X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעיות האמינות של התקשורת הערבית ידועות, ובמיוחד כשמדובר במדינות טוטליטריות, שבהן על התקשורת המודפסת והמשודרת לייצג את הקו הרשמי של השלטון הריכוזי, או לפחות לא לגרום מבוכה לראש המדינה. בנוסף, דיווחי התקשורת הערבית על המתרחש בין ישראל ובין שכנותיה נגועים בדרך כלל בהעלמת עובדות, במיוחד כאשר מתנהלים קרבות בין הצדדים
▪  ▪  ▪
מובארק. עדיין בשנות ה-40 לחייו? [צילום: AP]
במהלך מלחמת ששת הימים, לאחר שהתברר לנשיא מצרים גמאל עבד אלנאצר, ולמלך ירדן חוסיין, הם כי חיל האוויר הישראלי חיסל את חילות האוויר שלהם על הקרקע, התכוונו השניים לפרסם שלא מטוסי צה"ל עשו זאת, אלא הכוח האווירי של הצי השישי של ארה"ב. השיחה שבה הם מתכננים את השקר נקלטה על-ידי ישראל ושודרה ב"קול ישראל".

אחד העניינים הרגישים ביותר אשר קל מאוד לחטוא בהם בהכללות הוא השקר והזיוף המאפיינים את תרבות המזה"ת. לכן נעמוד כאן על כמה אירועים המציגים את חומרת המצב בסביבה המזרח תיכונית, בזוכרנו כי גם בישראל איננו מחוסנים מפני שקרים וזיופים, ומסמך גלנט ופרשיות השוחד הרבות מוכיחים זאת.
בעיות האמינות של התקשורת הערבית ידועות, ובמיוחד כשמדובר במדינות טוטליטריות, שבהן על התקשורת המודפסת והמשודרת לייצג את הקו הרשמי של השלטון הריכוזי, או לפחות לא לגרום מבוכה לראש המדינה. לתקשורת במדינות כמו סוריה, מצרים, ירדן ולוב, יש משימה קבועה - בניית לגיטימציה לשליט האחד הקבוע ולדרכו בשלטון ובניהול המדינה. התקשורת מעלה על נס את החלטותיו ופעולותיו, ומסתירה את טעויותיו וכישלונותיו.
לוותיקים בינינו זכור השקר שתכננו נשיא מצרים גמאל עבד אלנאצר ומלך ירדן חוסיין, במהלך מלחמת ששת הימים בתשכ"ז, לאחר שהתברר להם כי חיל האוויר הישראלי חיסל את חילות האוויר שלהם על הקרקע. מפאת הבושה, הם התכוונו לפרסם שלא מטוסי צה"ל השמידו את חילות האוויר שלהם, אלא כוח האוויר של הצי השישי של ארה"ב. השיחה שבה הם מתכננים את השקר נקלטה על-ידי חיל המודיעין של ישראל ושודרה ב"קול ישראל". למותר לציין את הבושה הכפולה שנגרמה לשליטים הן מחיסול כוחם האווירי והן מחשיפת השקר שתכננו.
תחנת "קול הרע"ם מקהיר" שידרה לאורך מלחמת ששת הימים ידיעות מרעישות על "כוחותינו המנצחים את האויב הציוני בכל החזיתות", בשעות שבהן חיילי מצרים ברחו מסיני יחפים, צבא ירדן סולק מיהודה ושומרון, וצבא סוריה נחל מפלה בגולן שממנו הוא ירה במשך שנים על היישובים הישראלים בעמקי הירדן והחולה.
השקר הגדול מכולם
סוריה חתומה על האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני, המחייבת אותה לדווח לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על כל פעולותיה בנושאי הגרעין. והנה, על-פי מקורות זרים, בליל ה-6 בספטמבר 2007 הפציצה ישראל בסוריה מתקן שכל סימניו מעידים כי היה כור גרעיני בתכנון קוריאה הצפונית, שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כלל לא ידעה על קיומו. לאחר ההפצצה, סילק השלטון הסורי מהאתר את כל החורבות וגילח את העפר מסביבתו הקרובה. הנשיא בשאר אסד אמר בראיון משודר שהמדובר במבנה צבאי שלא היה בשימוש. אך משלחת בדיקה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שביקרה בסביבת האתר גילתה שרידי חומרים רדיואקטיביים שסוריה לא אמורה הייתה להחזיק בלי דיווח לסוכנות. כל דרישותיה של הסוכנות להגיע לסוריה להמשך החקירה ולבדיקת אתרים נוספים, נענו עד היום בסירוב עיקש של סוריה, בניגוד להתחייבויותיה על-פי האמנה. בימים אלה התרתה הסוכנות בממשלת סוריה על כוונתה להעביר את התיק הגרעיני הסורי למועצת הביטחון, כמו שעשתה לגבי אירן, לאחר שגם מדינה זו - מוסלמית לא ערבית - נתפסה בפעילות גרעינית אסורה.
