X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הממשלה ועיריית תל אביב חייבות לכלול במתחמי הדיור החדשים של תל אביב גם אוכלוסיות הזכאיות לסיוע ממשלתי בדיור אחרת, חובה על אוכלוסיות אלו, ועל הארגונים המסייעים להן, לצאת למאבק ציבורי עיקש
▪  ▪  ▪
העיר תל אביב [צילום: פלאש 90]

לפני כעשר שנים עמדנו בעמותת "ידיד" לפני הגשת עתירה לבג"צ נגד חברת הדיור התל אביבית "חלמיש". החברה החליטה לשלוח תושבת העיר שהחזיקה בתעודת זכאות לדיור ציבורי - לחולון השכנה. בדיקה שעשינו אז, מצאה שמדובר במדיניות מכוונת של עיריית תל אביב, שביקשה להקיא מקרבה אוכלוסייה חלשה שתהיה למעמסה על תקציבה של הרשות המקומית. גם חולון סירבה לקבל את האישה, באותם נימוקים ממש. העתירה לבג"צ נמנעה לאחר ש"חלמיש" הבינה את הבעיה הטמונה במדיניות שהוכתבה לה בידי הבעלים, עיריית תל אביב.
הודעתה החדשה של עיריית תל אביב, שתפעל לפתח מתחמים של דיור המיועדים ל"דיור בר-השגה בעיקר לעשירון השביעי, היות שעשירונים נמוכים אמורים להיות מטופלים במסגרת דיור ציבורי על-ידי המדינה", היא אולי בשורה של ממש לזוגות צעירים המבקשים להתגורר במדינת תל אביב, אך היא קביעת מדיניות בעייתית וחמורה של רשות מקומית המבקשת, הלכה למעשה, לסלק מתוכה אוכלוסיות מוחלשות. דיור בר-השגה אינו מיועד רק לאוכלוסיות מעמד הביניים. זהו הפתרון המתקדם בעולם לבעיות המגורים של אוכלוסיות הזכאיות לסיוע ממשלתי בדיור. אבל נראה שמה שטוב ללונדון ולניו-יורק, אינו מספיק טוב לעיר הלבנה. לתל אביב חשוב יותר להתקדם לקראת הפיכתה לאזור בעל ריבונות עצמאית, הבוחר את המתגוררים בו לפי רמת הכנסתם ומצבם הכלכלי.
עיריית תל אביב טוענת שהאחריות למציאת פתרונות דיור לזכאי הדיור הציבורי מוטלת על המדינה. וזו בדיוק הבעיה. הדיור הציבורי בישראל נכשל כישלון חרוץ מכיוון שיצר גטאות, שיכן אוכלוסיות שלמות במבנים שלא עומדים במבחן הזמן, והביא לראייה מעמדית ונחשלת של אזרחים רבים שכל "חטאם" הוא ברמת הכנסתם הנמוכה, או בהזדקקותם לסיוע ממשלתי לקיומם היומיומי. לרשות המקומית יש חובה ראשונה במעלה לדאוג לכלל תושביה.
נקודת המפנה בדיור הציבורי סומנה לפני כ-11 שנים. אז החליט משרד האוצר לעקר את חוק הדיור הציבורי של ח"כ (אז) רן כהן, ולאפשר מכירת דירות ציבוריות למתגוררים בהן - מבלי להפנות את התקבולים מהמכירה לבנייה של דירות חדשות המיועדות לזכאים הממתינים בתור.
מזה שנים שהממשלה לא מקדמת פתרונות של דיור בר-השגה כתחליף ראוי לזכאי הדיור הציבורי, למרות כל המלצות המומחים בתחום. הממשלה גם לא לוחצת על תיקונו של חוק "דירות להשכרה" של ח"כ מאיר שטרית, כך שיהפוך למנוף לקידום פתרונות של דיור ציבורי לאלו שאינם יכולים לעמוד ביוקר הבלתי נתפש של דירות להשכרה.
