X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדרכים הנכונות לטיפול ב"ריבית הרעיונית"
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

במקרים רבים, בעלי מניות בחברות פרטיות, מושכים כספים מהחברה, במהלך השנים, ונכנסים ליתרות חובה בחברה. מס הכנסה מבקש למסות את יתרות החובה הללו, בהתאם להוראות סעיף 3(ט) לפקודה, בשיעור "ריבית רעיונית" של 4% + מדד. כמו-כן, במקרים בהם החברה נאלצת בעצמה לשלם ריביות גבוהות יותר לבנק, מס הכנסה מבקש למסות את בעל-המניות בשיעור ריבית גבוהה יותר - שיעור ה"ריבית האפקטיבית" שהחברה משלמת לבנק.
מעבר לחבות במס הכנסה, ישנה חבות אפשרית במע"מ, בגין חיוב זה, או לחילופין בדמי ביטוח לאומי. במאמר מוסגר יובהר כי לדעתי, במידה ומדובר ב"הכנסת עבודה" לפי ס' 3(ט), אזי אין חבות נוספת במע"מ, אך ישנה חבות אפשרית בדמי ביטוח לאומי. מאידך, במידה ואין המדובר בחיוב כתוצאה מ"יחסי עובד-מעביד", אזי ישנה אפשרות לחבות במע"מ, בגין חיוב זה בריבית (ללא דמי ביטוח לאומי).
בנוסף ל"ריבית הרעיונית", מס הכנסה מבקש, במקרים רבים, "לסגור" את יתרת החובה, תוך טענה שמדובר במשיכות של משכורת או דיבידנד מראש. המשמעות היא שבמידה ובעל-המניות נמצא ביתרת חובה של מיליון ש"ח, לצורך הדוגמא, מעבר לחיוב במס בגין ה"ריבית הרעיונית" במהלך התקופה, מס הכנסה מבקש "לסגור" את היתרה ע"י טענה שסכום זה נמשך כמשכורת, ואזי יש לגלם את סכום המשכורת, ועלולים להגיע לחבות במס של 45% מס, ואף יותר מכך כאשר מוסיפים את דמי הביטוח הלאומי. מנגד, יכולה להיטען הטענה, מצידו של הנישום כי מדובר ב"דיבידנד".
בביקורת ניכויים, כאשר דנים ביתרת החובה של בעל-המניות, ניתן להתייחס ליתרה זו, באחת משלוש האפשרויות הבאות:
  • יתרת הלוואה לבעל המניות - אשר תוחזר על-ידו;
  • משיכה של דיבידנד;
  • משיכה של משכורת.
יש לזכור שהחבות בגין ה"ריבית הרעיונית" תחול אך ורק עד למועד שבו יקבע כי "חולק" דיבידנד, או עד למועד החיוב במס כ"משכורת", ולא לאחר מכן.
במידה ויש אינדיקציות לכך שבעל המניות אכן עומד להחזיר את יתרת החובה לחברה - אזי יש לטעון כי מדובר בהלוואה שתוחזר, וכמובן שיש לזקוף "ריבית רעיונית".
במידה ובעל-המניות אינו עובד של החברה, ואין יחסי עובד-מעביד בינו לבין-החברה, אזי יהיה קשה למס הכנסה לטעון כי מדובר ב"משכורת", ובמקרה שכזה ניטה לומר כי מדובר בדיבידנד, או יתרת הלוואה שתוחזר. לכן, כאשר יש לבעל המניות קבוצה של חברות, והוא מועסק רק באחת מהן, מומלץ יהיה לקחת הלוואות ולהיכנס ל"יתרת חובה" בחברה שאין לו איתה "יחסי עובד מעביד", ובמקרה כזה יהיה קשה לטעון כי מדובר במשיכה של משכורת, ולא יבקשו למסות אותו במס השולי.
