X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפלשתינים אומרים כי לא הייתה להם ברירה אלא לשוב לשולחן המו"מ הישיר עם ישראל מבחינתם, המרוויחים העיקריים מחידוש המו"מ הם הנשיא אובמה ורה"מ נתניהו המכשול הראשון בפני חידוש המו"מ הישיר הוא הציפייה האמריקנית-פלשתינית כי ישראל תאריך את הקפאת הבנייה בהתנחלויות נתניהו יידרש למצוא פתרון הולם
▪  ▪  ▪
נתניהו, במילכוד [צילום: AP]

הסכמת הפלשתינים לחידוש המו"מ הישיר עם ישראל הייתה צפויה. למעשה מדובר בהצלחת המדיניות של ממשל אובמה אשר הפעיל בשבועות האחרונים לחץ אדיר על הליגה ערבית ועל הרשות הפלשתינית לחזור לשולחן הדיונים עם ישראל.
לאחר שהליגה הערבית נתנה לפני כחודש "אור ירוק" ליו"ר הרשות מחמוד עבאס לחדש את המשא-ומתן עם ישראל היה ברור כי הרשות הפלשתינית "הוכנסה לפינה" וכי היא תאלץ להשיב בחיוב לדרישתו של הנשיא אובמה.
מדינות ערב והפלשתינים יודעים היטב כי בהעדר האופציה הצבאית מנוף הלחץ היחידי שיש להם על ממשלת ישראל הוא הממשל האמריקני, לכן הם חייבים לשתף פעולה ולתאם צעדיהם עם הנשיא אובמה.
יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס יתייצב בתחילת החודש הבא לטקס השקת השיחות הישירות עם ישראל כשלצידו נשיא מצרים חוסני מובארק והמלך הירדני עבדאללה. מדובר בשתי מדינות שיש להן הסכמי שלום עם ישראל. נוכחותם בטקס של הנשיא המצרי והמלך הירדני אמורה להוות תמיכה פומבית בהחלטתו של מחמוד עבאס לחזור לשולחן הדיונים עם ישראל.
מחמוד עבאס יכול לטעון בפני מבקריו ומתנגדיו כי הוא מגובה בהחלטה של הליגה הערבית וכי אין מדובר בהחלטה עצמאית או בטעות של ההנהגה הפלשתינית אלא בהחלטה מחוסר ברירה שלה שותפות גם מדינות ערב. מה שנקרא "מדיניות פרגמטית".
היכן "עצמאות ההחלטה הפלשתינית"? עיקרון שיאסר ערפאת כה התגאה בו במשך שלושה עשורים? נעלם כלא היה, המלך מת, יחי המלך החדש!
לדעת הפלשתינים, המרוויחים העיקריים מחידוש השיחות הישירות הם הנשיא אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו.
הנשיא האמריקני השיג הישג מדיני שעשוי לסייע לו בבחירות לקונגרס בחודש נובמבר ואולי גם במירוץ לתקופת כהונה שנייה כנשיא, שביחד עם שתי החלטות נוספות שקיבל, שיפור היחסים עם ממשלת ישראל והעומד בראשה והסגת הכוחות האמריקנים בעירק, יוצר עבורו בעיני הבוחרים האמריקניים תדמית של מנהיג אחראי העומד בהבטחותיו והפועל למען יציבות ושלום במזרח התיכון.
ואילו ראש הממשלה נתניהו מצטייר בעיני הקואליציה שלו כמי שהצליח "לכופף" את הממשל האמריקני ואת הרשות הפלשתינית. הוא הצליח להביא את הפלשתינים לשיחות ישירות עם ישראל ללא תנאים מוקדמים ולהציגם בפני העולם כמי שסירבו במשך שנה וחצי, ללא הצדקה, למו"מ ישיר עם ממשלתו.
למחמוד עבאס לא תהיה עכשיו ברירה, הוא ייאלץ להיפגש באופן קבוע עם בנימין נתניהו לשיחות מדיניות בדיוק כפי שעשה עם קודמו אהוד אולמרט.
ומה אומרים ברשות הפלשתינית? הרשות הפלשתינית מנסה עכשיו לתרץ באוזני מבקריה את החלטתה לשוב למו"מ הישיר. "לא הייתה לנו ברירה אחרת" אומרים בכירי הרשות הפלשתינית, המשך הקיפאון המדיני היה מחזק את החמאס ותומכיו ואת הכוונה של ישראל להביא ליישום "האופציה הירדנית".
והם מוסיפים: "האופציה האלימה נגד ישראל כבר לא קיימת, מצבה הכספי של הרשות הפלשתינית גרוע, מדינות ערב והמדינות התורמות לא מעבירות את כספי הסיוע ועשרות אלפי משפחות של פקידי הרשות הפלשתינית עלולות להיות חסרות פרנסה בחודשים הקרובים, במצב כזה היינו חייבים להסכים למו"מ הישיר כדי לשפר את מצבנו".
בכירים אחרים ברשות טוענים כי "יש אור בקצה המנהרה", יש התעניינות בינלאומית גוברת בבעיה הפלשתינית והממשל האמריקני הנוכחי הגיע למסקנה כי פתרון הבעיה הפלשתינית הוא אינטרס לאומי של ארצות הברית. לכן, יש סיכוי שהעניינים יתגלגלו בעתיד לטובתם של הפלשתינים ולא לרעתם.
הם מסבירים לציבור הפלשתיני כי ההנהגה הפלשתינית איננה יכולה להתעלם מדרישות הקהילה הבינלאומית וכי הכניסה למו"מ ישיר עם ישראל, תחשוף את פניה האמיתיים של ממשלת נתניהו כי היא איננה מעוניינת באמת בשלום אלא שואפת להרוויח זמן כדי להנציח את המצב שנוצר בשטח.
מה אומרים מתנגדיו של מחמוד עבאס? ארגוני האופוזיציה הפלשתינית פרסמו כבר בשבוע שעבר הודעה מדמשק התוקפת את חידוש המו"מ הישיר עם ישראל.
ארגון האופוזיציה העיקרי הוא החמאס וכבר ראינו לפני יותר משבועיים רמז לעתיד לבוא כשחולייה של החמאס חדרה למצרים ושיגרה מחצי האי סיני טילי גראד שפגעו באילת ובעקבה.
ברשות הפלשתינית לא פוסלים את האפשרות שהחמאס ינסה לחדש את פיגוע ההתאבדות בישראל אם תהייה התקדמות בשיחות.
חידוש המו"מ הישיר עם ישראל מחריף את היחסים בין הרשות הפלשתינית לחמאס ומרחיק עוד יותר את הסיכויים לפיוס לאומי פלשתיני.
על-פי ההזמנה של הרביעייה הבינלאומית אמור המו"מ הישיר להמשך שנה, בחמאס כבר אומרים כי פירוש הדבר כי בשנה הקרובה לא יהיה שום הסכם פיוס עם ארגון הפת"ח שהוא עמוד השדרה של הרשות הפלשתינית.
המו"מ הישיר מתחדש למרות שהקפאת הבנייה בהתנחלויות תפוג ב26 בחודש הבא. הדבר הזה משגע את הפלשתינים ונתפס בעיני הציבור הפלשתיני כהשפלה גדולה של מחמוד עבאס. המאמץ הפלשתיני העיקרי ביחד עם ממשל אובמה יהיה עכשיו להביא להחלטה נוספת של ממשלת ישראל שתאריך את הקפאת הבנייה בהתנחלויות לפחות בכמה חודשים כדי להציל את כבודה של ההנהגה הפלשתינית בעיני בני עמה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא במלכוד. הוא לא ירצה להיתפס בעיני העולם כמי שטרפד את המו"מ הישיר עם הפלשתינים כבר בתחילתו על-ידי ביטול הקפאת הבנייה בהתנחלויות.
ההערכה של הפלשתינים והאמריקנים, בהסתמך על דיווחים על הלכי הרוח בשביעייה, היא כי בנימין נתניהו ינסה להוביל מהלך בתוך ממשלתו של המשך הקפאת הבנייה, לכמה חודשים, רק בישובים הנמצאים מחוץ לגדר ההפרדה, כלומר המשך הבנייה בגושים הגדולים של ההתנחלויות ביהודה ושומרון ובישובים שבעוטף ירושלים. הפלשתינים יתנגדו לכך אבל ספק אם יעזו לפוצץ את השיחות לחלוטין... ייתכן שייצרו "מיני משבר" שבסיומו יחזרו למו"מ.
רכבת המו"מ הישיר יוצאת לדרך ואף צד לא רוצה שיאשימו אותו כי הוא "שהוריד את הרכבת מהפסים".

