X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יצירת יתרון תחרותי מתמשך יכולה להתבצע בעיקר בנקודות הממשק בין החברה ללקוחות. הללו מהוות הזדמנות עבור החברה להעניק ללקוח חוויה שתשמר אותו לאורך זמן. וכאן בדיוק נכנסת הטכנולוגיה לתמונה
▪  ▪  ▪

מדוע בעצם לקוחות קונים במקום מסוים, או חוזרים וקונים דווקא בו? כיום, ברור שלא מספיק להציע מוצרים או שירותים, שכן מעבר לפינה ובכל פינה מישהו אחר מציע בדיוק את אותם מוצרים או שירותים, ואפילו במחיר נמוך יותר. נכון, הלקוחות רוצים לקנות, אבל בדרך הם מושפעים מהסביבה הפיזית והרגשית שבה המוצר נמכר. וזוהי חוויית הלקוח, שבמקומות רבים נוטים להתעלם ממנה. אם ללקוח טוב, הוא מרגיש טוב במהלך הקנייה והוא נהנה, "על הדרך" הוא יהיה מוכן אפילו לשלם מעט יותר.
"היום כולם מדברים על חוויית הלקוח, והטכנולוגיה במאה ה-21 היא כלי לייצור חוויות", אומר אביחי מיכאלי, מנהל פעילות YCD ישראל, המפתחת ומספקת פתרונות של ניהול חוויות לקוח בנקודות הממשק בין החברה ללקוח. "בין אם מדובר בקשר של אחד על אחד בחנות, במהלכו מסביר איש מכירות, בסבלנות ללקוח על מוצר כלשהו ובין אם מדובר בחוויה שחשפה את הלקוח למוסיקת רקע וצפייה במסכי וידאו גדולים, נותנים ללקוח להרגיש טוב במהלך הקנייה. בכל מקרה הלקוח חווה חוויה רגשית שתגרום לו להחליט אם לשוב לאותה חנות או לא".
כיום קיימת הסכמה שיצירת יתרון תחרותי מתמשך יכולה להתבצע בעיקר בנקודות הממשק בין החברה ללקוחות, שמהוות הזדמנות עבור החברה להעניק ללקוח חוויה שתשמר אותו לאורך זמן.
לדברי החוקרים ג'נטייל, ספילר ונוצ'י, המתמחים בחוויית הלקוח, "חוויה היא תופעה רגשית, וכמו כל דבר רגשי, היא אינה רציונלית". שימוש שיווקי באלמנטים לא מוחשיים, שאינם (בהכרח) רציונליים, קשור לערך הרגשי של התנהגות הצרכן. התמקדות בגורמים אלו הביאה חוקרים רבים לטעון שחלק מהותי מהתנהגות הצריכה אינו מודע ואינו מבוסס על קבלת החלטות רציונליות.
גישת חוויית הלקוח, אומרים ג'נטייל, ספילר ונוצ'י, מתבוננת על הלקוח כאדם באופן הוליסטי. גישה זו השתלבה עם טרנדים חדשים בתחום מחקר השווקים שבחנו סגנון חיים והיבטים פסיכולוגיים של הצרכן, לא רק בפריזמה הקונקרטית סביב תחומי העיסוק הישירים של הפירמה והם מעריכים שחוויית הלקוח נובעת מסדרת אינטראקציות בין לקוח למוצר, לחברה, או לנציג החברה שיוצר את האינטראקציה. להערכתם, התנסות חיובית של הלקוח צריכה לערב אותו באופן רב-ממדי. הם מציינים את הרכיבים הבאים כמשפיעים על חוויית הלקוח:
מרכיב תחושתי הפונה אל החושים - פנייה לחוש הראייה, השמיעה, המגע והריח, על-מנת לעורר הנאה וריגוש;
מרכיב רגשי - תחושות, רגשות ומצבי רוח היוצרים מערכת יחסים רגשית עם הפירמה, מותגיה או מוצריה;
מרכיב קוגנטיבי - רכיבי חוויית הלקוח הקשורים לחשיבה, לזיכרון ולתהליכי קבלת החלטות;
מרכיב פרגמאטי - מרכיב פרקטי ושימושי בשלבים השונים של האינטראקציה הצרכנית במחזור חיי המוצר;
מרכיב סגנון חיים - מערכת ערכים ואמונות של הצרכן המהווים תשתית להתנהגותו הצרכנית;
מרכיב של מערכת יחסים – הכולל הן את מערכות היחסים החברתיות, הן את מערכות היחסים עם עצמו (למשל, העצמי, העצמי האידיאלי), והן את מערכות היחסים שלו עם מותגים וחברות אחרות.