אבל השקר הגדול מכולם הוא קיומו של עם פלשתיני, שאותו קנה העולם בשקיקה רבה. עם זה אינו מוזכר בשום ספר או עיתון שפורסם לפני 1920, כי ארץ ישראל הייתה חלק מאזור שנקרא "אל שאם" הכולל את מה שהיום לבנון, סוריה, ירדן וארץ ישראל. תושביו היו "שאמים" שנדדו במרחביו ללא הגבלה. חלקם ישבו בערים הבודדות ובכפרים הקטנים בארץ, אבל מעולם הם לא נקראו "עם פלשתיני", כפי שאחיהם בצפון לא היו "עם סורי" או "עם לבנוני", ואלה שבמזרח לא היו "עם ירדני". רק הקמתן של מדינות אלה במהלך המאה ה-20 יצרה את ה"עמים" שלהן, שעד היום תודעתם הלאומית חלשה עקב נאמנותם המסורתית לשבט, לחמולה או למוצא האתני ונוכח התדמית השלילית של המדינה המודרנית בקרבם.
לאחר שהבינו הערבים תושבי ארץ ישראל כי היהודים שבו לארצם על בסיס הקדמות ההיסטורית, הם פיתחו נרטיב היסטורי הגורס שהם צאצאי הפלישתים בני היבוסים, ולכן הם "פלשתינים" ויש להם זכות ראשונים על הארץ ועל ירושלים, שקדמה לזו של היהודים. העובדה שכל ספרי ההיסטוריה הערבית והעולמית מציינים כי שבטי הערבים פלשו לארץ במאה השביעית לספירה במסגרת כיבושי האיסלאם, אינה מערערת את השקר בדבר קיומו ההיסטורי של "עם פלשתיני", שאותו התרגל כיום העולם לקבל כמובן מאליו. העולם גם מתעלם דרך קבע מהעובדה שרבים מבני "העם הפלשתיני" נושאים עדיין שמות כמו אל-עירקי, אל-מצרי ואל-חוראני, המעידים כאלף עדים על מקומות מוצאם. הדיאלקט הסעודי השגור בפי מרבית הבדווים בנגב, ביהודה ושומרון וברצועת עזה, מעיד מהיכן הגיעו אלה לפני זמן לא רב, ותושבי הכפר ג'יסר אלזרקא, בין חדרה וחיפה, הם סודאנים שהגיע לכאן במאה ה-20.
חצי אמת גם היא נחשבת סוג של שקר. דיווחי התקשורת הערבית על המתרחש בין ישראל ובין שכנותיה נגועים בדרך כלל בהעלמת עובדות, במיוחד כאשר מתנהלים קרבות בין הצדדים. במהלך מבצע "עופרת יצוקה" דיווחו אמצעי התקשורת הערביים - גם אלו החופשיים מביקורת ממשלתית כמו ערוץ "אל גזירה" - בהרחבה ובפירוט על המתרחש בעזה, אך הצניעו במתכוון את סבלם המתמשך של תושבי עוטף עזה שנגרם מן הירי הבלתי פוסק עליהם במהלך שמונה השנים שקדמו למבצע. הרושם שהתקבל מכך הוא כי ישראל החליטה בבוקר בהיר אחד, ללא סיבה נראית לעין, לצאת למלחמה נגד הצדיקים והישרים המתגוררים בעזה, והיחס ברחוב הערבי למבצע היה נגזרת של רושם זה. גם בשבוע שעבר דיווח רדיו הבי.בי.סי. בערבית - תחנה ערבית לכל דבר הפועלת במימונו ובהנחייתו של תאגיד התקשורת הממשלתי הבריטי - על התקפה של חיל האוויר על מנהרות הברחה של חמאס ועל נפגעים בהפצצה, מבלי לציין כי הייתה זו תגובה של ישראל על טילי גראד ופגזי מרגמה - בהן כמה פגזי זרחן - שנורו מעזה לעבר מתקנים ביטחוניים באשקלון ואולי אף באשדוד. התעלמות זו של אמצעי התקשורת הערביים אינה מקרית. אומנם קיימת בתקשורת המערבית הטיה אנטי-ישראלית ניכרת, אבל זו אינה מגיעה לרמת השקרים הבוטים נגד ישראל המופצים באמצעי התקשורת הערביים.
