X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ד"ר אור קיזרמן   |  בית חולים ברזילי
עין יבשה הינה תסמונת שכיחה הפוגעת ב-33%-14% מהאוכלוסיה בעולם מכיוון שעיניים יבשות לרוב גם סובלות מדלקת כרונית, מומלץ לשלב בטיפול בעין יבשה גם חומרים נוגדי דלקת
▪  ▪  ▪
התופעה גורמת לתחושת גרד וצריבה [AP]

עין יבשה הינה תסמונת שכיחה הפוגעת ב-33%-14% מהאוכלוסיה בעולם. תסמינים הקשורים ליובש העין הם בין הגורמים המובילים לפניות לרופאי העיניים.
לעין האנושית שלנו קיימים שני מנגנונים להפרשת דמעות: הפרשת דמעות לסכוך והפרשה כתגובה לגירוי. הדמעות המסוככות מיוצרות כל העת והן נועדות לשמור על העין במצב בריא ונוח. אך ישנם כאלו שלא מייצרים דמעות בכמות מספקת. לפעמים כמות הדמעות המיוצרת מספיקה, אך ההרכב שלהם לא תקין ולכן לא מצליחות למלא את תפקידן. כשאלה קורים, אנחנו מרגישים תחושת גרד, צריבה, הפרשה צמיגה ורגישות ניכרת בעיניים.
חולים עם עיניים יבשות, מתקשים מאוד להרכיב עדשות מגע. באופן מפתיע גם דמעת בעודף יכולה להיות ביטוי לעיניים יבשות. אם הפרשת הדמעות הבסיסית נמוכה והעין כואבת ומגרדת, בלוטת הדמעות תגיב בהפרשת דמעות בעודף (הפרשה רפלקטיבית). וכך, למרות שהמחלה הבסיסית היא עין יבשה, הפרשת הדמעות הרפלקטיבית יכולה לגרום לדמעת מטרידה.

הגורמים

ישנם מספר רב של גורמי סיכון מוכרים להתפתחות עין יבשה. אלה כוללים: הזדקנות, ניתוחי לייזר לתשבורת, מחלה אוטואימונית מערכתית, גם המין הנשי יכול להוות סיבה לכך וכן שינויים הורמונליים, ירידה בתחושה קרנית, הפרעות במצמוץ, תרופות, זיהומים, אלרגיה, סוכרת, חוסר בוויטמין A ושימוש בעדשות מגע.
ככל שהעין יבשה יותר, ריכוז המלחים בדמעות עולה (אוסמולריות גבוהה). התוצאה היא היווצרות תגובה דלקתית כרונית בעין ונזק לפני שטח העין. העין תנסה לייצר עודף דמעות, ולהגדיל את קצב העפעוף כדי לפזר את מעט הדמעות הקיימות טוב יותר על-פני שטח העין. נזק יכול להיגרם לבלוטות הדמעות בשל הגירוי המתמשך ובדרך-כלל גם יגרם נזק לשטח פני העין. בגלל חוסר יציבות שכבת הדמעות, נגרמת גם הפרעה בראיה והסובלים מעין יבשה יתלוננו על ראיית פסים והפרעות ראייה אחרות שחולפות אחרי מצמוץ. לעיתים, חוסר יציבות הדמעות הוא המנגנון ליובש. לרוב זה נובע מחוסר המרכיב השומני של הדמעות עקב מחלת בלוטות השומן של שפת העפעף (דלקת עפעפיים).

