X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מפלגת שס, שהתמידה להציג עצמה בערבי בחירות כמפלגת הציונות הדתית, טוענת לאחריהן שאין לה שום מחויבות כלפי ציבור הכתומים
▪  ▪  ▪
אליהו ישי. האיש והמפלגה המזגזגת [צילום: אורי פורת]

יושב-ראש הכנסת ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, שועל פוליטי ותיק, הגדיר פעם את מעמדה החריג של שס בפוליטיקה הישראלית: "בישראל יש קואליציה ויש אופוזיציה ויש שס". לאמור: שס, אולי בניגוד לכל מפלגה פוליטית אחרת, אוהבת לקבל ביום הבחירות את הקולות ממצביעיה, אבל לשכוח מהם במשך כל הקדנציה. בהצבעות קריטיות לא מעטות לאורך הקריירה שלה, הצביעה נגד מצביעיה, וזה כלל לא הזיק לה. מצביעיה המשיכו ללכת שולל אחר התחייבויותיה הרשומות על הקרח, גם כשההתחייבויות הקודמות פרחו ונעלמו.
זה קרה בעבר וזה קורה גם הפעם. שס, בהחלטתה (על-פי הודעתה) להימנע מהצבעה בעת הדיון בקבינט בהצעה לחידוש ההקפאה לשלושה חודשים נוספים, מעניקה את הרוב הדרוש לנתניהו להעביר את ההחלטה. (בינתיים נתניהו, כמו גם שס, מתנים פעילותם בתנאים מסוימים, ובשל כך טרם עלה הנושא על שולחן הקבינט, אך זו כבר אופרה אחרת, והתייחסותנו היא לעצם הנכונות של שס להימנע בהצבעה בקבינט בעניין חידוש ההקפאה, וזאת כדי לספק את הרוב הדרוש לנתניהו.)
בשנים האחרונות הציבה שס עצמה כאלטרנטיבה למפלגות הציונות הדתית. ואכן, לא מעט מקרב מאוכזבי המפד"ל במגזר הציוני-דתי, מצאו בה חלופה הולמת למפלגתם וראו בה מפלגה שיש בה הכל - גם דתית, גם ציונית, גם ימנית. אנחנו מפלגת הציונות הדתית האמיתית, נהג אליהו ישי להציג את מפלגתו במפגשים עם ציבור ציוני-דתי ובתקשורת הדתית. וכך הצטמקה לה סיעת הבית היהודי-מפד"ל החדשה, לכדי שלושה ח"כים בלבד, בעוד שהסיעה-האחות האיחוד הלאומי, צברה רק שניים-שלושה ח"כים המזוהים עם מגזר הציונות הדתית.
נשף המסיכות הזה הגיע לשיאו במערכת הבחירות האחרונה, לפני שנה וחצי. שס התאמצה מאוד לקושש קולות במגזר הציוני-דתי. בין היתר פרסמה בעיתונים הדתיים מודעת בחירות רשמית תחת הסיסמה: "הכוח לקיים, שס", ובה התחייבה: "תנועת שס תפעל בכל הכוח לחידוש תנופת ההתיישבות והבנייה בכל רחבי יו"ש והסדרתם החוקית של המאחזים. כולי תקווה להמשך שיתוף הפעולה בין שס לכלל הציבור הדתי לאומי, על-מנת להרבות כבוד שמים. בברכה, אלי ישי, שר התמ"ת" (שבועון הימין 'בשבע', 18.12.08).
לרכישת אהדת הציבור הלאומי-דתי פיתתה שס את מי שהיה ח"כ ותיק (וסגן שר גם) מטעם המפד"ל יגאל ביבי, לערוק לשס תמורת טובת הנאה בדמות ייצוג שס במוסדות ההסתדרות הציונית. יו"ר שס אליהו ישי ידע שהוא לא מבזבז זמנו לריק כשפעל לשכנע את הציבור הדתי-לאומי כי "שס היא המפד"ל האמיתית".

הכתם השחור
אטיאס. מי התחייב? [צילום: פלאש 90]

כשמגיעים לענייני הליבה האמיתית בסכסוך באזורנו, חוזרת שס לסורה. מאז עלה על הפרק באוקטובר-נובמבר 2009 נושא ההקפאה הראשונה, לעשרה חודשים, חשפה שס את פרצופה האמיתי, כמי שהולכת עם ומרגישה בלי, וגם להפך: כמפלגה שבהתנהגותה הפוליטית מחזקת את ידי תומכי הקפאת הבנייה, אך מתנגדת להקפאה כל עוד בדיבורי גבוהה-גבוהה עסקינן