חשוב להזכיר כי גם סוכנות רויטרס נתפסה בשקר פוטוגרפי, כאשר הפיצה במהלך מלחמת לבנון השנייה תצלום של ביירות תחת הפצצה של חיל האוויר הישראלי, ועמודי העשן היו שכפול בפוטושופ זה של זה. במלחמת לבנון הפעיל חיזבאללה מניפולציה על הדיווחים שיצאו מלבנון בכך שאסר לצלם את לוחמי חיזבאללה ולהפיץ את התצלומים אם אלה כבר נעשו, וזאת כדי ליצור את הרושם כי ישראל נלחמת רק נגד אזרחים חסרי ישע ולא נגד לוחמים חמושים. במקרה מסוים התקיפה ישראל את כפר קאנה, ונהרגו מספר ילדים תחת בניין של פעיל חיזבאללה שנהרס בחלקו. אלו צולמו מזוויות שונות בעת הפינוי, לשם יצירת רושם כי מדובר בעשרות ילדים.
חמאס שיכללו שיטה זו בעת מבצע "עופרת יצוקה" כשצילמו את נפגעיהם במקום הפגיעה, בעת הפינוי, בכניסה לבית החולים, וביציאה ממנו. את הרוגיהם הם צילמו שוב בהלוויותיהם, וכך הצליחה חמאס לשכנע את העולם כי במבצע נהרגו כ-1400 אנשים, בעוד שהמספר הנכון הוא כשליש ממספר זה. כך אירע גם בשנת 2002 בעת מבצע "חומת מגן", כשבמחנה הפליטים של ג'נין נהרגו כחמישים מתושבי המקום, רובם לוחמים, אך דוברי הפלשתינים הפיצו כי נהרגו בסביבות חמש מאות, כלומר פי עשרה. העולם קנה את הגרסה הפלשתינית בלי לבדוק את הדיווח ובלי לחוש כי הוא מצריך בדיקה.
פוטושופ בשירות "אלאהראם"
בשבוע שעבר נתפס גדול עיתוני מצרים בשקר גס. היה זה העיתון הממשלתי אלאהראם שדיווח ב-13 בספטמבר על תחילת השיחות הצפויה ביום המחרת בשרם א-שייח', ופרסם "תצלום" מן המפגש בוושינגטון שהתקיים ב-1 בספטמבר, שאז החל המו"מ הישיר בין בנימין נתניהו ובין מחמוד עבאס. ברק אובמה הזמין אז לאירוע גם את נשיא מצרים מובארק, ואת מלך ירדן עבדאללה השני. לקראת מסיבת העיתונאים פסעו חמשת המנהיגים כשאובמה מוביל במרכז, ומשני צדדיו ומעט מאחוריו צועדים נתניהו ועבאס, ובשולי החמישיה מעט מאחור בשני הצדדים - הנשיא מובארק והמלך עבדאללה. ואילו בגיליון אלאהראם ב-13 בספטמבר מופיע אותו צילום אך בו היה מובארק המוביל, כשעבאס מאחוריו ואובמה לצידו ומעט מאחוריו. ברור לכל כי העיתון המצרי ערך את התצלום בתוכנת פוטושופ, במטרה להציג את מובארק כמוביל את המו"מ.
עבד אלבארי עטואן הוא עורך היומון בשפה הערבית "אלקודס אלערבי" המתפרסם בלונדון ללא פרסומות, ומכאן שיש לו מממן. עטואן הוא פליט פלשתיני מהכפר אסדוד, אשדוד, התוקף ללא רחם כל ערבי המעז לדבר על שלום עם ישראל. מצרים היא מטרה קבועה לחיציו, בעיקר בשל השלום שכרתה עם ישראל. בתגובה על התצלום שפרסם אלאהראם, כותב עטואן ב-17 בספטמבר תחת הכותרת "המעמד של מצרים והפיברוק העיתונאי" (בסוגרים תוספות שלי, מ"ק): "אנו מתביישים בקראנו דיווחים חדשותיים ארוכים במרבית העיתונים הבריטיים המספרים על האופן שבו העיתון הערבי החלוץ "אלאהראם" - שבבית ספרו למדו אלפי עיתונאים במשך יותר מ-100 שנה - ערך שינויים טכניים בתצלום שהפיצו סוכנויות הידיעות העולמיות... שבו הופיע מובארק בראש כולם, בעוד שבתצלום המקורי הוא היה מאחורי כולם.
