X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אי-אפשר לכוף על שחקן להופיע על במה בניגוד לצו מצפונו, אבל אי-אפשר להעלות על הדעת כי תיאטרון יסרב להופיע לפני כל ציבור ישראלי בארץ
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: יח"צ]
שחקן הרשאי לסרב מטעמי מצפונו או מטעמי אמונותיו הפוליטיות נמצא במסלול של התדיינות עם התיאטרון בו הוא עובד, לא עם החברה, לא עם הממשלה ואפילו לא עם שרת התרבות והספורט

אנשי תיאטרון בכירים: "לא נופיע בהיכל התרבות באריאל"
עופר וולפסון
על-רקע פתיחתו הקרובה של היכל התרבות באריאל, שיגרו 36 שחקנים ואנשי תיאטרון מובילים מכתב להנהלות התיאטראות הגדולים בארץ וציינו כי יסרבו להופיע בהצגות מעבר לקו הירוק * "מבקשים להביע שאט נפש מהכוונה של הנהלות התיאטרונים להופיע באולם החדש"
לרשימה המלאה

גילה אלמגור: אבקש שלא להופיע מעבר לקו הירוק
איציק וולף
גילה אלמגור: שחקנים יוצרים הם לא רובוטים וצריך להעריך את זה * חנה מרון: זכותם של שחקנים לסרב להופיע בשטחים הכבושים * השחקן עודד תאומי הביע התנגדות לחרם השחקנים
לרשימה המלאה

"במקום בו יש כיבוש - אין תרבות!"
עידן יוסף
את החרם על היכל התרבות באריאל הם מכנים "צעד אמיץ ומשמעותי במאבק בהתנחלויות" * ארגון בצלם הזמין את מנהלי התיאטראות לסיור באזור כדי להמחיש להם את הפגיעה בזכויות האדם של הפלשתינים, לרבות הזכות לתרבות
לרשימה המלאה

ברור לגמרי כי אין איש יכול לכוף על שחקן להופיע על במה בניגוד למצפונו.
ברור לגמרי כי לשחקן חוזה עם התיאטרון בו הוא עובד ולא עם המדינה.
ברור לגמרי כי אין עילה מוצדקת לתיאטרון ממסדי לבדל עצמו מהופעות לפני ציבור ישראלי הגר במחוזות בהם מותר לו על-פי החלטות ממשלת ישראל לגור ולהתקיים כציבור שוחר חינוך ותרבות והשכלה ועוד ועוד. לא רק שמותר לו, אלא על-פי מיטב שיפוטי, ברור לגמרי כי החלטה של תיאטרון ממסדי לנעול את עצמו בפני תושבים שוחרי תרבות נוגד את השליחות, אם יש כזאת, או את סיבת היותו וכזאת יש תמיד, של התיאטרון בכלל ושל הממסדי בפרט. היא שגויה על-פי ההיגיון המקיים אותו.
לכן ברור לחלוטין ששחקן הרשאי לסרב מטעמי מצפונו או מטעמי אמונותיו הפוליטיות נמצא במסלול של התדיינות עם התיאטרון בו הוא עובד, לא עם החברה, לא עם הממשלה ואפילו לא עם שרת התרבות והספורט, ולא עם עיריית אריאל, ולא עם ציבור תומכי המתנחלים.
השחקן משול ככל אדם החי במדינה בה מותר לסרב למטלה שאינה עולה בקנה אחד עם המערכת האתית לה הוא מחויב על-פי בחירתו. הבעיה מקבלת ממד לאומי כשהזכות לסרב נשללת או עומדת בפני לחצים שלטוניים הדורשים את התקפלותה. חייל המסרב למלא פקודה עושה מעשה במסגרת המותר, בין הוא מוצדק בעיני רבים בין אם הוא מאוס בעיני רבים, ובלבד שהוא גם נושא במחיר הנגבה מסרבנים. מה שאסור הוא להטיל מכוח סמכות חיצונית מוגנת חובת סירוב על מי שמשלם את המחיר, או לשלול את זכות הסירוב על-ידי מי שגובה כל מחיר.
תהיה השקפת העולם הפוליטית החברתית הדתית האזרחית וכיוצא בזה אשר תהיה; תיאטרון - לא מפני שהוא ממומן בחלקו על-ידי המדינה, אלא מפני שהוא תיאטרון הנאמן לתרבות ההופעה בפני כל ציבור, תהא דעת הרוב שבו אשר תהיה - אינו יכול להרשות לעצמו בנתוני המציאות הישראלית לעשות שבת לעצמו ולהחליט כי הוא לא יופיע בפני ציבור שחי באריאל. השחקן יכול. מה שיקרה בין התיאטרון לבין השחקן הוא בין השניים האלה בלבד.
זהו סייג וגידור הנטוי גם בין השחקן לתיאטרון וגם בין השלטון לבין השחקן. השלטון לא מעסיק את השחקן. הוא לא מחזיק את התיאטרון. הוא מקצה כספי מיסים לחיזוק הפעילות האמנותית החופשית ומעודד את היצירה החופשית ומכבד את ריבוי הדעות החופשיות. הוא לא קונה תיאטרון, ודאי לא שחקן. קשה להשלים עם המוטיב החוזר של בעל המאה הטוען כי הוא בעל המאה לא על-פי הצער שזיקה כזאת יוצרת, אלא על-פי הזכות כביכול שהזיקה הזאת מחייבת. הנטייה הבאה לכלל ביטוי הולך וחוזר ונשנה האומרת כי נכה את סרבני ההתייצבות על-פי דין הרוב השליט בכיסו, מזכירה שלא בטובתה את קצרי הדעת שאמרו כי יש להכות את היהודי בכיסו. הכסף אינו שוט. הכסף שייך לאמנות. האזרח שילם אותו. הוא שייך לקשת של צבעי העמדות ותפיסות העולם. אם הוא שייך לצבע אחד בלבד, גם לתכלת דרך משל, הוא כסף שאינו תומך באמנות אלא קונה שלטון עליה. שרת התרבות לא צריכה הייתה להעלות את הנקודה הזאת של המימון מכל וכל. היא לא תרבותית גם אם היא ספורטיבית...
ברור כמו-כן לגמרי כי גם טיעון שסרבני ההופעה מפלגים את העם, הוא טיעון בלתי אינטליגנטי במקרה הטוב. העם הזה מפולג. העם הזה רואה בהתנחלויות את הערובה לקיום ישראל, והעם הזה רואה בהתנחלויות את סיבת הסיבות לאסון העתיד להתרגש על ישראל. הזירה בה מתגוששות שתי הדעות היא הזירה הפוליטית, זירת ההגות ההיסטורית, התרבותית, החברתית, הדתית. בזירה מחכה הכרעה דמוקרטית. כדי שתהיה כזאת, איוולת היא להאשים הדדית את המתמודדים בזירה בעוון פילוג העם.
בזירה הדמוקרטית יאמר השחקן ההולך לאריאל מדוע אין הוא רואה כל פסול בהליכה שמה, ויאמר השחקן המסרב ללכת מדוע הוא מנוע על-פי צווי עמדותיו ללכת שמה. השניים, ההולך והמסרב ללכת, עומדים על הבמה. העם צופה. עם תום המחזה יכריע הוא אם האחד או השני כבש את ליבו. השחקן והתיאטרון הם חלק בתהליך הפוליטי. אין שום אסמכתה היסטורית הדוחקת את התיאטרון מן הכיכר אל המרתף. התיאטרון עצמו הוא הכיכר. על כן, אפילו הטענה שלי - כי תיאטרון ממסדי אינו רשאי להימנע מלהקים במה בכל מקום בו חיים ישראלים על-פי דין הארץ וחוקיה, אם יהודים הם אם ערביים, אם מתנחלים הם אם לאו - גם היא אינה מקובלת על הכל והיא נתונה למחלוקת פוליטית כמו כל אמירה על תיאטרון ומעל בימת התיאטרון. מי שרוצה חלילה להעלות את ז'דאנוב מקברו, יסתור את זכות הוויכוח הפתוח אך יזכור כי ז'דאנוב, כשהוא קם לתחייה, אינו בהכרח ז'דאנוב של השמאל כפי שהיה. הז'דאנובים מתהפכים בקברם. הם מתים שמאל וקמים לתחייה ימין, וחילופיהם בכל גולם אחר.

