X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת לך לך חייבת להיות תמרור דרך כדי שנהיה חברה של "מאזני צדק, אבני צדק, איפת צדק והין צדק" ולא חברת "הולילנד"
▪  ▪  ▪

בשבת קראנו בפרשת "לך לך", הפרשה השלישית בספר בראשית. פרשה שקשה להשאיר אותה מאחורינו ולמהר לרוץ לפרשה הרביעית שממתינה לנו - פרשת "וירא". שתי הפרשות הראשונות: "בראשית" ו"נח", נושאיהן - המין האנושי כולו, האדם בתולדותיו ובכשלונותיו.
עשרים דורות עברו מהאדם הראשון ועד בחירת מי שֶׁיֵּאָמֵר לו "לֶךְ-לְךָ". בדור בוני המגדל נפלגו בני האדם לעמים, ומ"אב אחד לכולנו" אנו עדים למעבר אחרי עשרים דורות של בחירת אחד שמזרעו יוקם העם, ששומה עליו להיות חברת מופת המובילה את האנושות ונתברכו בה כל משפחות האדמה, כלשון הפסוק "וְנִתְבָּרְכוּ בְּךָ כָּל מִשְפְּחוֹת הָאֲדָמָה". מאב אחד לכולם, אנו עוברים לבחירת מי שמזרעו תוקם ממלכת כוהנים וגוי קדוש.
היו שראו בבחירה הפליה, כי יש אב אחד לכולם. מאז ומתמיד הטרידה את רבותינו שאלת הצדקת הבחירה. רבי יהודה הלוי מקדיש ספר שלם - "הכוזרי" - בו הוא מתמודד עם הטענה, שמעלה מלך כוזר, כי אין הצדקה להעדיף עם אחד על פני עמים אחרים. יהודה הלוי מגייס את כל עוצמתו הרוחנית כדי לשכנע את מלך כוזר בצדקת הבחירה.
תשובה מעמיקה לשאלת בחירת אברם (עדיין לא אברהם) על פני אחרים יש בבראשית רבה לט, על דרך דרישת הפסוק: "...ונלך איש אל ארצו..." בירמיהו נ"א, ט'.
אני מודע לכך, שעוצמות הרוח היהודית כוונו לכך שנקבל על עצמנו כחברה את עול הבחירה של חברת מופת, בה יתברכו כל משפחות האדמה. לכן בשבת בה קוראים את הפסוק בפרשת "לך לך" - "ונתברכו בך כל משפחות האדמה", חובה עלינו כחברה לשאול את השאלה במה אנחנו מופת?
אני, שמקבל את הגישה שבחרתנו עם כל העמים ושולל את הגישה שבחרתנו מכל העמים, מחייב את עצמי להביא את השאלה לדיון במה רואה היום החברה הישראלית את עצמה כחברה, שבה נתברכו כל משפחות האדמה.
האם פסה מהחברה הישראלית מציאות חברתית נגדה מתריס הנביא ישעיה: "הוי מגיעי בית בבית שדה בשדה יקריבו עד אפס מקום", וזאת מתוך תפיסה מעוותת כאילו "והושבתם לבדכם בקרב הארץ". או בשפת ימינו - ריכוז המשאבים של החברה בידי מעטים. לא צריך לעיין במוספים הכלכליים של העיתונות כדי להבין מה קרה לחברה שלנו, שעל כלכלתה והונה השתלטו כעשרים משפחות.
האם פסה מהחברה הישראלית המציאות החברתית נגדה מתריס עמוס: "על שלושה פשעי ישראל ועל ארבעה לא אשיבנו על מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעלים". הפסה מן הארץ חברה הבנויה על קוטביות חברתית, בה פרות הממון הן "העושקות דלים, הרוצצות אביונים".
לא צריך לשם כך לעיין בדוח העוני שמנפיקים לנו כל שנה, כדי להבין שבחברה הישראלית הונחו אדנים חזקים שיש להם את כל הגיבוי החוקי להפוך רבבות עובדי כפיים לעַבְדֵי חברות כוח-אדם ללא זכויות סוציאליות. זכויות פנסיה לעת זיקנה אינן מנת חלקם של עַבְדֵי אותן חברות, הדורשות מהעובד להסתפק בשכר של כ-25 שקלים לשעת עבודה.
האם ביכולתנו להישיר מבט לעבר החברה הישראלית ולומר שמיושם בה המופת של פרשת קדושים בספר ויקרא: "לא תלין פעולת שכיר" או "וכי יגור איתך גר בארצכם לא תונו אותו. כאזרח מכם יהיה לכם הגר הגר אתכם ואהבת לו כמוך".
לא צריך לשם מתן תשובה לעיין במסקנות ועדת אור. מספיק להיכנס לבית ספר בטירה ולבית ספר בכפר סבא. להשוות בין תקצוב משרד החינוך את הילד הערבי ובין הסכום המיועד לילד היהודי. עוצמת פער בלתי נסבלת ובלתי נסלחת במישור חיים, שיש אשר יטענו נגדי שהוא שולי ולא משמעותי.
לאברם נאמר "לך לך" למקום בו יונחו יסודות לחברה ממנה יתברכו כל משפחות האדמה. בינתיים החברה הזו למען עצמה זקוקה לתיקון. פרשת לך לך חייבת להיות תמרור דרך כדי שנהיה חברה של "מאזני צדק, אבני צדק, איפת צדק והין צדק" ולא חברת "הולילנד".
חברה, שקברניטיה נותנים חינם אין כסף את אוצרותיה (ים המלח) או בנזיד עדשים (גז ונפט), היא אינה מופת כדברי הכתוב בפרשה "ונתברכו בך כל משפחות האדמה" - היא חברה שאנחנו חייבים היום להיאבק על דמותה המוסרית והחברתית לפני שעיוותיה יכרסמו בקיומה.