זיוף זה, למרות היותו נאיבי, הסב נזק גדול למאמצים העצומים אשר השקיעו אינטלקטואלים ערביים רבים במולדת הערבית ומחוצה לה, לשם תיקון תדמיתה השלילית של התקשורת הערבית בקרב העיתונאים והפוליטיקאים במערב. הבושה נובעת מכך שהמאמצים הללו שמשקיעים בני הדור החדש של הכתבים והעובדים הערביים בתקשורת המערבית החלו להניב את פירותיהם החיוביים והביאו לשינוי הסטריאוטיפ של הערבי שאינו יכול לעבוד במקצועיות וברמה מדעית גבוהה...
איננו יודעים מי האחראי על "הפדיחה" המקצועית והמוסרית הזו באלאהראם, אך אנו יודעים היטב כי הוא שאף להביא לקוראיו תמונה כוזבת ומזויפת, המציגה את הנשיא מובארק כמוביל ולא כמובל, ולכן העביר מהחלק האחורי של התצלום אל חלקו הקדמי, תוך שימוש בחידושי ה"פוטושופ"...
ברור כי הנשיא מובארק לא הורה לעשות את המעשה הטיפשי הזה, וסביר שהוא אף לא ידע עליו עד לכתיבת שורות אלה, שכן השליטים בפועל במצרים בעת הזו הם "הפמליה" המושחתת, ובעלי הקול החזק הם "המטיפים של הסולטן". זה מסביר את "הסתיידות העורקים" ואת המבוכה אשר גילוייה נראים בכל שטחי החיים במצרים. "הפמליה" המושחתת יודעת היטב כי ימיה ספורים וכי האינטרסים שלה בסכנה, ולכן היא שואפת להאריך את חיי המשטר בכל אמצעי - חוקי או לא, מוסרי או לא - אפילו יזיקו התוצאות למצרים, לשמה הטוב ולשארית המעמד שהיה לה. פעולות פיברוק וזיוף אינן מונופול של הזירה התקשורתית והפוליטית במצרים בלבד, אלא "תרבות" נפוצה ברחבי המולדת הערבית. אך אין מנוס מלהודות בכך שכמה אמצעי תקשורת מצריים היו חלוצים בענייני הזיוף והם ייצאו מומחיות זו שבה הצטיינו לאמצעי התקשורת של המדינות (הערביות) השכנות. העיתונות המצרית מציגה (עד היום) בראש העמודים הראשונים תצלומים של הנשיא מובארק כשהיה צעיר, יפה ונמרץ בשנות ה-40 לחייו, ואין פלא אפוא שהיא מציגה נתונים מזויפים על שיעור הצמיחה הכלכלית, על יתרות מטבע חוץ, על שיעור האינפלציה ועל מספרי מקומות העבודה שמציעים מידי שנה הפרויקטים הדמיוניים...
ציפינו שאחרי שנחשף הזיוף של התצלום, יגישו האחראים לכך את התפטרותם או שיפוטרו. ציפינו גם לקרוא התנצלות בפני הקוראים ואפילו בפני הנשיא מובארק על הטעות שעשו, אך זה לא קרה וכנראה גם לא יקרה...
ביזיון תקשורתי זה אינו עניין פנימי שעלינו להתרחק מלהיכנס לתוכו, שכן הנזקים המסוכנים הנגרמים ממנו אינם נוגעים רק לעיתונות המצרית, למוניטין שלה ולאמינותה, אלא גם למוניטין ולאמינות של כל התקשורת הערבית והעובדים בה. מעשה מביש זה החזיר אותנו מחדש אל המשבצת הראשונה כאשמים, ובעמדת התגוננות על המקצועיות שלנו.
מצרים הייתה החלוץ של מקצוע העיתונות החופשית, וכאשר הייתה מוקד של התעוררות תקשורתית, אמנותית ותרבותית (בימי המלך פארוק, לפני מהפכת הקצינים של 1952) הייתה המולדת הערבית ברובה שקועה בבורות, ולכן כואב לנו לראות את עיתון אלאהראם, שתפוצתו היא הגדולה ביותר ושורשיו הם העמוקים ביותר, מתדרדר לרמה שלא ייתכן כי אנו - בוגרי בית ספרו - נהיה מרוצים ממנה...
מנהיגות אמיתית באה מתוך בסיס כלכלי איתן, דמוקרטיה אמיתית, עיתונות חופשית, מערכת משפט חופשית, הפרדת רשויות ברורה ומקודשת ופיקוח פרלמנטרי הדוק על הרשות המבצעת. אך אף אחת מתכונות אלה אינה קיימת כיום במצרים ולא במשטרים הערביים האחרים ללא יוצא מן הכלל. השקר, הזיוף ופיברוק התצלומים לא יחזירו למצרים את מעמדה כחלוצה ולא את מנהיגותה באזור ובעולם, אלא ידרדרו אותה ובמהירות רבה בכל המישורים.