ממצאי מחקרים אחרונים שערכו ג'נטייל, ספילר ונוצ'י, מורים שחלק ניכר מהערך המוצע ללקוח, ואשר מקבל גם הכרה על ידו, קשור למאפיינים התנסותיים. הממצא הכללי של הכותבים היה שלקוחות מעוניינים בחוויית צריכה חיובית. "לקוחות לא מעוניינים רק בהיבט הפונקציונלי של המוצר או השירות אותו הם צורכים, אלא שמים דגש משמעותי על חוויית הצריכה. נראה שחוויית לקוח חיובית עשויה ליצור קשר רגשי בין מוצרי החברה ובין לקוחותיה, דבר המגביר את נאמנות הלקוחות", אומרים השלושה בסיכום המחקר.
"חוויות אמיתיות יוצרות בידול תחרותי", אומר ערוסי. "הן אינן מהוות תהליכים בלבד, אלא גם אוסף של מנגנונים המענגים והמפתיעים את הלקוח. חוויה נפלאה יוצרת מעורבות רגשית עם הלקוחות, אשר נלחמת נגד מסחורם של המוצרים והשירותים שלך. על-מנת להשיג זאת, חברות צריכות למדוד את החוויה השלמה ולחפש אחר גורמי נאמנות אמיתיים, הנובעים מבידול המוצרים והשירותים. המטרה של חוויית לקוח היא לגרום ללקוחות עונג ולמקסם את הרווחים ואת הנאמנות".
אחד המקומות הבולטים בהם מתבצע הקשר הישיר בין הלקוח לחברה/חנות/ספק שירות הוא ב"שטח", בתוך ה"חנות" (שיכולה בהחלט להיות גם סניף בנק, לשכת שירות, תור באשנב בעירייה וכדומה). הלקוח מגיע לשם כשהוא כבר 'מופגז' כולו בערימות מידע ומסרים. בהיותו בחנות צריך הלקוח לקבל יותר מחוויית הקנייה שלו. זאת ועוד, הלקוחות הצעירים בעלי כוח הקנייה הגדול גדלו על ה-MTV, על מחשבים, אינטרנט. מדובר בלקוחות אקטיביים וחברתיים מקודמיהם שצריכים את הגירוי הדיגיטלי סביבם. וכך, האינטראקציה עם הלקוחות החדשים חייבת להיות יותר עשירה במדיה. לקוח שבבית רגיל למסך 32 אינץ', היי דפינישן, לא ישבע נחת כשיגיע לסניף הבנק ובו מסכי 17 אינץ' שרק מריצים מצגת תמונות.
זאת ועוד, כיום צרכנים מבלים יותר זמן מחוץ לבית מאשר בעבר, ודרכים חדשות להגיע אל הצרכנים צצות כל הזמן. מחקר של חברת PQ Media מראה כי לפרסומות טלוויזיה בנקודות מכירה הייתה הכנסה כוללת של 100 מיליון דולר בשנת 2005, עלייה של 45 אחוז משנת 2004. בהתאם, טכניקות שיווק שונות בנקודות המכירה נמצאו כיום ככלי השיווק השישי בגודלו בארצות הברית.

מזמן המתנה לחוויה

"בהרבה מקרים לקוח נכנס לחנות מסיבות של 'העברת הזמן'", אומר מיכאלי. "אבל, ביותר מקרים הוא מגיע לחנות, לבנק, למרכז השירות של חברת הסלולר כדי לפתור בעיה: רעב, משיכת משכורת ותיקון הטלפון. במצבים כאלה, שימוש בטכנולוגיה הנכונה, דוגמת עמדות לשירות עצמי, מסכי וידאו עם מידע רלוונטי, מוזיקה נכונה ברקע, מקצרים את זמן ההמתנה למוצר או לשירות, ויכולים הן לסייע בפתרון הבעיה והן לתת ללקוח את אותה חוויה מדוברת. מסכי וידאו הצמודים לקופות עם הפנים לתור ברשת המזון המהיר, שרצים עליהם מבצעים והנחות, וידאו אינפורמטיבי שרץ על מסכי ענק בעת ההמתנה לכספר, שילוט מתחלף, עמדות מידע המצוידות במסך מגע - כל אלה, במידה שהם מיושמים בצורה חכמה ומתוכננת מ;ראש, משפיעים על הלקוח והחלטותיו. הם מספקים את ה-WOW המתאים במוחו של הלקוח ומשאירים טעם של עוד. במקרה של ביקור שמהותו 'צורך', כגון בביקור במרפאה או תיקון מכשיר סלולרי או ביקור בבנק, הלקוח הופתע לטובה מחוויה לה לא ציפה במטלה מסוג זה, אותה ביצע עשרות ומאות פעמים בעבר, ההפתעה היא חלק ניכר ממהות החוויה".
לדברי מיכאלי, אפקט ה-WOW הוא זה שיניע את הלקוחות לחזור. "שלוש המטרות בחוויית הלקוח - לסייע בקיצור התהליך כולו, לפתור בעיה וליצור את ה-WOW המתאים - ישפרו את החוויה החזקה ביותר אם יופיעו כולם ב'חבילה' אחת אפקטיבית. מסך וידאו המציג את התכנים המתאימים והוא מוצב במקום הנכון, יכול לתת הן מידע שהקונה צריך (פתרון בעיה והאצת ההליכים), ומבחינה ויזואלית ללא ספק יוצר את אפקט ה-WOW המבוקש".
