X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הקונסנזוס הישראלי בנוגע להסכם שלום עם הפלשתינים הוא רחב באותה מידה שהוא בלתי רלוונטי הפלשתינים דוחים אותו מכל וכל ואינם מגלים כל נכונות לשנות את גישתם
▪  ▪  ▪
עבאס, שומר על כסאו [צילום: AP]
לפני שטס לארה"ב ל"שיחות השלום", טרח יו"ר הרשות עבאס באופן מיוחד להשתתף בהלווייתו של אמין אלהינדי, אחד מבכירי המתכננים של טבח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן ב-1972. זאת לאחר שלפני חודשים אחדים הוא נכח בטקס לקריאת כיכר על שם דלאל מוגרבי, שטבחה 37 ישראלים ואמריקני אחד ב-1978.

אם המתרחש במזה"ת כיום היה עלילה של רומן, כתב היד היה נדחה על-ידי מו"לים רציניים בנימוק כי הוא נדוש. וכי איזה קורא בר-דעת ירצה לקרוא ספר שבו חוזרת אותה עלילה פרק אחר פרק, שבו אין הגיבורים לומדים מניסיונם, ושאי-אפשר לדעת אם לצחוק או לבכות?
לפני 12 שנה טס ראש הממשלה בנימין נתניהו לארה"ב כדי לחתום על הסכם ביניים עם יאסר ערפאת, בחסות הנשיא האמריקני ביל קלינטון. התוצאה הייתה מזכר הנהר וואי, שאמור היה להוביל להסכם קבע בין ישראל והפלשתינים עד מאי 1999. 12 שנה אחר כך הסכם הקבע עדיין מתעכב. ההתפתחויות המשמעותיות היחידות שאירעו מאז הן שערפאת מת ושהקלינטונים השיאו את בתם.
האמת היא שדברים אחדים אכן השתנו במהלך שתיים-עשרה השנים. אך הסיכויים להשגת שלום נשארו אפסיים כמו שהיו אז.
בצד הישראלי, נתניהו אימץ פומבית את פתרון שתי המדינות, הסכים להקפאת הבנייה בהתנחלויות למשך 10 חודשים והסיר מחסומי בידוק רבים ברחבי יו"ש. לפני 12 שנה שום יו"ר הליכוד לא היה מעלה על דעתו נקיטת צעדים כאלה. כיום בין מנהיגיהן של המפלגות הגדולות בישראל - קדימה, ליכוד, ישראל ביתנו והעבודה - יש פחות או יותר תמימות דעים כשהדברים מגיעים ל"הסדר הקבע": כ-90 אחוז משטחי יו"ש יועברו למדינה פלשתינית מפורזת, השכונות המזרחיות הערביות של ירושלים ייכללו במדינה הפלשתינית בעוד הריבונות על הר הבית תהיה משותפת, והפלשתינים, בוותרם על זכות השיבה, יכירו למעשה בלגיטימיות של ישראל כמדינת היהודים.
הקונסנזוס הישראלי הזה הוא רחב באותה מידה שהוא בלתי רלוונטי. הפלשתינים דוחים אותו מכל וכל ואינם מגלים כל נכונות לשנות את גישתם.
לא מוותרים על "זכות השיבה"
כמו ערפאת ביולי 2000, גם אבו-מאזן דחה בספטמבר 2008 הצעה להסכם שלום המבוססת על ה"קונסנזוס הישראלי". למעשה, הצעתו של אהוד אולמרט אף חרגה מן הקונסנזוס: היא כללה מסירה של 97 אחוזים משטחי יו"ש (עם חילופי שטחים), כולל כל רצועת עזה, מעבר בין עזה ליו"ש, ריבונות משותפת בירושלים, והסכמה של ישראל לקלוט בשטחה מספר סמלי של פליטים. ואילו מחמוד עבאס עמד על כך שהוא לעולם לא יוותר על "זכות השיבה".
מה שמכונה "זכות השיבה" אינו אלא מונח "מכובס" למדינה דו-לאומית. בעוד שהפלשתינים חוזרים ואומרים כי לעולם לא יוותרו על תביעתם לזכות השיבה, מבטלים מנהיגים ישראלים רבים אמירות אלה בטענה כי הפלשתינים אינם באמת מתכוונים להן. אך העובדה היא כי התעקשותם של הפלשתינים על "זכות השיבה" היא שהביאה אותם לדחות את הצעתו של אהוד ברק ב-2000 ואת זו של אולמרט בספטמבר 2008. וכי איזו סיבה אחרת יש לסירובם להכיר ביהדותה של ישראל? (סאאב עריקאת אמר כי "על נתניהו יהיה להמתין אלף שנה לפני שימצא פלשתיני אחד שישתף עמו פעולה" בעניין זה).
בעוד שהליכוד, מפלגתו של נתניהו, הסכימה בשתיקה לאימוצו את פתרון שתי-מדינות ולהחלטת ממשלתו להקפיא את הבנייה היהודית מעבר לקו הירוק למשך עשרה חודשים, תנועת פת"ח של עבאס לא עשתה שום צעדים דומים - אידיאולוגיים או טקטיים. בקונגרס הכללי השישי של התנועה שנערך בבית לחם באוגוסט 2009, אישרר פת"ח את מחויבותו ל"מאבק המזוין", ואישר כי "מאבק זה לא ייפסק, עד שהישות הציונית תחוסל ותשוחרר פלשתין".
