקאיות שנטלה דורי לצורך הבטחת ביצוע התחייבות לנדבך עצמה וכן הסכמה כי במקרים מסויימים תהיה נדבך רשאית לדרוש מדורי לרכוש את השטח.
לדעתנו, המבחן המרכזי הראוי הינו טיב הקשר בין ההסכמים - כפי שנקבע בעניין מלונות צרפת. דהיינו האם כל הסכם יכול לעמוד בפני עצמו או שמא ביטולו של אחד גורר ביטולו של אחר. מקום בו כל הסכם עומד בפני עצמו הרי שיש לדעתנו להכיר בפיצול כלגיטימי, מה עוד שעסקינן במס רכישה, מס עקיף הפוגע ביעילות הכלכלית. עם זאת, למען הזהירות, ולאור חלק מן הפסיקה המחמירה, מוצע להקפיד ככל שניתן גם על חתימת ההסכמים במועדים שונים, על-ידי גופים משפטיים שונים, ותוך הפחתה ככל הניתן של זיקות הדדיות.

הכותבים הם ממשרד זיו שרון ושות' עורכי דין ואלתר עורכי דין.
תאריך:  12/08/2010   |   עודכן:  12/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידית גור
בעשר השנים האחרונות, חלו כמה תמורות שגרמו להתעוררות מקצועית של ענף הקוסמטיקה בארץ
ד"ר נמרוד פרידמן
המראה שאת שואפת אליו נמצא בהישג ידייך, אם רק תדעי להדגיש את היתרונות שלך, לשמור על מה שהטבע העניק לך ולשפר, במידת הצורך, את הקיים
רונית דוייב
בישראל 44% מהקשישים, המאושפזים במחלקות הפנימיות, נמצאו בסיכון לתת-תזונה או שהם סובלים מתת-תזונה
רפי מן
הדרך ללשכת הרמטכ"ל הייתה תמיד רצופה כוונות רעות, דיסאינפורמציה ושמועות זדוניות    "זה האיום המסוכן ביותר על צה"ל", טען אלוף מובס    "מאבקים לגיטימיים", קבע אלוף אחר
איילה פנייבסקי
תוכנית התרבות החדשה של אסי עזר עדיין לא הצליחה להגדיר לעצמה אם היא בעניין של דיוני עומק או כתבות צבע גיא-פינסיות    ויש בה גם שעון עצר מעצבן, אבל חוץ מזה - בהחלט לא מעט פוטנציאל    איילה פנייבסקי מתרשמת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il