אינדיקציה נוספת לקביעה האם מדובר ב"דיבידנד" או "משכורת" היא צורת משיכת הכספים. ככל שהמשיכה היא באופן חד-פעמי בסכום גבוה, ניטה לומר כי מדובר במשיכת "דיבידנד", או לחילופין קבלת הלוואה מהחברה, אשר על בעל המניות להחזירה.
מאידך, כאשר משיכת הכספים מתבצעת לשיעורין, מידי חודש או תקופה מסוימת, תוך הגדלת יתרת החובה, במקרה כזה ישנה אינדיקציה לכך שמדובר ב"משכורת", אשר משולמת לשיעורין, ולא ב"דיבידנד".
מומלץ לבעל-המניות לבחון את אפשרויות "סגירת" יתרת החובה לחברה, ובעיקר נוכח ה"ריבית הרעיונית" הגבוהה יחסית, אשר מחויבת מכוח פקודת מס הכנסה, וכן החבות הנוספת האפשרית בדמי ביטוח לאומי או מע"מ, כאמור לעיל.
אפשרות ראשונה ופשוטה היא תשלום "מענק"/משכורת מוגדלת. במקרה שכזה ישולם "מס שולי" מרבי בגין תשלום זה. אפשרות אחרת היא חלוקת דיבידנד ותשלום מס מופחת של 20% או 25% במידה ומדובר ב"בעל מניות מהותי". במקרה זה, לחברה לא תיווצר הוצאה. כמו-כן, יש לעמוד ב"מבחן הרווח" ו"מבחן יכולת הפירעון", בהתאם להוראות חוק החברות.
במידה ומדובר במספר בעלי-מניות בחברה, ורק בעל-מניות אחד נמצא ביתרת חובה, אזי חלוקת דיבידנד לא תפתור את הבעיה, שכן ישנה חובה לחלק את הדיבידנד באופן יחסי לכל בעלי-המניות, בהתאם לאחוז החזקתם בחברה, ואין אפשרות לחלק דיבידנד רק לבעל המניות הנמצא ביתרת החובה. במקרה שכזה, החברה יכולה לרכוש את המניות (או חלק מהמניות) של בעל-המניות הנמצא ביתרת חובה, וכתוצאה מביצוע "רכישה עצמית" של המניות יווצר רווח-הון אצל בעל המניות הנמצא ביתרת חובה, אשר יתקזז ו/או יסגור את יתרת החובה שלו בחברה. כמובן, ש"רכישה עצמית" שכזו, יש לבצע בהתאם להוראות חוק החברות והדין הכללי.
כמו-כן, גם במצב שבו מדובר בבעל-מניות אשר מחזיק 100% ממניות החברה, ישנם מצבים בהם כדאי לבצע "רכישה עצמית" של חלק מהמניות ע"י החברה, במקום אפשרות של חלוקת דיבידנד.
במידה ולבעל המניות ישנה יתרת הפסדי הון להעברה, כגון: הפסדי הון מניירות-ערך בבורסה, ניתן לשקול לבצע בחברה "רכישה עצמית" של המניות, וכך ליצור במישור האישי "רווח הון", אשר מצד אחד יכסה את יתרת החובה שלו לחברה, ומאידך הוא לא ישלם על-כך מס, כיוון ורווח-ההון יתקזז כנגד הפסדי-ההון. יצוין כי במידה ובעל המניות מחזיק 100% ממניות החברה - "רכישה עצמית" של חלק ממניות החברה, לא תשנה את אחוז החזקתו בחברה.
במקרים מסוימים כאשר ישנה אינדיקציה אמיתית שבעל-המניות החייב לחברה נמצא במצב של "חדלות פירעון", ניתן לטעון ל"חוב אבוד" בחברה, אשר סביר כי יוכר כ"הפסד הון" לחברה.
ישנם מצבים בהם ניתן לבצע "מחילת חוב". במידה והחברה מוחלת על החוב לבעל-המניות, אזי נוצר לחברה "הפסד הון" ולבעל המניות יווצר רווח-הון בשיעור מס של 20% בלבד.