עבאס לא עשה כל סימן שהוא מרחיק את עצמו מרטוריקה זו. לפני שטס לארה"ב ל"שיחות השלום", הוא טרח באופן מיוחד להשתתף בהלווייתו של אמין אלהינדי, אחד מבכירי המתכננים של טבח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן ב-1972. זאת לאחר שלפני חודשים אחדים נכח עבאס בטקס לקריאת כיכר על שם דלאל מוגרבי, שטבחה 37 ישראלים ואמריקני אחד ב-1978. כמו-כן ערוץ הטלוויזיה שבשליטתו של עבאס ממשיך "ללמד" ילדים פלשתינים שכל פלשתין היא אדמה כבושה. "הבית הטוב ביותר", תוכנית הטלוויזיה לילדים המשודרת שלוש פעמים בשבוע במשך חודש רמדאן, מתארת את חיפה, את יפו את רמלה ואת עכו כ"ערים כבושות".
מתן כבוד פומבי לטרוריסטים ונקיטת קו לפיו חיפה היא כבושה, לא רק מלמדים הרבה על עבאס. זוהי גם דרכו היחידה לשמור על כסאו. חוקית, תפקידו כיו"ר הרשות הפלשתינית הסתיים ביולי 2009. רק משום שאין שלטון חוק ברשות הפלשתינית, יכול עבאס "להאריך" את כהונתו, אך הוא בקושי מייצג את ציבור הבוחרים שהם תומכי חמאס. ב-2006 ניצח חמאס בבחירות לבית הנבחרים (כולל ביהודה ושומרון) והוא שולט בעזה מ-2007. מבחינת עבאס, אפילו להיראות כעושה שלום עם ישראל תהיה התאבדות פוליטית.
האם זוהי טרגדיה יוונית או סתם רומן גרוע? אם זו אכן טרגדיה, אני אשחק את תפקיד קסנדרה. אך אם זהו רומן גרוע, אני מתנדב לכתוב מחדש את העלילה, בה תמשיך ישראל לשחק את משחק "תהליך השלום", רק כדי לאפשר לעצמה די זמן להפציץ את אירן ולהשלים את בניית גדר ההפרדה עם הפלשתינים. לרומן יהיה אפילו סוף טוב: אנשים יחדלו לרמות את עצמם עד קץ הימים.

ד"ר עמנואל נבון הוא מרצה בתוכנית ללימודי דיפלומטיה ע"ש אבא אבן באוניברסיטת תל אביב ושותף מייסד של קבוצת נבון-לוי בע"מ.
תאריך:  04/09/2010   |   עודכן:  04/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגשר על נהר וואי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נמשיך להשתתף במשחק כדי שלא
מוטי1  |  5/09/10 11:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאול רוזנפלד
בעקבות מכתבה של תנועת "אם תרצו" לנשיאת אוניברסיטת בן-גוריון, רבקה כרמי, ודוח הסילבוסים של המכון לאסטרטגיה ציונית על ההטיה הפוסט-ציונית המובהקת הקיימת במחלקות לסוציולוגיה בכמה אוניברסיטאות בישראל
נחמן פביאן
ניתן להשיג הבנה ואהדה מהעולם אך ורק אם יבינו מול מי אנו ניצבים - חברה אכזרית, בלתי מתקדמת, המדכאת את נשותיה, המתירה מעשי רצח כהגנה על כבוד המשפחה, צדה את ההומוסקסואלים שבה ורודפת בברוטליות את מתנגדיה הפוליטים    כך ניתן יהיה לשים ללעג את השקפת העולם של מי שרוצה למקם את אויבינו בפאתי נתב"ג, על הגבעות המשקיפות על מבואות תל אביב, לאורך כביש 6 ועל השטח השולט על מאגרי המים של ישראל
בועז ארד
עצומת השחקנים אשר סירבו להופיע בהיכל התרבות החדש באריאל חשפה את התופעה של אמנים המלחכים את פנכת משלם המיסים מצד אחד ונוטשים את הנשק העוצמתי של האמנות לצורך ביטוי רעיונותיהם למען הטלת האשמות, הטחת עלבונות והכרזת חרמות
יואב אנדי
תורה בצד אחד ומעשה בצד אחר, והגיעה העת שיכתבו פסקי הלכה האוסרים על המעבר המוקדם אל שעון הקיץ    השפה הדתית אינה נחלתו של ציבור כזה או אחר אלא היא של כולנו וניתן, מתוך העולם היהודי, להראות את האבסורד שבדבר
קובי לירז
"חנוך לנער, על-פי דרכו" - משלי פרק כ"ב פסוק ו'    אין קדושה ברשימת המכולת של מקצועות החובה של משרד החינוך
רשימות נוספות
דמים בדמים נגעו  /  ד"ר מרדכי קידר
היכונו לביאת המהדי  /  עדו שטרנברג
רק לא שביתה  /  רפאל ישראלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il