X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שלמה גזית פובליציסט, אלוף (במיל.), בעבר ראש אמ"ן על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
לממשלת ישראל חסר גוף מודיעיני שתפקידו להעריך איך משפיעים על אויבי ישראל, על יריביה ועל ידידיה - פעולות ישראל עצמה
▪  ▪  ▪
החלטות ללא בחינת השפעה על האחרים [צילום: AP]

בימים אלה, בעת שראש אגף המודיעין בישראל, האלוף עמוס ידלין, מכנס את ציבור קציני המחקר של האגף לעוד דיון שבו הם מנסים לחקור, להבין ולהעריך את הצעדים הבאים של מחמוד אחמדינג'אד בטהרן, או של בשאר אסד בדמשק, ואולי של חסן נסראללה בלבנון, יושבים בחדרי הדיונים שלהם בכירי אנשי המודיעין של אירן, סוריה ולבנון, ומנסים להבין ולהעריך את צעדיה של ישראל. הערכות אלו, והמסקנות שאליהן יגיעו, ישפיעו על החלטותיהם ועל הצעדים בהם ינקטו. הערכותיהם ישפיעו קודם כל עלינו.
לפני ארבע שנים זכינו להתוודות נדירה. בעקבות מלחמת לבנון השנייה - מלחמה שפרצה כתוצאה מתגובה ישראלית לחטיפת שני חיילי צה"ל בגבול הצפון - הופיע מזכ"ל חיזבאללה נסראללה, והודיע בפומבי כי לו היה יודע כי כך תגיב ישראל על ניסיון חטיפת חייליה, לא היה יוזם את החטיפה.
נסראללה הביא לידי ביטוי בעיה רצינית ממדרגה ראשונה. בכל מדינה ובכל ארגון קיים גוף מודיעין, אשר תפקידו לבדוק ולהעריך כיצד יפעל הצד השני. מה שאיננו קיים – זה גוף מודיעין הבודק את התשומה האפשרית שלך, של מדינתך, של מנהיגיך, מפקדיך ולוחמיך - על העומד לקרות, על הצעדים שמנגד.
שוב ושוב מתכנס הקבינט הביטחוני שלנו, מתכנסת ה"שביעייה" התורנית. זו שומעת את הערכת המודיעין על האויב, על הצד השני, על ה"אחר", ועוברת מיד לדיון כיצד עלינו להגיב ומה עלינו לעשות במקרים אלה. בשעת הדיון לא עולה כלל השאלה כיצד יתקבלו וישפיעו ההחלטה והמעשה שלנו על צעדי הצד השני.
אנשי המודיעין שלנו מנועים, בדרך הטבע, מלדון בהחלטותיה ובמעשיה של ישראל, וטוב שכך. אלא שאין אף גורם אובייקטיבי אחר שכן עושה זאת, אין מי שמציג בפני מקבלי ההחלטות את המשמעויות של צעדיהם.
כראש מחלקת המחקר באמ"ן, התלבטתי בשאלה זו לפני יותר מ-45 שנים. בשנים שקדמו למלחמת ששת הימים, בין 1964 ל-1967, פעלה ישראל לסיכול תוכנית ההטיה של מקורות הירדן, בהנהגה סורית. באותן שנים הגבנו שוב ושוב על פיגועי ארגוני המחבלים הפלסטינים, שפעלו בשטח ישראל מתחומי הגדה המערבית. ניתן היה להעריך אז כי פעילות ישראלית זו יוצרת הסלמה בלתי נמנעת, וכי במוקדם או במאוחר יביא הדבר להתלקחות רבתי. אינני יודע אם ממשלת ישראל של אותם ימים הייתה נוהגת אחרת אילו התרענו על כך, או אילו נמצא גורם אחר כלשהו שהיה מתריע ומתרה. מכל מקום זה לא נעשה, וחבל.
דילמות מסוג זה הן מעשה של כל יום. לפני כחודשיים נפתחו הפרוטוקולים של "מטבחה" של הגברת מאיר בימים הראשונים של מלחמת יום הכיפורים. בצדק העיר מי שהעיר כי לא נפתחו בפנינו הפרוטוקולים של השנים שקדמו למלחמה – השנים שבהן דנו ממשלות ישראל וקיבלו החלטות שהפכו את המלחמה לבלתי נמנעת. מכל מה שאנו יודעים על אותה תקופה – הייתה לממשלות ישראל השפעה רבה, ואולי מכרעת, על שיקולי הצד השני.
החלטות כאלה מתקבלות גם היום, זהו מעשה של יום-יום. ההחלטה, לפני כשנה, להקפיא את הבנייה בהתנחלויות - התקבלה מבלי שנשקלה השפעתה על הצד הפלסטיני. ממש כך התקבלה ההחלטה, לפני פחות מחודש, שלא לחדש את ההקפאה. הפעלת המצור הימי על עזה ועצירת ה"מאווי מרמרה" התקבלה ללא בחינת השפעתה על יחסי ישראל-טורקיה, וללא ניתוח תרומתה לדה-לגיטימציה של ישראל בעולם.
היכן הגורם שיביא בפני קברניטינו את הניתוח והמשמעות של מעשינו והחלטותינו אנו? מי יאנוס אותם לשקול זאת, קודם שתתקבלנה החלטות?

תאריך:  18/11/2010   |   עודכן:  18/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי חוקר את ישראל?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
גוף מיותר שיבזבז כספים
ירון זכאי  |  18/11/10 21:06
2
שלמה גזית - המומחה במיטבו
איש עצוב  |  19/11/10 10:48
3
מאיזו זוית אתה רואה את הדברים?
סלים  |  27/11/10 10:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
הגיע הזמן שהפרופסורים ואנשי הרוח החיים בתוכנו יפסיקו להסית ולהאשים את כל מתנגדיהם כ"פשיסטים"    דמוקרטיה אינה אנרכיה. היא חייבת להגן על עצמה מפני אלה שמנסים להרסה מבפנים
קובי לירז
בעוד שבמרכז המבקרים של 'בטר פלייס' מנסים להציג את נוחות הנסיעה ואת השקט של המנוע, יש מספר שאלות שכדאי לשאול, שקשורות בעניינים אחרים לגמרי
ד"ר רון בריימן
אין לסכסוך פתרון, בוודאי לא באמצעות מצעד האיוולת והכזב של "פתרון שתי המדינות" בארץ ישראל המערבית    האם בכלל קיים פתרון? ככל הנראה לא, בוודאי לא בימינו
עפר דרורי
צה"ל חוטא כלפי חיל השריון בכל הקשור לתדמיתו כבר שנים רבות, והשריון חוטא כלפי חייליו באותו נושא
דניאל גיגי
חברות הגז שפועלות בישראל מנסות לרמוס את האינטרס הציבורי, בדיוק כמו שהן ניסו לרמוס אותו במדינות אחרות. הן עושות שימוש בלוביסטים, במומחים ולא יהססו לנקוט בכל אמצעי אחר כדי לזכות במאבקיהן להוזיל עלויות ולמקסם את רווחיהן    אסור לוותר וצריך לחזק את המאבק מולן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il