כאשר אנו מעוניינים לקדם את האתר שלנו בגוגל, עלינו לקחת בחשבון את הפרמטרים שלהם גוגל מעניק משקל. אחד מהתהליכים החשובים ביותר בקידום אתרים הוא תהליך האופטימיזציה. הכוונה היא התאמה של קוד האתר, תוכנו ומבנהו בהתאם למדריך של גוגל.
במאמר זה נסקור את הבסיס לאופטימיזציה נכונה של מבנה האתר, בכדי שהאתר יוכל להיות נגיש לגוגל. אופטימיזציה נעשית כתהליך הנעשה בשלבים ומכסה את כל הפנים של האתר החל מרמת התוכן ועד לקוד ושיפור זמני טעינה.
בכל אתר קיימים כשלים המונעים מהגוגל לסרוק את כולו או חלקים ממנו. שימוש בקוד נכון בכדי להקל על זמני טעינה וגישה לחלקים שונים באתר וסידור מבנה האתר בכדי לתת אינדיקציה לגוגל מה חשוב באתר, במה האתר עוסק וכו'.
תגיות מטא - אבן יסוד בתהליך האופטימיזציה
תגיות המטא משמשות כאבני דרך בשביל גוגל. כל תגית היא בעלת תפקיד שונה המתייחס לחלק אחר בעמוד. חלק מהתגיות מסמנות לגוגל מה חשוב בעמוד מבחינת תוכן. תגית אחרת משמשת לפתירת נושא כפילויות תוכן המופיעות באתרים, וכן הלאה. סידור תגיות אלה בצורה נכונה הוא קריטי להתקדמות האתר בתוצאות החיפוש בגוגל.
תגיות המטא העיקריות הן:
- תגית מטא TITLE - תגית זו היא תגית הכותרת, היא התגית החשובה מכולם, מכיוון שהיא מסמנת לגוגל במה העמוד אליו גוגל הגיע מתעסק, מה נושא העמוד ומה הביטוי החשוב ביותר בעמוד הנוכחי.
הערה: טעות נפוצה שנעשית בשימוש בתגית זו היא הטמעת מספר רב של ביטויים שונים בתוך הכותרת, מה שמסית את מיקוד מילות המפתח מן העמוד ולמעשה פוגע בהתקדמות האתר בתוצאות החיפוש.
טעות שנייה שנעשית היא שימוש בתגית TITLE חוזרת על גבי מספר רב של עמודים, מה שפוגע גם כן בהתקדמות האתר. חשוב לשים תגית TITLE מקורית וייחודית לכל עמוד בנפרד.
- תגית מטא Description - תגית זו משמשת כדי לתת תיאור קצר ומתומצת של עיקרי הנושא בעמוד. גוגל משתמש בתגית זו כדי לקבל אינדיקציה מעט רחבה יותר מהכותרת על נושא העמוד וכמו-כן מציג את תגית זו בתוצאות החיפוש תחת התוצאה עצמה (ניתן לראות בתמונה). חשוב להשתמש בביטויי מפתח רצויים בתגית זו בדומה לשימוש נכון בתגית TITLE.
הערה: טעות נפוצה בשימוש בתגית זו היא הטמעת "רשימת מכולת" בתוך תגית התיאור, רשימה של ביטויי מפתח במקום תיאור העמוד עצמו, מה שיכול לפגוע במיקוד מילות המפתח ולפגוע בהתקדמות האתר. העדיפות היא לטקסט שוטף ואפילו קטע קצר מתוכן העמוד יספיק. כמו-כן חשוב לזכור שתגית זו היא 160 תווים, לכן יש להקפיד שלא יחתכו מילים כי כך נוצרות שגיאות כתיב.
- תגית מטא Keywords - בכוונה נציין את תגית זו, כי יש בעלי אתרים שעדיין משתמשים בה. תגית זו הייתה בשימוש עד לא מזמן. היא שימשה את גוגל כדי להדגיש אילו מילות מפתח בעמוד הן רלוונטיות וחשובות לבעל האתר, ולתת אינדיקציה טובה בחישוב (הקשרים של מילות מפתח באתר). נכון לספטמבר 2009 יצאה הצהרה רשמית של גוגל על סילוק התגית הזו, ושאין בה שימוש עוד, לכן אין לטרוח לשים את התגית בעמודים השונים.
- תגיות H1,H2,H3 - תגיות אלו נועדו לסמן לגוגל סדרי עדיפויות בתכנים. ביטוי שנשים תחת תגית H1 הוא הביטוי המרכזי ביותר בעמוד, ומותר לשים אותו פעם אחת בלבד. תגיות H2, H3 מותר לשים כמה פעמים שנחפוץ. גם הן מסמלות ביטויים חשובים (טיפ: כדאי לשים כותרות משנה בעמוד תחת H2, H3 ולא תחת תגית מודגש).
- תגיות מטא נוספות (noindex, nofollow, noarchive) - תגיות נוספות חשובות שיש לתת להם התייחסות. תפקיד תגיות מטא אלו הוא לסמן לגוגל איך להתייחס לקישור כאשר הוא מופיע בעמוד או איך להתייחס לסריקת העמוד.
- תגית nofollow - תגית זו נועדה כדי למנוע זליגה של כוח העמוד לעמוד אליו אנו מקשרים. כלומר, אם אנו מעוניינים שקישור שיוצא מן האתר שלנו לא יעביר עימו כוח או רלוונטיות לאתר אחר, נשים על קישור זה את תגית nofollow (במבחן המציאות נראה שהקישורים כן מסייעים בהתקדמות).
- תגית noindex - תגית זו מקומה בתגית ה-Head של עמודים. היא נועדה לסמן לגוגל לא לסרוק את העמוד לאינדקס החיפוש, אם יש באתרינו עמוד שאינו רלוונטי לתוכן או שיכול לפגוע במיקוד ביטויי המפתח לדוגמה "צור קשר" אנו יכולים להטמיע את תגית זו והעמודים הללו לא יופיעו בתוצאות החיפוש.
- תגית noarchive - תגית זו מקומה בתגית ה-Head, נועדה לסמן לגוגל לא ליצור גרסת מטמון לעמוד שנסרק. העמוד יופיע בתוצאות החיפוש אך לא יהיה לו גרסת מטמון אצל גוגל (Cache Version).
תפקיד תגיות המטא הוא קריטי להתקדמות האתר שלנו. סידור נכון של תגיות אלו מהווה אחת מאבני היסוד בקידום אתרים. רוב מקדמי האתרים שוכחים שלפני שמייצרים קישורים רלוונטיים, צריך שיהיה בסיס יציב, אתר איכותי שבנוי היטב.
במאמר הבא נסקור אופטימיזציה של תוכן לאתר, איך לכתוב תוכן שיהיה גם יעיל לקוראים שלנו וגם יעיל למנוע החיפוש.