הדוגמה הטורקית שאנו עדים לה כיום ועוקבים אחרי עלייתה הרציפה, יכולה להיות מגדלור אשר לאורו תלך מצרים עם שאר מדינות ערב, והוא שינחה אותה בדרך הנכונה להתקדמות, לשגשוג ולרווחה - דוגמה שכותרתה היא הגינות, חירויות, מלחמה בשחיתות ופתיחת כל התחומים בפני היצירתיות. דוגמה זו העניקה לטורקיה את המקום ה-16 ברשימת הכלכלות החזקות ביותר בעולם.
מעומק ליבנו אנו מאחלים למצרים כי תהיה מנהיגה ומובילה, אך לא באמצעות זיוף, פיברוק, הונאה ושקר המופעלים כיום נגד האזרח המצרי העני, הנטחן במטחנת השלטון, כמו שאנו מאחלים לעיתונות המצרית שהייתה (בעבר) חלוצת העיתונות הערבית, שתחזיר לעצמה מעמד זה במצרים ובעולם הערבי כולו, ובלבד שיהיה זה באמצעות מילוי תפקידה כ"רשות רביעית" (אחרי המחוקקת, המבצעת והשופטת) במסגרת מערכת ערכים ואתיקה מקצועית מהוגנת, תוך התבססות על כישרונות מדעיים ועל בעלי השכלה, ועל ניקוי השורות מכל הזייפנים המנגנים והמזמרים את שירי התהילה לשלטון".
עד כאן מאמרו של עבד אלבארי עטואן, השוכח לספר לקוראים מי מממן לו את העיתון ולמי הוא שר שירי תהילה. יאסר ערפאת כינה אותו פעם "מיליון דולר בייבי"...

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  26/09/2010   |   עודכן:  26/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תרבות השקר והפדיחה
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
מידע כתוב היטב מלמד ומרתק
בן צבי  |  26/09/10 11:03
2
השקר הגדול מכולם הוא שקידר בעד ל"ת
בעד הקמת פלסטין!!  |  26/09/10 11:34
3
כל הכבוד לקידר
א.פובלססט האמיתי  |  26/09/10 11:44
4
אני מניח שאתה מתכוון
חילוני לאומי  |  26/09/10 11:47
 
- מה היה בראיון המפורסם? ל"ת
מה לא הבנתי ?  |  26/09/10 15:55
5
מבט יפה ואמין על איזורנו
מרק_טווין  |  27/09/10 09:17
6
"די לכיבוש"-?!
מנחם גדות  |  2/10/10 20:12
7
התקשרת שלנו לא יותר אמינה ל"ת
שקרי ההנתקות למשל  |  2/10/10 22:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
מעשה באזרח שהגיש בקשה לבנייה התואמת את האינטרס הציבורי, אך מצויה בניגוד לעמדתן של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ושל המועצה המקומית, אשר שואפות שתיהן להטביע חותם על כל דבר ועניין, לטרטר, לעכב, לדחות, ללא הגבלת זמן וללא מעצורים עקב מימון משפטי ומקצועי, וזמן בלתי מוגבל תיאור מצב בו הגעה אל האושר - משמעו קבלת אישור
יוני בן-מנחם
אם לא תושג הסכמה בנושא הארכת הקפאת הבנייה בהתנחלויות ייקח יו"ר הרשות הפלשתינית "פסק זמן" מהמשא-ומתן להתייעצויות עם ההנהגה הפלשתינית ומדינות ערב    המגעים מאחורי הקלעים בניו-יורק לא הביאו עד כה למציאת נוסחת פשרה שתאפשר את המשך המשא-ומתן וצו הקפאת הבנייה יפוג כמתוכנן ב-26 בספטמבר בחצות
אריה אבנרי
קיפוד (33)
גיל רונן
לראשונה בתולדות המדינה, יש לנו מפלגה פמינסטית - קדימה בראשותן של ציפי לבני ושל אשת סודה דליה איציק    עצם היותה של ציפי לבני אשה לא הופך את המפלגה לפמיניסטית, אלא מידת ההזדהות של לבני עם האידיאולוגיה הפמיניסטית ומידת נוכחותו והשפעתו של הממסד הפמיניסטי בסביבתה
עמוס גורן
תודה לראיס יאסר ערפאת    גם מחר נהיה כאן ב"בוקר טוב גיהינום - אקטואליה מפלנטה אחרת"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il