X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עו"ד אליעד שרגא ועו"ד יעקב וינרוט [צילום: פלאש 90]
הפרשיות המשפטיות של עו"ד יעקב וינרוט ועו"ד אליעד שרגא מזווית שונה: חובת הנאמנות הנמשכת של עורך-דין כלפי לקוחו
▪  ▪  ▪
בצד כובעו המקצועי הציבורי אין עו"ד שרגא, על-פי הפרסומים, מהסס לייצג כעו"ד פרטי לקוחות פרטיים שיש להם שיג ושיח או ריב של ממש עם השלטון. על התנהלותו זו זכה לביקורת בעבר, אולם איש לא טען שיש בה התנהלות בלתי חוקית

"חזקת החפות" ו"חזקת האינטליגנציה"
עו"ד אברהם פכטר
עו"ד יעקב וינרוט, בבקשתו להחיל עליו את חזקת האינטליגנציה, יצר או מתכוון ליצור פאזה חדשה של חזקה משפטית, שלא נשמעה ולא נלמדה עד עכשיו במערכת המשפט
לרשימה המלאה

שני עורכי-דין ידועים ומתוקשרים, יעקב וינרוט ואליעד שרגא, נקלעו להתדיינויות הנוגעות להתנהגותם המקצועית. יש הבדל עצום בין הפרשות, אבל קיים גם צד של דמיון המעורר שאלות נוקבות בדבר היקפה של חובת הנאמנות של עורך-דין ללקוחו.
עו"ד וינרוט מואשם במתן שוחד ממש - דהיינו מתן שירותים משפטיים בעלות אפסית לבכיר מס הכנסה שוקי ויטה, בתמורה לטיפול אישי וליחס אוהד ללקוחותיו של וינרוט. מדובר בלקוחות כבדים, "טייקונים", שנזקקו להסדרי מס נוחים שמשמעותם חיסכון של מיליונים בתשלומי מס. עו"ד וינרוט טוען בלהט כי כלל לא גבה שכר נמוך משוקי ויטה, יחסית לשירותים שהעניק לו ולנהוג אצלו ביחס ללקוחות דלים. והאשמתו במתן שוחד היא, לגרסתו, אבסורדית ונקמנית. אם הבנתי נכון את הטיעון, הרי שעו"ד וינרוט טוען שהשאלה אם לטפל בתיקי מס הכנסה של לקוחותיו צריכה הייתה להעסיק רק את שוקי ויטה, שהוא עובד ציבור, ולא אותו, כעו"ד פרטי.
הערת אגב: מכל מה שקראתי על המשפט ועל חקירתו של עו"ד וינרוט, אני עדיין מתקשה לגלות את האקדח המעשן, את אותה מערכת עובדות המעבירה את הפרשה את הסף הפלילי. אף על-פי כן, הפרשה משאירה טעם רע מאוד גם אם ייקבע (ואני מאחל לעו"ד וינרוט שכך ייקבע) שלא נעברה על ידו עבירה פלילית.
עורך-הדין אליעד שרגא מועמד רק לדין משמעתי ובעבירה קלה בהרבה. הוא מואשם בעבירה משמעתית של העלבת "חבר למקצוע" (ראש הממשלה אהוד אולמרט!) ובהתנהגות בלתי הולמת, וזאת משום שאמר על-רקע פרסום הנוגע לשיפוצים בלשכת אולמרט, כי מוטב לראש הממשלה שידאג להרחבת התא בכלא מעשיהו במקום בהרחבת לשכתו. מדובר באמת בהתבטאות סרת-טעם (אם אכן נאמרה), שבוודאי אינה מצופה מעורך הדין האמור להכיר ולהפנים את חזקת החפות.
עו"ד שרגא טוען, על-פי פרסומים, כי אמר את הדברים בכובעו כאיש התנועה לאיכות השלטון, תנועה שהוא בעל תפקיד מרכזי בה ושהוא מייצג אותה כעו"ד בעתירות ציבוריות רבות. מעניין לתהות אם חריצת דין בטרם משפט היא מאפיין של האיכות השלטונית לה מטיף אליעד, אך פרשה זו בכללותה אינה מצדיקה יותר מאשר הערה. לא כל אמירה סרת-טעם ובלתי הולמת צריכה להיות בסיס לאישום משמעתי, ומוטב שלשכת עורכי-הדין תעסיק עצמה בבעיות חשובות יותר בתחום האתיקה - והאמינו לי שישנן כאלו.
לטעמי, הבעיה האמיתית הקשורה בהתנהלותו הכפולה של עורך-דין שרגא היא היותו - בנוסף לפעילותו כיושב-ראש "התנועה לאיכות השלטון" - עורך-הדין המייצג תנועה זאת בהליכים רבים נגד התנהלות שלטונית בלתי תקינה בשורה של נושאים. בצד כובעו המקצועי הציבורי אין עו"ד שרגא, על-פי הפרסומים, מהסס לייצג כעו"ד פרטי לקוחות פרטיים שיש להם שיג ושיח או ריב של ממש עם השלטון. על התנהלותו זו זכה לביקורת בעבר, אולם איש לא טען שיש בה התנהלות בלתי חוקית, או אפילו שהיא נוגדת את כללי האתיקה.