אפשרות נוספת ל"סגירת" יתרת החובה של בעל-המניות היא באמצעות לקיחת הלוואה BACK-TO-BACK. במקרה זה, בעל-המניות יקבל הלוואה, במישור הפרטי מהבנק, וכספיי ההלוואה יוזרמו לחברה, אשר תפקיד אותם בפיקדון. הפיקדון ישמש עבור הבנק כבטוחה להחזר הכספים ויהיה משועבד לטובת החזר ההלוואה הפרטית של בעל-המניות. במקרה שכזה ניתן לשלם ריבית נמוכה יותר בגין ההלוואה לבנק, מאשר ה"ריבית הרעיונית" המשולמת לרשויות המס, ואין חבות נוספת אפשרית במע"מ או דמי ביטוח לאומי. כמו-כן, בצורה שכזו יתרת החובה בספרי החשבונות של החברה "נסגרה", והחברה אף מתחילה ליהנות מהכנסות בגין ריבית על הפיקדון. כמובן, שיש חובה לכלול ביאור בדוחות הכספיים של החברה, אודות השעבוד של הפיקדון.

אין במאמר זה משום המלצה ו/או ייעוץ מקצועי ו/או חוות-דעת.
חובה לפני כל כל ביצוע של מהלך להתייעץ ו/או לקבל חוות-דעת ספציפית. כותב מאמר זה עוסק במתן חוות-דעת ועריכת "תכנוני מס" שחלקם מתבססים על רעיונות המופיעים במאמר זה.
עו"ד (רו"ח) אלעד רוזנטל, בעל משרד לעריכת-דין המתמחה ב"דיני מיסים". עוסק בייעוץ ומתן חוות-דעת במיסים, ייצוג וליווי "הליכי שומה" מול רשויות המס, וכן ייצוג בערעורי מס בבתי-המשפט. מרצה במאות כנסים וימי-עיון במיסים. חיבר מאות מאמרים במיסים, וכן כתב 4 ספרים. יו"ר ועדת מיסים עקיפים ומיסוי מקרקעין, בלשכת רואי חשבון מרחב חיפה והצפון, ופעיל בועדות מיסים.
תאריך:  13/08/2010   |   עודכן:  13/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תכנוני מס לסגירת יתרות חובה של בעלי מניות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
הרבנים שמתחמקים מחקירה ועשרות רבנים שתומכים בהם מנסים לעשות ספין ולהסיט את הדיון מן הפרסום הבעייתי של הספר שקרא להרוג גויים לטענה שעל פיה כביכול יש מי שמעוניין להתנכל אל התורה    גם רבנים הם בני אדם, גם הם אזרחים שכפופים למרות החוק    ניסיונות להשתיק פרסומים על מינהל לא תקין ביישובים מעידים על צביעות בטענות נגד ה'איתרוג' שנעשה לאריאל שרון
יצחק מאיר
אין בתי משפט של עם ישראל. יש בתי משפט של קונספירציה קולוסאלית על פיה מיישמים כוהני הצדק המוגדרים בפשטנות בשם "חבר מביא חבר", או "כת רחביה האשכנזית"
נרי אבנרי
העיתון ישראל היום נכנס לנישה פנויה: אמת    פתאום מתברר שיש לאמת ביקוש עצום. בניגוד לשקר, שמופיע כשהוא מאופר וחנוט בחליפה יקרה, האמת מגיעה עירומה. בעיני אנשים הגונים, האמת סקסית
פסח רויטמן
מה יהיה בעוד 7 שנים כאשר יהיו בארץ ציבור של 50,000 עובדים זרים לשעבר שלא ניתן לגרשם?
אלכס נחומסון
האם לאור העובדה שהרכבת יצאה מזה זמן לדרכה יהיה זה נכון להחזירה לתחנת המוצא כדי להעמיס שתי נוסעות שאיחרו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il