תאריך:  23/08/2010   |   עודכן:  23/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חידוש המו"מ הישיר - מי המרוויח ומי המפסיד?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ישראל מפטפטת את עצמה למוות
אגם הבירבורים  |  23/08/10 17:20
 
- אתה כ"כ צודק ל"ת
אזרח איכפתי  |  23/08/10 17:55
2
משא ומתן
רם שמעון אלישיב  |  24/08/10 01:32
3
משא ומתן
רם שמעון אלישיב  |  24/08/10 01:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חן בן אליהו
עיקר העיקרים: ההתיישבות היהודית והחיים היהודיים בכל רחבי הארץ הם הערך העליון שלמענו הוקמה המדינה ואותו עליה לשרת
אבי דוידוביץ
מהגרי העבודה הגיעו לארץ שבמרבית המקרים אכיפת החוק אצלה היא אכיפת צחוק    כשישי צודק וגורמים לו עוול, אני איתו בעניין
איתן קלינסקי
הנורמות שאפיינו את משה, אדון הנביאים, לא מצאו מקום בסדר היום של הדור שלנו ערב מינוי אדם לתפקיד רמטכ"ל
גורי גרוסמן
אם אובמה תומך בהקמת מסגד בגראונד זירו בניו-יורק, מקום בו נטבחו כ-3,000 בני אדם בידי מוסלמים, מדוע לא ננהג כמוהו גם כאן בישראל, במקום בו נטבחו 30 איש בידי מחבל (מוסלמי) מתאבד?
מיקי גולדווסר
המהלכים של השמאל הרדיקאלי, על הטפותיו ההזויות, גם באקדמיה - מסכנים את אחיזתנו הצודקת במדינה האחת שהיא באמת שלנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il