הטיפול בעין היבשה

הטיפול הנפוץ ביותר ליובש הוא הזלפה מקומית של תחליפי דמעות. למרות שטיפול זה הוא רק טיפול מרגיע, השימוש בדמעות מלאכותיות לעיניים יבשות יעיל במקרים של יובש קל להקלת התחושה. תחליפי הדמעות מופעים בצורת נוזל, ג'ל או משחה.
ההבדל העיקרי בין התכשירים השונים הוא בצמיגות ההרכב וחומר השימור. הצמיגות מאפיינת את הצפיפות היחסית של התכשיר ומשקפת את משך הזמן שהחומר נמצא על שטח פני העין. התכשירים עם הצמיגות הנמוכה משמשים בדרך כלל במקרים קלים של יובש ולשימוש במשך היום מאחר שהם מטשטשים פחות את הראייה. ככל שהיובש מחריף, יש צורך בתכשיר צמיג יותר על-מנת להקל על התסמינים, אך אלה מטשטשים את הראייה ולכן עדיף להשתמש בהם יותר לקראת השינה.
הדמעות הטבעיות עשירות מאוד בתכולתן ומכילות מרכיב שומני, מרכיב נוזלי ומרכיב חלבוני. לעומת זאת תחליפי הדמעות השונים דלים מאוד בהרכבם ומכילים בעיקר חומרים משמרים, מייצבים, מלחים, סוכרים ובופר. בתכשירים אלה נעשה שימוש בפולימרים השומרים על הלחות. קיימים סוגים שונים של תכשירים המהווים תחליפי דמעות וחלקם טובים יותר ושומרים יותר זמן על לחות העין, כגון הילוקומוד, או סיסטיין שיתרונו בכך שהוא מוזלף בטיפות ההופכות לג'ל עם המגע בעין וכך נשאר פעיל לזמן רב יותר.
מכיוון שעיניים יבשות לרוב גם סובלות מדלקת כרונית, מומלץ לשלב בטיפול בעין יבשה גם חומרים נוגדי דלקת. טיפולים נוגדי דלקת כוללים: שימוש בסטרואידים, ציקלוספורין, אומגה 3 או סוגי אנטיביוטיקה מסויימים. טיפול בסטרואידים ללא חומר משמר הוא טיפול יעיל מאוד להפחתת הדלקת ושיפור מצב שטח פני העין בחולים עם עין יבשה. לרוע המזל, לטיפול מקומי ממושך בסטרואידים יש תופעות לוואי כקטרקט וגלאוקומה. ציקלוספורין הוא חומר נוגד דלקת המשפיע על תאי T של מערכת החיסון.
במחקרים שונים הוכח, שטיפול מקומי בו בחולים עם יובש השפיע לטובה. לאנטיביוטיקה מקבוצת הטטראציקלינים, וביניהם הדוקסילין, פעילות אנטי חיידקית ואנטי דלקתית. טיפול בכדורים אלו יכול גם לעזור לעיניים יבשות.
חומצת השומן אומגה 3 המצויה בזרעי פשתן ודגים הינה אנטי דלקתית גם כן ומשפרת את הפרשת השומן של הדמעות מבלוטות שפת העפעף במקרים של דלקת עפעפיים.
במקרים קשים של עין יבשה ניתן גם לייצר טיפות מהסרום של המטופל עצמו. טיפות אלו עדיפות בהרבה מכיוון שההרכב הביוכימי של הסרום דומה לזה של הדמעות ואינו מכיל חומר משמר. לבסוף ניתן גם להשתמש בעדשות מגע מיוחדות המסוגלות לאגור נוזל בינן לבין העין ובכך לשמור על לחות העין.

מחבר המאמר הינו מנהל שירות הקרנית ועין יבשה בבית חולים ע"ש ברזילי
תאריך:  26/10/2010   |   עודכן:  26/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלכסנדר ס. שכטמן
החוק החדש מבית מדרשו של ח"כ גפני מאיים לקרוע עוד יותר את המרקם סטטוס-קוו העדין בין הציבור החרדי לבין הציבור החילוני במדינה    הדבר מחייב את המחוקק בישראל להגדיר אחת ולתמיד מי זכאי לסיוע מטעם המדינה ובאלו תנאים, ויפה שעה אחת קודם
אמיר כרמי
כדי להתגונן מפני התקפות של ערכות פריצה, חובה להתקין על המחשב תוכנת אנטי וירוס טובה, שכוללת חומת אש
אברהם בן-עזרא
שופטים צוברים כותרות באמצעות אמירות פופוליסטיות שלא מביעות דבר, בזכות אומרן, כאילו במכוון
ד"ר צ'לו רוזנברג
הפרדוקס האסטרטגי הוא שדווקא החלופה הטובה ביותר לשני הצדדים אינה אפשרית - הפלשתינים לא יוותרו על השטח של מזרח ירושלים ולא על זכות השיבה וגם ישראל הרשמית אינה מוכנה לפשרה בירושלים או על ירושלים וזכות השיבה
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
מס רכישה בעסקות פינוי בינוי עשוי להיות מוטל על שווי גבוה בהרבה ממחיר הזכייה במכרז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il