שס אומנם נאלצה להתאמץ כדי למחוק את הכתם השחור שדבק בה, כשתמכה בעקיפין בהסכם אוסלו הנואל. בהימנעותה הנפשעת מהצבעה, אושרר ההסכם הקטלני, שבעטיו נרצחו למעלה מאלף ישראלים, ובהם לא מעט ממצביעי שס. אבל אז הונהגה שס בידי אריה דרעי, יונה מדינית, וגם טענה להגנתה כי נשענה על המלצתם של 'מומחים צבאיים' (שהוכיחו בעצם תמיכתם באוסלו את אפסותם, אבל למרות זאת אינם חדלים מאז להשיא לנו שוב ושוב עצות אחיתופל). מאז חילופי הגברי בצמרת שס, התאמץ יושב-הראש החדש אליהו ישי להוכיח כי שס כבר איננה מפלגת שמאל, וכי הפנתה עורף לעברה האפל. עובדה, כך נהג לומר, ששס הצביעה נגד ההינתקות.
לאחר הבחירות של פברואר 2009, שבהן הפכה שס בזכות 11 המנדטים שלה ללשון המאזניים בקבינט ובממשלה, המשיך ישי לפעול למען שימור מצביעי הציבור הכתום, ואימץ לעצמו עמדות מפד"ליות טיפוסיות: המערכה נגד הותרתם בישראל של 400 משפחות העבריינים (שמכבסת המילים של התקשורת הישראלית הפכה אותם לסתם 'עובדים זרים' ומשכיחה מהציבור שמדובר בעבריינים); נלחם נגד איומי המינהל האזרחי ביו"ש להרוס את בית הכנסת בלב שכונת אלנתן במעלה שומרון; נאבק נגד שר הביטחון לסיכול הסנקציות נגד 'בית השלום' בחברון; ועוד.
אבל כשמגיעים לענייני הליבה האמיתית בסכסוך באזורנו, חוזרת שס לסורה. מאז עלה על הפרק באוקטובר-נובמבר 2009 נושא ההקפאה הראשונה, לעשרה חודשים, חשפה שס את פרצופה האמיתי, כמי שהולכת עם ומרגישה בלי, וגם להפך: כמפלגה שבהתנהגותה הפוליטית מחזקת את ידי תומכי הקפאת הבנייה, אך מתנגדת להקפאה כל עוד בדיבורי גבוהה-גבוהה עסקינן. ממש כמו בימי אוסלו העליזים וחסרי האחריות.
תזכורת: בישיבת הקבינט שדן בהקפאה, ב-25 בנובמבר 2009, היה השר עוזי לנדאו למתנגד היחיד שהצביע נגד ההקפאה. איפה היו שני שרי שס חברי הקבינט, אליהו ישי ואריאל אטיאס, בעת ההצבעה? – ניחשתם נכון. הם הצביעו ברגליים ונעדרו מהדיון. אבל שס לא הייתה פראיירית: היא זכתה באתנן פוליטי, בדמות צירופו של אליהו ישי לקבוצת שרי השביעייה. כבוד גדול.
כמה פשוט הפטנט הזה. להיות נגד אבל להיעלם מההצבעה ברגע הקריטי, ואפילו לקבל שלמונים בגין בריחתם מהכרעה. כמה נואל: להחזיק במקל בשני הקצוות. מצד אחד להצהיר אז, ב-2009, מפי יושב-ראש שס, אליהו ישי, לאחר ההתחמקות מההכרעה, כי "שס לא תוכל להסכים להקפאת בנייה, ולוּ ליום אחד. זה לא מחזק אף אחד בראשות הפלשתינית, אלא יוצר מצג של חולשה בישראל"; ומצד שני לחייך כל הדרך אל הבנק.
אבל בעוד שאליהו ישי לפחות עשה השבוע מאמצים תיאטרליים כדי להציג מצג-שווא של זיקה לאידיאולוגיה של הציבור הציוני-דתי, ואף טרח להיפגש השבוע עם הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב, ועם קבוצת רבנים מן הציונות הדתית, בא עמיתו אריאל אטיאס, והניח את האמת המרה על השולחן: שס לא באמת סופרת את מצביעיה הכתומים! כך בפירוש אמר אריאל אטיאס בראיון רדיו עימו ('הבוקר הזה', רשת ב', 16.11.10): "אני לא יודע מהי המחויבות של שס אליהם (הכוונה לפעילים בימין אשר הפגינו השבוע מול ביתו של אליהו ישי - מ"ר). בכלל לא מדובר באנשים ששס התחייבה בפניהם משהו". הבנתם את זה, מצביעי שס במחנה הציונות הדתית? הבנתם ששס אינה חייבת לכם דבר?

