לפני שנים רבות, כשהיו הוריי וחבריהם הולכים לפגוש עורך-דין, היו מתלבשים בבגדי השבת היפים ביותר, ונוסעים לפגוש אותו בחרדת קודש. מעולם לא מצאו לנכון לבדוק את ידיעותיו, ויותר מכל - להתווכח, רחמנא לצלן, על שכר הטרחה שביקש. הימים האלו חלפו ועברו, וטוב שכך. יחד עם זאת, עורכי הדין אינם "סתם" נותני שירותים, ובחירתם וההתקשרות עימם מצריכות קצת ידע והכנה מראש.
לכל עורך-דין יש תחומים מקצועיים בהם הוא מבין יותר וכאלה בהם הוא מבין פחות. נסו לבדוק את הניסיון האמיתי של עורך הדין: הרצת שמו באינטרנט תביא אתכם לרשימת פסקי הדין בתיקים בהם ייצג לקוחות, מהם תוכלו ללמוד על יכולתו המקצועית. בקשו לקבל חוות-דעת ראשונה בכתב וגשו לעורך-דין נוסף על-מנת לבדוק אם הדברים עומדים במבחן. לרבים מעורכי הדין יש היום אתרי אינטרנט. היכנסו והקדישו זמן להיכרות "אישית" עם האיש שהולך לטפל בעניינכם.
קיראו היטב את הסכם שכר הטרחה המוגש לחתימתכם. אל תתחייבו לתשלום עבור שירות בלתי-ידוע מראש. הקפידו לפרט כל אבן-דרך וכל שלב בייצוג המשפטי, ולתמחר אותם. נסו לבדוק אפשרויות שונות לתשלום: תשלום גלובלי, תשלום לפי שעות, לפי דיונים או לפי תוצאה. הצעת מחיר בכמה אפשרויות תאפשר לכם לבחור את היותר מתאימה. שלמו חלק משכר הטרחה, והיתרה שלמו עם התקדמות הטיפול בתיק, על-פי לוח תשלומים מוסכם וכתוב מראש. אם שכר הטרחה מותנה בתוצאות הטיפול, הגדירו מועד מדויק לתשלום; "אחרי מתן פסק הדין" או "לאחר הרישום בטאבו" אינם ברורים דיים. "בתוך 30 יום ממועד מתן פסק הדין" היא קביעה הרבה יותר ברורה, ותבהיר לכם, למשל, שיכול להיות שתצטרכו לשלם לעורך הדין מכיסכם למרות שבפועל לא קיבלתם עדיין מהחייב דבר.
לשכת עורכי הדין מפרסמת באתר האינטרנט שלה תעריף מינימלי מומלץ. התעריף נמוך באופן משמעותי ממחירי השוק, אך משמש כנקודת התייחסות לפיה תוכלו לבחון את סבירות הצעת המחיר שקיבלתם. אל תצפו שעורך הדין יעבוד ללא תשלום. אם התשלום לא יהיה כדאי מבחינתו, יגיע התיק שלכם לתחתית ערימת הנייר שעל שולחנו, ולא יטופל כראוי. אם ברצונכם לקבל יחס טוב וטיפול מקצועי, אל תנסו לסחוט מעורך הדין שלכם הנחות מיותרות.
הגדירו מראש את הדרך והתכיפות שבהן על עורך הדין לעדכן אתכם. עורכי הדין עסוקים, ועלולים להזניח את עידכון הלקוחות. לרוב, הדבר אינו קורה מתוך זלזול בלקוח או מתוך כוונה רעה, אלא מתוך מחסור אמיתי בזמן. בידקו מראש את האפשרות לתקשר עם עורך הדין באמצעות מיילים או מסרונים בטלפון הסלולרי, ולקבל תשובות ועידכונים באמצעות צוות המשרד - מתמחים או מזכירות.
המרכיב החשוב ביותר בהתקשרות עם עורך הדין הוא אמינותו בעיני הלקוח. אם הגעתם למסקנה שאינו אמין בעיניכם, הודיעו לו על הפסקת הייצוג וחפשו עורך-דין אחר. החלפת עורך הדין אפשרית בכל שלב. עורך הדין אינו רשאי לעכב את המסמכים שלכם, אלא אם יש לו תביעה לשכר טירחה שלא שולם לו, ועליו להגיש אותה לבית המשפט בתוך 90 יום. אם אתם זקוקים למסמכים בדחיפות להמשך ניהול ההליכים בבית המשפט, פנו ללשכת עורכי הדין שתסדיר עבורכם את קבלת המסמכים.
עורך דין אינו רק נותן שירות משפטי. לפעמים הוא גם פסיכולוג וחבר קרוב. אם אינכם מרגישים איתו בנוח, משהו בזוגיות אינו עובד טוב - אל תתביישו, דברו איתו על כך. מצד שני, מותר ורצוי לומר לעורך הדין שלכם תודה, ולא רק בסיום הטיפול. הכרת התודה של לקוח שווה לפעמים יותר מתשלום שכר הטרחה, ונותנת לעורך הדין הרגשה של הערכה אמיתית מצד הלקוחות. קשה להגזים בערכה של מילה טובה, ובכוחה לשפר את השירות שאתם מקבלים.