X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"המתווה המדיני החדש" של ממשל אובמה בערוץ הישראלי-פלשתיני מבשר את הגברת הלחץ האמריקני על ממשלת נתניהו להציג עמדות ברורות בנושאי הליבה של הסדר הקבע ושאיפה לקבוע כבר עכשיו את גבולותיה של המדינה הפלשתינית העתידית ישראל חייבת לעמוד על דרישתה כי נושא סידורי הביטחון הוא המפתח לפתרון כל סוגיות הליבה האחרות של הסכסוך
▪  ▪  ▪
נשיא ארה"ב, ברק אובמה [צילום: AP]

ההודעה האמריקנית בשבוע שעבר על כישלון המאמצים להגיע עם ממשלת נתניהו להבנות להקפאה נוספת של הבניה בהתנחלויות מסמלת יותר מכל את כישלון מדיניותו של הנשיא אובמה במזרח התיכון. הנשיא האמריקני "נפל בפח" של הפלשתינים והעמיד מתחילת כהונתו את נושא הבניה בהתנחלויות כנושא העיקרי של התהליך המדיני כשהוא מתעלם מהעובדה שהרשות הפלשתינית נשאה ונתנה עם כל ממשלות ישראל הקודמות מבלי שהוקפאה בנייתו אפילו של בית אחד בהתנחלויות.
במקום להתרכז מלכתחילה בנושאי הליבה של הככסוך: ירושלים, הפליטים, הגבולות, המים וההתנחלויות.
הנשיא האמריקני טיפס על העץ הזה ללא הצדקה אך הדבר החמור יותר היה שהוא העלה על העץ את יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס, וכך בוזבזו להן כמעט שנתיים שלמות בוויכוחים חסרי ערך על הקפאת הבניה בהתנחלויות ובסופו של דבר "הבלון התפוצץ" והממשל האמריקני נאלץ לחזור לנקודת ההתחלה. כפי שאומרים באנגלית: .Back to square one
הנשיא האמריקני התבזה והתגלה כנשיא נאיבי אשר "מלכד" את עצמו ושלא שעה לעצת יועציו. הפלשתינים מאוכזבים ממנו ומלגלגים עליו כמי שהפר את הבטחות נאומו המפורסם בקהיר לעולם הערבי והמוסלמי ונכנע ללובי היהודי הציוני בארצות הברית.
לעומתו יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס נתפס בעיני הפלשתינים כמי שלא ויתר על עמדותיו ולא נכנע ללחצים האמריקנים לחדש את המשא-ומתן עם ישראל ללא הקפאת הבניה בהתנחלויות. מחמוד עבאס הצליח יותר מברק אובמה. הכיצד?
ה"זאב" הפלשתיני מציג את עצמו בעיני העולם כ"כבש". הוא מביע התנגדות נחרצת לבניה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים אך באותה העת מצהיר על דבקותו בתהליך השלום. הוא מסרב לנהל משא-ומתן ישיר עם ממשלת נתניהו אך מדגיש בו-זמנית את דבקותו ביוזמת השלום הערבית וב"מפת הדרכים" ופיתרון שתי המדינות. הוא מאיים כי יפנה לאופציות אחרות אך מדגיש כי לא יחזור למעגל האלימות ושפיכות הדמים.
מחמוד עבאס "מזגזג" בהצלחה ומהדק את הלחץ הבינלאומי על ממשלת נתניהו. הוא הצליח "למכור" גם למדינות אירופה את הרעיון שהמשך ההתנחלויות הוא הבעיה העיקרית של תהליך השלום. כאילו ששאר הסוגיות הסבוכות של נושאי הליבה נפתרו ורק הפסקת הבניה בהתנחלויות מעכבת את החתימה על הסדר הקבע. מחמוד עבאס מרוצה מהמצב שאליו נקלע התהליך המדיני.
26 ממנהיגי אירופה לשעבר קוראים להטיל סנקציות על ישראל בשל הבנייה בהתנחלויות ולהקפיא את שדרוג היחסים עימה עקב מדיניות הבניה בהתנחלויות וסירובה של ישראל למלא אחר החוק הבינלאומי.
מדינות אמריקה הלטינית ברזיל וארגנטינה הודיעו על הכרתן במדינה פלשתינית עצמאית שגבולותיה הם קווי 67 ובקרוב יצטרפו אליהן גם אורגוואי, פרו ואקוודור.
בקרוב יועלה דרג הייצוג הדיפלומטי של הרשות הפלשתינית בגרמניה, בריטניה, בלגיה, שבדיה, אוסטריה, הולנד ואיטליה. הוא חש שהוא מתקדם לעבר המדינה הפלשתינית בגבולות 67 מבלי שהגיש אפילו וויתור אחד לישראל. הוא משוכנע שבמדיניות הזו הוא "מאזן" את התמיכה האמריקנית בעמדות ישראל.
העורך הפוליטי של סוכנות הידיעות "וופא", סוכנות הידיעות הרשמית של אש"ף תיאר זאת השבוע כך:
"הנשיא הפלשתיני מחמוד עבאס משווק בהתנהלותו הפוליטית לעולם את העם הפלשתיני בתדמית חדשה, תדמית של עם לוחם הנחוש להשיג את זכויותיו שנגזלו ממנו, את החופש את הצדק ואת הלגיטימיות הבינלאומית".
עכשיו יוצא ממשלו של הנשיא אובמה ב"מתווה מדיני חדש" כפי שהודיעה שרת החוץ האמריקנית הילרי קלינטון בסוף השבוע ב"פורום סבן". ממשל אובמה מנסה להתניע מחדש את התהליך המדיני בין ישראל לפלשתינים לאחר שנכשל לעשות זאת במשך כשנה וחצי. יו"ר הרשות הפלשתינית בטוח בדרכו ואיננו מוכן לשנות את דרישותיו לגבי הקפאת הבנייה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים כתנאי לחידוש השיחות עם ממשלת נתניהו.
מדינות ערב המתונות רוצות רק שקט ויציבות, הבעיה הפלשתינית איננה עומדת בראש סדר היום שלהן. יותר מדאיגה אותן התחמשותה הגרעינית של אירן והן דוחפות לעבר מתקפה אמריקנית על אירן כפי שנחשף באופן בוטה בהדלפות אתר "וויקיליקס".
בתנאים האלה שנוצרו מודיע ממשל אובמה על מדיניותו החדשה. במה מדובר?
ה"מתווה המדיני החדש" של ממשל אובמה יהיה חידוש המשא-ומתן העקיף בין הצדדים, ללא עיכובים טכניים, הישר על סוגיות הליבה של הסכסוך: ירושלים, הפליטים, המים הגבולות וההתנחלויות. ארצות הברית לא תכפה פיתרון על הצדדים אך תגביר עליהם את הלחץ לויתורים. היא תדרוש תשובות ברורות בנושאי הליבה ולראשונה גם תניח על השולחן "הצעות גישור" מטעמה.
שרת החוץ הילרי קלינטון נמנעה מלהודיע זאת בפומבי אולם על-פי מקורות מדיניים בירושלים ייתכן גם משא-ומתן חשאי בין שני המנהיגים נתניהו ועבאס. אחרי שמונה עשרה שנים של משא-ומתן בין ישראל והפלשתינים אי-אפשר להמציא את הגלגל מחדש.
החשוב מכל הוא שישראל לא תיכנע לשום דרישה אמריקנית ופלשתינית להתחיל את המשא-ומתן העקיף בדיון על הגבולות של המדינה הפלשתינית מבלי שנדונו קודם סידורי הביטחון. נושא הביטחון הוא לב ליבה של הבעיה.
איך מוודאים שהמדינה הפלשתינית שתקום לא תהווה בסיס טרור גדול להתקפה על ישראל כפי שקרה ברצועת עזה לאחר ההינתקות החד-צדדית של ישראל? מנושא הביטחון נגזרים כל נושאי הליבה האחרים. ממשלת נתניהו לא ויתרה עד כה בנושא הזה והיא חייבת להמשיך לשמור על עמדותיה.
"חלון ההזדמנויות" של הנשיא אובמה עומד על כ-12 חודשים. בתום תקופה זו הוא יתחיל את הקמפיין שלו לתקופת נשיאות שנייה והוא ייאלץ להפחית את הלחץ שלו על ישראל.