אם בוחנים מקומות בהם מיושמת טכנולוגיה לטובת העצמת חוויית הלקוח, רואים שיש ביניהם יותר שוני מדמיון. הסיבה פשוטה: בכל מקום הפתרון נבנה בהתאם ללקוח. לכל לקוח, בכל מיקום, בכל שעה משעות היום וימות השבוע יש צרכים אחרים. בנייה נכונה של מערכת חוויית לקוח מונעת טכנולוגיה, משמעותה לדעת - לעתים בצורה אינטימית - את הצרכים והתשוקות של הלקוח ואז להתמודד עימם אחד-אחד בדרך החכמה והיעילה ביותר שכל סיטואציה מאפשרת. בכל מקרה, מזהיר מיכאלי מחברת YCD, לא צריך לרוץ מיד לטכנולוגיה, עם כמה שזה מפתה. "הטכנולוגיה צריכה להיות משולבת בחוויה כולה ולא להופיע כתוספת מלאכותית. לפעמים אתה נכנס לחנות או מוסד נותן שירות, ורואה שמישהו החליט שבפינה צריך להעמיד מסך וידאו ענק, אבל ההצבה נעשתה בלי לחשוב אם מישהו בכלל עובר שם ומה המסרים שצריכים להיראות במסך, וכמובן בלי לחבר את הכל ליישומי הבקאופיס או לתשתיות המקום".
כדי לבנות פתרון חוויית לקוח נכון ויעיל, צריך לקחת בחשבון מספר משתנים בתהליך: ראשית לבדוק מה הלקוח רוצה מהחוויה, ומה בשום אופן לא - צריך לתת ללקוח את מה שהוא רוצה. הוא רוצה להגיע מהר להתחלת התור - צריך לעזור לו במסלול. שנית, יש לבחון את המטרות של החברה עצמה - האם היא רוצה תורים קצרים יותר? שביעות רצון לקוחות? העברת מסרים ספציפיים? צריך להחליט על הסביבה וההוצאה לפועל - האם יש צורך במאגרי מידע, בהפקת סרטון חדש, האם נחוצה תאורה מיוחדת וכדומה, וצריך, כמובן, לבחור את הטכנולוגיה ההולמת. "זהו בהחלט השלב האחרון בפרויקט", מדגיש מיכאלי.
גם המחקרים נותנים לכך גיבוי. במחקר שנערך לאחרונה ב-Nielsen Media Research, בו נבדקו מערכות מדיה דיגיטליות של רשת SignStorey video, מצביע על כך ש-68 אחוז מהצרכנים טוענים כי הפרסום בתוך החנות ישפיע עליהם יותר בהחלטות הקנייה, ואילו 44 אחוז אומרים כי הפרסום אף יגרום לשינוי כוונת הרכישה המקורית.
"המותגים הטובים ביותר עומדים תמיד בפני שני רגעי אמת מכריעים", כותב א"ג לאפלי, נשיא ומנכ"ל חברת 'פרוקטור אנד גמבל', בהקדמה לספרו האחרון של גורו השיווק קווין רוברטס. "הרגע הראשון מתרחש מול המדפים שבחנות, כשהלקוחה מחליטה אם לקנות מותג זה או אחר. הרגע השני מתרחש בבית כשהיא משתמשת במותג - ובאה על סיפוקה או לא. המותגים שמצליחים לצלוח את רגעי האמת הללו זוכים שוב ושוב למקום מיוחד בלבם של הצרכנים".

אתר דוניצה תקשורת
הכותב הוא מנכ"ל "דוניצה תקשורת", המתמחה בייעוץ תקשורתי ויחסי ציבור לתחומים הכלכליים, עם התמחות בהיי-טק.
תאריך:  23/08/2010   |   עודכן:  25/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
מופע ססגוני ומבדר עם המפלץ הירקרק וחבורת גיבורי אגדות הילדים - היכל התרבות, ת"א
יהושע רץ
סכסוכים על קרקעות היו תמיד סכסוכים מרים וקשים. אך כאשר הצדדים בעימות הם אזרחי אותה מדינה, אי-אפשר יותר להוסיף להם את הנופך הלאומי
עמוס גבירץ
צה"ל והמתנחלים ממשיכים לנסות לגרש את תושבי דרום הר חברון מאדמותיהם
עליס בליטנטל
גם לאישיות נערצה כזו (יהושע סובול) ראוי לתקן שגיאות ולנער את החול מבין עיניו    תגובה למאמרו הטובל באנטי-לאומנות
מתי דוד
על האקדמיה להוקיע מתוכה וגם להעניש את פרופסור מנחם מאוטנר, הסובר כי על המדינה לחדול מן התפישה הציונית    די להפקרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il