תאריך:  17/10/2010   |   עודכן:  17/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הלל צ'רני
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעקבות פרשת "לך לך"
תגובות  [ 35 ] מוצגות  [ 35 ]  כתוב תגובה 
1
לא אדוני המורה לתנ"ך
אלישמע  |  17/10/10 22:48
 
- וההליכה היא לשם ייעוד
אתי ק.  |  18/10/10 07:18
2
אופזיציה במיטבה, אופזיציה ישרה
איש עצוב  |  17/10/10 23:26
 
- צו 8 פוליטי ולא ערכי
אלישמע  |  18/10/10 10:24
 
- אלי שמע, ואני בוח שהוא מקשיב
איש עצוב  |  18/10/10 14:30
 
- לאיש אצוב
איתן קלינסקי  |  18/10/10 15:18
 
- נסחפת לגמרי.
אלישמע  |  18/10/10 15:34
 
- ואתה לא מקובע?  ל"ת
איש עצוב  |  18/10/10 16:51
 
- לא. אותי אפשר לשכנע בהנמקה. ל"ת
אלישמע  |  18/10/10 17:19
 
- הראה לנו דוגמא, בבקשה.
איש אצוב  |  18/10/10 19:41
 
- למה אתה מקשקש כשאין לך מושג
אלישמע  |  18/10/10 21:54
 
- אתה עונה לא לעניין
איש עצוב  |  19/10/10 06:25
 
- התחלנו לדבר "תן לנו",מבין מזה
אלישמע  |  19/10/10 13:58
 
- גם ביבי שינה את דעותיו
"לאלישמע שלא שומע  |  19/10/10 17:16
 
- להכל לאני מסכים אתך, כמעט
איש עצוב  |  19/10/10 17:40
 
- אני לא רואה שיש לנו את הלוקסוס
אלישמע  |  20/10/10 16:10
 
- לאלישמע
ציפורה הכהן  |  19/10/10 13:01
 
- קישקוש זו לא מילה גסה
איש עצוב  |  19/10/10 13:18
 
- ציפורה נחמדת,אל תחנכי אותי.
אלישמע  |  19/10/10 14:10
 
- לאיש עצוב
אמנון אבן חן  |  18/10/10 12:22
 
- תודה. ל"ת
איש עצוב  |  18/10/10 14:32
3
"ונתברכו בך משפחות האדמה"
שולמית אבן חן  |  18/10/10 12:11
4
הבורות הזו...
משה, עורך-דין  |  18/10/10 12:38
 
- לעורך הדין, מר משה.
שולמית אבן חן  |  18/10/10 13:47
 
- תשובה לשולמית אבן חן
משה, עורך-דין  |  18/10/10 16:28
5
איתן מצאו חן בעיני הרהוריך
אבנר בן נר  |  18/10/10 12:50
6
איתן, אנחנו מברכים אותך
משפחת בן נר   |  18/10/10 13:18
7
תגובה מס 2 צלולה ועוצמתית  ל"ת
עובר אורח  |  18/10/10 13:31
 
- מסכים איתך ל"ת
ציפורה חי.  |  19/10/10 15:27
8
איתן אני חולקת על דעתך
יהודית קציר  |  19/10/10 12:47
 
- יהודית יקרה,זה הכל פוזה
אלישמע  |  19/10/10 14:25
 
- אלישמע בא לי להקיא ממך
ימימה  |  21/10/10 10:48
 
- אז תקיאי ותתחלחלי אם זה עושה
אלישמע  |  22/10/10 22:00
9
למה נתנה א"י לכנען תחילה?
פלא יועץ   |  21/10/10 22:28
10
תופעה אנטרופולוגית שמאלנית
איש עצוב  |  22/10/10 10:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם הר-לב
"מה הטעם בהצהרת אמונים?", שואל ביילין וצודק    יש הבדל בין לא לראות חשיבות בהצהרת אמונים למדינה, לבין סירוב לחתום עליה. סירוב של אזרח להצהרת אמונים למדינה מראה בדיוק זאת - האזרח אינו נאמן
עליס בליטנטל
רבותיי ההיסטוריה חוזרת, זו איננה עוד קלישאה אלא עובדה שמוכיחה עצמה, אנחנו והעולם כולו לא לומדים מטעויות ועל טעויות משלמים    האם יש לנו פרטנר אמיתי לשלום? - תשובה למורי ורבי אורי אבנרי
נעמי טלטש
מדוע לא ננקטים הצעדים הנחוצים להגנה על פועל הבניין הפלסטיני?    הציבור, גם זה השמאלי, אדיש    חיי אדם בסכנה
יונה ברגור
חוכמת המדינאות היא להבטיח דמעות של אושר ולמנוע דמעות של אובדן ועצב, לעשות שלום לפני המלחמה הבאה, ולא לבכות עם כולם על הרוגי המלחמה שהייתה    שיעור מוסר מחילוץ הכורים בצ'ילה
אברהם שרון
"אני שומעת על קשישים מופקרים, שהילדים שלהם מודים לאלוהים שיש לאבא שלהם פיליפינית    נוח לכם לחשוב שאין לי תחליף, אבל אתם יודעים ואני יודעת שיש"...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il