תאריך:  12/12/2010   |   עודכן:  12/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כישלון מדיניות אובמה במזה"ת - לאן הולכים?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
נדמה לי שהייתה זו ארה"ב שלחצה
שאול אבידור  |  12/12/10 11:28
2
למה מה? לצד השני יש עמדה ברורה
יהושע קוצינסקי  |  12/12/10 16:19
3
ישראל חייבת לפעול חד צדדית שוב
דודי 81  |  12/12/10 19:14
 
- מעט הגיון בבקשה
לוגי  |  12/12/10 22:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה קונפורטס
לא רק המוסדות והמדינה כשלו בפרשת אסון הכרמל, גם כלי התקשורת צריכים לעשות חשבון נפש    אם יש גוף אמיתי שתפקידו לייצג את העיתונות והעיתונאים, עליו להתכנס מייד ולהטיל על גורם חיצוני לכתוב את הדוח על מחדלי הכיסוי של כלי התקשורת בפרשת השריפה בכרמל    הדוח שלא ייכתב לעולם
אורן פרסיקו
"ישראל היום" חוגג 900 תקיעות בשופר    בן כספית ויאיר לפיד על בנימין נתניהו    ומדורי החוץ עוסקים בשולי פרשת ויקיליקס
אלכס נחומסון
הדרישה-ההקנטה של הטורקים להתנצלות על תוצאות המשט הטורקי לעזה היא תמרון ברור להטיל על ישראל את ה"אשמה" לתוצאות כדי לקצור את פירות ההצלחה - חיזוק מעמדם בעולם המוסלמי ונעיצת מסמר נוסף בארון הקבורה של התדמית הישראלית
עידן יוסף
מי שמתנגד לקריאת הרבנים בעצם מתנגד ליהדות    לא ניתן לתקוף את מכתב הרבנים בשמם של ערכים אוניברסליים ולומר שהדבר נעשה בשם היהדות    הוויכוח לא ייפתר וההלכה לא תשנה את עורה כדי למצוא חן בעיני מתנגדיה
אברהם שרון
טעות, אתם סבורים שהילדים שלכם מבלים "הרבה יותר מדי שעות" בגלישה באינטרנט, במה שמקובל להגדירו ולכנותו כעולם הווירטואלי    כאן, בהגדרה, מתחיל להיפער הפער המהותי, הבלתי ניתן לגישור, בין העולמות שלכם ושל ילדיכם    מה שמוחזק בעיניכם כעולם וירטואלי הוא עבורם העולם האמיתי, הממשי, ה-עולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il