זו ההזדמנות של הממשלה לפעול כדי לחייב את עיריית תל אביב לכלול במתחמי הדיור החדשים שלה גם אוכלוסיות הזכאיות לסיוע ממשלתי בדיור. מה עושים? קובעים שבכל מתחם המוקדש לדיור בר-השגה, ייועדו לפחות 20% מהדירות לדיירי הדיור הציבורי. במקום דיור ציבורי קלוקל, הם יקבלו דירה חדשה המותאמת לצרכיהם, ובשכר דירה מסובסד שתמורתו יוכלו להתגורר בדירה לתקופה של 20-10 שנה לפחות. בצורה כזו ניתן יהיה לפתוח למשפחות אלו פתח לעתיד טוב יותר. גם הקבלנים ירוויחו, כי המדינה תבטיח להם מראש את שכר הדירה לעשרים שנה, דבר שיחסוך להם הוצאות מימון יקרות. חשוב דווקא השילוב בין האוכלוסיות השונות: בין אלו הקונים את הדירה במחיר השוק, לבין אלו השוכרים אותה לתקופה קצרה עד שיחסכו מספיק כסף כדי לעבור לדירה אחרת, ולבין אלו הנזקקים לסיוע ממשלתי. אך הפעם, בניגוד לעבר, הסיוע לא יגיע בדמות "בתי רכבת" קטנים ההופכים למוזנחים במהירות, אלא בדיור ראוי ונאות למגורים.
אם הממשלה תבחר להתעלם מההזדמנות, ועיריית תל אביב תתעקש על הדרך שבה בחרה - חובה על זכאי הדיור הציבורי והארגונים הפועלים לסייע להם, לצאת למאבק ציבורי עיקש, שבבסיסו זכותם להתגורר ולשכור דירות במתחמי דיור בר-השגה במדינת תל אביב.

תאריך:  29/11/2010   |   עודכן:  29/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מאיר שטרית
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עיריית ת"א לא רוצה דיירי דיור ציבורי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
דיור ציבורי למסתננים? ל"ת
צבי גלברד  |  30/11/10 09:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
"בנושאים מכריעים אנחנו לא מספרים לקוראינו ולצופינו את האמת" - אמר את הדברים העיתונאי ארי שביט    דבריו ודברי עיתונאים בולטים אחרים ראויים להתייחסות ולדיון, ולהוצאת מסקנות שלנו, צרכני התקשורת בכלל, ושל מועצת העיתונות בפרט
מרגלית מולנר גויטיין
בכל אירוע תקשורתי מקובל להאשים גם את התקשורת כגורם במהלכים ובתוצאות האירוע    המאמר לא דן בדעות מי צודק או לא, אלא במקומה של התקשורת    עיון בעיתוני סוף השבוע האחרון (26.11.10)
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי קורא להחרים את המעלים את שם עמלק בשיח הציבורי    למילה עמלק, הוא טוען, יש מטען שלילי רב ביותר, שסופו מי ישורנו    בעניינו של ח"כ אמסלם, הוא סבור כי ניתן לחלוק על דעתו, אך אסור להמשיך לכנותו עמלק באיבה ולהתיר בכך את דמו
דניאל גיגי
חוק משאל העם הוא חוק פופוליסטי, שיכול לשמש כתקדים שיפגע בדמוקרטיה הישראלית, יוביל לפגיעה במיעוטים ויקדם חקיקה כלכלית פופוליסטית חסרת אחריות    הציבור צריך לכן להפסיק לדון בשאלה המדינית שקשורה לחוק, ולדון בהשלכות הקשות שיהיו לו על הדמוקרטיה הישראלית
גורי גרוסמן
התקשורת נפלה כהרגלה - הפעם בפח של ח"כ חיים אמסלם    היא הוכיחה שוב שהיא תקשורת מגויסת שהאתיקה העיתונאית רחוקה ממנה כרחוק מזרח ממערב    מחלה אחרת של הדמוקרטיה: שיטת הבחירות שאבד עליה הכלח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il