הבעייתיות שבהתנהלות

לו הייתי צריך לסכם את דעתי האישית על הבעייתיות שבהתנהלות עוה"ד וינרוט, הייתי מגדיר אותה כך: שוקי ויטה היה לקוח שלך בעניין מסוים ועליך (להשקפתי), כעורך-דין, לא רק לדאוג לו באותו עניין, אלא להבטיח, כמידת יכולתך, שהוא לא ייפגע עקב הקשר המקצועי שהיה ביניכם. כעו"ד מנוסה שייצג את שוקי ויטה, היה עליך לדעת שטיפולו בלקוחותיך עלול להזיק לו ולהתפרש נגדו ולכן, מתוך חובת נאמנותך כלפיו, לא כלפי הציבור, היה עליך להניא אותו מטיפול בלקוחותיך האחרים. בעצם העובדה שלא פעלת כמתחייב מחובת הנאמנות שלך כעו"ד, סיבכת לקוח שלך בצרה צרורה.
אותה טענה הייתי מפנה לעו"ד שרגא. גם אם אתעלם מתפקידו הבכיר בתנועה לאיכות השלטון ומהזיהוי האישי שלו עם תנועה זו, לא אוכל להתעלם מהעובדה שתנועה זו מהווה גם לקוח לכל דבר ועניין המיוצג על ידו בהליכים ציבוריים רבים, ובכללם בעתירות כעותרים ציבוריים. חובת הנאמנות של עורך-דין המייצג דרך קבע גוף המתיימר להגן על האינטרס הציבורי וטוהר המידות בשירות הציבורי, צריכה לחייב אותו שלא להיות מעורב בייצוג בהליכים שתכליתם היא הגנה על אינטרסים פרטיים מול השלטון. עצם העיסוק בטיפול באינטרסים פרטיים מול השלטון, יש בו פוטנציאל לניגוד אינטרסים, וחשוב יותר - יש בו כדי לפגוע במעמדו של ה"לקוח" העיקרי שלו - התנועה לאיכות השלטון. על-פי פרסומים שקראתי, פגיעה כזו אכן מתקיימת.
ייתכן שציניקנים יאמרו שהתנועה לאיכות השלטון ואליעד שרגא חד הם, ובעצם התנועה - הלקוח ועורך-הדין המייצג אותה, הם אותה ישות ועל כן אין בכלל לדבר על יחס נאמנות של עורך-דין כלפי לקוח. דומני שלא זה הדימוי שמבקש עוה"ד שרגא לבסס לתנועה ולפעילותו, ודי בכך.
לא תמיד חובת הנאמנות של עורך-הדין כלפי לקוח מסתיימת בטיפולו בנושא שהופקד בידו. לעתים, יכולות להיות לטיפול השלכות עתידיות, ובכל מקרה בו עלולה להיגרם ללקוח פגיעה ממשית עקב מעשה או מחדל של עורך-הדין שטיפל בעניינו, על עורך-הדין לעשות כל שביכולתו שפגיעה כזו לא תיגרם. טוב תעשה לשכת עורכי-הדין אם תתרגם חובות אלו לשפת כללים ברורה ומחייבת, שכן הכללים העוסקים כיום בסוגייה זו, לרבות הכללים האוסרים על ניגוד אינטרסים, לא די בהם.

תאריך:  21/11/2010   |   עודכן:  21/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שני עורכי-דין אדמוניים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
משה, יתכן שהכל נכון, אבל בכל
מתניה  |  21/11/10 11:19
2
אליעד שרגע מייצג את בנק המזרחי
מזרחי  |  21/11/10 13:07
3
למה אתה מקשקש סתם?????
פרקליטים  |  21/11/10 14:53
4
בלה בלה, יאדה, בלה בלה בלה  ל"ת
פרשנדתה  |  21/11/10 16:01
5
הנאמנות של ע"ד זה רק ל"מזומנים ל"ת
ישע  |  21/11/10 23:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
על המרגל היהודי-אמריקני, שמסר לישראל מידע ביטחוני רגיש, נגזר, למרבה הצער, להירקב בכלא עד סוף ימיו, ולו משום שהמילה האחרונה בעניינו נתונה בידיה של סוכנות הביון האמריקנית, הרואה בו בוגד שלא יסולח לו
יורם הר-לב
במלחמה הנוכחית כלי הנשק הם הטרור, אמצעי התקשורת המנווטים את דעת הקהל, ומערכות המשפט שמרוב להיטות להגן על הנאשם, שכחו כי מטרתו היא תקיפת עצם קיומה של המדינה, והן נמנעות מלהגן עליה    החזית היא בעורף והחיילים הם האזרחים
עליס בליטנטל
"סיפור הפרברים" העולה בתיאטרון ר"ג בביצוע בית צבי, מהווה גם "כוכב נולד"    במחזמר שהלחין ליאונרד ברנשטיין, מתגלה כוכבת של ממש - יעל נחום בתפקיד מריה    קולה הזוהר מרטיט כל צופה בהצגה, שהושקע בה רבות לכבוד יובל שנים ל"בית צבי"
אלכס נחומסון
השמאל הישראלי על מרכיביו השונים דוחף את ישראל לוויתורים ולהצהרת כוונות עוד לפני שהמו"מ הסתיים ובעצם נמצא בשלביו הראשונים. גישה זו תמוהה    אלכס נחומסון מביא עובדות היסטוריות, חוקיות ומוסריות על מעמד השטחים
יובל ברנדשטטר
העימות בין ה"אמת" ההיסטורית ובין האמת הבליסטית הוא מדגם מייצג של תרבות השקר שמדריכה את דבריה ואת מעשיה של המנהיגות ישראלית מן ה-13 ביוני 1967    מחירו של אימוץ תאוריות מופרכות של "אמת" היסטורית המנותקות מן העובדות של אמת בליסטית, הוא דם - דם רב, ודמים - דמים רבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il