חרדים למען יו"ש

לעומת זאת, נעים להיווכח, שדווקא במחנה החרדי-האשכנזי נולד תקדים מרנין: אלפי בחורים ליטאים, ממיטב הישיבות הליטאיות, חתמו על עצומה נגד ההקפאה, ביוזמת ארגון חדש שקם באחרונה מקרב 'מתנחלי' היישובים החרדיים ביו"ש, ושמו – חלמ"יש: חרדים למען יהודה ושומרון.
אתר 'כיכר השבת' מצטט את מרדכי לאד, מראשי חלמי"ש, שאמר: "אנחנו רואים בחומרה את הכוונה להקפיא את הבנייה ליהודים בלבד ביהודה ושומרון. המשך הבנייה הוא אינטרס חיוני של הציבור החרדי. הקפאת הבנייה מנציחה את מצוקת הדיור החריפה שהתחילה בגלל הבנייה המועטת ביהודה ושומרון".
יוזְמת העצומה באה לעולם לאחר שנציגי הפלג החרדי ביהדות התורה, סיעת 'דגל התורה', התנגדו להקמת שדולה חרדית בכנסת נגד ההקפאה. אנשי דגל התורה אמורים לייצג את האינטרסים של המצביעים מן המחנה הליטאי ביהדות החרדית, אך לטענת חותמי העצומה, אינם עומדים במשימה זו. על-רקע זה קוראים חותמי העצומה לשליחיהם בכנסת "להתנגד בתוקף לתוכניות ההקפאה של נתניהו, לאור מצוקת הדיור האופפת את הציבור החרדי".
ראשי חלמי"ש גילו לאתר 'כיכר השבת' כיצד חדרו לישיבות הליטאיות, מעוזיה של דגל התורה: "ביקרנו בשקט בישיבות היוקרתיות ביותר בציבור החרדי. במהלך ביקורי הבית הגענו לישיבת חברון בגבעת מרדכי והתקבלנו בהתלהבות רבה על-ידי בחורי הישיבה שחתמו על העצומה. מצוקת הדיור כל-כך החריפה, שאין כבר ממון (אפילו) לשכור מחסן תת-קרקעי ולכן חיים אצל ההורים או אצל ה'שְוֶוער', דבר שמקשה משמעותית. ההחתמה נערכה בשרשרת בשיטת חבר מביא חבר. רכזי חלמי"ש נפרשו ברוב הישיבות והחתימו נגד הקפאת הבנייה. אלפי אברכים ובחורי ישיבות חתמו עם שמם המלא ותעודת זהות".
אמור מעתה: שס – אַאוּט; חלמי"ש – אִין.

הכותב הוא מחבר הספר "ש"ס – הרוח והכוח" (הוצ' 'אלפא תקשורת', 1998).
תאריך:  17/11/2010   |   עודכן:  17/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מפלגת הציניות הדתית
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אחיתופל
ממי  |  17/11/10 12:43
2
כסף כסף ועוד כסף
אליהו חיים  |  17/11/10 16:03
 
- הטבת לתאר את "עיזה פזיזה"! ל"ת
ירון זכאי  |  17/11/10 17:55
3
עובדיה תמך בהסכם אוסלו
נביל  |  18/11/10 04:48
4
ולחשוב שהרב טאו('הר המור') תמך
יוסלביץ  |  18/11/10 10:43
5
לש"ס אין סדר יום מדיני
שלמה הלוי  |  18/11/10 13:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיא חזן
האם יש בידי היועצים בבנקים ובבתי ההשקעות כלים מספיק על-מנת לספק את טובת הלקוח? האם הם באמת חופשיים לייעץ ולייצר עבור הלקוחות מבנה השקעות שיענה על דרישות הלקוח? האם ניתן למדוד את טיב הייעוץ שלהם?
ראובן לייב
יגאל עמיר צריך להירקב בכלא עד יומו האחרון, בלי שום תנאים מקלים, ולהיבדל בכך מכל אסיר אחר
גלעד זליבנסקי
"סילוף של טקסט דומה לרצח. הקושי אינו בביצוע המעשה אלא בהסתרת עקבותיו" (זיגמונד פרויד, משה האיש ואמונת הייחוד)    המניעים הברורים להתרחשויות של מקרי רצח מזעזעים
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
אופן הוצאת צו ירושה עשוי להשליך על תוצאות המס של מכירת הנכס בעתיד
מיכל מנין
השיעור הראשון שיש ללמד את חברי תא בל"ד, ובראשם הגברת זועבי, שאף מדינה דמוקרטית בעולם, ועל אחת כמה וכמה ארה"ב, לא היו מאפשרות לה את חופש הביטוי שהיא מקבלת אחרי שהשתתפה בפעילות טרוריסטית נגד המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il