תאריך:  01/09/2010   |   עודכן:  01/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מתנחלים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שקשוקה תיאטרלית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אריאל לא נמצאת
אבנר צפוני  |  2/09/10 09:16
 
- לאבנר צפעוני,חזור למאורה שלך
אלישמע  |  3/09/10 23:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
החרם שהכריזו עשרות אמני במה, נגד ציבור משלמי מיסים, המשתתפים במימון משכורותיהם הנאות, מחייב חרם נגדי    לא בא להם להגיע לאריאל? – למה שיבוא לנו לפרנס את שחקני רשימת הקלון?    לגזור ולשמור וּלמגנט על דלת המקרר
אליקים העצני
מבחן האמת, נייר הלקמוס - זו ההקפאה. אם נתניהו ימשיך אותה, ולו "רק" ביישובים "המבודדים" (לא פחות מ-100!), יבינו הכל שזו החנקה, ועוד לא נולד הלוליין שיוכל לתת לכך פירוש אחר
עו"ד אמנון לורך
יש סיכוי ששפיות, דרך וערכים יחזרו למפלגת העבודה    מי יתן והתוצאה תהיה כניסתו של גבי אשכנזי בבוא העת לחיים הפוליטיים
ראובן לייב
באלימות הפושה בארץ יש הצדקה מלאה לעריכת חיפוש של אנשי החוק על גופו של אדם, בדיוק כמו התקנתה של מצלמה על הכביש או בבית הספר. יהיה בכך כדי להרתיע את העבריין המועד מביצוע זממו
יוני בן-מנחם
לקראת חידוש המו"מ הישיר בין הצדדים אומרים גורמים בכירים בירושלים כי הם מוכנים לאמץ חלקים מתוכניתו של ראש הממשלה הפלשתיני להקמת המדינה הפלשתינית ומוסדותיה    עם זאת, תוכנית פיאד אינה פותרת את המחלוקות העמוקות בסוגיות הליבה של הסכסוך    המפתח להתקדמות היה ונותר סוגיות הביטחון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il